Vapaavirtaussuodatin
Kokemuksia vapaasti hengittävästä ilmanputsarista?
Jeps,
onko kukaan kokeillut/onko kenelläkään käytössä moinen härpätin? Mitenköhän toimii käytännössä
Tuskin se mitään ihmeempiä tehonlisäyksiä tuo tuohon minun lotkottimeen, eikä ne nyt niin suuremmin ole hakusessakaan, ajattelin vaan kokeilla ihan uteliaisuuttani. Jos joku osaa suositella jotain merkkiä/mallia ni ois ihan kiva. Toi nykyinen ilmanputsari kun on suunniteltu sellai et sillä voi ajaa nivusia myöten joessa, niin siellä on sitä putkee ja torvee aika paljon konepellin alla, mitkä meinasin laittaa varastoon. Veneet kun on suunniteltu sitä varten että niillä mennään vedessä ja tuolla autolla meinasin pääsääntöisesti ajella kuivalla maalla.
onko kukaan kokeillut/onko kenelläkään käytössä moinen härpätin? Mitenköhän toimii käytännössä
Tuskin se mitään ihmeempiä tehonlisäyksiä tuo tuohon minun lotkottimeen, eikä ne nyt niin suuremmin ole hakusessakaan, ajattelin vaan kokeilla ihan uteliaisuuttani. Jos joku osaa suositella jotain merkkiä/mallia ni ois ihan kiva. Toi nykyinen ilmanputsari kun on suunniteltu sellai et sillä voi ajaa nivusia myöten joessa, niin siellä on sitä putkee ja torvee aika paljon konepellin alla, mitkä meinasin laittaa varastoon. Veneet kun on suunniteltu sitä varten että niillä mennään vedessä ja tuolla autolla meinasin pääsääntöisesti ajella kuivalla maalla.
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Ei ole henk. kohtaista kokemusta, mutta olen sen verta asiaa tutkinu et kai voin vastata. Tehonlisäys on pieni kork. 5% eli ei sitä kaasupolkimessa huomaa, mutta eihän siitä haittaakaan ole. Suurin hyöty tulee tippuneesta kulutuksesta, mutta ei sekään muistaakseni paljoa ole. Käy sivulla http://www.opelclubfinland.net sieltä ainakin löytyy paljon fiksua keskustelua aiheesta.
Tehonlisäys
ei varmaan ole edes 5%, kulutuksen vähentyminen ei ainakaan lompakossa asti näy. Saahan silllä mukavan imuäänen aikaan eikä tukkeudu... muistaakseni oli aika kallis ~500mk ja joutui tekasemaan itse vähän uutta ilmanottoväylää jne, on kai noita ihan suoraan sattuviakin. Ainakin auto vielä toimii eikä teho ole laskenut yli 20%, joten tuo mieletön "viritys" on onnistunut
Re: Tehonlisäys
Jeps,Boss kirjoitti:ei varmaan ole edes 5%, kulutuksen vähentyminen ei ainakaan lompakossa asti näy. Saahan silllä mukavan imuäänen aikaan eikä tukkeudu... muistaakseni oli aika kallis ~500mk ja joutui tekasemaan itse vähän uutta ilmanottoväylää jne, on kai noita ihan suoraan sattuviakin. Ainakin auto vielä toimii eikä teho ole laskenut yli 20%, joten tuo mieletön "viritys" on onnistunut
taidanpa vaan tyytyä vaihtamaan uuden patruunan jos se on noinkin kallis, ei siitä sen ihmeempää iloa ois ollukaan.
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Kyllähän noihin Diesel vehkeisiinkin löytyy esim. K&N valmistamia vapaavirtaussuodattimia alkuperäiseen koteloon.Hintaa tosiaan noin 500mk.Hyötyä ei luutavasti muuta kuin että suodatin on pestävää mallia, ei siis tarvitse käytännössä koskaan vaihtaa.Ainakaan testeissä nämä vaihtopatruunasuodattimet ei oikeastaan tehoa ole tuoneet.
Muutaman prosentin teholisäyksen sitten saa kun patentoi paikalleen esim. K&N kartiovaimentimen.Epäilenpä ettei käytännössä eroa tosiaankaan huomaa.
Alkuperäisiä imuputkistoja en menisi poistamaan sillä ne vaimentavat imuääniä tehokkaasti.
Muutaman prosentin teholisäyksen sitten saa kun patentoi paikalleen esim. K&N kartiovaimentimen.Epäilenpä ettei käytännössä eroa tosiaankaan huomaa.
Alkuperäisiä imuputkistoja en menisi poistamaan sillä ne vaimentavat imuääniä tehokkaasti.
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Vapaavirtaus ..
niinkuin nimi kertoo vapaavirtaus ,,mikähän on suodatus teho
kun niin vapaasti virtaa ,voi päästää aika paljon paskaa läpi??
Siinähän öljy likaantuu ja moottori kuluu ennenaikaisesti .
Ennenhän kaikki suodattimet oli noita "vapaavirta" eli kangasta ja jotain
pellava öljyä ?? en nyt tiedä mitä .
Ei kyllä vakuuta suodatusominaisuuksilta ja tehonlisäys nimellinen.
+ moot. kuluu ennenaikaisesti
Empä ostais !
kun niin vapaasti virtaa ,voi päästää aika paljon paskaa läpi??
Siinähän öljy likaantuu ja moottori kuluu ennenaikaisesti .
Ennenhän kaikki suodattimet oli noita "vapaavirta" eli kangasta ja jotain
pellava öljyä ?? en nyt tiedä mitä .
Ei kyllä vakuuta suodatusominaisuuksilta ja tehonlisäys nimellinen.
+ moot. kuluu ennenaikaisesti
Empä ostais !
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Kyllä suodatustehon pitäisi olla vähintään yhtähyvä jollei sitten parempi kuin normaali suodattimella!Ainakin nuo K&N suodattimet on sellaista metallipunosta joka sitten öljytään.Kunhan vain muistaa huoltaa niin varmasti suodattaa epäpuhtaudet!
Tuollainen paketti johon kuului öljy + puhdistusaine maksoi noin 10 € jolla sitten pärjääkin varmasti sellaiset 100000-200000km...
Tuollainen paketti johon kuului öljy + puhdistusaine maksoi noin 10 € jolla sitten pärjääkin varmasti sellaiset 100000-200000km...
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Pyynnille
Vaparit ostoslistalle!
Kysytään porukalla jostain kerholaisille tarjousta....
Kysytään porukalla jostain kerholaisille tarjousta....
No
Sen hyödyn voi hyvin todentaa ottamalla hiljaisella pölyttömällä tiellä ilmanputsarin pois, jos tuntuu että auto kulkee paremmin, niin sitten suodattimesta on hyötyä. Joissain autoissa suodatin on heikko lenkki, eli se kuristaa moottorin ilmansaantia, tällöin vaparista on iloakin
lyhykäisyydessään menee jotenkin näin:epk kirjoitti:onkos kellään tietoa miten noita puhdistetaan(kartiosuodatinta), jos suodattimen mukana puhdistusöljy+"voiteluöljy", eli 2x eri tököttiä?
1. suodatin irti
2. puhdistusöljy ulkopintaan
3. huuhtelu sisältä ulospäin juoksevalla vedellä (ei paineella)
4. kuivatus
6. suojaöljy pintaan
7. kuivuttuaan takaisinkiinnitys
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Ei ikinä maailmassa viriputsaria
Nythän tätä keskustelua vapaavirtaussuotimista vuosikausia seurailtuani ja faktoja eri puolilta tongittuani, ja itsekin aikoinaan sellaisiin sortuneena (Neljä Pipercrossin suodatinta kahden tupladellorton perässä "trumpettien" päällä) voin vain todeta seuraavaa:
Ns. vanufiltterit ovat vanhanaikaista teknologiaa. Ennen muinoin kaikki autojen ilmanpuhdistimet olivat öljyttyjä "vapaavirtaussuodattimia".
Sitten jossakin 50-70-lukujen välillä tekniikka kehittyi ja koneita tehtiin huomattavasti pienemmillä toleranssilla. Oli pakko löytää vaihtoehto jolla koneeseen ei enää pääsisi yhtä isoja partikkeleita kuin aikaisemmin. Keksittiin vaihdettavat paperifiltterit joilla koneeseen ei enää päässyt isoimpia "kivenmurikoita" ja moottoreista pystyttiin tekemään hyvinkin tiukoilla toleransseilla tehokkaita, korkeampipuristeisia ja taloudellisia.
Kunnes "uutena" muoti-ilmiönä pestävät, öljytyt vapaavirtausfiltterit löysivät tiensä kilparadoilta takaisin kaduille, ainoana erona että ne eivät enää olleet kiinni uutenakin väljissä sivuventtiilikoneissa joista isommatkin partikkelit menevät läpi nin että kolisee, vaan huipputeknologialla minimaalisilla toleransseilla valmistetuissa tihdeissä (joskus jopa hädin tuskin sisäänajetuissa), moderneissa moottoreissa jotka kuluvat huomattavasti ennen aikojaan saadessaan liian suuria partikkeleita (lue: hienoa pölyä) sisäänsä.
Lyhyestä virsi kaunis mutta todettakoon että mainitkaa YKSI AINOA autovalmistaja jonka uuteen autoon voit pultata K&N virifiltterin, viedä auton huoltoon ja jossa on vielä moottorissa takuu jäljellä tuon huoltokerran jälkeen. Mielellään liikkeen nimi, yhteyshenkilön nimi ja puhelinnumero mukaan koska muuten en tosiaan usko.
Eli ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä tuningheebeliliikkeen niljake tai virifiltterivalmistajan kotisivu antavat ymmärtää. Jos autolla on tarkoitus ajaa vain joitakin satoja kilometrejä ennen täyttä koneremonttia, tai kuten kiihdytysautoissa vain noin 400 metriä, niin samahan se paljonko sieltä menee paskaa läpi. Vaan kun nykyaikaisella henkilöautolla yleensä ajetaan sentään 300,000km ja mersuilla useimmiten yli 600,000km niin tarkoitus olisi pitää pölyt koneen ulko- eikä sisäpuolella.
Tässä vielä yksi näpsäkkä artikkeli asian tiimoilta, valitettavasti kolmannella kotimaisella mutta opettavaista tekstiä yhtä kaikki:
Tallennettu kovalevylleni nimellä: "K & N is crap"
Article: 70180 of rec.autos.tech
From: neh2@po.CWRU.Edu (Nathan E. Heid)
Newsgroups: rec.autos.tech
Subject: K&N... questions, answers, and challenge
Date: 27 Mar 1995 22:56:10 GMT
Organization: Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio (USA)
I've been reading the recent posts regarding K&N air filters--one from a happy customer and then the responses of doubt and distrust of the K&N. This is starting to look like a miniature version of the Slick 50 thread. There seems to be quite a few opinions but very little evidence. There's been a lot of quoting and paraphasing of K&N's advertizing, but not much hard evidence as to the ability, lack of ability of the product to filter air. The views of the posts seem to fall into the following catagories...
K&N filters do nothing beneficial.
K&N's boost performance
K&N's boost performance but do harm by admitting dirt
K&N's boost performance and filter better than paper
Subj: K & N filters
To: John M.
Saturday, January 21, 1995 5:14:10 PM
From: George Morrison
John: If I wrote "subjective" I meant "objective"
.. I was responsible for evaluating re-usable air filters for a major construction/mining company that had hundreds of vehicles ranging from large earthmovers to pick-up trucks and salesmen's cars. This study was embarked upon due to the fact that we were spending upwards of $30,000 a MONTH on paper air filters. Using them one time then throwing them away.. I inititated the study in that I was convinced that a K&N type filter or oiled foam would save us many dollars per year in filter savings, man hour savings, and of course engines as these would filter dirt better than paper. (yes, I had read the K&N ads and was a believer)
Representative test units were chosen to give us a broad spectrum from cars right through large front end loaders. With each unit we had a long history of oil analysis records so that changes would be trackable. Unfortunately, for me, every single unit having alternative re-usable air cleaners showed an immediate large jump in silicon (dirt) levels with corresponding major increases in wear metals. In one extreme case, a unit with a primary and secondary air cleaner, the secondary (small paper element) clogged before even one day's test run could be completed. This particular unit had a Cummins V-12 engine that had paper/paper one one bank and K&N/paper on the other bank; two completely independent induction systems. The conditions were EXACTLY duplicated for each bank yet the K&N allowed so much dirt to pass through that the small filter became clogged before lunch. The same outcome occured with oiled foams on this unit.
We discontinued the tests on the large pieces almost immediately but continued with service trucks, formen's vehicles, and my own company car. Analysis results continued showing markedly increased wear rates for all the vehicles, mine included. Test concluded, switched back to paper/glass and all vehicles showed reduction back to near original levels of both wear metals and dirt. I continued with the K&N on my company car out of stubborness and at 85,000 miles the Chevy 305 V-8 wheezed its last breath. The top end was sanded badly; bottom end was just fine. End of test.
I must stress that EVERYONE involved in this test was hoping that alternative filters would work as everyone was sick about pulling out a perfectly good $85 air cleaner and throwing 4 of them away each week per machine... So, I strongly suggest that depending upon an individual's long term plan for their vehicles they simply run an oil analysis at least once to see that the K&N or whatever alternative air filter is indeed working IN THAT APPLICATION... It depends on a person's priorities. If you want performance then indeed the K&N is the way to go but at what cost??? And no, I do not work for a paper or glass air filter manufacturing company nor do I have any affiliation with anything directly or indirectly that could benefit George Morrison as a result..
******************************************************************
-- Ross Gunn, Ottawa, Canada Voice: 613-746-1817 FAX/Modem: 613-748-6077
Ns. vanufiltterit ovat vanhanaikaista teknologiaa. Ennen muinoin kaikki autojen ilmanpuhdistimet olivat öljyttyjä "vapaavirtaussuodattimia".
Sitten jossakin 50-70-lukujen välillä tekniikka kehittyi ja koneita tehtiin huomattavasti pienemmillä toleranssilla. Oli pakko löytää vaihtoehto jolla koneeseen ei enää pääsisi yhtä isoja partikkeleita kuin aikaisemmin. Keksittiin vaihdettavat paperifiltterit joilla koneeseen ei enää päässyt isoimpia "kivenmurikoita" ja moottoreista pystyttiin tekemään hyvinkin tiukoilla toleransseilla tehokkaita, korkeampipuristeisia ja taloudellisia.
Kunnes "uutena" muoti-ilmiönä pestävät, öljytyt vapaavirtausfiltterit löysivät tiensä kilparadoilta takaisin kaduille, ainoana erona että ne eivät enää olleet kiinni uutenakin väljissä sivuventtiilikoneissa joista isommatkin partikkelit menevät läpi nin että kolisee, vaan huipputeknologialla minimaalisilla toleransseilla valmistetuissa tihdeissä (joskus jopa hädin tuskin sisäänajetuissa), moderneissa moottoreissa jotka kuluvat huomattavasti ennen aikojaan saadessaan liian suuria partikkeleita (lue: hienoa pölyä) sisäänsä.
Lyhyestä virsi kaunis mutta todettakoon että mainitkaa YKSI AINOA autovalmistaja jonka uuteen autoon voit pultata K&N virifiltterin, viedä auton huoltoon ja jossa on vielä moottorissa takuu jäljellä tuon huoltokerran jälkeen. Mielellään liikkeen nimi, yhteyshenkilön nimi ja puhelinnumero mukaan koska muuten en tosiaan usko.
Eli ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä tuningheebeliliikkeen niljake tai virifiltterivalmistajan kotisivu antavat ymmärtää. Jos autolla on tarkoitus ajaa vain joitakin satoja kilometrejä ennen täyttä koneremonttia, tai kuten kiihdytysautoissa vain noin 400 metriä, niin samahan se paljonko sieltä menee paskaa läpi. Vaan kun nykyaikaisella henkilöautolla yleensä ajetaan sentään 300,000km ja mersuilla useimmiten yli 600,000km niin tarkoitus olisi pitää pölyt koneen ulko- eikä sisäpuolella.
Tässä vielä yksi näpsäkkä artikkeli asian tiimoilta, valitettavasti kolmannella kotimaisella mutta opettavaista tekstiä yhtä kaikki:
Tallennettu kovalevylleni nimellä: "K & N is crap"
Article: 70180 of rec.autos.tech
From: neh2@po.CWRU.Edu (Nathan E. Heid)
Newsgroups: rec.autos.tech
Subject: K&N... questions, answers, and challenge
Date: 27 Mar 1995 22:56:10 GMT
Organization: Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio (USA)
I've been reading the recent posts regarding K&N air filters--one from a happy customer and then the responses of doubt and distrust of the K&N. This is starting to look like a miniature version of the Slick 50 thread. There seems to be quite a few opinions but very little evidence. There's been a lot of quoting and paraphasing of K&N's advertizing, but not much hard evidence as to the ability, lack of ability of the product to filter air. The views of the posts seem to fall into the following catagories...
K&N filters do nothing beneficial.
K&N's boost performance
K&N's boost performance but do harm by admitting dirt
K&N's boost performance and filter better than paper
Subj: K & N filters
To: John M.
Saturday, January 21, 1995 5:14:10 PM
From: George Morrison
John: If I wrote "subjective" I meant "objective"
.. I was responsible for evaluating re-usable air filters for a major construction/mining company that had hundreds of vehicles ranging from large earthmovers to pick-up trucks and salesmen's cars. This study was embarked upon due to the fact that we were spending upwards of $30,000 a MONTH on paper air filters. Using them one time then throwing them away.. I inititated the study in that I was convinced that a K&N type filter or oiled foam would save us many dollars per year in filter savings, man hour savings, and of course engines as these would filter dirt better than paper. (yes, I had read the K&N ads and was a believer)
Representative test units were chosen to give us a broad spectrum from cars right through large front end loaders. With each unit we had a long history of oil analysis records so that changes would be trackable. Unfortunately, for me, every single unit having alternative re-usable air cleaners showed an immediate large jump in silicon (dirt) levels with corresponding major increases in wear metals. In one extreme case, a unit with a primary and secondary air cleaner, the secondary (small paper element) clogged before even one day's test run could be completed. This particular unit had a Cummins V-12 engine that had paper/paper one one bank and K&N/paper on the other bank; two completely independent induction systems. The conditions were EXACTLY duplicated for each bank yet the K&N allowed so much dirt to pass through that the small filter became clogged before lunch. The same outcome occured with oiled foams on this unit.
We discontinued the tests on the large pieces almost immediately but continued with service trucks, formen's vehicles, and my own company car. Analysis results continued showing markedly increased wear rates for all the vehicles, mine included. Test concluded, switched back to paper/glass and all vehicles showed reduction back to near original levels of both wear metals and dirt. I continued with the K&N on my company car out of stubborness and at 85,000 miles the Chevy 305 V-8 wheezed its last breath. The top end was sanded badly; bottom end was just fine. End of test.
I must stress that EVERYONE involved in this test was hoping that alternative filters would work as everyone was sick about pulling out a perfectly good $85 air cleaner and throwing 4 of them away each week per machine... So, I strongly suggest that depending upon an individual's long term plan for their vehicles they simply run an oil analysis at least once to see that the K&N or whatever alternative air filter is indeed working IN THAT APPLICATION... It depends on a person's priorities. If you want performance then indeed the K&N is the way to go but at what cost??? And no, I do not work for a paper or glass air filter manufacturing company nor do I have any affiliation with anything directly or indirectly that could benefit George Morrison as a result..
******************************************************************
-- Ross Gunn, Ottawa, Canada Voice: 613-746-1817 FAX/Modem: 613-748-6077
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
faktaahan toi oli, mutta
nykyäänhän auton kone tila(ainakin jossain merkeissä) on huomattavasti pöly/hiekka jne. vapaampi mita vuonna nakkisota. Senkin puolesta voi jokseenkin perustella(?), että voisko laittaa "vaparin". Eli tosiaan nykyään ainoa haitta olisikin hienorakeinen pöly, sitähän väkisikin pääsee konehuoneen puolelle, sitä mietin että onko noi tän päivän vaparit kehittyneet samalle tasolle kun paprufilsutkin? eli uskaltaako tosiaan laittaa. Ja toi tekstikin oli vuodelta -95 ja k&n filsuja "kehuttu", miten lie kehittyneet, jos ollenkaan.
omia ajatuksia nämä, kumotkaa vapaasti, kiinnostaa miten asia todella on
nykyäänhän auton kone tila(ainakin jossain merkeissä) on huomattavasti pöly/hiekka jne. vapaampi mita vuonna nakkisota. Senkin puolesta voi jokseenkin perustella(?), että voisko laittaa "vaparin". Eli tosiaan nykyään ainoa haitta olisikin hienorakeinen pöly, sitähän väkisikin pääsee konehuoneen puolelle, sitä mietin että onko noi tän päivän vaparit kehittyneet samalle tasolle kun paprufilsutkin? eli uskaltaako tosiaan laittaa. Ja toi tekstikin oli vuodelta -95 ja k&n filsuja "kehuttu", miten lie kehittyneet, jos ollenkaan.
omia ajatuksia nämä, kumotkaa vapaasti, kiinnostaa miten asia todella on
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
En kyllä ostais !! Onhan se selvää että kilpa-autot käyttääepk kirjoitti:faktaahan toi oli, mutta
nykyäänhän auton kone tila(ainakin jossain merkeissä) on huomattavasti pöly/hiekka jne. vapaampi mita vuonna nakkisota. Senkin puolesta voi jokseenkin perustella(?), että voisko laittaa "vaparin". Eli tosiaan nykyään ainoa haitta olisikin hienorakeinen pöly, sitähän väkisikin pääsee konehuoneen puolelle, sitä mietin että onko noi tän päivän vaparit kehittyneet samalle tasolle kun paprufilsutkin? eli uskaltaako tosiaan laittaa. Ja toi tekstikin oli vuodelta -95 ja k&n filsuja "kehuttu", miten lie kehittyneet, jos ollenkaan.
omia ajatuksia nämä, kumotkaa vapaasti, kiinnostaa miten asia todella on
,mutta miksi tuhota omaa moottoria??
ei se vanhan aikainen tekniikka ole muuttunut miksikään eli öljy siinä kankaassa tai metallipunoksessa kerää
lian ,,,mutta öljy kun ei ole huokoista !! varmana menee paljon paskaa
läpi..
Mikäs siinä jos on pari vaihtomoottoria hyllyssä!!
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
suodatin
Pelkällä vapaavirtaussuodattimella saadut hummat lasketaan yhdenkäden sormilla (2-3 hv todennäköisin). Joidenkin moottoreiden dynotestauksessa on näiden vapaavirtaussuodattimien todettu jopa vähentävän tehoa alkuperäiseen suodattimeen nähden. Todettu on myös näiden päästävän pienimpiä pölyhiukkasia/likaa moottoriin asti verrattuna vakiosuodattimeen.
Suodattimella+vapaammin virtaavalla putkistolla saadaan tehoa hieman lisää mutta yleensäkin vain selvästi alle 10 hv.
Joten jos ideana ei ole virittää autoa enempää pelkästään nuo muutokset ovat yhdentekeviä ja rahan haaskausta...Elikäs muuhunkin pitää puuttua että edes yli 10 hv saadaan lisää...halvalla ei noita hummia tipu.
Viritysesimerkkejä (dynottu):
A) 1.6 k 90 hv vakio --> tupladellorto DHLA 40, 2" Simons-putki, peltisarja, Pipercross suodattimet...tehoa lisää +15 hv
B) 2.5i 170 hv vakio --> kannesta kanavia avarrettu, 2,5" suorat putket yhdellä Martelius vaimentajalla, peltisarja, vapaavirtaussuodatin...tehoa lisää +13 hv
C) B20 k 90 hv vakio --> kannesta kanavia avarrettu, kantta laskettu, porattu ylikokoon - takomännät, jyrkempi K-nokka, Solexin 45:t, suurempi tehoinen mek. bensapumppu, peltisarja, avarampi putkisto kahdella vaimentimella...+65 hv eli moottoritehoa mitattu 155 hv
Menee jo vähän off topic
Suodattimella+vapaammin virtaavalla putkistolla saadaan tehoa hieman lisää mutta yleensäkin vain selvästi alle 10 hv.
Joten jos ideana ei ole virittää autoa enempää pelkästään nuo muutokset ovat yhdentekeviä ja rahan haaskausta...Elikäs muuhunkin pitää puuttua että edes yli 10 hv saadaan lisää...halvalla ei noita hummia tipu.
Viritysesimerkkejä (dynottu):
A) 1.6 k 90 hv vakio --> tupladellorto DHLA 40, 2" Simons-putki, peltisarja, Pipercross suodattimet...tehoa lisää +15 hv
B) 2.5i 170 hv vakio --> kannesta kanavia avarrettu, 2,5" suorat putket yhdellä Martelius vaimentajalla, peltisarja, vapaavirtaussuodatin...tehoa lisää +13 hv
C) B20 k 90 hv vakio --> kannesta kanavia avarrettu, kantta laskettu, porattu ylikokoon - takomännät, jyrkempi K-nokka, Solexin 45:t, suurempi tehoinen mek. bensapumppu, peltisarja, avarampi putkisto kahdella vaimentimella...+65 hv eli moottoritehoa mitattu 155 hv
Menee jo vähän off topic
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
lisää asiasta
No se hienorakenteinen pölyhän se ainoa ongelma on. Voin muistaa partikkelikoot väärinkin kun näitä pari vuotta sitten kävin läpi viimeksi mutta homma menee jokseenkinsa tällviisiin:epk kirjoitti:faktaahan toi oli, mutta
nykyäänhän auton kone tila(ainakin jossain merkeissä) on huomattavasti pöly/hiekka jne. vapaampi mita vuonna nakkisota. Senkin puolesta voi jokseenkin perustella(?), että voisko laittaa "vaparin". Eli tosiaan nykyään ainoa haitta olisikin hienorakeinen pöly, sitähän väkisikin pääsee konehuoneen puolelle,
Siinä kun paperifiltteristä ei pääse läpi yli 1 mikronin kokoiset hiukkaset - joka siis on tarpeeksi hyvä suodatus nykyautojen toleransseille- vapaavirtaussuodattimista menee läpi jopa 3-5 mikronin kokoista pölyä. Nämä olisivat 50-luvun alun moottorista vielä holahtaneet männänrenkaan ja männän välistä tekemättä mitenkään valtaisaa tuhoa mutta nykymoottorissa EIVÄT MAHDU ja sylinteri/mäntä kuluu kun sinne jumitetaan näitä kuvainollisesti "pikkukiviä" väliin.
Jos auto on aivan homona viritetty niin se tarvitsee ilmaa enemmän kuin paperifiltteristä pääsee kunnolla läpi, ja kilpa-autoissa onkin yleensä joko vapaavirtaussuodatin tai jopa suorat imutorvet pihalle, pikkulinnut pysäyttävällä ristikolla varustettuna. Ei ole sillä kulumisella niin väliä kun tehdas/sponsori maksaa joka tapauksessa uuden koneen taas ensi kilpailuun.
Varmasti ovat kehittyneet. Uusia materiaaleja otettu käyttöön ja suodatettavuuskin parantunut - eikä nykypäivän pro-racing filtteristä voida puhua samana päivänä kuin 40-luvun suodattimesta joka oli paljolti samanlainen kuin muun muassa ruohonleikkurissa briggs&strattonin koneessa toimiva vapaavirtaussuodatin. Vaan harvapa ajaa 600,000km ruohonleikkurilla eikä niitä siihen ole suuniteltukaan - itse asiassa saattaa ruohonleikkureissa olla aikamoiset välykset uutenakin?miten lie kehittyneet, jos ollenkaan.
Yhtä kaikki vapaavirtaussuodattimella EI päästä tänä päivänäkään tarvittavalle tasolle katukäyttöä ajatellen. Ja kuten joku muisti jo mainitakin, saavutettu tehohyöty ilman muita virityksiä on parhaassakin tapauksessa pari hummaa - joskus jopa teho putoaa.
Henkka
"Olis tehnyt niin pirusti mieli pistää jotkut Cone-tyyppiset "viritys" ilmanputsarit siihen BMW:n V-12 -myllyyn ihan vaikka mielipuolisten imuäänten saamiseksi mutta hiukan oli turhan kallis lohko ehdoin tahdoin väljistettäväksi (jotain 15,000€) joten väliin jäi"
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Tutkimustuloksia suodattavuudesta ei ole vastaan tullut joten en ala siitä sanomaan puoleen enkä toiseen mitään varmaa!
Näin maalaisjärjellä ajateltuna parempi ilmanvirtaavuus perustuu suurempaan suodatus pinta-alaan(kartiovaimennin).Tällä ajattelullahan tulisi perustelut sille ettei vakiopaikkaan sijoitettava vapaavirtaussuodatin lisää tehoja
Muuten vakioon autoon ei kannata tehon lisäysmielessä tosiaankaan vapaavirtaussuodatinta hommata.Viri-viri laitteissa siitä sitten alkaa olla jo hyötyäkin!
Näin maalaisjärjellä ajateltuna parempi ilmanvirtaavuus perustuu suurempaan suodatus pinta-alaan(kartiovaimennin).Tällä ajattelullahan tulisi perustelut sille ettei vakiopaikkaan sijoitettava vapaavirtaussuodatin lisää tehoja
Muuten vakioon autoon ei kannata tehon lisäysmielessä tosiaankaan vapaavirtaussuodatinta hommata.Viri-viri laitteissa siitä sitten alkaa olla jo hyötyäkin!
heh
Kyllä, käsitit aivan oikein, mutta silti mikään ei kiellä asentamasta sellaista.JKL kirjoitti:Jotenkin sain sellaisen käsityksen että ei kannata laittaa tuota vaparia, vaikkakin tarkoitukseni oli laittaa..
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: heh
Niin juu, mutta ei turhasta mitään iloa oo.. Kai..Muffler kirjoitti:Kyllä, käsitit aivan oikein, mutta silti mikään ei kiellä asentamasta sellaista.JKL kirjoitti:Jotenkin sain sellaisen käsityksen että ei kannata laittaa tuota vaparia, vaikkakin tarkoitukseni oli laittaa..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
:-)
Kokeilepa ajaa ensin ilman ilmansuodatinta... Itse kokeilin toissapäivänä ohjauksen säädön yhteydessä -> imuäänet olivat kuin tuomiopäivän pasuuna olisi puhaltanut pellin alla. Itseänikin on mietityttänyt vapaavirtaua, mutta pitäneekö paikkansa, jotta se ei vaimenna ääniä yhtään? No, vaimentaahan kotelo kai jonkun verran..?
Mutta nyt kyllä mietin kahdesti ennen kuin pistän, en halua autoani sekoitettavan mihinkään teinigolffiin tms.
Mutta nyt kyllä mietin kahdesti ennen kuin pistän, en halua autoani sekoitettavan mihinkään teinigolffiin tms.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Niinpä
JKL kirjoitti:Jotenkin sain sellaisen käsityksen että ei kannata laittaa tuota vaparia, vaikkakin tarkoitukseni oli laittaa..
Kannattaa laittaa se vapaavirtaus-suodatin , mutta sitten sulla pitää
olla varastossa valmiina uusi varamoottori !!
Tulee pitemmän päälle kalliiksi
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Re: Niinpä
Niinpä kait..260 E W124 kirjoitti:JKL kirjoitti:Jotenkin sain sellaisen käsityksen että ei kannata laittaa tuota vaparia, vaikkakin tarkoitukseni oli laittaa..
Kannattaa laittaa se vapaavirtaus-suodatin , mutta sitten sulla pitää
olla varastossa valmiina uusi varamoottori !!
Tulee pitemmän päälle kalliiksi
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Olisiko nyt hieman yliampuvaa jo...Kannattaa laittaa se vapaavirtaus-suodatin , mutta sitten sulla pitää
olla varastossa valmiina uusi varamoottori !!
Tulee pitemmän päälle kalliiksi
Kyllähän ne imuäänet voi hieman kasvaa mutta vasta kaasu pohjassa ja suuremmilla kierroksilla.Imuputkisto vaimentaa kuitenkin suuren osan äänistä!
Re: Ei ikinä maailmassa viriputsaria
Kas, vanha George Morrison testimonial nostelee taas päätään. Muistan kun tuosta oli aikoinaan paljonkin vääntämistä eri foorumeissa ja lopputulos oli se että kukaan ei koskaan pystynyt todistamaan että k.o. henkilöä olisi koskaan ollut olemassa, saati että kuvailtua testiä olisi koskaan tehty. K&N lopulta hermostui tuohon sen verran että kirjoittivat virallisen vastineen tuolle eikä siihen koskaan löytynyt ketään joka olisi pystynyt osoittamaan minkäänlaisia perusteita siitä että koko juttu ei olisi täyttä puppua. Sen jälkeen tuo artikkeli on nauttinut Urbaanilegenda statusta, mutta nostelee päätään aina välillä. Vielä jopa 8 vuoden jälkeen.Henri Junkkala kirjoitti:
<paljon juttua poistettu>
Subj: K & N filters
To: John M.
Saturday, January 21, 1995 5:14:10 PM
From: George Morrison
Näiden juttujen jälkeen jenkeissä muutamat autolehdet teettivät sitten puolueettomia testejä jossa oikeasti vertailtiin noita erilaisia suodattimia. Näistä testeistä jauhettin sitten eri foorumeissa, jostain googlen ryhmähausta voi varmaan vieläkin löytää referenssejä noihin artikkeleihin.
Nyt en muista tarkkaan miten noissa kävi, mutta sen muistan että pestävät suodattimet eivät mitenkään loistaneet suodatuskyvyllään joskaan eivät täysin susiakaan olleet. Kuvittelisin että harakirisuodattimissakin on suodatuseroa merkistä riippuen.
En itsekään suhtaudu mitenkään erityisen positiivisesti noihin vapaavirtaussuodattimiin, mutta yritän suhtautua objektiivisesti ja maalaisjärjellä suodattaa lukemaani.
Kannattaa muistaa että K&N on kuitenkin yli 30 vuoden kokemuksella rakennettu tuotemerkki joka nauttii arvostusta monessakin piirissä. Se ei tietenkään tarkoita että tuotteet välttämättä olisivat huikean hyviä, mutta jos ne todella tuhoaisivat moottoreita niin varsinkin jenkeissä olisi raastuvassa ihmisiä jonoksi asti. Näin ei kuitenkaan ole, joten ilmeisesti laatuero ei ole niin suuri että sillä mustaa valkoisella voisi todistella suuntaan eikä toiseen.
Sitten itse vapaavirtaussuodattimista ja sen järjellisyydestä niin mielipiteeni on että ehjää ei kannata lähetä korjaamaan. Eli ensin pitäisi näyttää toteen että alkuperäinen suodatin jollain lailla ei täytä tehtäväänsä niin kuin haluat, ja sitten miettiä miten sille voisi tehdä.
Jos vastaus sitten on että hankitaan vapaavirtaussuodatin niin hyvä näin.
Mutta että vapaavirtaussuodatin aina ja yleispätevästi on oikea vastaus kaikkiin ongelmiin on mielestäni hyvin hyvin väärä lähtökohta.
,Tero
Re: Ei ikinä maailmassa viriputsaria
tero kirjoitti: Mutta että vapaavirtaussuodatin aina ja yleispätevästi on oikea vastaus kaikkiin ongelmiin on mielestäni hyvin hyvin väärä lähtökohta.
Näinkin se on!
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
mielipide
Luulempa että suuremman hyödyn saa kun vaihtaa vakiosuodattimen ajallaan ja huolehtii siitä että moottori saa viileää ilmaa eli imuputki on muualla kuin pakosarjan päällä. Kävin Just ostamassa 200D:hen suodattimen merkkiä fram ja hintaa oli noin 13e. Kun tuohon suodattimeen rypistetyn paperin määrää katsoo niin maalaisen pienet herneaivot ainakin luulee että siinä on paperilla suodatuspinta -alaa aika paljon
Mercedes on yleensäkkin mitoittanut suodattimet, öljytilavuudet yms. asiat aika reilulla kynällä. Tuota 200D:n suodatinta kun vertaa vaikka 2l omegan suodattimeen niin ero on huomattava.
Ei kellään ole kaveria vtt:n autolabrassa hommissa, äkkiäkös siellä mittaa kahden eri suodattimen ilmamäärän läpäisyn! Laitetaan sinne riviin joku k&l "tuning" suodatin ja 200D:n tai jonkun muun mesen vakiomallin suodatin... Samalla vois katsoa meneekö siitä tuning vaahtomuovista läpi oravat käpyineen niinkuin täällä on kerrottu!!
Mercedes on yleensäkkin mitoittanut suodattimet, öljytilavuudet yms. asiat aika reilulla kynällä. Tuota 200D:n suodatinta kun vertaa vaikka 2l omegan suodattimeen niin ero on huomattava.
Ei kellään ole kaveria vtt:n autolabrassa hommissa, äkkiäkös siellä mittaa kahden eri suodattimen ilmamäärän läpäisyn! Laitetaan sinne riviin joku k&l "tuning" suodatin ja 200D:n tai jonkun muun mesen vakiomallin suodatin... Samalla vois katsoa meneekö siitä tuning vaahtomuovista läpi oravat käpyineen niinkuin täällä on kerrottu!!