Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ohjauksessa oli ohjauspyöränakseli jumissa. Tarkemmin ottaen ohjauslukko.
Se oli muljahtanut hieman paikaltaa vinoon ja sen takia ohjaus takerteli.
Tuli sitten samalla kääntölaakerit, hammastangon välys ym tarkastukset tehtyä.
Ja tehostin öljyt tuli vaihdettua.



Edit: Moottori osastolla ollaan nyt siinä tilanteessa että tekisi mieli kokeilla uudella ahtimella kun tämä vinkuu eikä ahda kunnolla. Ahto on nyt kaikkien polttoaine kikkailuiden jälkeen 1,4bar, pakopaine 2bar. Pumpun eri ennakkoja kokeiltu. Ei vaikutusta ahtopaineeseen. Jossain vaiheessa vito ruvennut savuttamaan. Eli nyt täyskaasulla tulee mustaa silleen kolmen kaistan leveydeltä. Täytynee säätää ennakko takaisin alkuperäiseen jos vaikka auttais asiaan. Tai sitten pumppu on ruvennut saamaan tavaraa kun putkia on nuohottu. Kulkupuoleen ei kuitenkaan ole tullut mainittavaa muutosta. Tietenkin ennakonsäätäminen jonkin verran vaikuttaa, ainakin ahtopaineeseen tasakaasulla. Samalla kuormituksella tasakaasulla toisella säädöllä ahto melkein nolla ja toisella 0,3bar. Säädän nyt takasin niin että ahto lähellä nollaa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Neljän pävän kevyt 3100km koeajo tuli heitettyä. Norjan tromsaan ja takasin. Meno puolta löytyy nyt sen verran että saa jo varoa ettei tasauspyörästö kilahda vedättäessä. Vetonivelet alkaa olla aika löysänä. Kaasulla alkaa väpättämään kun sisänivelet väljänä. Täytyy hommata jotku laadukkaammat. Holset toimii hyvin vaikka paineet ei nouse niin että hukkaportti aukeais, syystä tai toisesta. Norjan vuoret meni silleen kevyesti heittämällä yli. Nyt alkaa olla aikalailla toimiva paketti kasassa. Pieniä loppu viilailuja voi tietenkin vielä tehdä. Savuakin tulee tarvittaessa kolmen kaistan leveydeltä ja maisemat vaihtuu. Kulutus on matka-ajossa 8l/100km. Öljyä söi litran verran.

Norjassa oli komeaa maisemaa. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta.
Matkan varrella tuli käytyä kemijärvellä, pyhällä, levillä, kilpisjärvellä ja rovaniemellä.
http://i108.photobucket.com/albums/n13/ ... C00277.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n13/ ... C00119.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n13/ ... IM7611.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n13/ ... IM7699.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n13/ ... IM7611.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n13/ ... IM7720.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n13/ ... IM7701.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n13/ ... C00230.jpg
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

vito500tkm kirjoitti:Savuakin tulee tarvittaessa kolmen kaistan leveydeltä ja maisemat vaihtuu.
:lol: Kuulostaa hyvältä!

Kerran näin, kun yks vito läks rekasta ohi, savua tuli varmaankin juuri kuvailemasi verran, mutta ei se vito ollu tavallista kummempi, keltanen joku ihan orkkiksen olonen, sitä savun määrää vaan ihmettelin... :shock: Mistä lie sitten johtui...? :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vensku_ kirjoitti:Mistä lie sitten johtui...? :roll:
No ilman puutteesta :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Niinno... Mut tuntu vaan jotenkin epätodelliselta se noen määrä, sellanen parin sekunnin kauhee savutus, ja oli 10m ja 5m ja 2m kokoinen savuläntti tiellä... :shock:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Oisko ajellut pintakaasulla pidempään ja putki täynnä nokea.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Laitetaampa taas jotain jonninjoutavaa höpinää vitosta. Foorumi kun toimii taas.
Leimalla on käyty ja läpi meni, ainakin helmasta. Kukkapenkiksi joutais koko romu.
Noo, tästä(kin) selvittiin kun yhden illan vietti laatuaikaa viton kanssa. Laastaria ja pattisalvaa tuohon helmaan. Massat ja maali päälle ja taas mennään.

Muuten pelaa ja kulkee :D ....toistaseksi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vensku_ kirjoitti:Niinno... Mut tuntu vaan jotenkin epätodelliselta se noen määrä, sellanen parin sekunnin kauhee savutus, ja oli 10m ja 5m ja 2m kokoinen savuläntti tiellä... :shock:
Laatu pelejä, uudemmatkin :wink: http://www.garaget.org/video/wrtk7vkwom46
Tuolla savulla ei taida olla mitään tekemistä voimasavujen kanssa :lol: .
Jokohan noilla alkas olla puolimiljoonaa mittarissa :roll:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Pitkästä aikaa rupesin taas tuota ahto ongelmaa selvittämään. Ja nyt syykin löytyi että miksi ahtopaine nuose tarpeeksi. Syynä on hukkaportin aukeaminen liian pienellä paineella. Askartelin nyt lattaraudan joka painaa/pitää läpän kiinni.
Kuva
Koeajossa 1,5bar mittari räpsähtää ympäri että heilahtaa. Äänimaailmakin parani kummasti. Nyt ahtaa jo oikeasti :D . Täytyis tietenkin selvittää vielä että onko kello viallinen vai mikä siinä hukkaportissa mättää. Kello on 1,8bar, testasin se sillon ennen kuin laitoin ahtimen paikalleen. Liekkö nyt sitten pakopaine 2bar pukkaa läppää auki :roll: . Täytyypä huomenna jatkaa tutkimuksia. Ahtopaine pitäis saada rajotettua 2 bar kohdalle.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

vito500tkm kirjoitti:Pitkästä aikaa rupesin taas tuota ahto ongelmaa selvittämään. Ja nyt syykin löytyi että miksi ahtopaine nuose tarpeeksi. Syynä on hukkaportin aukeaminen liian pienellä paineella.

Kello on 1,8bar, testasin se sillon ennen kuin laitoin ahtimen paikalleen. Liekkö nyt sitten pakopaine 2bar pukkaa läppää auki :roll: . Täytyypä huomenna jatkaa tutkimuksia. Ahtopaine pitäis saada rajotettua 2 bar kohdalle.
Mun turpon hukkaportissa, kun kokkeilee vaikkapa kompuralla laittaa painetta, niin 1,5bar ja portti aukiaa... No sitten ku ahin nysvätty paikalleen morkooli pois käytöstä, ahtaa 1,4bar. Pienensin hiukkasen alasyöttyä ja ahtopaine nuosee 0,8bar. :shock: Saman verran syöttyä, hukkkaportin letku irti ja varovasti testaamaan, niin vaju 2bar ahto.
Painaakohan pakopaine sen läpän auki/ravolleen liian aikasin?
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Paljonkos ahtopainetta on hukkaportin paineletku irti? Jos silloin ahtaa niin laita sen ohjausletkun väliin rajapaineventtiili, jos painetta ei tule vaikka ohjausletku irti niin pakopaine aukaisee portin tai kello viallinen
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nii, jostain syystä se hukkaportti aukeaa ennen aikojaan.
Kellon letkun irrottaminen ei tilanetta muuta (ahtaa vain 1,5bar, pakopaine 2bar).
Kellon pitäisi olla ehjä. Ennen ahtimen asennusta tarkastin vielä että kello alkaa avaamaan hukkaportin läppää 1,8bar paineella. Kellon jousi taitaa olla kuitenkin liian löysä. Lisäksi hukkaportin kanava liian pieni, kun vajailla tehoilla pakopaine on 2bar (1,5bar ahdolla). Läppä tukittuna pakopaine nousee 5bar:n. Pitääköhän tässä vielä ostaa viideskin ahdin.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

