Eka mersu(S203) ja paljon kysymyksiä. Nyt renkaista.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Eka mersu(S203) ja paljon kysymyksiä. Nyt renkaista.

Viesti Kirjoittaja Zaari »

VW TDI:llä tuli ajeltua 9 vuotta ja noin 350tkm, malleina 2 kpl golf ja viimeisenä passat. Kivojahan nekin oli, mutta nyt on alla eka mersu ja muutaman päivän kokemuksella tämä on vielä kivempi. Foorumeilta on löytynyt volkkareihin hyvin neuvoja ja toivottavasti mersuunkin.

Autosta pompsahti Russia clubin avustuksella tämmöset tiedot:
VIN WDB2032161xxx
Plant 67
Model C 270 CDI
Chassis 2032161xxx
Engine 612962 30 xxx
Transmission 722640 03 xxx
Tyres
Primary DUNLOP
Order 0 1 233 30697
Heating 0-23364270
Delivery date 16.11.01
Dealer Bremen branch (233)
Interior leather black or graphite (201)
Paint
197 obsidian black metallic (с 1978)
Options
M27 capacity 2,7 litre (с 19.01.1996)
213 parameter steering (с 01.07.1989)
220 parking aid (с 01.10.1993)
242 right front seat electrically adjustable with memory feature. only applicable to series w 210 when installed in conjunction with code 275. (с 01.03.1983)
244 sports seats, front (с 01.07.1986)
249 automatically dipping inside rear view mirror (с 01.06.1990)
275 front seat positioned lower
memory package (driver's seat, steering column, mirror) (с 01.10.1993)
345 rains sensor for windshield wipers (с 01.10.1993)
352 operation and monitoring system comand (navigation + radio/cassette) (с 01.09.1996)
354 antenna on roof centre rear for mobile D-net telephone
antenna on roof centre rear for standard D-net telephone (с 01.10.1994)
414 electric tilting/sliding roof in glass version (с 01.10.1988)
423 5 speed automatic transmission / nag (с 01.03.1994)
486 sports chassis (с 01.04.1997)
500 outside rear view mirror left and right, folding (с 01.10.1993)
543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (с 01.11.1978)
550 trailer coupling (с 01.03.1965)
551 anti-theft/anti-break-in warning system with anti-towing system (с 01.04.1998)
581 automatic climate control (с 01.01.1977)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
612 lamp unit: gas discharge lamp (ael)
xenon headlight (с 01.10.1993)
683 Unknown code
691 blue heat-insulating glass all round, rear window, single pane safety glass (с 01.02.1995)
802 Change of year of model, last figure shows new model year
810 loudspeaker, sound package
sound package (bose) (с 01.12.1986)
819 CD changer - alpine - in trunk (с 31.07.1992)
852 Unknown code
860 television tuner (с 09.09.1997)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
954 equipment package for avantgarde vehicles (с 01.06.1993)
rotating emergeny flasher, front (red light)
988 ownership certificate and COC papers with EC model plate (с 01.06.1993)


Ja sitten niitä kysymyksiä:
Mitkä noista kuuluu tuohon Avantgardeen? Sisältyykö esim sport chassis ja sport seats aina avantgarde varusteluun?
Kuuluuko Bose sound system aina Comandiin?
Listan mukaan olisin kasetti soitin ja peräloorassa alpine cd-vaihtaja. Kasettisoitinta en ole onneksi löytänyt, mutta hanskalokerossa on cd-vaihtaja (merkki on tosin Mercedes :) )

Perälooran poskessa on sekalaista bose-tavaraa, mikähän etuvahvistin tuolla alla pilkistää?
Kuva

Ja mahtaako tämä tuhkakuppiin vedetty johto liittyä hifistelyyn? Näyttää 3,5mm plugilta. CD-vaihtaja toimii eli sitä tolla ei ainakaan ole korvattu.
Kuva

Miksi tässä ei ole "tähtäintä" nokalla? Näyttää puuttuvan monesta muustakin avantgardesta, liittyykö puute siihen vai onko se vaan pöllitty?


Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, tuskimpa ne kysymykset tähän loppuu. :roll:
Viimeksi muokannut Zaari, Pe 15.05.2009 07:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Re: Eka mersu ja paljon kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Zaari kirjoitti:
Ja sitten niitä kysymyksiä:
Mitkä noista kuuluu tuohon Avantgardeen? Sisältyykö esim sport chassis ja sport seats aina avantgarde varusteluun?
Kuuluuko Bose sound system aina Comandiin?
Listan mukaan olisin kasetti soitin ja peräloorassa alpine cd-vaihtaja. Kasettisoitinta en ole onneksi löytänyt, mutta hanskalokerossa on cd-vaihtaja (merkki on tosin Mercedes :) )

Perälooran poskessa on sekalaista bose-tavaraa, mikähän etuvahvistin tuolla alla pilkistää?


Ja mahtaako tämä tuhkakuppiin vedetty johto liittyä hifistelyyn? Näyttää 3,5mm plugilta. CD-vaihtaja toimii eli sitä tolla ei ainakaan ole korvattu.


Miksi tässä ei ole "tähtäintä" nokalla? Näyttää puuttuvan monesta muustakin avantgardesta, liittyykö puute siihen vai onko se vaan pöllitty?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, tuskimpa ne kysymykset tähän loppuu. :roll:
Varmaan tuossa on jonkinlainen sporttipaketti, kun rattikin taitaa olla kolmipuolainen tavallisen sijasta ja alustakin taitaa olla normaalia matalampi. Mulla anakin tuossa -05 mallissa on myös isommat jarrut, mikä meinaa sitä, että alle 17 " vannetta on turha tarjota alle. Bose mahtaa olla erillinen lisävaruste comandin lisäksi. Tuohon 3,5 mm plugiin kun lykkää mp3 soittimen ja laittaa radion AUX tilaan niin varmaankin jotain kuuluu.

Tähdensuhteen on joku varmaan ottanut mallia uudesta W204 avantgardesta ja heittänyt sen menemään. Olisko samalla vaihtanut tähdellisen maskin tilalle. :D


Jostain jos sattuu löytämään tuonikäisen auton myyntiesitteen, niin siitähän sen näkee mitkä varusteet kuuluvat mihinkin pakettiin.
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Ratti on ihan normaali 4-puolainen. Talvirenkaatkin on 17" vanteilla ja jarrut tosiaan näyttää vähän siltä ettei paljon pienempiä vanteita tarvitse kokeilla. Talvella menis kyllä hyvin 16 tuumaisetkin. Aikamoinen ulina kuuluu 225/45-17 nastakumeissa, varsinkin kun on tottunut 195/65-15 kitkoihin...

Ei oikein hyvin alkanut mersuilu. Tänään tulee viikko täyteen ja aamulla auto jäi talliin. Sähköt oli niin loppu, että satunnaisia merkkivalojen vilkahduksia lukuunottamatta avaimesta ei tapahtunut mitään. Auto oli seissyt melko tasan 36h ja talliin jättäessä ei ollut mitään oireita. Akkukin on uusi. Foorumeilta löysin muutaman tapauksen, jossa sähköinen lisälämmitin tyhjää akun. Saattaisi sopia tähänkin, koska laitoin sen viime perjantaina automaatille. Siihen asti ollut off asennossa.
Tänään pitää etsiä autosta akku jostain ja koittaa ladata. Perjantaina menee pajalle selvitykseen.
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Akku löytyi ja latauskin onnistui. Tuli kokeiltua hälyttimenkin toiminta vahingossa. Sireeni kuuluu aika hyvin autotallissa, korvissa ulisee vieläkin. Lähti latailun jälkeen omin voimin käyntiin ja ajelin tunnin, aamulla taas nähdään onko tyhjentynyt.

Miten "ESP not available" herjan saa kuitattua kokonaan pois? Ratin veivauksella se hävisi ruudusta, mutta on vielä siellä muistissa ja pompsahti uudelleen ruudulle kun auton sammutti.
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Zaari kirjoitti: Miten "ESP not available" herjan saa kuitattua kokonaan pois? Ratin veivauksella se hävisi ruudusta, mutta on vielä siellä muistissa ja pompsahti uudelleen ruudulle kun auton sammutti.
Vastaus löytyi, herjaa ei tule enää seuraavalla käynnistyksellä.

Sähkövuotoa tutkittiin ja syylliseksi selvisi sähköinen lisälämmitin, uusi on jo tulossa. Mites akun lataaminen? Ohjekirjan mukaan (sikäli kun saksaa ymmärrän) akku pitäisi aina ladattaessa olla pois autosta. Mutta voisko ladata noiden kuvassa näkyvien "pistokkeiden" kautta? Mitäköhän plus-navan mustalaatikko pitää sisällään?
Normaalistihan akku ei ole näin hyvin esillä, vaan sen päällä on raitisilmasuodatin koteloineen.
Kuva
nniemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 25.07.2005 11:05
Paikkakunta: Turku

Re: Eka mersu(S203) ja paljon kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nniemi »

Zaari kirjoitti: Kuuluuko Bose sound system aina Comandiin?
Listan mukaan olisin kasetti soitin ja peräloorassa alpine cd-vaihtaja. Kasettisoitinta en ole onneksi löytänyt, mutta hanskalokerossa on cd-vaihtaja (merkki on tosin Mercedes :) )
Bose on erikseen, ei kuulu Comandiin.

Jos sitä CD-vaihtajaa tutkii tarkemmin, huomaa että valmistaja on Alpine. Mersun logot on vaan hämäystä :wink: . Ja sijoituspaikka tosiaan on hanskalokerossa, tuo "trunk" lienee noita venäläisten päivitys/käännösvirheitä. Sama lisävarustekoodi kun on ollut useammassakin mersussa.

Sportin jarrut erottaa taatusti, halkaisija muistaakseni 354mm ja reijitetyt levyt. Jos on tuollaiset, tosiaan 16" vanteet ei sovi. Normaalijarruille menee 16" vanteet.

-Niko
C270T CDI Avantgarde '02, 911 Carrera '84
Ex:S124 E300 TDT '93
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Minä olen ladannut punaisen läpän alla olevasta liittimestä ilman ongelmia.
W213 220d +W242 electric drive
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Melko tasalaatuisia laitteita nämä mersut. Vakioviat löytyy tästäkin yksilöstä. Termostaatti ja lämmityslaitteen "jalkavipu" menossa vaihtoon. Ja akku tyhjenee vuorokaudessa, koska sähköinen lisälämmitin on aina päällä. Akusta pakenee koko ajan 3A. Uusi lämmitin on jo tulossa.
Tuntuu, että myös comand pitää koko ajan jotain surinaa, ihan kuin levyn pyöritin tai joku tuuletin olisi päällä. Tämä siis kun auto on ollu esim 3h sammuksissa ja lukossa. Onko jollain esiintynyt vastaavaa ja millä se korjataan? Uusi comand?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Jätä auto ikkunat auki talliin, niin tiedät sammuuko Comandin surinat. Se menee ainakin E-mallissa aina päälle kun avaa oven/lukot, joten se on kuskin näkökulmasta "aina päällä", ellei mee avonaisesta ikkunasta autoon sisälle kuunteloon... :D Tai sitten lukitset ovet autossa istuessasi ja oottelet että se sammuu - kyllä se sammuu.

En jaksa uskoa, että se Comandin tuuletin rullailee aina.

Eikös C:ssä sitten ole katkaisinnappulaa sähköselle lisälämppärille? Tuhkaluukusta luulis löytyvän niin ku E:ssäkin. Laita OFFille niin ei pitäis mennä päälle ku on piuha poikki...

Seuraavaks voitkin ruveta katteleen suuttimien tiivisteet uusiksi, termostaatin vaihtaa ja muutamia alustan osia, sekä kenkiä sitä Alpinen cd-vaihtajaa, kun se kylmillä keleillä tahtoo jumittaa tai sisällä on kilo hiekkaa :wink: No vitsi vitsi...
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

masaf1 kirjoitti: Eikös C:ssä sitten ole katkaisinnappulaa sähköselle lisälämppärille? ..
C:ssä voi sähköisen lisälämppärin ohjelmoida pois ohjauspyörän näppäimillä, mutta ymmärtääkseni lämppäri on joissain ollut niin oikosulussa ettei sen "sammuttaminenkaan" auta vaan pitää vaihtaa uuteen.
Lämppärihän sijaitsee aika hankalasti imusarjan ja starttimoottorin välimaastossa koneen kyljessä, mutta sieltä piuhan irroittamalla luulisi akun purkautumisen loppuvan.
W203CDI
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

masaf1 kirjoitti:Jätä auto ikkunat auki talliin, niin tiedät sammuuko Comandin surinat. Se menee ainakin E-mallissa aina päälle kun avaa oven/lukot, joten se on kuskin näkökulmasta "aina päällä", ellei mee avonaisesta ikkunasta autoon sisälle kuunteloon... :D Tai sitten lukitset ovet autossa istuessasi ja oottelet että se sammuu - kyllä se sammuu.

