202 ei pysy tiellä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

KaiM kirjoitti: Kannattais säädättää ne kulmat OIKEESTI kohdilleen niin että renkaat kuluu tasaisesti, loppuu se veteleminen siihen mikäli ei oo välyksiä :idea:
Joo, mutta siinä on vaan semmonen Kaitsulle tuntematon ilmiö,
että kun on tarpeeksi madallettu niin cambereita ei saa säädettyä enää kohdilleen, loppuu säätövarat. :lol:
Jos jollakin on parannuskeinoja tähän tautiin, niin infoa otetaan mielellään vastaan. :P
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

Kysäseisin vielä, pitääkö 202 käyttää kulmien rukkauksessa, jos vaihdetaan espiritin jouset korkeampiin (vakiokorkuisiin)?

Mersulla väitettiin, ettei tarvetta?

Onko näin?


kiittäen E
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

emppuk kirjoitti:Kysäseisin vielä, pitääkö 202 käyttää kulmien rukkauksessa, jos vaihdetaan espiritin jouset korkeampiin (vakiokorkuisiin)?

Mersulla väitettiin, ettei tarvetta?

Onko näin?


kiittäen E
Jos silloin pitää käyttää kun jouset vaihdetaan matalempiin, niin miksei sitten tässäkin tapauksessa :roll: Minä ainakin käyttäisin.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

Aivan samoin itekki olen päätellyt... :roll:

Jouset nyt alla, ja tuntuu kyllä kulkevan suoraan, eli seurataanpas tilannetta.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

KaiM kirjoitti:
ssdesign kirjoitti: Joo, mutta siinä on vaan semmonen Kaitsulle tuntematon ilmiö,
että kun on tarpeeksi madallettu niin cambereita ei saa säädettyä enää kohdilleen, loppuu säätövarat. :lol:
Tuommonen -30mm madallettuhan on sinun mielestä ukkimallin traktori?
ilkarsi kirjoitti:Eibachin 30mm alusta on minullakin.
ei pitäs vielä 30mm madalluksella loppua säätövarat :roll:
No, missäs säädättää lisää kun vetelee vielä ja alustan palikat on vaihdettu ja oikein kaksi tuntia veholla säädetty (tai ainakin joutu odottamaan kaks tuntia ja laskukin oli sen mukaan) .......

Normaalia c36:ttä pikkuisen on matalampi tuo kottero. Mutta ei paljoa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Kohtuullisen suoraan auto nyt kulkee. Eniten vaikutti renkaiden vaihto 225/45/17" => 215/45/17" Vois sanoa että vedättely loppui siihen. Jos lisäs ilmoja renkaisiin niin parani myös sillä. Vanhat renkaat oli pilalle kuluneet, syönyt reunoista. Nelipyöräsuuntaus tehty myös.

Lisäksi on vaihdettu toinen camper tanko taakse kun oli väljä (onkohan näitä eri pituisia esim. sport alustaan?), muutama pusla taakse, etupyörän laakeri kiristetty (oli tosi löysällä) ja vaihdettu molemmat raidetangon nupit kun oli väljät. Nyt menettelee tuo ajaminen eikä enää tee puolen metrin hyppäyksiä suuntaan tai toiseen.

Joku on täälläkin foorumilla tehnyt itse niitä camper tankoja taakse, tai toinen vaihtoehto on laittaa Tunexin epäkesko puslasarja taakse ja säätä takapään camperit niillä. Hintaa tulee kuitenkin 350€ tuolle puslasarjalle.
Hyväksyntää noille ei ole, joten katsastus mies voi vaatia vaihdettavan alkuperäiset tilalle.
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Mersu suoralla

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

3 vuoden kokemuksen jälkeen voin todeta, että kyllä w202 on valitettettavan kiemurteleva tapaus oli alla sitten vakiorenkaat, madallusjouset yms.

Nopea ohjauksen reagointi ja hyvä ohjaustuntuma autossa kyllä on, mutta rauhallisempia ajettavia löytyy automaailmasta varmasti. Entiset AUDI-kuskit ovat varmasti ihmeissään Mersun rattiin siirtyessä, että mistä on kysymys.

Koeajoin vähän aikaa sitten uuden c-sarjan, A4:n ja BMW 3-sarjalaisen ja ajo-ominasuuksiltaan mersu oli edelleen häntäpäässä näistä, vaikka kehitystä oli tapahtunut. w203 ei paljon tarjoa muutosta w202:een ja jos w202 on laitettu (=madallusjouset plus kunnoniskarit) niin ollaan ihan samoissa ajo-ominaisuuksissa ainakin minun mielestäni. Ainoa ero on noiden campeerikulmien säädön kanssa tulevat ongelmat 202:ssa.

Sanottakoon, että uudessa c-sarjalaisessa ohjaushaki keskivaiheilla aivan liikaa vanhaankin malliin verrattuna. Audissa ja Bemarissa ei tietoakaan ohjauksen keskialueen rauhattomuudesta.

Mutta mutkatiellä ja vauhtiajossa omakin Mersu on mahtava ajettava. V6-moottorista ei voi olla pitämättä ja se tuntuu vuodesta toiseen todella hyvältä moottorilta autoon kuin autoon: kulutus kunnossa, käyntiääni hiljainen, ärjyy kiihdytyksessä ja kun käsketään niin lähtee kuin vimmattu...
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Välykset pois myös takaa, auraus edestä säädetään kohdalleen (tarvittaessa
lisää aurausta eli eturenkaideden etupäät lähemmäs toisiaan) ja rengaspaineet
kohdalleen eli taakse 0,2 - 0,3 baaria enemmän painetta kuin eteen.

Näillä eväillä auto kulkee suoraan, jos siinä on vakioalusta oikean kokoisilla
vanteilla (ET kohdallaan) ja renkailla. Jos ei kulje, niin kaikki pyöränkulmat
pitää tarkistaa.
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Viesti Kirjoittaja Jankku »

matti virta kirjoitti:=>TKL, vaihdan sen iskarin huomen (perjantai) iltana, laitan tänne kommentin
myöhään illalla.
=>ttiikeri
Niin olen kokeillut kaksilla eri merkkisillä/kokoisilla renkailla, ei vaikutusta.
Takapään nivelet on käyty läpi, tarkkaan ja monta kertaa.
En viitsi ottaa kantaa tuohon etu/taka - vetoisen suuntavakavuudesta....
Tai ehkä vähän.
Minulla on 25-vuoden aikana ollut 72 autoa, kaiken merkkisiä, useampia
yhtäaikaa, nytkin tuon w202:n lisäksi, uusi muun merkkinen ETUVETOINEN.
Ihastuin vasta muutama vuosi sitten mersuihin kun ajoin kaverin 300SE:llä
Hommasin välitömästi samanlaisen perheen 2-autoksi, niitä oli parikin
ennen
tätä w202:ta. Olisi mukava tietää mikä etuvetoinen pesee suuntavakavuudessa esim. w126:n ?
Haluan myös tietää mikä etuveto pesee W126:sen suuntavakavuudessa?
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersu suoralla

Viesti Kirjoittaja Marko M »

MKC280 kirjoitti:3 vuoden kokemuksen jälkeen voin todeta, että kyllä w202 on valitettettavan kiemurteleva tapaus oli alla sitten vakiorenkaat, madallusjouset yms.
Empä kyllä allekirjoita tuota. Parilla eri 202:lla tulee ajeltua. Kokemusta myös muutamasta w124 ja w201 eikä nuo mitenkään enempää vetele...
230 C 1978
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Saab 9000 on aika suuntavakaa. "Kulkee kuin juna, vain vakaammin."
Tai siis se oli aikoinaan suuntavakaa, nyt taitaa olla jo välystä liikaa kaikissa.
Ei niitä kyllä kovin paljon enää vastaan tulekaan.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Mulla vähän vetely aivan tuhottamasti kun vaihdoin autoon toiset vanteet entisillä 8"vanteilla veteli todella paljon 205/55-16 rengastuksella,ostin alkuperäiset mesen 16" alut samalla rengaskoolla ja auto on kuin toinen noilla,et kai se vanteen leveyskin vaikuttaa aika paljon,nykyiset on 7":set
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Noniin, velvollisuus lienee jatkaa tätä topiccia kun homma on viimeinkin selvä. Autohan on ollut uraherkkä ja kaistan vaihdossa toiselle puolelle menty aina "heittämällä" keskipolanteen yli. On joutunut "ajaa" koko ajan.

Käytin autoa yhteensä neljällä eri korjaamolla ja matkan varrella vanheni kahdet renkaat.

1. Korjaamo, nelipyörä suuntaus, ihan turhaa.
2. Korjaamo, etupyöränlaakerin kiristys, taakse yksi pusla, edelleen "vetelee.
3. Korjaamo, raidetangon nuppi toiselle puolen ja nelipyöräsuuntaus. Edelleen vetelee.

Tämän foorumin suosittelun perusteella, 4. korjaamo.
Vaihdettu taakse ilmeisesti aurauksen säätötanko, toinen narinanivel ja eteen vänkärin puolen tukivarsi yläpuolelle sekä pari kulunutta kiinnityspulttia. Nelipyöräsuuntaus.

Nyt kulkee hyvin eikä vetele mihinkään, aikaisemmat puheeni joudun perumaan tästä vetelystä, auto parani koko ajan rengaspaineita nostamalla tai kaventamalla rengasta mutta koskaan en ollut ihan tyytyväinen ajettavuuteen.

Se on vaan niin että W202 kopassa on ihan liikaa noita niveliä ja puslia että tarvii oikeasti asiaan perehtyneen korjaamon että tulee kuntoon.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

ilkarsi kirjoitti:Noniin, velvollisuus lienee jatkaa tätä topiccia kun homma on viimeinkin selvä. Autohan on ollut uraherkkä ja kaistan vaihdossa toiselle puolelle menty aina "heittämällä" keskipolanteen yli. On joutunut "ajaa" koko ajan.
.....

Vaihdettu taakse ilmeisesti aurauksen säätötanko, toinen narinanivel ja eteen vänkärin puolen tukivarsi yläpuolelle sekä pari kulunutta kiinnityspulttia. Nelipyöräsuuntaus.

Nyt kulkee hyvin eikä vetele mihinkään, aikaisemmat puheeni joudun perumaan tästä vetelystä, auto parani koko ajan rengaspaineita nostamalla tai kaventamalla rengasta mutta koskaan en ollut ihan tyytyväinen ajettavuuteen.

Se on vaan niin että W202 kopassa on ihan liikaa noita niveliä ja puslia että tarvii oikeasti asiaan perehtyneen korjaamon että tulee kuntoon.
Mulla vastaavanlaisia kokemuksia tältä syksyltä.

Alustaan vaihdettiin ELOKUUN JA MARRASKUUN välisenä aikana:

1.Raidetangonpäät (oli väljät)
2.Kuskin ala-pallo (oli väljä)
3.Kuskin narinahela (oli väljä)
4.Kuskin yläpallo (oli väljä)
5.Takakelkan etummaiset kumit (väljät/rikki)
6.Kartanlukian aurauksen säätötanko taakse (ihan helvetin väljä, auto luikerteli miten sattu kun pumppas kaasua)
7.Etu-alatukivarsien sisemmät puslat (molemmat oli ihan rikki/finaalissa, en huomannut itse ajossa)


Kohdat 1-4 huomasin itse elokuussa kun pääsin kaverin nosturilla käväsee. Ja vaihdoin itse kaikki muut paitsi ylätukivarren.

Kohdat 5-7 tuli ilmi kun loka-marraskuun aikana auto rupes vetää kaasun pumppaamisen myötä perää sivulle niin paljon että huomas ihan taustapeilistäkin. TaistoRuohon korjaamolla asiaa tutkittiin ja heti ensimmäisellä kerralla ei tullu kuntoon. Kun auto oli nosturilla ilmassa, niin väljää ei tuntunut tossa säätötangossa, mutta kun auton laski maahan, niin rengasta sai käsin heiluteltua sentti tolkulla.

Mutta nyt on taas hyvä. Ajaessa voi vaikka kutoa sukulaisille villasukkia joululahjaks, kun ei tartte rattiakaan hipelöidä kokoaikaa. :wink:

Eli kyllä näistä w202 ihan hyvän saa, kun alusta on varmasti kunnossa.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Onko kellään tietoa onko noissa sport mallin tukivarsissa eroa tavallisiin?
kun tuo meikäläisenkin c-malli ei oo mikään huippu ajolleen :evil:
Renkaat ovat edessä ja takana tälleen /---\ eli camberit metässä!
muuten auto kulkee suoraan mutta on sellainen herkän oloinen!?
auto on classic jota madallettu ja vakio rengastuksella 205/55-16
ML W164
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

minulla taasen on sellainen vika tuossa että ratti on vinossa apukuskin puolelle ja puoltaa myös sinne.
ja tämä vika tuli silloin kun katsastuksessa käskettiin vaihtaa tonne apukuskin puolelle se säätötanko(se missä on epäkeskopultti).
ennen sitä ei vedelly,puoltanu tai tehny mitään muutakaan ylimäärästä.
käskin tehä nelipyöräsuuntauksen siihen ja sanoivat että ei voida suunnatta koska paikat on niin väljiä. Tämä kyseinen asia tapahtu 1kk sen jälkeen kun olin vaihtanut kyseisen tangon.
En suostu uskomaan että se tanko olis menny jo 1kk väljäksi?
antakaa hyvät ihimiset näin joulun alla hyviä ja ehkä myös halpoja neuvoja.

Kiitos paljon ja rauhallista joulua.

p.s: saatto mennä vähän offtopicin! :)
Vastaa Viestiin