vito500tkm kirjoitti:Nii, jostain syystä se hukkaportti aukeaa ennen aikojaan.
Kellon letkun irrottaminen ei tilanetta muuta (ahtaa vain 1,5bar, pakopaine 2bar).
Kellon pitäisi olla ehjä. Ennen ahtimen asennusta tarkastin vielä että kello alkaa avaamaan hukkaportin läppää 1,8bar paineella. Kellon jousi taitaa olla kuitenkin liian löysä. Lisäksi hukkaportin kanava liian pieni, kun vajailla tehoilla pakopaine on 2bar (1,5bar ahdolla). Läppä tukittuna pakopaine nousee 5bar:n. Pitääköhän tässä vielä ostaa viideskin ahdin.
Joko kalvat hukkiksen paremmin virtaavaksi (ehkä jopa suurempi läppä), tai tukit ja pistät ulkoisen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En nyt oikein ymmärrä miten se hukkaportin virtaavammaksi tekeminen auttaa siihen, ettei se aukea pakopaineesta liian aikaisin :roll:

Löysä jousihan siellä on, jos aukeaa liian aikaisin.

Onko se kello tarkoitettu 1,8 barin ahtopaineelle, vai tarkoittiko tuo että kello aukeaa 1,8 barin paineella kun ahdin on pöydällä. Ne on kaksi eri asiaa. Hukkaportin aukaisee kaksi voimaa yhdessä, pakopaine ja kellorasiassa vaikuttava ahtopaine.

Toisaalta tuntuu ihmeelliseltä jos pelkkä pakopaine sen portin aukaisee ennen kuin ahtopaine saavuttaa 1,5 bar.

Toisaalta sekin tuntuu käsittämättömältä jos 2 barin ahtopaineeseen tarvitaan 5 barin pakopaine ja silloin hukaportti pitää olla teljettynä kiinni asentoon.

Ihan niin kuin sitä ahdettua ilmaa karkaisi jonnekin muualle kuin koneeseen/pakosarjansuuntaan :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joo, taisin hieman sekavasti kirjotella.
Sen takia sitä hukkaporttia tietenkin kairataan että pakopaine putoais.
Mutta kellon jousi pitäisi saada ensin jäykemmäksi, että saadaan ahtopainetta lisää.

Kello siis aukasee 1,8bar kohdalla, irrallaan mitattu.
Paikallaan yleensä tilanne on eri se tiedetään.
Todennäköisesti tässä nyt pakopaine alkaa avaamaan hukkista jo 1bar ahtopaineesta alkaen. Ja 1,5bar ahdolla hukkaportin läppä on jo selällään.
Olisin nyt kuitenkin kuvitellut että tällä kikkuralla saavutetaan 1,8-2bar ahtopaine.
Ainakin niin nuo myyntimiehet kehuvat.
Paska ahdin jos tästä nyt on revitty kaikki irti.
Tai no sittenhän on kaikki hyvin, paska ahdin paskassa autossa :lol:

Luulisi että tällä holsetilla 1,8bar ahtopaine saavutetaan ihan normi kellon kytkennällä.
Tulihan vanhallakin turbolla 1bar kellolla 1bar ahtoja.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti:En nyt oikein ymmärrä miten se hukkaportin virtaavammaksi tekeminen auttaa siihen, ettei se aukea pakopaineesta liian aikaisin :roll:
Eikös mies tuon tuuminut jo itsekkin, joten en viitsinyt toistaa. :roll: Tarkoitus oli vain sanoa, ettei kannata höntyillä uuden ahtimen oston kanssa.
veskola kirjoitti: Toisaalta sekin tuntuu käsittämättömältä jos 2 barin ahtopaineeseen tarvitaan 5 barin pakopaine ja silloin hukaportti pitää olla teljettynä kiinni asentoon.

Ihan niin kuin sitä ahdettua ilmaa karkaisi jonnekin muualle kuin koneeseen/pakosarjansuuntaan :roll:


Noilla ahdoilla ahtovuodon kuulee varmasti. Siis ainakin merkittävän kokoiset vuodot.

