Kuskin puolen lyhyt valo, selvitetty, nauraminen kielletty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Kuskin puolen lyhyt valo, selvitetty, nauraminen kielletty

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

W202, 96 malli.

Kuskin puolen lyhyt valo lakkasi eilen toimimasta. Vänkärin puoli toimii. Molemmilla lyhyillä valoilla on oma sulake, ja molempiin tulee jännite. Polttimolle tulevassa johdossa ei ole jännitettä.

Kysymys kuuluu, mitä on sulakkeen ja polttimon välissä?

Lampun johdoille tulee yhteinen liitin. Liitintä en saanut irti mutta kannen sain auki. Onko jossakin rele tuolle valolle pelkästään / muuten vaan lyhyille valoille vai menevätkö katkaisijan kautta?

Löytyskö kellään sähkökuvaa noista valoista?

(Yritin hakutoiminnolla hakea vanhoja mutta pukkaa sellaisen ison debuggi errorin, ruutu täyteen tekstiä ja numeroita)
Viimeksi muokannut ilkarsi, Ke 12.11.2008 21:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Relettä siellä ei (ainakaan vanhemmissa) ajovaloille ole. Ainakin puolivalojen virta kiertää valokatkaisijan kautta. Mutta jos toinen puoli pelaa, niin ei sekään oikeen passaa...
Koita seurata lampun kannalta "taaksepäin" näkyykö johdossa mitään hämminkiä. Oikkari? Johto poikki? Tai koita mitata katkaisimen ja lampun kannan väliltä, onko johto ehjä.
Oletko mitannut sulakkeen? Onko takuulla ehjä?
Viimeksi muokannut Tenutähti, Pe 07.11.2008 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuskin puolen lyhyt valo ei toimi

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

ilkarsi kirjoitti:W202, 96 malli.

Kuskin puolen lyhyt valo lakkasi eilen toimimasta. Vänkärin puoli toimii. Molemmilla lyhyillä valoilla on oma sulake, ja molempiin tulee jännite. Polttimolle tulevassa johdossa ei ole jännitettä.

Kysymys kuuluu, mitä on sulakkeen ja polttimon välissä?
Johto? :shock: :D
Tuolta voi katsoa myös:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/1987/
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Molemmat etu lyhyet valot on omilla sulakkeillaan. Mitään releen napsahdusta en kuule, eli ei varmaan olekaan. Sulake on alkupuolella yleensä valopiiriä, mutta sulakkeisiin tulee sähköt vasta kun valot laittaa päälle. Sinänsä mielenkiintoinen juttu. Koitan katsella tuolta itänaapurista sähkökuvaa....=> tuloksia:
Onkohan nyt näin että sulakkeen ja valojen välissä on vain:
Exterior lamp failure monitoring module (valojen valvonta yksikkö? valvoo onko polttimot kunnossa)
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Missähän tuo valojen valvonta boxi on?
Kiitokset Harrille. Sähkökuvat löyty hienosti. Homma valmis. Tulipahan perehdyttyä mersun valosysteemiin.
Kiitokset myös varaosaliikkeelle vääränlaisesta toiminnasta.

Sähkömies hakee vikaa turhan vaikeasti mutta mittauksien jälkeen tuli kuitenkin todettua todellinen vika! Älkää edes arvatko. :oops:
A-J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 01.02.2006 20:29
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja A-J »

:) Sytytystulpat oot jo vaihtanu :?: :lol:
M-B W210
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Mullakin palaa polttimoita tiuhaan. Olisiko nuo jännitearvot liian korkalla ja missä ne saisi kerralla tarkastettua luotettavasti ja korjattua - Vehollako vai olisiko joku kyläpaja, missä sitä voisi juoksutella halvalla useamman kerran ilman tulosta?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Chili kirjoitti:Mullakin palaa polttimoita tiuhaan. Olisiko nuo jännitearvot liian korkalla ja missä ne saisi kerralla tarkastettua luotettavasti ja korjattua - Vehollako vai olisiko joku kyläpaja, missä sitä voisi juoksutella halvalla useamman kerran ilman tulosta?
Yleismittarilla voisi(t) katsoa akulta jännitteen, varsinkin heti käynnistyksen jälkeen.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ilkarsi kirjoitti: Sähkömies hakee vikaa turhan vaikeasti mutta mittauksien jälkeen tuli kuitenkin todettua todellinen vika! Älkää edes arvatko. :oops:
Ei kiinnostaisi yhtään arvailla. Mutta kerro nyt aika äkkiä kuitenkin mikä siinä oli. :)
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Mulla on Pioneerin Stereoissa näytössä jännitteen lukema koko ajan. Olisi siinä muitakin vaihtoehtoja, mutta sellaisen olen siihen säätänyt näkösälle.