En jaksa uskoa, että se Comandin tuuletin rullailee aina.
Tulipa totakin kokeiltua. NaviCD pois koneesta, apukuskin ikkuna auki ja ovet lukkoon. Aamulla talliin ja pää sisälle avoimesta ikkunasta. Hurisee. :(

Mikähän tämä on? http://www.err0neous.org/mbz/comand12000/

"the high current bug is fixed (some comands have a very high dark current causing batterie drainage)"
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1693
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

hanta kirjoitti:
masaf1 kirjoitti: Eikös C:ssä sitten ole katkaisinnappulaa sähköselle lisälämppärille? ..
C:ssä voi sähköisen lisälämppärin ohjelmoida pois ohjauspyörän näppäimillä, mutta ymmärtääkseni lämppäri on joissain ollut niin oikosulussa ettei sen "sammuttaminenkaan" auta vaan pitää vaihtaa uuteen.
Juu samaa vikaa oli vanhemmanmallisessa webastossa, oikosulussa ja vei valtavasti virtaa... Ei auttanut muutaku ottaa lämppäriltä piuhat irti ja uus kone tilalle
230 C 1978
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Lämmitin on nyt vaihdettu ja enin virtapako loppui. Edelleen kuitenkin jatkuu surina comandin takaa ja virtaa pakenee noin 1A. Mahtaako kulutusta ihan nollaan saadakaan?
Avatar
Sman78
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 20.07.2007 12:13
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Sman78 »

Ihan mielenkiinnosta Zaari, että mistä hankit uuden lisälämmittimen ja mitä se kustansi? Itsellä se on myös kaput w203 200 cdi:ssä. Merkkihuollossa 550€ + vaihtotyö, jäi toistaiseksi vaihtamatta. Työnnetään lisälämpöä webastolla toistaiseksi.
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Auton myynyt liike hommasi sen, enkä tiedä hintaa. Merkkihuollosta saamani hinta oli tota samaa luokkaa eli 550e+työ.
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Zaari kirjoitti:Lämmitin on nyt vaihdettu ja enin virtapako loppui. Edelleen kuitenkin jatkuu surina comandin takaa ja virtaa pakenee noin 1A. Mahtaako kulutusta ihan nollaan saadakaan?
Seuraava korjauskohde on etupenkkien alla olevat istuinten ja ratin ohjainboxit. Boxit eivät päästä CAN-väylää nukkumaan ja siksi mm. comandin tuuletin pyörii koko ajan.

Luxusautoissa on luxusmurheet sanoi jo Härski Hartikainen aikoinaan...
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Kesäksi on odottamassa auton mukana tulleet vanteet. Osanumeroiden perusteella ilmeisesti alunperin CLK:n vanteet. Mihin päin näillä ET:llä nämä on "väärin" ja miten se vaikuttaa? Auto on c270cdiA T -01.
Vanteet ovat 8,5x17 ET30 taakse ja 7,5x17 ET36 eteen (osanumerot A2094010602 ja A2094010502). Renkaat 245/40 ja 225/45.
Kuva
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä noilla pitäisi toimia, jos ei nyt aivan jotain järkyttävää madallusta ole.

Takarenkaan ympärysmitta on valmiiksi pienempi, kun eturenkaan, siitä voi sitten kuluneella renkaalla, ehken tulla jotain abs-herjaa.
Luulee, että takarenkaat luistaa koko ajan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

tuikku kirjoitti:.
Kyllä noilla pitäisi toimia, jos ei nyt aivan jotain järkyttävää madallusta ole.

Takarenkaan ympärysmitta on valmiiksi pienempi, kun eturenkaan, siitä voi sitten kuluneella renkaalla, ehken tulla jotain abs-herjaa.
Luulee, että takarenkaat luistaa koko ajan.
Mahtaako comandin rengastieto mennä ABSille asti? Vai miksi comand haluaa tietää rengaskoon ja jopa sen, että onko uudet vai kuluneet renkaat? Nopeus ja matka yms selvinnee kuitenkin GPS:llä.
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
ESP mittaa koko ajan kaikkien renkaiden pyörimisnopeuksia.
Tosiasia on, että takavetoisessa autossa takarenkaat kuluu eturenkaita enemmän, huomattavasti.
Kun jo lähtötilanteessa takarenkaan ympärysmitta on pienempi, niin renkaan kuluessa lisää, voi tulla tilanne, että pyörimisnopeusero ylitää luistonestoon asetetun raja-arvon, jonka jälkeen ESP tulkitsee erilaiset pyörimisnopeudet takarenkaan luistoksi.
Ja alkaa rajoittaa tehoa.
Käytännössä tämä ilmenee siten, että esim satasen nopeuden jälkeen pyörimisnopeuden ero on järjestelmän mielestä liian suuri ja luistonesto rajoittaa menoa, se kuuluu sisälle luistoneston ratinana ja tehon loppumisena.

Jos rengaskokojen pitää olla erilaiset, niin kannattaa takavetoiseen valita taakse pikkuisen suuremmalla halkaisijalle olevat ja taasen etuvetoiseen sellaiset eturenkaat.
Siitä ESP-järjestelmä ei välitä mitään, jos vetävät pyörät pyörivätkin hiukan hitaammin.

Toivottavasti selventi asiaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

tuikku kirjoitti:.
Toivottavasti selventi asiaa.
Hyvinkin, kiitoksia!

Näillä 245/40 ja 225/45 on onneksi eroa vain 1%, joten tuskin se siitä vielä kimpaantuu. Taitaa sitä paitsi olla AMG:n originaalikoot.

Itse laittaisin mieluiten samaa kokoa ympäri auton, kun joudun ensi kesänä kuitenkin renkaat uusimaan. Vanne vaan on takana tuumaa leveämpi. :roll:
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Jos rengaskokojen pitää olla erilaiset, niin kannattaa takavetoiseen valita taakse pikkuisen suuremmalla halkaisijalle olevat ja taasen etuvetoiseen sellaiset eturenkaat.
Siitä ESP-järjestelmä ei välitä mitään, jos vetävät pyörät pyörivätkin hiukan hitaammin.

Toivottavasti selventi asiaa.
Mulla oli takana isompihalkaisimmat takarenkaat niin heitti vakionopeudensäätimen pois päältä tasanopeudella, tai loivassa alamäessa. Ensin luulin, että ohjelmassa on joku vika mut kun vaihtoi saman korkuiset renkaat niin vaiva poistui..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jaahas
Teillä on paremmin varustellut versiot.
Näissä köyhempien malleissa on käytännössä koeteltu, että kun noin päin sitten vaihtaa, niin taas mennään.
Vitossa ja tässä minun rottelossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Minulla samat vanteet ja rengaskoot 235/45/17 edessä ja 255/40/17 takana, hyvin toimii ja mittarivirhe 0. On ollut täälläkin paljon juttuja jossa suositellaan samaa kokoa eteen ja taakse. Itse en tätä allekirjoita hyvin toimii ja etenee kuin juna vaikka tiellä uria, alla tehtaan urheilualusta. Kesto suurinpiirtein 2xtakanakit ja 1xetuset. Ostin uudet Bridget takana sileet edessä vielä noin n.6-7mm
BMW E31 850i V12
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Renkaan vaihto alkaa olla ajankohtainen ja nyt ihmetyttää noi rengaskoot.
Mikähän logiikka mersun insinöörillä on ollu ton takarenkaan kanssa? 255/40-17 olisi lähempänä eturenkaan kokoa, 245/40 on jo silmäänkin pienempi.

Koodi: Valitse kaikki

Specification  Sidewall  Radius  Diameter  Circumference    Revs/km  Difference
225/45-17         101mm   317mm     634mm         1993mm        502        0.0%
245/40-17          98mm   314mm     628mm         1972mm        507       -1.0%
255/40-17         102mm   318mm     636mm         1997mm        501        0.2%
265/40-17         106mm   322mm     644mm         2023mm        494        1.5%
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

kannattaa olla todella tarkkana sen renkaan halkaisijan kanssa!

Itse laitoin taakse 265/35ZR18 ja eteen piti tulla 235/40ZR18 mutta laitoinkin 245/40ZR18 koska sellaiset sattui vanteilla jo valmiiksi olemaan.
:arrow: ei toimi vakionopeuden säädin yli 100km/h nopeudessa, jyrkemmässä mutkassa ASR hakkaa vastaan vaikka menisi pintakaasulla (myös pienemmissä nopeuksissa)
Eroa siis vain 1,6% mutta ei sovi. Nyt on 235:set tulossa jolloin ero 0,3% toivottavasti toimii. (kyseessä siis W210)

Esim. tuolla on aika hyvä laskuri millä pystyy vertailemaan:
http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp
Mikähän logiikka mersun insinöörillä on ollu ton takarenkaan kanssa?
Samalla kun selitätte että miksi W124 E300-24 alkup. koko on edessä 225/45R17 ja takana 235/45R17 (ainakin mä olen joskus näin kirjoittanut ylös, olenko (taas) sekoillut?)
Vastaa Viestiin