Pakopaineen muodostumiseen vaikuttaa melkoisen moni asia, toki turbiinipuolen ahtaus yksi tärkeimmistä. Voihan se olla siis ahtimenkin "vika", mutta kannattaa ensin ennenmin tutkia kuin hutkia. Kehuvat tuota ainakin kolmen baarin ahtimeksi, tiedä sitten millä kokoonpanolla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turha noista bareista on puhua kun ne riippuvat käytetystä koneesta. Puhukaa välillä ilmamääristä :roll:

Vaikuttaa siltä että se sprintterin ahdin toimii paremmin kuin tuo :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei se sprintterin ahdin ainakaan paremmin toimi.
Koitetaan nyt tällä ahtimella pärjätä. Isompaa ahdinta en tähän laita.
Ahtopainejuttu näyttäis kuitenkin olevan säätöjutuista ja pikku muutoksista kiinni.
Täytyy sählätä kellon kanssa vähän lisää niin eiköhän se puoli ala toimimaan.

Pakopaineen pienentäminen taas vaatii hieman enemmän rakentelua.
Moottorin päällä oleva ahtoputki varmaan ahistaa ilmavirtausta. Se joutais rakentaa uusiksi.
Vakionokka vaihtoon, hukkaportin kairaus, että jospa se pakopaine näillä tippuis.
Coolerikin voi ahistaa imuilman virtausta.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti:Turha noista bareista on puhua kun ne riippuvat käytetystä koneesta. Puhukaa välillä ilmamääristä :roll:

Vaikuttaa siltä että se sprintterin ahdin toimii paremmin kuin tuo :shock:
En ole törmännyt tuon ahtimen karttaan, tosin en ole sitä etsinytkään. Bensassa tuotto näyttää riittävän +400hv 1,0bar, joten kait sieltä tarpeellinen ilmamäärä olis saatavissa. :roll:

Ja noista baareista on tullut itselle pakkomielle, koska oma katiska vaatii paineita himpun näitä meken moottoreita enempi kaikesta ilmankulun parantelusta huolimatta. Lisäksi harvassa ovat vnt:t, jotka pystyvät kolmeen baariin. Uskoakseni olen sellaisen vihdoinkin löytänyt. 8)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

norsu kirjoitti:...Uskoakseni olen sellaisen vihdoinkin löytänyt
Jokos oot saannut potkittua projektia eteenpäin?


Vitosta vielä, että suurin ongelma on saada kone toimimaan yläkierroksilla paremmin. Alhaalta kyllä potkasee ihan hyvin mutta satasen jälkeen yläkierroksilla (3500-5000rpm) kiihtyvyys on heikompaa. Tuolla kierrosalueella pitkässä vedossa alkaa paikat ahdistamaan. Uskon että kun nuo yllä olevat jutut saan kuntoon niin rupiaa vito kulkemaan paremmin. Muutenhan tämä pelaa ihan ok ja paikatkin on kestäneet kasassa, vetareita lukuun ottamatta. Sisänivelet kun menee aina kerta polkasulla väljäksi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei siellä ole virtausongelmia imupuolella jos pakopainetta tarvitaan 5 bar ahtopaineen nostamiseen 2 barin yli :roll: Miettkääs nyt hetki sitä hommaa.


Sinuna yrittäisin saada sen ahtopaineen 1,4 ja 1,6 barin välille. Enempää ei tarvita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Aivan sama mutta nuo muutokset kuitenkin teen 8) .
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Savuttaako se 1,5paarin ahtopaineella?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Jokin verran. Ei nyt hirveästi. Vähän vaikia sanoa kun en ole takana ajellut.
coupemeppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 19.02.2006 16:05
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja coupemeppe »

no niin.
nyt olisi konerempan jälkeen tullut omaan vitoseen neljä tonnia täyteen.
toimii ainakin toistaiseksi.
kiertokangen laakeriin tuli kilometrit täyteen. yksi k-kanki ja kampiakseli
piti hommata. alakerta hoonattiin ja rengastettiin. kanteen tuli myös täysremppa mm. kaikki imuventtilit.
pumpun käytin pp:llä ja sprintterin turbokin tuli hommattua.

täytyy myöntää että tämmönen paketti se olis pitänyt olla jo tehtaalta
lähtiessä. eroa vanhaan kuin yöllä ja päivällä. mikä parasta niin kulutus tippui rajusti. 9.6-->7.9!!!
123 300dt laviska
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Sehän on hienoa että vito pelaa! Kannattaa naatiskella.
Sprintterin ahtimella ja 6mm tapeilla(ruuvattuna) pelaa kyllä hienosti.
Eikä tuolla paketilla tarvii muita muutoksia. No tietenkin imuputki ja pakoputken lähdön.
Tehoa tuolla saa varmaan jotain 150-180hv luokkaa.
Oli tosiaan hyvä paketti.

7mm tapeilla menee taas aikalailla rakenteluksi.
Lisäksi saa ison kasan ongelmia jos meinaa saada kunnolla pelaamaan ja paikat kestämään.
coupemeppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 19.02.2006 16:05
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja coupemeppe »

tehoa tuntuu olevan ihan sopivasti näille talvikeleille. täytyy varmaan käyttää penkissä jossain vaiheessa.
ei nämä vitot taida koskaan pelata kunnolla eikä kestää.joka viikko nyrkit mustana.
viimesin tempaus oli kun ajoin tallista ulos ja lähdin liikkeelle niin katkesi alapallo nivelen runko. pyörä käänty sivulle. olispa tehny sen maantiellä..
olisi varmaan sotkenut puhetta.
123 300dt laviska
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- missäs kilometreissä pallo hajos? Oliko aluperäinen?
coupemeppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 19.02.2006 16:05
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja coupemeppe »

kilometrit tais olla 423000. mallia tarvike. oli ollu jo jonkin aikaa viallinen
koska oli murtuma kohdasta ruostunut. merkistä ei ole tietoa.
123 300dt laviska
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Taas vaihteeksi on epsanian marsua parsittu kasaan. Takapyöränlaakeri alko vollottamaan siihen malliin että oli nyt pakko vaihtaa. Oikeastaan se on vollottanut jo 60tkm mutta kun ääntää vain kylmänä niin ei ole tullut aikasemmin vaihdettua. Samoten kytkimen pääsylinteri meni vaihtoon. Poljin kun jäi aina välillä pohjaan. Kumpikin oli sellaisia vähemmän mielyttäviä hommia. Laakerin vaihdossa piti katkasta takajarrupaineen tanko. Se rautatanko kun on kätevästi laitettu kummankin 10cm paksun tukivarren läpi. Eikä se lähde sieltä polttamallakaan pois. Eli tanko rälläkällä poikki ja käsijarruvaijerin kanssa puolen tunnin paini niin alko homma olla tukivarren irrotusta vaille valmis. Tukivartta irrottaessa tietenkin käsijarrun linkku tipahti nosturin tuelta lattialle ja pieni tapin pätkä lensi kiinaan. Se tuli sitten 6mm poranterästä tehtyä kun ei uuttakaan ollut siihen hätään. Laakerin prässäämisessä nyt ei ihmeitä ollut. Tuollasta 20kg tukivarttahan on helppo siinä pyöritellä kohilleen :roll: . Vanhasta laakeristaoli rasvat kuivuneet pois. Paskoja kun eivät 550tkm pitempään kestä :D . Kulmat tuli tietenkin samalla katottua. Etupääkin oli jostain syystä hieman pielessä. Jarrupaineensäätimen tanko tuli kempin sähköliimalla kiinni.
Kuva Kuva
Kuva

Kytkimen kanssa sai tapella myös ihan tarpeeksi. Sylinterin vaihdossa ei nyt mitään dramaattista ollut, sellainen normaali vitomainen juttu. Paineletku on sokalla kiinni sylinterissä ja sokka kätevästi konehuoneen puolella. Suurin ongelma oli saada kytkin ilmattua. Ilmat ei menanneet tulla pihalle kirveelläkään. Ei lähteneet valuttamalla, ei imemällä työsylinteristä. Eikä ilmaantunut tippakannullakaan, alhaalta ylös lutkuttamalla. Lopulta ilmat tuli pois kun työsylinterin käytti irti ja käänsi sen niin että ilmaruuvi tuli ylöspäin ja sitten ruuvi auki, plup plup ja ruuvi kiinni. Sylinteri paikalleen ja jo toimii 8)
Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva Kuva
Vastaa Viestiin