Moottoriöljyt 20 litran astiassa
Moottoriöljyt 20 litran astiassa
Mitä täyssynteettistä moottoriöljyä myydään 20 litran astioissa, mitä maksaa
ja mistä saa? Pitäisi ostaa 124:en turbodieseliin moottoriöljyä.
Kyseiseen moottoriin Mersu hyväksyy 227.1, 227.5, 228.1 ja 228.3
luokitellut öljyt ja jotkin 226.5:t. Luokitukset täyttävät tai ylittävät ilmeisesti
kaikki täyssynteettiset öljyt ja hyvät osasynteettiset tai jopa mineraaliöljyt.
Esim. Mobilin raskaan kaluston öljyistä Mobil Delvac Super 10W-30 tai
XHP 10W-40 ja MX Extra 10W-40 käyvät, vaikka ovat mineraaliöljyjä.
Olen käyttänyt Mobil 1 0W-40:a eli henkilöautoon tarkoitettuja öljyjä,
mutta mahtako tätä saada 20 litran astioissa? Mitä muita vaihtoehtoja
on? Teboil ja Castrol ainakin kinnostaa.
Vaihdatin ennen Mobil Expressissä, mutta se ottaa öljystä 17 e/l ja
lisäksi automaattilaatikon öljynsuodatin maksoi kolme kertaa enemmän
kuin kaupassa, joten ryöstö saa nyt loppua. Imuvaihtaja on jo hommattuna.
ja mistä saa? Pitäisi ostaa 124:en turbodieseliin moottoriöljyä.
Kyseiseen moottoriin Mersu hyväksyy 227.1, 227.5, 228.1 ja 228.3
luokitellut öljyt ja jotkin 226.5:t. Luokitukset täyttävät tai ylittävät ilmeisesti
kaikki täyssynteettiset öljyt ja hyvät osasynteettiset tai jopa mineraaliöljyt.
Esim. Mobilin raskaan kaluston öljyistä Mobil Delvac Super 10W-30 tai
XHP 10W-40 ja MX Extra 10W-40 käyvät, vaikka ovat mineraaliöljyjä.
Olen käyttänyt Mobil 1 0W-40:a eli henkilöautoon tarkoitettuja öljyjä,
mutta mahtako tätä saada 20 litran astioissa? Mitä muita vaihtoehtoja
on? Teboil ja Castrol ainakin kinnostaa.
Vaihdatin ennen Mobil Expressissä, mutta se ottaa öljystä 17 e/l ja
lisäksi automaattilaatikon öljynsuodatin maksoi kolme kertaa enemmän
kuin kaupassa, joten ryöstö saa nyt loppua. Imuvaihtaja on jo hommattuna.
Kai nyt melkein kaupasta kuin kaupasta saa 20 litran purkin tilaamalla mutta oletettavasti maksaa enemmän per litra kuin neljän litran pikkupurkeissa. Itse olen ostellut tynnyreissä mutta ei oikein sekään enää ole kannattavaa kun liikkeet käyttävät irtotavaraa ja kaikki muut pönikät paitsi litran ja neljän litran purkit ovat harvinaisuuksia ja sitten kalliita, tai ainakaan eivät oleellisesti edullisempia. Vai onko muilla parempia kokemuksia määräalennuksista?
mä käytän tota Mobil Delvac 1400 tai MX kaikissa autoissa ja moottoripyörissäkin ku on märkäkytkinominaisuudet huipussaan. 1400 on 40€/20l ja MX on 70€/20l Agrimarketista. Tiettävästi pääkaupunkiseudulla Hessumobiili myy edelleen näitä?
Muissa en oo sillee tarkistellu miten milläki toimii hyvin on liikkunut tähän mennes. Mutta motskarilla oon testaillut ihan kunnolla vajaat 100tkm matkalla, ja kytkin pelaa paremmin delvaceilla ku noilla 10 kertaa kalliimmilla "motskariöljyillä".
Shellillä tais olla kans 20l pakkauksia!
Mitä tulee näihin myytteihin Mineraali, semisynteetti, synteetti juttuihin niin kaikki öljyvalmistajat ei edes käytä niitä nimiä enää. Toiset taas käyttää synteettinen nimeä tuotteessaan ja toinen semisynteettinen vaikka kemiallinen koostumus on täsmälleen sama. Eli ei kannata ihan tuijottaa myöskään siihen mitä purkissa lukee.
