G290 GD Ambulance
G290 GD Ambulance
Tuli ajettua tuommoista Puolustusvoimien ambulanssia parin viikon ajan. Eli kyseessä on 2.9 litraisella turboahdetulla dieselillä varustettu G-wagen mikä on muunnettu ambulanssiksi. Moottorin tyyppi on OM602 ja tehoa/vääntöä on 96 hv/196 Nm.
AJETTAVUUS
Nuo tehot jo puhuvat puolestaan että kyseessä ei ole mikään maantieohjus, painaahan auto tuon 4,1 tonnia. Ylämäkeen (tai vastatuuleen) tultaessa loppuvat tehot kesken väkisinkin. Aika äkkiä joutuu pienempää vaihdetta heittämään pesään jotta saisi edes vauhdin jotenkin pidettyä. Nelipykäläinen automaattilaatikko ei asiassa auta yhtään. Kuitenkin kun painan kaasupoljinta ja kuulen kuinka turbo vinkaisee juolahtaa mieleeni että ehkä tämän auton tarkoitus onkin se tasapaksu vääntäminen eikä moottoritienopeuksien tavoittelu. 40-60 km/h nopeuksissa tässä autossa löytyy hyvin vielä tehoreserviä. Niissä vauhdeissa autoa on nautinnollista ajaa. Huippunopeushan tässä autossa ei ole kuin 110 km/h.
Auto on hyvin vakaa ajettava. Taajama-ajossa autolla voi tulla hidastelematta tiukkoihin mutkiin, eikä auto mitenkään rajusti kallistele korkeasta painopisteestään huolimatta. Kaupunkiautoksi tästä ei kuitenkaan ole. Kääntöympyrä kun on jumalattoman iso.
SISÄTILAT
Auto on lähestulkoon lisävarusteeton lukuunottamatta ambulanssivarustusta. Verhoilu penkeissä on ruudullista kangasta. Sairaskopissa penkit on verhoiltu tekonahalla. Kojelauta on mersumaisen selkeä. Kaikki tarvittavat nippelit löytyy helposti. Mersua ennen ajanut autoilija ei tarvitse katsoa edes missä mikäkin toiminto löytyy. Kaikki löytyy automaattisesti.
Kuvia tulee myöhemmin kunhan ne koneelle saan laitettua.
AJETTAVUUS
Nuo tehot jo puhuvat puolestaan että kyseessä ei ole mikään maantieohjus, painaahan auto tuon 4,1 tonnia. Ylämäkeen (tai vastatuuleen) tultaessa loppuvat tehot kesken väkisinkin. Aika äkkiä joutuu pienempää vaihdetta heittämään pesään jotta saisi edes vauhdin jotenkin pidettyä. Nelipykäläinen automaattilaatikko ei asiassa auta yhtään. Kuitenkin kun painan kaasupoljinta ja kuulen kuinka turbo vinkaisee juolahtaa mieleeni että ehkä tämän auton tarkoitus onkin se tasapaksu vääntäminen eikä moottoritienopeuksien tavoittelu. 40-60 km/h nopeuksissa tässä autossa löytyy hyvin vielä tehoreserviä. Niissä vauhdeissa autoa on nautinnollista ajaa. Huippunopeushan tässä autossa ei ole kuin 110 km/h.
Auto on hyvin vakaa ajettava. Taajama-ajossa autolla voi tulla hidastelematta tiukkoihin mutkiin, eikä auto mitenkään rajusti kallistele korkeasta painopisteestään huolimatta. Kaupunkiautoksi tästä ei kuitenkaan ole. Kääntöympyrä kun on jumalattoman iso.
SISÄTILAT
Auto on lähestulkoon lisävarusteeton lukuunottamatta ambulanssivarustusta. Verhoilu penkeissä on ruudullista kangasta. Sairaskopissa penkit on verhoiltu tekonahalla. Kojelauta on mersumaisen selkeä. Kaikki tarvittavat nippelit löytyy helposti. Mersua ennen ajanut autoilija ei tarvitse katsoa edes missä mikäkin toiminto löytyy. Kaikki löytyy automaattisesti.
Kuvia tulee myöhemmin kunhan ne koneelle saan laitettua.
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Kappas, eikös turbossa pitäisi olla 120 hv? Itse ajelin myös v. 1997 UtJR:n 290 GD:tä, mutta se oli ahtamaton 95 hv versio manuaalilla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ettei vaan ollut vapari diesel ?
http://mercefreaken.com/modellene/460-4 ... gdlang.htm
http://mercefreaken.com/modellene/460-4 ... gdlang.htm
no en minä nyt niin poropeukalo ole moottoreissa ettenkö tunnistaisi turbomoottoria. Sitäpaitsi rekisteriotteessa luki että kone on välijäähdyttimellä varustettu turbomoottori. Turbon vihellystäkin olin kuulevinani tuolta moottorista. Voi tietenkin olla että puolustusvoimat on säätänyt sen rekisteriotteen kanssa
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Kurkkasitko pellin alle?? Ihminen saattaa nimittäin maatapuolustaessaan mennä vähän sekaisin.. seuraava kommentti "kovimmat ylinopeudet/sakot" topicista:kaijan kirjoitti:no en minä nyt niin poropeukalo ole moottoreissa ettenkö tunnistaisi turbomoottoria. Sitäpaitsi rekisteriotteessa luki että kone on välijäähdyttimellä varustettu turbomoottori. Turbon vihellystäkin olin kuulevinani tuolta moottorista. Voi tietenkin olla että puolustusvoimat on säätänyt sen rekisteriotteen kanssa
Hmm.. Se vihellys saatto tulla kranaatista eikä pellin alta.. no joo.. sattu vaan silmään tällänen, ei siis ole tarkoitus haastaa riitaa tai mitään sellaista!kaijan kirjoitti:Inttiaikana joku kuukausi sitten tuli ajettua ambulanssia Upinniemessä. Koneena väkivahva 290 vapari diesel . 02:30 yöllä sotilaspoliisi mittasi 75 km/h 50 alueella. Ei tullut pitkän juttutuokion jälkeen sakkoja, muutakuin 7 päivää poistumiskieltoja. Lomat paloi vaan ei kortti
HAHAHAHA ..... näköjään on mennyt vähän sekaisin kyllä, konepellin alle kurkkasin ja turbo siellä oli. Täytyy vähän editoiida tuota toista viestiä.jt-DT kirjoitti:Kurkkasitko pellin alle?? Ihminen saattaa nimittäin maatapuolustaessaan mennä vähän sekaisin.. seuraava kommentti "kovimmat ylinopeudet/sakot" topicista:kaijan kirjoitti:no en minä nyt niin poropeukalo ole moottoreissa ettenkö tunnistaisi turbomoottoria. Sitäpaitsi rekisteriotteessa luki että kone on välijäähdyttimellä varustettu turbomoottori. Turbon vihellystäkin olin kuulevinani tuolta moottorista. Voi tietenkin olla että puolustusvoimat on säätänyt sen rekisteriotteen kanssa
Hmm.. Se vihellys saatto tulla kranaatista eikä pellin alta.. no joo.. sattu vaan silmään tällänen, ei siis ole tarkoitus haastaa riitaa tai mitään sellaista!kaijan kirjoitti:Inttiaikana joku kuukausi sitten tuli ajettua ambulanssia Upinniemessä. Koneena väkivahva 290 vapari diesel . 02:30 yöllä sotilaspoliisi mittasi 75 km/h 50 alueella. Ei tullut pitkän juttutuokion jälkeen sakkoja, muutakuin 7 päivää poistumiskieltoja. Lomat paloi vaan ei kortti
Ei kai ne nyt kranaatteja tielle heittele
Viimeksi muokannut kaijan, To 23.10.2008 07:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Joo, luki kilowatteina otteessa mutta laskeskelin että tuon verran heppoja, kilowatteja oli mielestäni jotain 71 kw....juhaoh kirjoitti:Eikö noissa otteissa ole merkitty kW nettoteho?kaijan kirjoitti:no en tiedä, mutta rekisteriotteessa luki 96hv...
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
no joo joo joo olkoon vaikka kilowatteina, ei jaksa vatvoa tätä tehojuttua enään
OHI ON kuitenkin se paska jo
OHI ON kuitenkin se paska jo
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Omat mielikuvat intin MB 290 GD:stä mieltävät vehkeen vaparikoneiseksi. -98 rauhanturvahommissa viimeksi tuommosella tuli satunnaisesti ajettua. Oisko ollut vuoden, pari vanha peli. Sama turboton esikammiokone, kuin vaikkapa 310 pakussa siellä pellin alla silloin näky olevan. Tosin uudemmissa saattaa olla muitakin koneita?
Niinisalossa oli kumpainenkin. Sekä turbolla, että ilman eikä kumpikaan mikään raketti kun automaattina ovat. Hienoa säästämistä kun sopivankokoisia bensakoneitakin on mallistossa ollut eikä noilla sirroilla ajomäärät kovin suuria ole per vuosi.
"Pakko saada ambulanssiksi Mersu." -Joo, joo, ettei näytetä maailmalla köyhiltä.
"Okei, kai me bensakaseilla nämä otetaan?" -Ei, ei pysty, ei millään...
"Pakko saada ambulanssiksi Mersu." -Joo, joo, ettei näytetä maailmalla köyhiltä.
"Okei, kai me bensakaseilla nämä otetaan?" -Ei, ei pysty, ei millään...
Tiedät paikan, kokeile
Mariini kirjoitti: "Okei, kai me bensakaseilla nämä otetaan?" -Ei, ei pysty, ei millään...
"Puolustusvoimat ei ole voittoa tuottava yritys"
Näin sanoi eräs kapiainen minulle
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen