w124 valot hukassa
w124 valot hukassa
Tere!
Elikkä kysymys on sisävaloista mm. lämmönsäätimen-, valokatkasijan- ja
muista sisällä palavista valoista.
Valot eivät jostain syystä pala, vaikka polttimoit ja sulakkeet on tarkastettu.
Aluksi mittaristossa oli samavika, mutta mittariston sulake oli sieltä palanu, joten ne toimii nyt.
Onko muilla ollut samantyyppisiä ongelmia mersuissa ja missä mahdollinen vika?
Mese on tosiaan -88 300DT
Matti
Elikkä kysymys on sisävaloista mm. lämmönsäätimen-, valokatkasijan- ja
muista sisällä palavista valoista.
Valot eivät jostain syystä pala, vaikka polttimoit ja sulakkeet on tarkastettu.
Aluksi mittaristossa oli samavika, mutta mittariston sulake oli sieltä palanu, joten ne toimii nyt.
Onko muilla ollut samantyyppisiä ongelmia mersuissa ja missä mahdollinen vika?
Mese on tosiaan -88 300DT
Matti
MB W124 300DT
Itse vaihdoin juuri pari päivää sitten W201:een tuon kojetaulun valojen himmenninpotikan, joka on siis mittariston takana. Kun ei palanut mikään valo ei mittarissa eikä namikoissa. Siinä voi siis olla yksi kohde, jossa voi olla vikaa.
MB 190E -90
Mercedes-Benz - Eihän muita autoja ole valmiiksi tehty.
Mercedes-Benz - Eihän muita autoja ole valmiiksi tehty.
joo ite kolvasin tuon himmentimen säätöpotikan messinkiliuskan viimeviikolla mun 300 bensaan. Mittaristoa ei edes tarvinut ottaa kokonaan irti vaan riittää että sen vetää siihen rattia vasten ja irroittaa vasemman puolen kaapelinipun, niin sen jälkeen pääsee kolvaamaan lipareen kuntoon.
Mun omien ajatusten perusteella se lipare ei ole alunperinkään muuta kuin tinattu kiinni, ja se onkin järeä "sulake". Toisesta päästä se nimittäin on niitattu kahdella niitillä kiinni. Ja se nasta mihin toinen pää on tinattu, on myös niitattu. Ja asiaa vaikeuttaa se että se lipare toimii jousen tavoin. Ja kun tina tarpeeksi sulaa/venyy se ponnahtaa kokonaan auki.
EDIT: piirrän periaatekuvan miten se siellä oli rikki:

Ja tuo harmaa esittää tinaa
Mittaristo olikin sitten tiukassa
Valitettavasti unohdin ottaa kuvia, mutta jollakin siitäkin oli foorumilla... kun muistas vaan missä.
Mun omien ajatusten perusteella se lipare ei ole alunperinkään muuta kuin tinattu kiinni, ja se onkin järeä "sulake". Toisesta päästä se nimittäin on niitattu kahdella niitillä kiinni. Ja se nasta mihin toinen pää on tinattu, on myös niitattu. Ja asiaa vaikeuttaa se että se lipare toimii jousen tavoin. Ja kun tina tarpeeksi sulaa/venyy se ponnahtaa kokonaan auki.
EDIT: piirrän periaatekuvan miten se siellä oli rikki:

Ja tuo harmaa esittää tinaa

Mittaristo olikin sitten tiukassa

Valitettavasti unohdin ottaa kuvia, mutta jollakin siitäkin oli foorumilla... kun muistas vaan missä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kyse on ns. ilmasähköstä. Kannattaa pitää kuivat housut jalassa, kun ajat tuollaisella autolla.Matti H kirjoitti:...Vaikka sulake on palanut nii mittarivalot toimivat silti... :shock:
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Mikähän johto tuo poikkinainen mahtaa olla? kuva valokatkaisijan takaa..
Niin joo ja sumuvalotkin "katosi" mystisesti. Polttimot ehyet, sulake ehyt valokatkaisiassa merkkivalo ei toimi mutta poltin ehyt(pitäsi ilmeisesti syttyä kun vetää sumarit päälle?) Onkohan rele vika vai?

w124 200D -89 "low and slow"
Yllätys vikahan löytyikin "pyöritettävistä"sulakkeista, elikkä vedi sumarit päälle ja sulaketta pyörittelemään ni johan rupes toimiin.
Ei kukaan tiedä tuota johdon alkuperää? Ei jaksais koko koelautaa purkaa selvittääkseni sitä,, tai samapa tuo ku ei menua haittaa ja ostajakin on jo tulomatkalla

Ei kukaan tiedä tuota johdon alkuperää? Ei jaksais koko koelautaa purkaa selvittääkseni sitä,, tai samapa tuo ku ei menua haittaa ja ostajakin on jo tulomatkalla


w124 200D -89 "low and slow"
Minulla hävisivät kaikki sisävalot. Sitä ennen ne muutaman kerran olivat satunnaisesti räpsineet,
Himmenninpotikan kolvaus oli ehjä, joten pari kysymystä:
Mistähän kohtaa mittaria tuo sulake, josta on ollut puhetta löytyy?
Mitenkäs se himmenninpotikka lähtee irti, jos sen joutuu vaihtamaan?
Avasin ruuvit, mutta se ei lähtenyt ihan vetämällä.
Saakohan noita himmentimiä jostain?
Himmenninpotikan kolvaus oli ehjä, joten pari kysymystä:
Mistähän kohtaa mittaria tuo sulake, josta on ollut puhetta löytyy?
Mitenkäs se himmenninpotikka lähtee irti, jos sen joutuu vaihtamaan?
Avasin ruuvit, mutta se ei lähtenyt ihan vetämällä.
Saakohan noita himmentimiä jostain?
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Se sulake siellä mittariston takana on juuri muille sisävaloille. Jos ny kuvitellaan että katot mittaristoa takaa, niin oisko n. klo 2 suunnassa nopeusmittarin keskustasta. (muistaakseni
). On väriltään PUNAINEN, vähän sellainen polttimonkannan näköinen. Ei sitä voi olla huomaamatta, se vaan ei ole oikeen sulakkeen näköinen.
Terv. Juri

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
En löytänyt sulaketta, mutta vian sain korjattua.
Kuten aiemmin tässä ketjussa sanotaan, vaikuttaa himmennin kaikkiin sisävaloihin. Purin ja kasasin himmentimen ja valot alkoivat pelaaamaan.
- Himmentimen purkamiseen ja kasaamiseen ei tarvita mitään erityistaitoja. Pitää vaan olla tarkkana, että pienet jouset eivät pääse hukkumaan. Toimintaperiaatteeltaan se muistuttaa autoradan joystickia.
- Pakko myöntää, että en ennen tiennyt, miten tuota himmennintä käytetään. Sisävalothan himmenevät tai kirkastuvat trippimittarin nollausnuppia pyörittämällä.
Kuten aiemmin tässä ketjussa sanotaan, vaikuttaa himmennin kaikkiin sisävaloihin. Purin ja kasasin himmentimen ja valot alkoivat pelaaamaan.
- Himmentimen purkamiseen ja kasaamiseen ei tarvita mitään erityistaitoja. Pitää vaan olla tarkkana, että pienet jouset eivät pääse hukkumaan. Toimintaperiaatteeltaan se muistuttaa autoradan joystickia.
- Pakko myöntää, että en ennen tiennyt, miten tuota himmennintä käytetään. Sisävalothan himmenevät tai kirkastuvat trippimittarin nollausnuppia pyörittämällä.
