Uuden omistajan ihmettelyjä, W202

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Puppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 21.10.2008 18:57

Uuden omistajan ihmettelyjä, W202

Viesti Kirjoittaja Puppa »

Tervehdys vaan!

Olen juuri hankkinut 198 tkm ajetun -97 1.8L bensakäyttöisen W202 farmarin automaatilla ja tuli muutama kymysys mieleen:

1. Ajoittainen nykiminen ja kierrosten pudottelu noin 2000 rpm kierroksilla raskaammin kiihdytettäessä. Mikä voisi aiheuttaa? Ei tee läheskään aina ja ei riipu esim. kosteudesta. Pätkii ja nykii siis, mutta ei tasakaasulla. Huoltokirja on täydellinen eli tulpat yms. aika varmasti kunnossa.

Voisiko olla hyötyä, jos veisin jollekin pajalle, jossa saisi töpseliin kiinni ja kattois vikakoodit, mikäli on jäänyt muistiin?

Ei viittis ruveta heti vaihtelee ilmamassa- tai nokka-akselin asennon antureita tai tulpanjohtoja, kun tuntuu mulle ainakin hakuammunnalta.

2. Ajattelin itse huoltaa auton tästä eteenpäin. Mikä huolto-opas / korjauskirja kannattaa hankkia? Tarvitsenko tietokoneohjelmat ja piuhat huoltoja varten eli sekoaako auto, jos sitä ronkkii ilman niitä? Lontoo kyllä taipuu, germaani ei niinkään... Ja jakoavain pysyy jotenkuten hansikkaassa :roll:

Kiitos jo ennakkoon vastauksista ja olkaa huoleti, kysymykset eivät varmasti lopu tähän :oops:

-Puppa
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itsellä oli samaa ongelmaa,tosin diesel.Ei auttanut pumppuremontti eikä antureiden vaihtelu.Automaattikorjaajan mukaan vika luultavasti turbiinissa.
1500 ecua olis ollut arvio ja ei sittenkään takuuta kuntoon tulemisesta...joten
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Oli ainakin tolla kierrosalueella itelläkin nykimistä c180,joskus lueskelin niin muilla myös..tiedä mistä johtunee..muuten pelas hyvin..
Merseedespents
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: Uuden omistajan ihmettelyjä, W202

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Puppa kirjoitti:Mikä huolto-opas / korjauskirja kannattaa hankkia?
Tuo ei varmaan ole aivan turha:
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S131
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei se ole ihan turha, tuo lisää turvallisuudentunnetta. Momentit, nestemäärät, toleranssit jne löytyy kaikki kotihuoltoon tarvittavat.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Puppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 21.10.2008 18:57

Viesti Kirjoittaja Puppa »

Ok, löytyykö siitä mitä mihinkin huoltoon kuuluu?

-puppa
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

En tiedä missä mun kirja on mutta muistaakseni ainakin jotain on koottuna eri kilometreille. On heti kirjan alussa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Puppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 21.10.2008 18:57

Viesti Kirjoittaja Puppa »

Jep, kiitos jo kertyneistä vastauksista! Tilasin Haynesin alkuperäisteoksen, josta suomiversio on tehty.

Mites löydän öljyfilsun ilman sitä :oops: En oo kyllä vielä ettinykään, mutta näin valmiiksi jo... Ja öljyksi 0W-40 vai 5W-40? Molempia oli käytetty...

Ainoa "murhe" ruosteen lisäksi on se ajoittainen nykiminen. Toivottavasti ei ole tomaatin turbiini... Joutus varmaan nostaa koneen että pääsee vaihtaa sen. Täytyy vikakoodit luetuttaa ja jos ei viisastu, niin vaihtaa tulpat, johdot, nokka-akseliasennon anturi, ilmamassa-anturi......... Niin kauan että löytyy vika!

-Puppa
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

En oo ihan varma, mutta mä luulen että mun c220 nypytti ihan vähän ja kun valokatkasija vaihdettiin niin se häipyi. Samalla se nypytti tosi paljon alamäessä vakionopeudensäädin päällä. Valokatkasijan sisältä oli kalvo puhki ja lampulta yks alipaineletku näkymättömästi poikki.

Toi on siis vain selvää "Mustatuntuu" tietoa mutta vakkarin nypytys vika poistui takuulla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Puppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 21.10.2008 18:57

Viesti Kirjoittaja Puppa »

Sergey kirjoitti:En oo ihan varma, mutta mä luulen että mun c220 nypytti ihan vähän ja kun valokatkasija vaihdettiin niin se häipyi. Samalla se nypytti tosi paljon alamäessä vakionopeudensäädin päällä. Valokatkasijan sisältä oli kalvo puhki ja lampulta yks alipaineletku näkymättömästi poikki.

Toi on siis vain selvää "Mustatuntuu" tietoa mutta vakkarin nypytys vika poistui takuulla.
Näin arvelinkin, eli vika voi olla lähes missä vaan! Toivottavasti vikakoodi löytyis ja paljastais vaikka jonkun anturivian...

Tosin kyse ei mulla ole pienestä "nypyttämisestä" vaan kunnon rykimisestä erittäin satunnaisesti :evil:

-puppa
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

Viesti Kirjoittaja sisaari »

http://www.detali.ru/cat/oem_mb.asp



Kokeile tuolta laita ssarja numero siihen kenttään niin saat kantakirjan ja alhaalta koko auton räjäytys kuvat
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Mites löydän öljyfilsun
V6 -koneessa se on ainakin heti siinä moottorin etuosassa päällimmäisenä. Musta muovikorkki, jonka alta löytyvät kaikki hilkkeet. Jos sama, niin katso että tulee kaikki O-renkaat, kun vaihdat uuden patruunan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Puppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 21.10.2008 18:57

Viesti Kirjoittaja Puppa »

Noniin, vein auton vikakoodin lukuun ja antoi viaksi jarruvalokatkaisijan/anturin! Eli sen, joka on siellä jarrupolkimen luona.

Eli saattaa olla, että auto luuli. että jarrua painettiin samalla kun kiihdytettiin ja se alkoi katkoa sytytystä tai bensansyöttöä (ilmeisesti jarrua ja kaasua ei voi tässä mallissa painaa yhtaikaa).

Vika ei ole kyllä enää esiintynyt, mutta kun meni vielä liikkeen piikkiin niin tottakai se anturi sinne vaihdetaan.

Viikonloppuna sitten öljynvaihto. Kannattaako etelässä laittaa 0W-40 vai 5W-40?

-Puppa
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Puppa kirjoitti:Noniin, vein auton vikakoodin lukuun ja antoi viaksi jarruvalokatkaisijan/anturin! Eli sen, joka on siellä jarrupolkimen luona.

Eli saattaa olla, että auto luuli. että jarrua painettiin samalla kun kiihdytettiin ja se alkoi katkoa sytytystä tai bensansyöttöä (ilmeisesti jarrua ja kaasua ei voi tässä mallissa painaa yhtaikaa).

Vika ei ole kyllä enää esiintynyt, mutta kun meni vielä liikkeen piikkiin niin tottakai se anturi sinne vaihdetaan.

Viikonloppuna sitten öljynvaihto. Kannattaako etelässä laittaa 0W-40 vai 5W-40?

-Puppa


Varmaan tuo 5W-40,täyttää vaatimukset,mutta jos haluaa maksaa vähän enempi laita 0W-40,Veho käyttää Mobil 1 0W-40.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Vastaa Viestiin