Hydropneum. jousitus / kokemuksia?
Hydropneum. jousitus / kokemuksia?
Hydropneumaattinen jousitushan oli vakiona mallissa 450 SEL 6.9. Sen jälkeen se oli saatavilla lisävarusteena ainakin W126-malleissa 500 SEL/560 SEL. Onko foorumilaisilla kokemusta systeemistä? Onko se kuinka paljon mukavampi kuin rautajousitus? Onko se kestävä? Onko paljon yhteneväisyyttä esim. Citroenin systeemiin? Vaatiiko kovasti huoltoa?
Mobilesta katsellessani W126:ia joissakin autoissa näytti tuollainen olevan, mutta vähemmistössä kuitenkin.
Mobilesta katsellessani W126:ia joissakin autoissa näytti tuollainen olevan, mutta vähemmistössä kuitenkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Luultavasti tuo on taka-akseliston automaattinen tasonsäätö, mikä löytyy myös mm. kaikista farmareista S124:stä lähtien. S123:ssa tuo oli lisävaruste.
Nyt on siis kyse joka pyörään vaikuttavasta systeemistä.
Nyt on siis kyse joka pyörään vaikuttavasta systeemistä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ei kokemuksia vanhasta, mutta
tästä uudemmasta 211-korisen "Airmatic DC"- jousituksesta kerätään kokemuksia parasta aikaa. Perhanan hyvältä tuntuu, toivottavasti kestää myös. Jos vikaa nimittäin alkaa esiintymään, niin tätä ei pysty muuttamaan perinteiseksi, on sen verran erilaiset komponentit.
Muistaakseni Mobilisti-lehdessä oli jonkin aikaa sitten juttua vanhasta kuussatasesta ja kyllä siinä jousitustakin käsiteltiin aika monipuolisesti.
On muuten ollut aikoinaan aika tekninen auto muutenkin.
Muistaakseni Mobilisti-lehdessä oli jonkin aikaa sitten juttua vanhasta kuussatasesta ja kyllä siinä jousitustakin käsiteltiin aika monipuolisesti.
On muuten ollut aikoinaan aika tekninen auto muutenkin.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Ei, ei, vaan hydropneumaattinen jousitus tyyliin Citroen. Ei aktiivijousitus (ABC) eikä Evojen systeemi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kyllä se kaikissa S123 malleissakin on vakiovaruste, kuten myös lang malleissa.Timo L. kirjoitti:Luultavasti tuo on taka-akseliston automaattinen tasonsäätö, mikä löytyy myös mm. kaikista farmareista S124:stä lähtien. S123:ssa tuo oli lisävaruste.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Tuohan oli ainakin minulle uutta, että mercedes on käyttänyt myös hydropneumaattista jousitusta.
Luin aiheesta http://www.m-100.org/6point9/brochure/s ... index.html
Tuohan ainakin vaikuttais kuvien ja tekstin perusteella samanlaiselta systeemiltä mitä Citroen käyttää. Tuntuis että mersun systeemissä arka paikka on tuo jousisylinteriltä jousitus elementtiiin menevä letku. Siinähän on aikaspaljon painetta/paine pulsseja. Citroenin systeemissä jousitus elementti on suorassa yhteydessä jousisylinteriin.
Timo L mainitsi että w126 olisi saanut vastaavan jousituksen lisävarusteena.
Olen ollut sitä mieltä että jos mersuun saisi citroen:in jousituksen, siinäpä olisi melkein täydellinen auto meikäläiselle. Ja sellainenhan vissiin sitten löytyisi mersulta
Luin aiheesta http://www.m-100.org/6point9/brochure/s ... index.html
Tuohan ainakin vaikuttais kuvien ja tekstin perusteella samanlaiselta systeemiltä mitä Citroen käyttää. Tuntuis että mersun systeemissä arka paikka on tuo jousisylinteriltä jousitus elementtiiin menevä letku. Siinähän on aikaspaljon painetta/paine pulsseja. Citroenin systeemissä jousitus elementti on suorassa yhteydessä jousisylinteriin.
Timo L mainitsi että w126 olisi saanut vastaavan jousituksen lisävarusteena.
Olen ollut sitä mieltä että jos mersuun saisi citroen:in jousituksen, siinäpä olisi melkein täydellinen auto meikäläiselle. Ja sellainenhan vissiin sitten löytyisi mersulta

300SEL -88
E200Cdi -02
E270Cdi T -03
E200Cdi -02
E270Cdi T -03
Olenkin jo odotellut, koska tuo synsteemi tulee muihinkin merkkeihin, koska Citikka on käyttänyt sitä jo 50 vuotta, eli patentit umpeutuivat pari vuotta sitten.Timo L. kirjoitti:Ei, ei, vaan hydropneumaattinen jousitus tyyliin Citroen. Ei aktiivijousitus (ABC) eikä Evojen systeemi.
Lastentauditkin on ilmeisesti jo hoidettu.
n. 5 vuotiaissa alkaa olla pikkuvuotoa, joka laskee koria. Onhan se tietysti vähän oudon näköistä, kun auto makaa pohja maassa, mutta ei järjestelmä vielä "viallinen" ole. Viallinen se on vasta sitten, kun ei heti koneen käynnistyttyä nouse normaaliasentoon.
Citikan korkeuden säätö ei ole tarkoitettu maantie/asfaltii -trimmaukseen, koska tapahtuu jousituksen painetta muuttamalla. Yläasennossa jousitus on lähes umpipuuta, ja soveltuu siksi vain lyhytaikaiseen kivikon kiertoon, ei jatkuvaan ajamiseen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
http://home.concepts.nl/~vlimmere/accessor.htmTomppa kirjoitti:Tuohan oli ainakin minulle uutta, että mercedes on käyttänyt myös hydropneumaattista jousitusta.
Luin aiheesta http://www.m-100.org/6point9/brochure/s ... index.html
Tuohan ainakin vaikuttais kuvien ja tekstin perusteella samanlaiselta systeemiltä mitä Citroen käyttää. Tuntuis että mersun systeemissä arka paikka on tuo jousisylinteriltä jousitus elementtiiin menevä letku. Siinähän on aikaspaljon painetta/paine pulsseja. Citroenin systeemissä jousitus elementti on suorassa yhteydessä jousisylinteriin.
Timo L mainitsi että w126 olisi saanut vastaavan jousituksen lisävarusteena.
Olen ollut sitä mieltä että jos mersuun saisi citroen:in jousituksen, siinäpä olisi melkein täydellinen auto meikäläiselle. Ja sellainenhan vissiin sitten löytyisi mersulta
http://www.whnet.com/4x4/hydro.html ( http://www.whnet.com/4x4/w126_specs.html )
Tuossapa joitakin linkkejä aiheesta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tuo Tompan ja whnetin linkki esittää Citikan systeemiä vastaavaa. Siinä ei ole rautajousia eikä perinteisiä iskunvaimentajia.Timo L. kirjoitti:http://www.whnet.com/4x4/hydro.html ( http://www.whnet.com/4x4/w126_specs.html )Tomppa kirjoitti:Tuohan oli ainakin minulle uutta, että mercedes on käyttänyt myös hydropneumaattista jousitusta.
Luin aiheesta http://www.m-100.org/6point9/brochure/s ... index.html
Tuohan ainakin vaikuttais kuvien ja tekstin perusteella samanlaiselta systeemiltä mitä Citroen käyttää.
Tuossapa joitakin linkkejä aiheesta.
Iskunvaimentimien tavoin kuluvia elementtejä ovat nuo kaasupallot; vaihtovälikin suurinpiirtein sama.
Varustekoodi 487 on esmes 124 farkuissa käytetty tasonsäätö: nostetaan iskunvaimentimien painetta, jolla saadaan korjattua tasoa muutama sentti. Jousituksesta ja iskunvaimennuksesta huolehtii "perinteiset" hilut.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Tuo on se sama systeemi kuin w123 ja w124:ssä on perän säätö, mutta tosiaan siten että järjestelmä on myös edessä ja alustan korkeutta pystyy säätämään sisältä neljään eri asentoon. Auton maanvara myös laskee kun ajetaan yli 120 km/h. Alusta on siten viritetty, että pienenmällä maanvaralla iskunvaimentimet ovat jäykemmät. Eli siis jonkinlainen aktiivialustan esiaste. Minulla on muuten kopiot tuota järjestelmää käsittelevästä vehon mapista(30s.).. Eli myös syvällistä tietoa löytyy tarvittaessa.
Joo, minulla on sellainen neljään pyörään vaikuttava "Hydropneumatische Federung" w126 560 SEL -87:ssa. Ihan kivan tuntuinen käytössä.
Järjestelmän pumppu on konehuoneessa vasemman ajovalon takana. Pumpulle tulee vaijeriohjaus kabiinista valokatkaisijan oikealla puolella olevasta "vetonupista".
Säädöistä:
Valokatkaisimen vieressä olevalla vetonupilla ohjataan pumpun toimintaa seuraavasti:
- kaksi varsinaista ajoasentoa; N=normaali korkeus ja H= normaalia korkeampi korkeus; auton maavara suurenee n 35 mm n 30 sekunnin aikana eli ns "mökkitieasento" (näyttää muuten metkalta, kun ylös ajettu jousitus pudotetaan alas, kestää n 5 sekuntia ja on citikkamaisen ällön näköistä...
- S-asennossa eli "huoltoasennossa" autoa voi nostaa esim nosturin varaan eikä jousipumput mene rikki; iskarit voivat kuulema "korkata", ja se on kallista!. (tämä on ymmärrettävä kertoa itse korjaamolla ja katsastuskonttorilla!!)
Ajossa:
- Jos ajonopeus nousee yli 120 km/h (eli ei koskaan) laskeutuu auto automaattisesti 24 mm.
- Kovassa "mutka-ajossa" jousitus säätyy itsestään jäykemmälle ja sivuttaiskiihtyvyyksien rauhoituttua jousitus palaa normaaliksi n 4 sekunnin kuluttua.
- Kojetaulussa keskellä olevalla keinunappulalla jousitus voidaan kytkeä pysyvästi jäykemmälle, jolloin nappulan merkkivalo palaa.
Hauska vekotin kaikenkaikkiaan. Mutta en kyllä tiennyt, että 123:ssa on näitä jousituksia ollut??
Kestävyydestä ja huollosta
- Vehon miehet sanoivat systeemin olevan hyvin kestävä. Iskaripumput, jotka maksavat liikaa/kappale (jotka on uusittu autossani
) ovat ilmeisen pitkäikäiset ja jämyt. Jousipallotkin ovat kuulema tosi rajua tavaraa (jotka on myös..
)
- Huoltoa järjestelmä ei erityisesti vaadi. Hydrauliikkaöljyt on hyvä vaihtaa joskus ja tarkastaa mahdolliset vuodot.
Mukavuus:
- mikä on mukavuutta; auto ei ole mikään löllykkä, ennemminkin alusta on mielestäni asiallisen kovahko
- mahtavalta tuntuu tintata auto kesäkelillä liian kovaa asfalttimutkaan, jolloin jousitus jeesaa kaveria hädässä ja laittaa kallistelua kuriin. Pirssi menee mutkat läpi kuin silitysrauta, ja kaikki kolmesataa kaakkia voivat vapautuneesti hönkiä konehuoneen puolella..
Suurimpana erona Citikan systeemiin lienee se, että ainakin BX:ssä samassa nestejärjestelmässä ovat jousituksen ohella jarrut ja ohjaus.
Mersun inssit ovat ymmärtäneet pitää nämä elementit erossa toisistaan...
Järjestelmän pumppu on konehuoneessa vasemman ajovalon takana. Pumpulle tulee vaijeriohjaus kabiinista valokatkaisijan oikealla puolella olevasta "vetonupista".
Säädöistä:
Valokatkaisimen vieressä olevalla vetonupilla ohjataan pumpun toimintaa seuraavasti:
- kaksi varsinaista ajoasentoa; N=normaali korkeus ja H= normaalia korkeampi korkeus; auton maavara suurenee n 35 mm n 30 sekunnin aikana eli ns "mökkitieasento" (näyttää muuten metkalta, kun ylös ajettu jousitus pudotetaan alas, kestää n 5 sekuntia ja on citikkamaisen ällön näköistä...

- S-asennossa eli "huoltoasennossa" autoa voi nostaa esim nosturin varaan eikä jousipumput mene rikki; iskarit voivat kuulema "korkata", ja se on kallista!. (tämä on ymmärrettävä kertoa itse korjaamolla ja katsastuskonttorilla!!)
Ajossa:
- Jos ajonopeus nousee yli 120 km/h (eli ei koskaan) laskeutuu auto automaattisesti 24 mm.
- Kovassa "mutka-ajossa" jousitus säätyy itsestään jäykemmälle ja sivuttaiskiihtyvyyksien rauhoituttua jousitus palaa normaaliksi n 4 sekunnin kuluttua.
- Kojetaulussa keskellä olevalla keinunappulalla jousitus voidaan kytkeä pysyvästi jäykemmälle, jolloin nappulan merkkivalo palaa.
Hauska vekotin kaikenkaikkiaan. Mutta en kyllä tiennyt, että 123:ssa on näitä jousituksia ollut??
Kestävyydestä ja huollosta
- Vehon miehet sanoivat systeemin olevan hyvin kestävä. Iskaripumput, jotka maksavat liikaa/kappale (jotka on uusittu autossani


- Huoltoa järjestelmä ei erityisesti vaadi. Hydrauliikkaöljyt on hyvä vaihtaa joskus ja tarkastaa mahdolliset vuodot.
Mukavuus:
- mikä on mukavuutta; auto ei ole mikään löllykkä, ennemminkin alusta on mielestäni asiallisen kovahko
- mahtavalta tuntuu tintata auto kesäkelillä liian kovaa asfalttimutkaan, jolloin jousitus jeesaa kaveria hädässä ja laittaa kallistelua kuriin. Pirssi menee mutkat läpi kuin silitysrauta, ja kaikki kolmesataa kaakkia voivat vapautuneesti hönkiä konehuoneen puolella..

Suurimpana erona Citikan systeemiin lienee se, että ainakin BX:ssä samassa nestejärjestelmässä ovat jousituksen ohella jarrut ja ohjaus.
Mersun inssit ovat ymmärtäneet pitää nämä elementit erossa toisistaan...
Viimeksi muokannut JussiK, Su 01.02.2004 20:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Mersun inssit ovat yllärtäneet pitää nämä elementit erossa toisistaan...[/quote]
Joo, nyt ne seuraavan sukupolven "viisaat" inssit sitten laittavt autoihin jarruja, jotka toimivat kokonaan tietokoneen ja sähkön varassa
Muuten tuo jousitus tuntuu vastaavan toiminnoiltaan aika tarkasti tätä nykyistä "airmaticia". Toteutustapa lienee tietysti toinen, mutta samankaltaisiin toimintoihin sillä näytetään pääsevän.
Joo, nyt ne seuraavan sukupolven "viisaat" inssit sitten laittavt autoihin jarruja, jotka toimivat kokonaan tietokoneen ja sähkön varassa

Muuten tuo jousitus tuntuu vastaavan toiminnoiltaan aika tarkasti tätä nykyistä "airmaticia". Toteutustapa lienee tietysti toinen, mutta samankaltaisiin toimintoihin sillä näytetään pääsevän.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Kiitoksia Jussi, juuri tuollaisia kommentteja kaipasin.
W123:eenhan tuota järjestelmää ei ole saanut. Aiemmin mainittiin taka-akseliston tasonsäädöstä, jonka on saanut Mersuihin jo aikapäiviä (muistaakseni /8:ssakin oli mahdollisuus).
Kirjoituksesi perusteella tuo rupesi kuulostamaan liian kivalta...
W123:eenhan tuota järjestelmää ei ole saanut. Aiemmin mainittiin taka-akseliston tasonsäädöstä, jonka on saanut Mersuihin jo aikapäiviä (muistaakseni /8:ssakin oli mahdollisuus).
Kirjoituksesi perusteella tuo rupesi kuulostamaan liian kivalta...

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ai niin, lisäyksenä vielä:
- kokonaisvaltaisen auton korkeuden ja "yleiskuormantasauksen" lisäksi auton peräpään korkeuden kuormantasausta/perän korkeutta voi säätää erikseen "perinteiseen malliin" säätimestä auton alta.
Tämä säätötangon pituuden säätömekanismi onkin alan piireissä ja alan autoissa paremmin tunnettu juttu.
- kokonaisvaltaisen auton korkeuden ja "yleiskuormantasauksen" lisäksi auton peräpään korkeuden kuormantasausta/perän korkeutta voi säätää erikseen "perinteiseen malliin" säätimestä auton alta.
Tämä säätötangon pituuden säätömekanismi onkin alan piireissä ja alan autoissa paremmin tunnettu juttu.
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Mitenkäs talvikäyttö? Jäykistyykö pallot ym. vehkeet
vai eikö pakkasherra vaikuta järjestelmän toimintaan ollenkaan?

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tavikäytöstä vähän vaikea vielä sanoa, mutta tuntuuhan tuo toimivan. Fiksua varmaan olisi ottaa ihan rauhallisesti tahi välttää ajelua kovimmilla pakkasilla.. 

- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85