124 300tdt farkun turbon kilometritkö täynnä?
124 300tdt farkun turbon kilometritkö täynnä?
Auto on -89 ja ajettu vajaa 400tkm. itse olen vehkeellä huristellut reilun vuoden ja huoltohistoriasta ei tietoa (saksasta). nyt on ilmeisesti turbo alkanut temppuilemaan. kylmäkäynnistyksessä vedot voi olla hukassa ja sen olen saannut selvitettyä että ahdin ei silloin ahda. Voi mennä jopa 20km ennen ku puhallin alkaa vinkumaan. Onko vika automaattisesti ahtimessa vai onko näissä vehkeissä joitakin `alipaineohjauksia`?? Turbo vehkeiden toiminnasta ei itselläni juurikaan käsitystä, niin että jos joku voisi valaista, mistä vika voisi löytyä ja mihin lähettää ahdin huoltoon jos se on ongelma...
Eihän noilla kilsoilla olla vasta kun korkeintaan puolessavälissä jos sitäkään.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Kiitksia vinkeistä. Pitääpä alkaa rappaamaan ja ottamaan selvää tuosta tötteröstä... Tänään aamusta toiminut taas kuin unelma, joten ei taida olla vielä kovin vakavaa. Kävin juuri leimaamassa auton ja katsari vittuili jäykästä perästä. ei kuulema jousta ku renkaat... oletteko törmänneet samaan ongelmaan?
Kuten Harri sanoi, niin typpi lienee karannut tasonsäädön kaasujousista.
Ne pallot vaihtoon vaan, tai sitten voit kysyä, jos joku sitikkaliike
suostuisi ruuvaamaan niihin venttiilit ja täyttämään ne. Parempi olisi
kyllä laittaa uudet, haulla löytyy ohjeita ja joku mersun tunteva korjaamokin
tekee sen mielelään.
Turbo kyllä kestää ja jos sen haluaa vaihtaa, niin Pohjanmaalla lienee
paljon ehjiä käytettyjä joutilaana, ks. holysmoke-forum.
Ne pallot vaihtoon vaan, tai sitten voit kysyä, jos joku sitikkaliike
suostuisi ruuvaamaan niihin venttiilit ja täyttämään ne. Parempi olisi
kyllä laittaa uudet, haulla löytyy ohjeita ja joku mersun tunteva korjaamokin
tekee sen mielelään.
Turbo kyllä kestää ja jos sen haluaa vaihtaa, niin Pohjanmaalla lienee
paljon ehjiä käytettyjä joutilaana, ks. holysmoke-forum.
Ne voi olla aika rapeita joka tapauksessa. Itselle vaihdettiin -89 matikkiin nuo pari vuotta sitten, ja ei sieltä moni liitos lähtenyt ehjänä auki. Putkien taivuttelunkestokin oli ns. vaatimatonJarkkoN kirjoitti:Kuten Harri sanoi, niin typpi lienee karannut tasonsäädön kaasujousista.
Ne pallot vaihtoon vaan, tai sitten voit kysyä, jos joku sitikkaliike
suostuisi ruuvaamaan niihin venttiilit ja täyttämään ne. Parempi olisi
kyllä laittaa uudet, haulla löytyy ohjeita ja joku mersun tunteva korjaamokin
tekee sen mielelään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Moi taas... Pallot??? nyt on multa jäänyt jotain huomaamatta. Keulilla koneen kyljessä kaksitoiminen hydr, pummpu (ohjaustehostin/iskareiden) pumpulta lähtee putket taakse ja takana tasonsäätö ventiili ja sitte ne iskarit, jotka toimii nesteellä, eikä kaasulla, eihän? Niin onko tässä järjestelmässä jotku pallot?
Minulle on kerrottu että näiden vehkeiden toiminta on idioottivarmaa ja jos ei toimi, niin ainut huolto iskarin vaihto ja maksaa >300€/kpl. Kertokaa että olen väärässä.
Minulle on kerrottu että näiden vehkeiden toiminta on idioottivarmaa ja jos ei toimi, niin ainut huolto iskarin vaihto ja maksaa >300€/kpl. Kertokaa että olen väärässä.
Iskarit toimivat nesteellä kun käydessä pumppu työntää tavaraa kokoajan iskareihin ja venttiili määrää virtausta ja siellä on ne pallot, palloissa oleva kaasu antaa jouston takapäähän,jos kaasu karkaa pallosta niin perä on kun olis iskarit korvattu metallitangolla melkeinkajupe kirjoitti:Moi taas... Pallot??? nyt on multa jäänyt jotain huomaamatta. Keulilla koneen kyljessä kaksitoiminen hydr, pummpu (ohjaustehostin/iskareiden) pumpulta lähtee putket taakse ja takana tasonsäätö ventiili ja sitte ne iskarit, jotka toimii nesteellä, eikä kaasulla, eihän? Niin onko tässä järjestelmässä jotku pallot?
Minulle on kerrottu että näiden vehkeiden toiminta on idioottivarmaa ja jos ei toimi, niin ainut huolto iskarin vaihto ja maksaa >300€/kpl. Kertokaa että olen väärässä.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2811
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Tuolla on muutamia "Hands on the work" kuvia, joista näkee mitä tarkoittaa Aku P:n rapeus käytännössä. Varmista että ostat pallon mukaan uudet banjopultit, niihin kupariprikat ja mielellään vielä nuo putket kun ne kumminkin on ns. valmiit. KL varaosista saa noita kaikkia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2811
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Just viimeviikolla vaihdatin noi pallot omaan mersuuni, ja loppui kenguruloikkiminen. Nyt taas menee niinq pitääkin, ja ei tien epätasaisuudet tunnu.
Kirpaseehan se vanhuksen laittaminen, mut mukavaan ajoonhan noi on tarkoitettu, ei kidutusvehkeiksi (jota toi perän jäykkyys aiheutti).
Samalla meni vaihtoon narinahelat ja muutamia puslia, jotka jäykkä perä oli 'hakannu' väljäksi... ~3kk ajossa perä jäykkänä.
Kirpaseehan se vanhuksen laittaminen, mut mukavaan ajoonhan noi on tarkoitettu, ei kidutusvehkeiksi (jota toi perän jäykkyys aiheutti).
Samalla meni vaihtoon narinahelat ja muutamia puslia, jotka jäykkä perä oli 'hakannu' väljäksi... ~3kk ajossa perä jäykkänä.
---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su 04.06.2006 22:47
Re: 124 300tdt farkun turbon kilometritkö täynnä?
siitä perän kovuudesta tarkista ettei peränkorkeuden säädön venttiilin käyttövipu ole irronnut kuten minulla sijaitsee perämurikan yläpuolella
Tasonsäädöstä ja iskareista
Nyt minun pitää oikein tarttua näppikseen, kun tuo farkun takapään tasonsäädön toiminta palloineen on minusta vähän hämärästi kerrottu. Vanhana Sitikkamiehenä on pallojen kanssa tullut renattua ennekin.
Korjatkaa, jos menee väärin, minä yritän nyt järkeillä systeemin toiminnan:
Takapäässä on sekä kierrejouset (joita sitikassa ei ole), että joustinpallot. Molemmat antavat joustoa. Sitikassa pallot hoitavat koko jouston.
Iskunvaimennus toimii niin, että kun perä painuu nopeasti esim. alas, niin "iskari" (ei pallo) työntää hydraulinestettä palloon, jossa oleva kaasuseos antaa periksi ja painuu kasaan. "Iskari" on siis itse asiassa hydraulimäntä eikä perinteinen iskari. Varsinainen iskunvaimennus on toteutettu (ainakin Sitikassa) kuristamalla palloon menevää hydraulinesteen virtausta. Kuristus lienee pallon suuaukon kohdalla?
Tasonsäädössä pitkään painuneena ollut takapää (joka on siis myös painanut pallon kaasuja kasaan) nostetaan takaisin ylös pumppaamalla järjestelmään lisää hydraulinestettä joka painaa "iskarimäntiä" ylköspäin. Tällöin palloon jää teoriassa hiukan vähemmän "joustovaraa" kaasun ollessa puristettuna, mutta kierrejousien toiminta on edelleen ennallaan, ja iskunvaimennus toimii edelleen hydraulinesteen virratessa pallon suusta edestakaisin.
Kun perä alkaa pompottamaan, niin kaasut ovat ilmeisesti karanneet palloista tai pallon sisällä oleva kalvo on mennyt rikki. Siitä seuraa että a) pallon "joustovara" on poissa eikä se toimi iskarina kun ei öljytkään virtaa edestakaisin ja b) jos se iskarin näköinen mokkula todella on pelkkä hydraulimäntä, niin sillä ei ole paikkaa jonne puristaa öljyä sisäänjoustossa, ja siksi jousitus on "kova".
Menikö lähelle totuutta?
Korjatkaa, jos menee väärin, minä yritän nyt järkeillä systeemin toiminnan:
Takapäässä on sekä kierrejouset (joita sitikassa ei ole), että joustinpallot. Molemmat antavat joustoa. Sitikassa pallot hoitavat koko jouston.
Iskunvaimennus toimii niin, että kun perä painuu nopeasti esim. alas, niin "iskari" (ei pallo) työntää hydraulinestettä palloon, jossa oleva kaasuseos antaa periksi ja painuu kasaan. "Iskari" on siis itse asiassa hydraulimäntä eikä perinteinen iskari. Varsinainen iskunvaimennus on toteutettu (ainakin Sitikassa) kuristamalla palloon menevää hydraulinesteen virtausta. Kuristus lienee pallon suuaukon kohdalla?
Tasonsäädössä pitkään painuneena ollut takapää (joka on siis myös painanut pallon kaasuja kasaan) nostetaan takaisin ylös pumppaamalla järjestelmään lisää hydraulinestettä joka painaa "iskarimäntiä" ylköspäin. Tällöin palloon jää teoriassa hiukan vähemmän "joustovaraa" kaasun ollessa puristettuna, mutta kierrejousien toiminta on edelleen ennallaan, ja iskunvaimennus toimii edelleen hydraulinesteen virratessa pallon suusta edestakaisin.
Kun perä alkaa pompottamaan, niin kaasut ovat ilmeisesti karanneet palloista tai pallon sisällä oleva kalvo on mennyt rikki. Siitä seuraa että a) pallon "joustovara" on poissa eikä se toimi iskarina kun ei öljytkään virtaa edestakaisin ja b) jos se iskarin näköinen mokkula todella on pelkkä hydraulimäntä, niin sillä ei ole paikkaa jonne puristaa öljyä sisäänjoustossa, ja siksi jousitus on "kova".
Menikö lähelle totuutta?