Naksahtaa, ei pyöritä. W124 300tdt jäi työmaan pihaan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TeroS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 23.08.2008 14:39
Paikkakunta: Kangasala

Naksahtaa, ei pyöritä. W124 300tdt jäi työmaan pihaan.

Viesti Kirjoittaja TeroS »

Eli työpäivän jälkeen hyppäsin autoon, hehkutin ja käänsin startti asentoon. Moottori pyörähti vaivoin pari kertaa. Uuden hehkutuksen jälkeen naksahti vaan enää. Tuntui kuin olisi akku hyytynyt, mutta apuvirrasta ei ollut mitään vaikutusta ja ajovalot paloivat kirkkaina. Akku on vuoden vanha.

Mahtaisikohan startista löytyä vika? Vaihdekepin asentotunnistin on joskus oikutellut, mutta muistaakseni silloi ei edes solenoidi naksahda.
Hyvin on aikasemmin lähtenyt käyntiin, mitään oireita ei ole ollut. Miten startin irroitus onnistuu helpoiten?

T: Tero S
W124 300TDT pakettiauto
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Onko startin piuhat kunnolla kiinni? Paksu virta kaapeli ja maadoitus? Jos huono kontakti niin tekee tuon. (molemmista päistä) Mittaa akkujännite, 12,5 vähintään pitäisi olla.
TeroS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 23.08.2008 14:39
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja TeroS »

Perhana kun alkoi jo olemaan hämärää ja työkaverilla oli kiire kotiin. Oli pakko hypätä äkkiä sen kyytiin, kun seuraava työkaveri olisi lähtenyt yhdeksältä. Niinpä ei ehtinyt kunnolla syventymään asiaan.

En tiedä menenkö vielä tänään ropeltamaan sitä, vaiko vasta huomenna päivänvalolla. Nyt ei ihan heti tule mieleen edes missäpäin mersussa on startti. Mutta ilmeisestikkö alakautta olisi helpompi irroittaa?
W124 300TDT pakettiauto
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kyllä se saattaapi naksua jos asennontunnistimessa tai virtalukon pohjassa on vika, ainakin mulla naksui. Saahan sen käyntiin hehkureleeltä tai meisselillä startin päästä jos tietää mitä tekee. ;) Olettaen että itse startti on kunnossa.
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Onko startin piuhat kunnolla kiinni? Paksu virta kaapeli ja maadoitus? Jos huono kontakti niin tekee tuon. (molemmista päistä) Mittaa akkujännite, 12,5 vähintään pitäisi olla.
Sama ongelma joskus traktorissa. Akku näyttää olevan mittarin mukaan timmissä, mutta ei inahdakaan. Kun puhdistaa akun navat ja kiristelee kaapelit niin taas hörähtää.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Veikkaan että maadoituskaapeli on huonosti kiinni rungossa. Vanhassa autossa maadoituskaapelin kiinnityskin saattaa ruostua huonoon kuntoon.

Kun annoitte virtaa toisesta autoista, niin laitteitteko miinus-kaapelin oikeaoppisesti auton moottoriin kiinni vai virheellisesti akun kenkään? Kun sen laittaa moottoriin kiinni, niin eipähän huono maadoituskaapeli aiheuta häiriötä - muussa tapauksessa aiheuttaa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
TeroS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 23.08.2008 14:39
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja TeroS »

Chili kirjoitti:Veikkaan että maadoituskaapeli on huonosti kiinni rungossa. Vanhassa autossa maadoituskaapelin kiinnityskin saattaa ruostua huonoon kuntoon.

Kun annoitte virtaa toisesta autoista, niin laitteitteko miinus-kaapelin oikeaoppisesti auton moottoriin kiinni vai virheellisesti akun kenkään? Kun sen laittaa moottoriin kiinni, niin eipähän huono maadoituskaapeli aiheuta häiriötä - muussa tapauksessa aiheuttaa.
Sain mersun käymään. Purin vanhan startin poies, hain kokonaisen uuden motonetistä. Irroittaminen oli melko kettumainen työvaihe, niin päätin ostaa kokonaan uuden. Hiilet oli ihan loppu ja vain yhdessä tais olla lanka kunnolla kiinni. Startti näytti alkuperäiseltä.

Uuudella startilla ei meinannut alkuun lähteä käyntiin. Kolahti vaan kun yritti lähteä pyörittämään. Mistähän tämä mahtoi johtua?
Nytkyttelin autoaedestakaisin tonkin aikaa, niin sen jälkeen lähti pyörittämään. Pyöritti sitten kyllä viis kertaa nopeammin uudella startilla, mitä vanhaan vertasi.Nyt tuli vaan vastakohtainen vika tilalle, ei sammu avaimesta. Täytyy sammuttaa konehuoneen puolelta. Uutta vikaa ruvetaan huomenna selvittelemään.

Kiitoksia tähänastisista vinkeistä!
W124 300TDT pakettiauto
ollipoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 17.11.2008 10:04
Paikkakunta: Pohojois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ollipoika »

TeroS kirjoitti:
Chili kirjoitti:Veikkaan että maadoituskaapeli on huonosti kiinni rungossa. Vanhassa autossa maadoituskaapelin kiinnityskin saattaa ruostua huonoon kuntoon.

Kun annoitte virtaa toisesta autoista, niin laitteitteko miinus-kaapelin oikeaoppisesti auton moottoriin kiinni vai virheellisesti akun kenkään? Kun sen laittaa moottoriin kiinni, niin eipähän huono maadoituskaapeli aiheuta häiriötä - muussa tapauksessa aiheuttaa.
Sain mersun käymään. Purin vanhan startin poies, hain kokonaisen uuden motonetistä. Irroittaminen oli melko kettumainen työvaihe, niin päätin ostaa kokonaan uuden. Hiilet oli ihan loppu ja vain yhdessä tais olla lanka kunnolla kiinni. Startti näytti alkuperäiseltä.

Uuudella startilla ei meinannut alkuun lähteä käyntiin. Kolahti vaan kun yritti lähteä pyörittämään. Mistähän tämä mahtoi johtua?
Nytkyttelin autoaedestakaisin tonkin aikaa, niin sen jälkeen lähti pyörittämään. Pyöritti sitten kyllä viis kertaa nopeammin uudella startilla, mitä vanhaan vertasi.Nyt tuli vaan vastakohtainen vika tilalle, ei sammu avaimesta. Täytyy sammuttaa konehuoneen puolelta. Uutta vikaa ruvetaan huomenna selvittelemään.

Kiitoksia tähänastisista vinkeistä!
Joskus startin vaihdon jälkeen täytyy auto laittaa hinaamalla käyntiin, jonka jälkeen startti yleensä toimii. En tiedä mistä tämä johtuu mutta niin se monesti on. Jäisiköhän startin hampaat jotenkin väärään asentoon tms.
W203 C 270 cdi -03
TeroS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 23.08.2008 14:39
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja TeroS »

Päivitystä tilanteeseen:

Äsken yritin starttailla mersua, kävi samalla tavalla kun eilen startin vaihdon jälkeen. Startatessa vaan kolahtaa ihan kuin yrittäisi lähteä pyörittämään, muttei pyöritä. Ja nyt en autoa saanut käymään.

Eilen tosiaan auto lähti hienosti käyntiin useamman kerran, kunhan sai käyntiin ensimmäisen kerran tuon startin vaihdon jälkeen. Mutta avaimesta ei sammunut eilen. Alkaa jo vähän paniikki painamaan päälle, kun neljältä täytyisi töihin lähteä ja aamuyöstä päästä jollain kotiinkin, kun julkisetkaan ei kulje siihen suuntaan.

Faktoja:
-startti on kokonaan uusi ja johdot startilla kunnolla kiinni
-akussa on virtaa ja kengät kunnolla kiinni
-vaihdelaatikon ja rungon välinen maadoitus ehjä
-vaihdekepin asentotunnistin on renkannut P-asennossa, mutta N-asennossa toiminut aina. Ja käsittääkseni jos se estäisi käynnistämisen, ei edes solenoidi naksahtaisi.
-virtalukonpohja ja lukkopatruuna uusittu n.2 kuukautta sitten.

Multa alkaa ideat olemaan vähissä, auttakaa miestä mäessä.
W124 300TDT pakettiauto
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Vautipyörän/vetolevyn hammaskehä hakkutunu vanhalla startilla. Eli hampaat on alunperin viistetty niin että vaikka ne osuisivatkin vastakkain niin ne luiskahtavat kuitenkin pohjaan, nyt kun hampaan pää on pyöristyny niin uuden startin viiste ei sovikaan yhteen ja hampaat jää vastakkain. Solenoidi kytkee sähkön vasta kun hampaat ovat kunnolla kosketuksissa.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sammumattomuus johtuu varmasti konehuoneen puolelta irronneesta alipaineletkusta. kun niitä startin johtoja on siellä värkätty.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Mika.T kirjoitti:Sammumattomuus johtuu varmasti konehuoneen puolelta irronneesta alipaineletkusta. kun niitä startin johtoja on siellä värkätty.
Älykäs auto.
Ei halua sammua, kun tietää, ettei käynnisty uudestaan. :lol:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

motonetin laturi ei välttämättä sovi autoosi? piuhat täytyy vetää uusiksi. tai ainakin se töpseli siihen laturin päähän.
Partanen.net
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jopi62 kirjoitti:motonetin laturi ei välttämättä sovi autoosi? piuhat täytyy vetää uusiksi. tai ainakin se töpseli siihen laturin päähän.
Startista kai nyt oli puhe :shock:
oviMikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 16.11.2008 12:12
Paikkakunta: Kla

Viesti Kirjoittaja oviMikko »

Myös ajovalojen korkeudensäätö toimii alipaineella, jos letku on irti lampusta auto ei sammu avaimesta
Stjärnan på himmelen
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Vetäse käyntiin seuraavan kerran, kun jää välille ei estettä vaikka automaatti.
250CE 1969
Vastaa Viestiin