Startin jälkeen nousee 13, 5 V tuntumaan kun antaa kierroksia ensin. Jos on kylmempi keli niin 14,2V on suurimmillaan ja akun latautumisen jälkeen pyörii 13,2 - 13,5 lukemisssa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Ok, koko tarinan tunnustus tulee tässä, ei sitten kerrota kellekkään.

Syttyi polttimon valo tauluun ja minä katsomaan että mikä ei pala. Kuskin puolen lyhyt. Varaosaliikkeeseen ja pyysin antamaan lyhyen valojen polttimon. Myyjä sano että H1 ja sillä selvä. Ostin vielä kalliit erikois polttimot. Kotia ja vaihtamaan. H1 sopii vain yhteen kohtaan eli vaihdoin ja eipä pala vieläkään.

Mittari käteen ja mittaamaan, ei tule johtoon sähköä, sulake? Ei, sekin ehjä. No mitä sitten....

Miksi johtoon ei tule jännite...jännä liitin tuossa lampun kyljessä. Sitä purkamaan ja kun ei muuten sinne näe niin peilin avulla arvailin miten tuon saa irti. Sitten tämän kautta linkki sähkökuvista ja kuvan tulostus mukaan ja taas peltin alle.

Pojalle opastus mersun valojen käytöstä ja mittaamaan suoraan liittimeltä....kaikkiin pinneihin tulee sähköt kuten pitääkin... myös lyhyille valoille. Mittasin liittimen pinneiltä lampun puolelle olisko johto poikki....ja JÄRKYTYS... Lyhyiden valojen johto ei tule tälle lampulle ollenkaan....tälle tulee sumuvaloksi merkattu johto ja sumarit päällä tämä myyty lamppu syttyykin hienosti.

Toisen puolen koppa auki ja totesin että eihän tuo lyhyt valo ole ollenkaan tämä mistä vikaa on haettu, lyhyillä palaa tuo ylempi polttimo joka on H7!!!!!

Opetus: Luota varaosamyyjään! (ja hae vika vaikeasti)

Tarinan loppuyhteenveto lyhyesti:
Myyjä myi minulle H1:n vaikka olisi pitänyt myydä H7.
Tunnen kuitenkin mersun valosysteemin nyt läpikotaisin! (vaikka olisin voinut jättää tutustumattakin)

Jos nauratte niin hiljaa. Ääneen nauraminen kielletty! :P
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

ilkarsi kirjoitti:Ok, koko tarinan tunnustus tulee tässä, ei sitten kerrota kellekkään.

Syttyi polttimon valo tauluun ja minä katsomaan että mikä ei pala. Kuskin puolen lyhyt. Varaosaliikkeeseen ja pyysin antamaan lyhyen valojen polttimon. Myyjä sano että H1 ja sillä selvä. Ostin vielä kalliit erikois polttimot. Kotia ja vaihtamaan. H1 sopii vain yhteen kohtaan eli vaihdoin ja eipä pala vieläkään.

Mittari käteen ja mittaamaan, ei tule johtoon sähköä, sulake? Ei, sekin ehjä. No mitä sitten....

Miksi johtoon ei tule jännite...jännä liitin tuossa lampun kyljessä. Sitä purkamaan ja kun ei muuten sinne näe niin peilin avulla arvailin miten tuon saa irti. Sitten tämän kautta linkki sähkökuvista ja kuvan tulostus mukaan ja taas peltin alle.

Pojalle opastus mersun valojen käytöstä ja mittaamaan suoraan liittimeltä....kaikkiin pinneihin tulee sähköt kuten pitääkin... myös lyhyille valoille. Mittasin liittimen pinneiltä lampun puolelle olisko johto poikki....ja JÄRKYTYS... Lyhyiden valojen johto ei tule tälle lampulle ollenkaan....tälle tulee sumuvaloksi merkattu johto ja sumarit päällä tämä myyty lamppu syttyykin hienosti.

Toisen puolen koppa auki ja totesin että eihän tuo lyhyt valo ole ollenkaan tämä mistä vikaa on haettu, lyhyillä palaa tuo ylempi polttimo joka on H7!!!!!

Opetus: Luota varaosamyyjään! (ja hae vika vaikeasti)

Tarinan loppuyhteenveto lyhyesti:
Myyjä myi minulle H1:n vaikka olisi pitänyt myydä H7.
Tunnen kuitenkin mersun valosysteemin nyt läpikotaisin! (vaikka olisin voinut jättää tutustumattakin)

Jos nauratte niin hiljaa. Ääneen nauraminen kielletty! :P
Sori, ihan vähän karkasi ääntä. :lol:
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Olis kyllä naurattanut ihan ääneen, mutta kun kerroit millaisen työn teit, niin hiljeni. Kunnioituksesta!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin