APUA ! 123:n virtalukko / virtalukon pohja
APUA ! 123:n virtalukko / virtalukon pohja
Auttakaa taas veljet tietämätöntä.
Meze (W123/240D -82) jäi autokatokseen. En saa starttia päälle. Virtalukko taitaa olla jo niin kulunut (miten voikaan näin tuoreessa daamissa?), etten saa avainta käännettyä viimeiseen asentoon. Hehkuttaa ihan oikein, mutta mitään ei tapahdu viimeisessä asennossa (hehkuvalo palaa edelleen). Virtalukon pohja näyttää olevan ei-irroitettavaa mallia ja koko lukon irroittaminen näyttää aivan epätoivoiselta tehtävältä.
Onko tässä mitään oikotietä onneen vai räjäyttämälläkö se lukkosydeemi täytyy irroittaa ? Onko kukaan törmännyt omassaan vastaavaan ongelmaan ja miten ongelmasta selvittiin ?
Kiitos neuvoista/vinkeistä jo näin etukäteen.
Papu
Meze (W123/240D -82) jäi autokatokseen. En saa starttia päälle. Virtalukko taitaa olla jo niin kulunut (miten voikaan näin tuoreessa daamissa?), etten saa avainta käännettyä viimeiseen asentoon. Hehkuttaa ihan oikein, mutta mitään ei tapahdu viimeisessä asennossa (hehkuvalo palaa edelleen). Virtalukon pohja näyttää olevan ei-irroitettavaa mallia ja koko lukon irroittaminen näyttää aivan epätoivoiselta tehtävältä.
Onko tässä mitään oikotietä onneen vai räjäyttämälläkö se lukkosydeemi täytyy irroittaa ? Onko kukaan törmännyt omassaan vastaavaan ongelmaan ja miten ongelmasta selvittiin ?
Kiitos neuvoista/vinkeistä jo näin etukäteen.
Papu
W123 240D 1982
Moi!
Irrota ensin se lukkosylinteri (forumilta löytyy ohjeet!) ja koita toimiiko se lukkopohja esim nokkapihdeillä.
Minäkin ajelin aikoinaan reilun viikon pelkillä pihdeillä kun uusi sylinteri oli tilauksessa.
Irrota ensin se lukkosylinteri (forumilta löytyy ohjeet!) ja koita toimiiko se lukkopohja esim nokkapihdeillä.
Minäkin ajelin aikoinaan reilun viikon pelkillä pihdeillä kun uusi sylinteri oli tilauksessa.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Ok. Huomenna on vapaapäivä ja yritän tuota lukkosylinterin irroittamista ohjeiden mukaisesti. Jarin täytyy olla puhdasverinen apassi, sillä ainakaan minun nakkisormilla, työkaluilla, notkeudella ja kärsivällisyydellä en kykene virtalukon pohjan irroittamiseen.
Ilmoittelen kuinka kävi.
Ilmoittelen kuinka kävi.
W123 240D 1982
Jos ei ole aikaisemmin purkanut systeemiä niin tässä on hajotuskuvia:
http://www.dieselgiant.com/repairignitionlock.htm
http://www.dieselgiant.com/repairignitionlock.htm
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Jos tarvii apua niin voin "ehkä" auttaa pientä korvausta vastaan. Numeron saat yyveellä, missä päin Vantaata muuten asut? Muutamia tommosia olen irroitellut. Hyvä että avain kääntyy koska muuten olis aika paljon veemäisempi homma.Papu kirjoitti:Ok. Huomenna on vapaapäivä ja yritän tuota lukkosylinterin irroittamista ohjeiden mukaisesti. Jarin täytyy olla puhdasverinen apassi, sillä ainakaan minun nakkisormilla, työkaluilla, notkeudella ja kärsivällisyydellä en kykene virtalukon pohjan irroittamiseen.
Ilmoittelen kuinka kävi.
Oletko jo hommannut uusia tai uusia käytettyjä varaosia?
Tuolta annetuista linkeistä sain ohjeet lukkosylinterin irroittamiseen ;
"Kyllä sen pitäisi irrota just tuolla tyylillä!
se "tappi" mikä työnnetään oikeessa asennossa vetää sisäänpäin/avaimeen päin pienen lukituksen mikä puolestaan pitää sitä (mustaa) ulkokehää paikallaan.
Omassa oli pikkasen tiukkalla se ulkokehä. Joutu vähän pihdeillä avittamaan.
Se virta-avain piti olla valmiina tietyssä asennossa että sen tapin voi laittaa että se aukeaa se lukitus.
Olikohan siihen virrat päällä ja sen toisen asennon välissä se paikka. (ei ollut muistaakseen millään tavalla merkitty ehtimällä se kuitenkin löytyy)? "
Nyt mä luulen, että sain sen klemmarin pään oikeeseen kohtaan (ainakin se upposi johonkin), mutta en mä sitä mustaa ulkokehää vielä saanut irti. Onko se jengoilla vai pitääkö se lähteä vain jotenkin vetämällä ?
"Kyllä sen pitäisi irrota just tuolla tyylillä!
se "tappi" mikä työnnetään oikeessa asennossa vetää sisäänpäin/avaimeen päin pienen lukituksen mikä puolestaan pitää sitä (mustaa) ulkokehää paikallaan.
Omassa oli pikkasen tiukkalla se ulkokehä. Joutu vähän pihdeillä avittamaan.
Se virta-avain piti olla valmiina tietyssä asennossa että sen tapin voi laittaa että se aukeaa se lukitus.
Olikohan siihen virrat päällä ja sen toisen asennon välissä se paikka. (ei ollut muistaakseen millään tavalla merkitty ehtimällä se kuitenkin löytyy)? "
Nyt mä luulen, että sain sen klemmarin pään oikeeseen kohtaan (ainakin se upposi johonkin), mutta en mä sitä mustaa ulkokehää vielä saanut irti. Onko se jengoilla vai pitääkö se lähteä vain jotenkin vetämällä ?
W123 240D 1982
No joo, mä sain sen mustan kehän ruuvattua irti. Oli sekä uskon puutetta että papukaijapihdin puutetta. Mustan kehän mukana lukkopesäkin tuli ihan nätisti ulos.
Sain kerran auton käyntiin, mutta siihen nyt jäi. Nyt ei ole vain enää mitään kontaktia itse virtalukon pohjaan vaan virrat jäi päälle (akku piti kytkeä pois). Ei vaikka kuinka vääntelee (pyörii holtittomasti). Edes ruuvarilla ei saa pohjaan mitään otetta.
Ei kai tässä ole enää muuta kuin yrittää repiä se virtalukon pohja takakautta irti. Työ vain tuntuu mahdottomalta. Miten sen virtalukon pohjan takana olevan sinetti levyn saa irti, jotta ruuvien irroitusta pääsisi edes yrittämään ? Se perhanan sinetti tuntuu olevan valettu siihen takaseinään.
Sain kerran auton käyntiin, mutta siihen nyt jäi. Nyt ei ole vain enää mitään kontaktia itse virtalukon pohjaan vaan virrat jäi päälle (akku piti kytkeä pois). Ei vaikka kuinka vääntelee (pyörii holtittomasti). Edes ruuvarilla ei saa pohjaan mitään otetta.
Ei kai tässä ole enää muuta kuin yrittää repiä se virtalukon pohja takakautta irti. Työ vain tuntuu mahdottomalta. Miten sen virtalukon pohjan takana olevan sinetti levyn saa irti, jotta ruuvien irroitusta pääsisi edes yrittämään ? Se perhanan sinetti tuntuu olevan valettu siihen takaseinään.
W123 240D 1982
Virtalukon pohjan takana on johtosarjan liitin. Tarkoitat sinettilevyllä ilmeisesti sitä? Se lähtee siististi irti vetämällä taakseppäin kun lukko on tietyssä asennossa, taisi olla II asento. Älä hyvä mies revi väärässä asennossa, menee vielä liitin rikki, ellei joku muu ole jo ehtinyt rikkkoa sitä. Mutta kuiteskin normaalisti ja ehjän liittimen kanssa ei pitäis tarvita edes työkaluja.Papu kirjoitti:Ei kai tässä ole enää muuta kuin yrittää repiä se virtalukon pohja takakautta irti. Työ vain tuntuu mahdottomalta. Miten sen virtalukon pohjan takana olevan sinetti levyn saa irti, jotta ruuvien irroitusta pääsisi edes yrittämään ? Se perhanan sinetti tuntuu olevan valettu siihen takaseinään.
Kun ole irroittanut liittimen niin virtalukonpohja on sitten kolmella ruuvilla kiinni. Joku fakiiri voi siinä onnistuakkin mutta helpommalla selviää niiden ruuvien kanssa jos osaa irroittaa koko lukkoelementin.
Se lähtee irti kun painaa kiiltävää nuppia joka on rattilukon juuressa. Nuppi painuu pohjaan kun lukko on tietyssä asennossa (taisi olla se II asento taas). Näitäkin on saatu rikki tai se lukitusnuppi voi olla myös tosi tiukalla.
-
- Mersumaanikko
ota mittari irti ,sillä homma helpottuu huomattavasti ja ratin alta suoja pahvi pois
ja kattelet sieltä tälläsen paikan

tuon kiristys klemmarin vasemmassa reunassa tuo pyöreä nasta painetaan sisään ja samalla vedetään lukkoa ulospäin, sillä edellytyksellä että virtalukosta on johto pistoke irrotettu, sitten vaan kääntelet lukkoo niin se irtoo kyllä sieltä
sitten vaan käsissä vaihat pohjan ja laitat koko homman paikalleen, sitten kun lukko rytinki on paikallaan niin avain kakkos asentoon ja pistoke paikalleen ja tuuppaa se sitten pohjaan saakka
muista kiristää lukon klemmari
kuva on W201:stä mutta homma on sama

tuon kiristys klemmarin vasemmassa reunassa tuo pyöreä nasta painetaan sisään ja samalla vedetään lukkoa ulospäin, sillä edellytyksellä että virtalukosta on johto pistoke irrotettu, sitten vaan kääntelet lukkoo niin se irtoo kyllä sieltä

kuva on W201:stä mutta homma on sama

mullon pelkkiä romuja vaan
Niinpä niin aina unohtuu jotain. Eli kuten edellinen käyttäjä jo kertasi niin mittaristo kannattaa irroittaa homman helpottamiseksi. Ja minun ohjeesta puuttui ton kiristyspannan irroittaminen kokonaan.
Muuten on sama ja saman näköinen homma kuin yo. kuvan W201. Paitsi että jos oikein muistan niin 123 se lukkosysteemin vapautusnuppi on pannan oikealla puolella. Mutta tämä jo menee taas nippelinappeli tieteilyksi.
Muuten on sama ja saman näköinen homma kuin yo. kuvan W201. Paitsi että jos oikein muistan niin 123 se lukkosysteemin vapautusnuppi on pannan oikealla puolella. Mutta tämä jo menee taas nippelinappeli tieteilyksi.
-
- Mersumaanikko
Kiitos seikkaperäisistä ohjeista. Virtalukon pohja on irti (kuten mittaristokin). Se vika on siinä virtalukonpohjaelementissä, joku on mennyt systeemissä rikki, sillä ei käänny starttipuolelle. Joten mä tarvitsen nyt sellaisen. Jos teiltä löytyy niin myykää mulle. Laiton ilmoituksen tänne ostospalstallekin.
Papu
Papu
W123 240D 1982