reikaiden "tasapainotusta"

Missä kannattaa Mersu huollattaa
Vastaa Viestiin
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

reikaiden "tasapainotusta"

Viesti Kirjoittaja e500 »

Piti puntittaa mersun renkaat. Löyty sitten firma missä hinta oli kohtuullisempi kuin noissa ketjuliikkeissä.
No, homma tapahtui nopsaan ja vehkeet oli uudet joten ajattelin että eiköhän tämä onnistu ihan hyvin.
Jäi sitten pieni tärinä kuitenkin rattiin ja liikkeeseen ehdottamaan että josko tarkistettaisiin tasapainotus vielä kerran. Eka kommentti oli että autossa täytyy olla vikaa kun vielä tärinää. Minä siihen että monastihan noi renkaat asettuu paikoilleen ajon jälkeen joten ei tuossa mitään ongelmaa pitäs olla.
Auto ylös nosturiin, ja kaverit alko ehottaa että nivelet on väljät. Minä kommentoin että kaikki osat on uusia ja väljää ei ole. Eivät uskoneet vaan alkoivat ettiä välystä. Eivät löytäneet. Etu laakereissa oli pieni välys ja laittoivat sen syyksi. Totesin siihen että ei vielä tähän asti ole pieni välys laakerissä tärinää ole aiheuttanut.
No ottivat sitten eturenkaat irti ja käyttivät tasapainotuskoneessa. Toisessa renkaassa oli 10g heittoa ja toisesssa 5 g. Kaveri totesi että noin pieni heitto ei vaikuta. Vaikka rengas oli koneessa paikallaan niin asentaja ei tehnyt heitolle mitään. Siis kummatkin renkaat oli autosta irti, kavivät kummatkin tasapainotuskoneessa, niissä näkyi heitto, mutta niille ei tehty mitään koska 10g tai 5g heitto "ei vaikuta". Eihän siin osannut sanoa enää mitään, olin kuin puulla päähän lyöty. Ja niin laitettiin renkaat alle, samanlaisina...vaa edelleen täristää. Ei paljon, mutta kuitenkin.
Antero76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Pe 05.09.2008 21:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antero76 »

on tuo pienikin grammamäärä ainakin etusissa käsittääkseni hyvä korjata siis painottaa 0 -heitolle, takaset saa heittää enemmänkin eikä kukaa tiiä mitään. myös tasapainotuskoneissa on suuria eroja vaikkei liikkeet niitä hevillä tunnustaisikaan, renkaan korkeus eli profiili kai vaikuttaa kans kui herkkää homma on. myös paskanen (sisäpintaan pakkautunut savihiekkasuolamöhnä)vanne voi tehdä temppuja...
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Olet siitä maksanut ,että tasapainoitetaan .
Heittoa ei saa olla sitä 5 grammaakaan.
Siita alkaaa pieni heeitto ja hetkenpäästä on jo tuplaten ,rengas kuluu epätasaisesti ja kaikki vipattavat osat kärsii.
Vie takaisin ja vaadi O toleranssi.
Viimeksi muokannut nautseri, To 26.03.2009 02:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja kerro kaikille mikä liike ni voidana yhdessä boikotoida :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

ajon jälkeen renkaat asettuu paikoilleen kunnolla.
Heittoa voi luonnollisesti tulla.
10 g tuntuu varmasti herkimmille etupyörissä.
Erikoista, jos jo koneeseen asti laittoi, eikä tasapainottanut uudestaan :roll:
Haluavat näemmä pitää asiakaansa poissa :idea:
autodidakti
Avatar
gianell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ma 10.04.2006 15:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja gianell »

se tulee se 10grammaa jo siitä kun kiviä menee urien väliin...ettei ois renkaassa kudosvika?
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Hiukankin vanhemmat koneet vippaa helposti sen 5 grammaa, tärinät voi silti tulla hiukan kierosta vanteestakin tai runkoviasta renkaassa.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- niissä koneissa taitaa olla säädetty vähintään se 10g toleranssi.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Kerros liike kun aloitit :) . Monesti vanhemmilla koneilla tuo on +-5g toleranssi , vaikka saattaakin saada 0:näyttämään , rengas irti koneesta ja uudestaan kiinni ni taas heittoa. Mua on joskus opetettu ihan liikkeessä että alle 15g heittoja ei korjailla. Kunnon koneilla asia erikseen.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Voisinpa väittää että tuo 5g heitto ei tunnu missään.
Kun ei taida moottoripyörä hommissakaan toi 5g:n heitto tuntua missään.
Ja tässä puhutaan jo ihan eripaino ja nopeusluokista.

Nyt jos puhutaa normi käytöstä...

Ehkä pitää tosiaan hakee sitä heittoa/tärinää muualta.

Kun kumminkaan näillä vehkeillä ei ajeta F1:stä niin perushommilla pitäis riittää.

Lähetään näistä..

Onko vanteessa heittoo?
Onko paskaa jarrulevyjen ja vanteen välissä?
Onko sopivat sovitepalat vanteessa?
Onko sopivat pyöränpultit?
Kenties renkaassa jo alkava kudosvika?
Vai onko jo uusi rengas laadultaan niin huono että sitä ei saa tasapainoon!
Tai mielenkiinto asentajalla on huono?
Näitä riittää...

Pyöritä vaikka sitä vannetta paikallaan pyörännavassa ja katso että se ei jää kieroon napaan nähden!
Jos lieputtaa niin sit on ongelma navan ja vanteen välissä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin