vito ei puhalla sisälle lämmintä. vähän aikaa puhaltaa haalosta kun lähtee ajamaan on vaihettu termostaatti ja lämppärin sähköinen kiertopumppu voiko olla vesipumppu rikki
Toimiiko se puhallin?
Entäs lämmönjaon läppä/läpät?
Vesihana?
Sisäkierron läppä?
Sisäilmasuodatin, onko milloin vaihdettu?
Tuleeko siitä raitisilmasuuttimesta kylmää, vaikka muualle ei tule lämmintä?
Ja mikä malli kyseessä, sekin pikkusen vaikuttaa... ilmastointi...?
Tuossa on ilmeisesti polttoainelisälämmitin, kun on toi sähköpumppu...?
Muistan hämärästi, että tälläkin palstalla oli joskus puhetta samasta ongelmasta. Nyt kun haku ei toimi, niin etsiminen on vähän hidasta.
Ongelman ydin oli muistaakseni se, että Viton ohjaamossa on jonnekin keskikonsoliin jemmattu lämpötila-anturi, joka haistelee ohjaamon lämpötilaa ja säännöstelee lämpöä sen mukaan. Eli vaikka lämmöt olisi säädetty haalealle, niin se antaa startatessa täyskuumaa, kunnes termostaatin mielestä ohjaamo on halutun lämpöinen.
Ko. anturi on kuulemma suht. helppo löytää ja on keskimäärin sentin palaneen nöyhtäkerroksen peittämä eli toimii erittäin huonosti ja luulee ohjaamon olevan paljon lämpimämpi kuin onkaan. Putsaus yleensä auttaa.
Aiemmissa postauksissa taidettiin jo pyytää tsekkaamaan myös sisäilman suodatin. Sen voi vaikka poistaa ja testata toimiiko homma yhtään paremmin. Keskimäärin ne on täysin tukossa.
Jos moottorin lämpö vaihtelee ajon aikana 70 - 100 asteen välillä, vaikuttaa sellaiselle, että järjestelmään tulee jostakin ilmaa. Ilmalla on sellainen ominaisuus näissä systeemeissä, että se pakkautuu lämmityslaitteen kennoon ja siksi siellä ei kierrä neste kunnolla, siksi ei tule lämmintäkään kunnolla. Onko moottoriöjy "oikean väristä", ettei ole mennyt harmaaksi? Haiseeko jäähdytinneste pakokaasulle?