w124 250td nykimisenestolaitteet ja jumputtava käynti
w124 250td nykimisenestolaitteet ja jumputtava käynti
Mitä pitää korjata jumputtavan tyhjäkäynnin poistamiseksi?
Kuumana moottori alkaa jumputtaa esim. liikennevaloissa seistessä, koko auto heiluu. Kierrosluvun pieni nostaminen lopettaa jumputuksen heti esim. noin 800rpm-> 1000rpm ja moottorin heiluminen loppuu jo. Ilmiö on etenkin lämpimän vuodenajan kiusa ja ilmestyi "itsestään".
Asialla on jatain tekemistä syöttöpumpun "elektroniikkan & pneumatiikan" kanssa. Myös akun takan on asiaan liittyviä laitteita? Dieselkorjaamo neuvoi ottamaan pumpun perään menevän sähkötapsin irti liittimestään koska heidän tietonsa mukaan se on nykimisenestolaite joka ei useinkaan toimi eikä ole välttämätön toiminnalle. Tämän seurauksena jumputus ehkä harventui esiintymiskerroiltaan, mutta vastaavasti kiihdytettäessä auto alkaa helpommin nykiä etenkin väännöllä ajaessa.
Nokkaketju ja alipainepumppu on uusittu noin 60tkm sitten, autolla ajettu nyt n. 310 tkm, vuosimalli 1987. Pumpun ajoitusta ei ole muutettu. Moottorin kumityynyt on myös uusittu jokin aika sitten eli heilunta ei johdu löysistä kiinnikeistä.
Olisin ratkaisevasta vihjeestä kiitollinen, yksinkertaisinta tietysti lisätä tyhjäkäyntiä mutta se ei poista vian syytä...
Kuumana moottori alkaa jumputtaa esim. liikennevaloissa seistessä, koko auto heiluu. Kierrosluvun pieni nostaminen lopettaa jumputuksen heti esim. noin 800rpm-> 1000rpm ja moottorin heiluminen loppuu jo. Ilmiö on etenkin lämpimän vuodenajan kiusa ja ilmestyi "itsestään".
Asialla on jatain tekemistä syöttöpumpun "elektroniikkan & pneumatiikan" kanssa. Myös akun takan on asiaan liittyviä laitteita? Dieselkorjaamo neuvoi ottamaan pumpun perään menevän sähkötapsin irti liittimestään koska heidän tietonsa mukaan se on nykimisenestolaite joka ei useinkaan toimi eikä ole välttämätön toiminnalle. Tämän seurauksena jumputus ehkä harventui esiintymiskerroiltaan, mutta vastaavasti kiihdytettäessä auto alkaa helpommin nykiä etenkin väännöllä ajaessa.
Nokkaketju ja alipainepumppu on uusittu noin 60tkm sitten, autolla ajettu nyt n. 310 tkm, vuosimalli 1987. Pumpun ajoitusta ei ole muutettu. Moottorin kumityynyt on myös uusittu jokin aika sitten eli heilunta ei johdu löysistä kiinnikeistä.
Olisin ratkaisevasta vihjeestä kiitollinen, yksinkertaisinta tietysti lisätä tyhjäkäyntiä mutta se ei poista vian syytä...
samaa vikaa
Mulla on vähän saman tyylistä käyttäytymistä neloskoneessa, kuumana saattaa väillä ravistaa tyhjäkäynti oikein kunnolla. Joskus taas käy todella tasaisesti. Mitä kuumempi kone sitä enempi saattaa tyhjäkäynti ravistaa. En ole vikaa paljon etsinyt, tottunut moiseen siinä määrin ettei paljon häiritse. Neloskoneen massa ei sitäpaitsi niin paljoa auton koria heiluta 

-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Pytty pimeenä
Ettei olis orastavaa pytyn pimenemistä havaittavissa.
Juuri noin alkaa käymään, kun yksi pytyy lähtee pelistä pois tyhjäkäynnillä. Tarkastakaapa seuraavalla kerralla, kun alkaa jumputtamaan, että tuleeko pakoputkesta normaalia enemmän savua?
Juuri noin alkaa käymään, kun yksi pytyy lähtee pelistä pois tyhjäkäynnillä. Tarkastakaapa seuraavalla kerralla, kun alkaa jumputtamaan, että tuleeko pakoputkesta normaalia enemmän savua?
ei taida olla..
Ei ainakaan viime syksynä kansirempassa näkynyt mitään ihmeellistä (muuta kuin vuotava kannentiiviste
) , kaippa se on ominaisuus kun alkaa puol milliä + ruuvatut lähenee tuossa matkamittarissa...

- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Käännös
http://babelfish.altavista.com/babelfis ... _en&tt=urlLöpönen kirjoitti:http://www.motor-talk.de/time153/b2002/c11/d4/e34387/z7
Samma på engelska tai ainakin jollakin etäisesti englantia muistuttavalla siansaksalla

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Todennäköinen vika on löytynyt ja korjattu. Kannentiiviste vuosi etupäästä öljyä takaisin öljytilaan ja jo jopa vähän uloskin pakosarjaan päin. Sylinteriin tai vesitilaan vuotoa ei ollut. Öljy vaikuttaa ketjun kiristimeen ja sitä kautta syötön ajoitukseen jne.. Kylmänä öljy jäykkää ja pitää paineensa paremmin vaikka vähän vuotaakin, kesällä ja kuumalla ei montaa tovia jäykkää ja jumppaus alkaa. Kannentiiviste ei oikein voikaan kestää miljoonaa, pultit ovat sen verran harvassa ja kannas tiivistepinnassa kapea ketjun ympärillä etupäässä.
Myös ARA-laitteet tuli ensin testattua toisen vastaavan auton releillä eikä niiden vaihdolla ollut mitään ratkaisevaa vaikutusta, joten vikaa piti alkaa paikallistaa muualta. Onneksi oli testiauto saatavilla ettei tarvinnut investoida mutu-tuntumalla vääriin osiin.
Myös ARA-laitteet tuli ensin testattua toisen vastaavan auton releillä eikä niiden vaihdolla ollut mitään ratkaisevaa vaikutusta, joten vikaa piti alkaa paikallistaa muualta. Onneksi oli testiauto saatavilla ettei tarvinnut investoida mutu-tuntumalla vääriin osiin.