Pienien tutkimusten jälkeen päätelmä oli että MAF(Mass Air Flow sensor) voisi olla rikki.
Mielessä oli kyllä että vian voisi aiheuttaa myös kaasuläppä (ATP) tai sähköinen kaasupoljin.
Piti sitten tilata OBD mittari niin ei tarvitse arpoa osia. Ja varmasti kätevä peli myös jatkossa.
Päätettiin sitte isän ja veljen kanssa ostaa vähän parempi malli OBD mittareista, jolla näkee myös reaaliaikaista dataa, kuten vaikka kuinka monta g/s ilmamassamittari näyttää.
Mittariksi tuli siis V-Checker OBD II Pro CAN ja siihen sitte vielä välijohto auton ja mittarin välille.
Mersussa 38-pin liitin ja mittarissa normaali OBD 16-pin liitin, joka pitäisi löytyä jokaisesta autosta 2000 tai 2001 vuodesta eteenpäin.
Ensimmäinen ongelma tuli kun OBD mittari kytkettiin välijohdon kanssa autoon.
OBD mittari ilmoitti ettei löydä tuettua ohjelmaa, vaikka mittari on juuri sellainen, että tukee kaikki standardit.
Velipoika alkoi sitten tutkia asiaa tarkemmin, ja huomasi välijohdosta, että väärät nastat ovat yhteydessä toisiinsa.
Tämä mittaus ihan yleismittarilla. Ilmeisesti välijohto toimii sitten vuodesta 2000 tai 2001 eteenpäin. Velipoika jatkoi tutkimista netistä ja mersu arkistoista

Ja löytyhän siihen sitten ratkaisu.
ELI:
Muokattu välijohto, johtojen nastajärjestys:
38-pin---------------16-pin
1--------ground-----4 ja 5
3--------positive----16
4--------K-Line------7
15-------L-Line------15
Ostetun johdon nastajärjestys:
38-pin-------------16-pin
1-----ground-------4
3-----positive------16
4-----K-Line--------7
5-----L-Line--------7
Muokatulla johdolla rupesi homma toimimaan. OBD-mittari autoon kiinni ja käyntiin. Pistoke löytyy vasemmalta puolelta mustasta laatikosta.
13mm hylsyllä pyöreä kansi vaan auki.. Auto käyntiin ja OBD-mittarista haku päälle.
Johan alkoi dataa löytymään. Vika koodeja oli kaksi 170 fuel trim ja 173. Vikakoodi listan kohdalla noiden vikakoodien perässä luki, että kannattaa katsoa imuvuodot ja MAF anturi.
Lähdettiin sitte koeajolle tutkimaan että mitä arvoa MAF antaa. Ikkuna vähän raolleen ja mittari kapiinin puolelle.
MAF pitäisi näyttää sellaista gramma lukemaa kuin autossa on tehoja. Eli kaasua pohjaan ja katsomaan.
No lukemat jäi sinne 50-80g/s eli aivan liian vähän. Ja taisi imuilmanlämpötilakin näyttää vähän liikaa joka on siis samassa anturissa.
Kokeiltiin sitten ottaa johto irti MAF anturilta. Auto menee vika asetuksiin eli sellaiseen jotta toimii mutta ei ihan täysin.
Johto irti ajettaessa auto kulki huomattavasti paremmin eikä alkanut pätkimään täyskaasulla 4500 kierroksen kohdalla.
Asetukset OBD-mittarista katsottuna imuilmanlämpötila meni -40 asteeseen ja ilmaa meni parhaimmillaan vähän päälle 100g/s.
Auton ECU ilmeisesti laski jotkin väliarvot itse MAF:ille, koska olihan MAF anturilta johto irti.
Eli MAF anturi tilaukseen..
Mittari ja välijohto oli ostettu www.elekma.com
Välijohdosta täytyy vielä soitella elekmalle kun ei toiminut sellaisenaan.
Näppärä mittari kyllä

Kiitokset velipojalle tutkimustyöstä ja tyttöystävälle kärsivällisyydestä!

PS. palailen asiaan kun saan uuden MAFin, jotta oliko vika todella siinä