Muissa en oo sillee tarkistellu miten milläki toimii hyvin on liikkunut tähän mennes. Mutta motskarilla oon testaillut ihan kunnolla vajaat 100tkm matkalla, ja kytkin pelaa paremmin delvaceilla ku noilla 10 kertaa kalliimmilla "motskariöljyillä".
Shellillä tais olla kans 20l pakkauksia!
Mitä tulee näihin myytteihin Mineraali, semisynteetti, synteetti juttuihin niin kaikki öljyvalmistajat ei edes käytä niitä nimiä enää. Toiset taas käyttää synteettinen nimeä tuotteessaan ja toinen semisynteettinen vaikka kemiallinen koostumus on täsmälleen sama. Eli ei kannata ihan tuijottaa myöskään siihen mitä purkissa lukee.
Viimeksi muokannut Sergey, Su 23.11.2008 18:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Tämä olikin 124:lle, siihen nyt kelpaa melkein mikä tahansa öljy, ei ihme että 229.51 merkkihuollossa kuulostaa kalliilta.markoala kirjoitti:Teboil diesel diamond on 10L astiassa 60-70€ yleisesti. Ilmeisesti varsin hyvä öljy kuitenkin.
Jos huoltoasemalta ei löydy isompaa säiliötä niin varmaan vaikka maatalouskaupoista saisi traktoriin tarkoitettua öljyä jossa tuohon mersuun yltävä luokitus.
- DarkDivine
- Vakiokalustoa
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moottoriöljyt 20 litran astiassa
taitaa olla kone tiensä päässä ku näin paljon tarviitJarkkoN kirjoitti:Mitä täyssynteettistä moottoriöljyä myydään 20 litran astioissa, mitä maksaa
ja mistä saa? Pitäisi ostaa 124:en turbodieseliin moottoriöljyä.
Kyseiseen moottoriin Mersu hyväksyy 227.1, 227.5, 228.1 ja 228.3
luokitellut öljyt ja jotkin 226.5:t. Luokitukset täyttävät tai ylittävät ilmeisesti
kaikki täyssynteettiset öljyt ja hyvät osasynteettiset tai jopa mineraaliöljyt.
Esim. Mobilin raskaan kaluston öljyistä Mobil Delvac Super 10W-30 tai
XHP 10W-40 ja MX Extra 10W-40 käyvät, vaikka ovat mineraaliöljyjä.
Olen käyttänyt Mobil 1 0W-40:a eli henkilöautoon tarkoitettuja öljyjä,
mutta mahtako tätä saada 20 litran astioissa? Mitä muita vaihtoehtoja
on? Teboil ja Castrol ainakin kinnostaa.
Vaihdatin ennen Mobil Expressissä, mutta se ottaa öljystä 17 e/l ja
lisäksi automaattilaatikon öljynsuodatin maksoi kolme kertaa enemmän
kuin kaupassa, joten ryöstö saa nyt loppua. Imuvaihtaja on jo hommattuna.

Murisee
Taisi mennä nykyään näin:Sergey kirjoitti:Mitä tulee näihin myytteihin Mineraali, semisynteetti, synteetti juttuihin niin kaikki öljyvalmistajat ei edes käytä niitä nimiä enää. Toiset taas käyttää synteettinen nimeä tuotteessaan ja toinen semisynteettinen vaikka kemiallinen koostumus on täsmälleen sama. Eli ei kannata ihan tuijottaa myöskään siihen mitä purkissa lukee.
X)Mineraaliöljy
Y) Synteettinen = osasynteettinen
Z) Täyssynteetinen
Omiin mersun dieseleihin olen laittanut tuota: http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... 710w40.pdf
(OM603turbo, OM602, OM617 ja OM616turbo)
20ltr ämpäri maksoi 100€ viimeksi kun ostin. (5€/ltr.)
4ltr kannu olisi ollut 24,80. (6,2€/ltr.)
(OM603turbo, OM602, OM617 ja OM616turbo)
20ltr ämpäri maksoi 100€ viimeksi kun ostin. (5€/ltr.)
4ltr kannu olisi ollut 24,80. (6,2€/ltr.)
Näillä mennään:
W211 500E -03
Audi A6 3.0TDi Quattro -09
s124 300TDT -91 PPD
Exät:
Opel Manta B 1.6S -78
s203 320CDI -05 -Tuikutettu-
BMW E39 535iA -96
W124 300D -89 PPD (EX M104)
s123 300TD -81/84
W123 240D STT Turbo -85
s124 250TD -91
BMW 525i -91
W124 300E - 24 -89
Audi 100CS 2.2i -86
W211 500E -03
Audi A6 3.0TDi Quattro -09
s124 300TDT -91 PPD
Exät:
Opel Manta B 1.6S -78
s203 320CDI -05 -Tuikutettu-
BMW E39 535iA -96
W124 300D -89 PPD (EX M104)
s123 300TD -81/84
W123 240D STT Turbo -85
s124 250TD -91
BMW 525i -91
W124 300E - 24 -89
Audi 100CS 2.2i -86
Kyllä, puhtaasti mineraaliöljyjä ei ole enää ollu vuosiin olemassakaan. kaikki on "synteettisiä" ja nimet o vaa jääny ihmisten mieliin.Aapo.T kirjoitti:Noista synteettisyyksistä ei taida olla mitään "direktiiviä"?
Eikös ne kaikki ole jollain tavoin kuitenkin käsiteltyjä
Tuttava oli tuolla Teboililla rasvapuolella töissä ni siltä kysyin sitä legendaarista "Saako mineraalit ja synteetit sekottaa keskenään?" ja vastaus oli että "miksi ei saisi?". Mainitsipa tuo senkin että öljytuotteilla on valtava imagomyynti "Suurin tekijä on imago, ei niinkään tekninen toimivuus, rasva on rasvaa vaikka voissa paistaisi."

Ja suositteli mulle Delvaccia ku o ni montaa eri laitetta, ei ees firman omia

Joku herrasmiessopimus prosenttimääristä on kait olemassa jotta mineraaliöljyä saa myydä synteettisenä... synteettisen määrä oli melko alhainen ja yleinen käytäntö. Tyyliin alle 1/3 niin se oikeutaa nimeen "synteettinen". tää tieto on ylen Kuningaskuuttaja ohjelmasta, en löydä enää artikkelia, muutaman vuoden vanha.
Viimeksi muokannut Sergey, Su 23.11.2008 21:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Scanialla, Jyväskylässä, ósui silmään 10l pönttö synteettistä "Scania" moottoriöljyä. Hinta muistaakseni 33 euroa+ALV. Kyljessä oli isot litaniat luokituksia ja tekstissä "uusiin euro4 ja EGR-moottoreihin". Pitää ottaa purkin kyljestä kuva. Luulis tuon kelpaavan mersuunkin. Kokeilu on menossa, ainakin notkeaa tuo oli viileässäkin.
Ohan sitä tebikan SHPD:täkin 20 litrasissa: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=352
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Mersu tosiaan on antanut 124:en turbodieseliin öljysuosituksen, jonka
hyvät nykyöljyt täyttävät mennen tullen. Käytännössä kaikki täyssynteettiset
ovat paremmilla luokituksilla. Öljyn hintaan ja ominaisuuksiin vaikuttaa
ratkaisevasti lisäaineistus, joka huolehtii hapettumisenestosta ja viskositeetista.
Kalliimman pään öljyt kestävät paremmin pitkiä vaihtovälejä.
Kun autossani on turbo ja syöttöäkin on hiukan lisätty ja lisäksi vedetään
kesällä venettä, niin öljy saa olla mieluusti parempaa kuin halvin luokiteltu
öljy. Turbo sinänsä jo kehottaisi puolittamaan öljynvaihtovälit, mutta
toisaalta laatuöljyt kestävät 2-3 kertaa pidemmät vaihtovälit kuin ne
halvimmat luokitellut öljyt.
Veneesssä käytän mineraaliöljyä, jota tosin nykyään alkaa olla vaikea
löytää autoon tarkoitettujen öljyjen joukosta. Niitä kuitenkin on, ainakin
Mobilin tuote-esite erittelee "tavallisen", "synteettisen" ja "täyssynteettisen".
Kaikki lienevät enemmän tai vähemmän synteettisiä. Jos veneeseen laittaa
synteettistä, se vaahtoaa enemmän kuin mineraaliöljy ja aiheuttaa
vikahälytyksen. Maahantuoja kehotti pysymään mineraaliöljyissä.
Auto kuluttaa öljyä 0,5-1 litraa 10 tkm:n vaihtovälillä. Kuluminen kertoo,
että öljy voitelee sylinterin seinätkin ja palaa sitten pois.
Ajattelin, että tuo 20 litran astia saattaisi olla halvempi, mutta tosiaan
voi olla että marketin vakiokoko on halvin. Voi olla, etten raski Mobilista
luopua, mutta ainakin tuo Teboil Diamond on pärjännyt hyvin TM:n
testissä.
Täytyy kysyä tutusta autokorjaamosta, mihin hintaa sitä kautta saisi
ison pänikän öljyä. Tuo 20 litran astia olisi hyvä jäteöljyn keräämiseenkin.
Nuo raskaan kaluston öljyt ovat aika hyvälaatuisia ainakin Mobilin
esitteessä annettujen luokitusten perusteella, joten ei niitä kannata kavahtaa.
Ainakin ne ovat kohtuuhintaisia verrattuna henkilöautojen öljyihin. Eroa
näytti olevan ainakin viskositeetissa, raskas kalusto käyttää kapean
viskositeettialueen öljyjä. Itsekin voisi käyttää kesällä hiukan paksumpaa
öljyä kuin talvella.
Täytyy vielä katsoa tuo K-Maatalouden tarjonta, siellä oli Mobilin öljyjä.
Agrimarketista ostin veneöljyt, mutta en ostanut ainakaan vielä Teboilin
dieselöljyjä.
hyvät nykyöljyt täyttävät mennen tullen. Käytännössä kaikki täyssynteettiset
ovat paremmilla luokituksilla. Öljyn hintaan ja ominaisuuksiin vaikuttaa
ratkaisevasti lisäaineistus, joka huolehtii hapettumisenestosta ja viskositeetista.
Kalliimman pään öljyt kestävät paremmin pitkiä vaihtovälejä.
Kun autossani on turbo ja syöttöäkin on hiukan lisätty ja lisäksi vedetään
kesällä venettä, niin öljy saa olla mieluusti parempaa kuin halvin luokiteltu
öljy. Turbo sinänsä jo kehottaisi puolittamaan öljynvaihtovälit, mutta
toisaalta laatuöljyt kestävät 2-3 kertaa pidemmät vaihtovälit kuin ne
halvimmat luokitellut öljyt.
Veneesssä käytän mineraaliöljyä, jota tosin nykyään alkaa olla vaikea
löytää autoon tarkoitettujen öljyjen joukosta. Niitä kuitenkin on, ainakin
Mobilin tuote-esite erittelee "tavallisen", "synteettisen" ja "täyssynteettisen".
Kaikki lienevät enemmän tai vähemmän synteettisiä. Jos veneeseen laittaa
synteettistä, se vaahtoaa enemmän kuin mineraaliöljy ja aiheuttaa
vikahälytyksen. Maahantuoja kehotti pysymään mineraaliöljyissä.
Auto kuluttaa öljyä 0,5-1 litraa 10 tkm:n vaihtovälillä. Kuluminen kertoo,
että öljy voitelee sylinterin seinätkin ja palaa sitten pois.
Ajattelin, että tuo 20 litran astia saattaisi olla halvempi, mutta tosiaan
voi olla että marketin vakiokoko on halvin. Voi olla, etten raski Mobilista
luopua, mutta ainakin tuo Teboil Diamond on pärjännyt hyvin TM:n
testissä.
Täytyy kysyä tutusta autokorjaamosta, mihin hintaa sitä kautta saisi
ison pänikän öljyä. Tuo 20 litran astia olisi hyvä jäteöljyn keräämiseenkin.
Nuo raskaan kaluston öljyt ovat aika hyvälaatuisia ainakin Mobilin
esitteessä annettujen luokitusten perusteella, joten ei niitä kannata kavahtaa.
Ainakin ne ovat kohtuuhintaisia verrattuna henkilöautojen öljyihin. Eroa
näytti olevan ainakin viskositeetissa, raskas kalusto käyttää kapean
viskositeettialueen öljyjä. Itsekin voisi käyttää kesällä hiukan paksumpaa
öljyä kuin talvella.
Täytyy vielä katsoa tuo K-Maatalouden tarjonta, siellä oli Mobilin öljyjä.
Agrimarketista ostin veneöljyt, mutta en ostanut ainakaan vielä Teboilin
dieselöljyjä.