124 300tdt farkun turbon kilometritkö täynnä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kajupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 28.09.2008 11:08

124 300tdt farkun turbon kilometritkö täynnä?

Viesti Kirjoittaja kajupe »

Auto on -89 ja ajettu vajaa 400tkm. itse olen vehkeellä huristellut reilun vuoden ja huoltohistoriasta ei tietoa (saksasta). nyt on ilmeisesti turbo alkanut temppuilemaan. kylmäkäynnistyksessä vedot voi olla hukassa ja sen olen saannut selvitettyä että ahdin ei silloin ahda. Voi mennä jopa 20km ennen ku puhallin alkaa vinkumaan. Onko vika automaattisesti ahtimessa vai onko näissä vehkeissä joitakin `alipaineohjauksia`?? Turbo vehkeiden toiminnasta ei itselläni juurikaan käsitystä, niin että jos joku voisi valaista, mistä vika voisi löytyä ja mihin lähettää ahdin huoltoon jos se on ongelma...
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Ei tuo voi olla vakavaa vielä. Joku paikka kevyesti jumissa. Karstainen.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

pitääkö ahdin vinkunaa siis ajossa? ahtoputket eli liittimet ja saumat kannattaa katsoa.
Partanen.net
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Eihän noilla kilsoilla olla vasta kun korkeintaan puolessavälissä jos sitäkään.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hukkaportin akselin läpivienti pakopesässä voi takerrella kiinni niin että hukkaportti jää auki välillä.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Lisärikastuspiirin ylipainevaroke saattaapi takkuilla, tällöinhän auto ei "ahda" kun ei saa lisää ruokaa paineiden noustessa. ;)

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
kajupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 28.09.2008 11:08

Viesti Kirjoittaja kajupe »

Kiitksia vinkeistä. Pitääpä alkaa rappaamaan ja ottamaan selvää tuosta tötteröstä... Tänään aamusta toiminut taas kuin unelma, joten ei taida olla vielä kovin vakavaa. Kävin juuri leimaamassa auton ja katsari vittuili jäykästä perästä. ei kuulema jousta ku renkaat... oletteko törmänneet samaan ongelmaan?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Taitaa olla nämä rikki.
W124 taakse jousituksen neste/ilmakammio. . . . . . . . . . 18-1577 89.90 ???
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

kajupe kirjoitti: katsari vittuili jäykästä perästä. ei kuulema jousta ku renkaat... oletteko törmänneet samaan ongelmaan?
Tasonsäädössä jotain hämminkiä. Yrittää turhaan nostaa perää ylöspäin...
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kuten Harri sanoi, niin typpi lienee karannut tasonsäädön kaasujousista.
Ne pallot vaihtoon vaan, tai sitten voit kysyä, jos joku sitikkaliike
suostuisi ruuvaamaan niihin venttiilit ja täyttämään ne. Parempi olisi
kyllä laittaa uudet, haulla löytyy ohjeita ja joku mersun tunteva korjaamokin
tekee sen mielelään.

Turbo kyllä kestää ja jos sen haluaa vaihtaa, niin Pohjanmaalla lienee
paljon ehjiä käytettyjä joutilaana, ks. holysmoke-forum.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JarkkoN kirjoitti:Kuten Harri sanoi, niin typpi lienee karannut tasonsäädön kaasujousista.
Ne pallot vaihtoon vaan, tai sitten voit kysyä, jos joku sitikkaliike
suostuisi ruuvaamaan niihin venttiilit ja täyttämään ne. Parempi olisi
kyllä laittaa uudet, haulla löytyy ohjeita ja joku mersun tunteva korjaamokin
tekee sen mielelään.
Ne voi olla aika rapeita joka tapauksessa. Itselle vaihdettiin -89 matikkiin nuo pari vuotta sitten, ja ei sieltä moni liitos lähtenyt ehjänä auki. Putkien taivuttelunkestokin oli ns. vaatimaton :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
kajupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 28.09.2008 11:08

Viesti Kirjoittaja kajupe »

Moi taas... Pallot??? nyt on multa jäänyt jotain huomaamatta. Keulilla koneen kyljessä kaksitoiminen hydr, pummpu (ohjaustehostin/iskareiden) pumpulta lähtee putket taakse ja takana tasonsäätö ventiili ja sitte ne iskarit, jotka toimii nesteellä, eikä kaasulla, eihän? :D Niin onko tässä järjestelmässä jotku pallot?

Minulle on kerrottu että näiden vehkeiden toiminta on idioottivarmaa ja jos ei toimi, niin ainut huolto iskarin vaihto ja maksaa >300€/kpl. Kertokaa että olen väärässä.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Viesti Kirjoittaja shade_z »

kajupe kirjoitti:Moi taas... Pallot??? nyt on multa jäänyt jotain huomaamatta. Keulilla koneen kyljessä kaksitoiminen hydr, pummpu (ohjaustehostin/iskareiden) pumpulta lähtee putket taakse ja takana tasonsäätö ventiili ja sitte ne iskarit, jotka toimii nesteellä, eikä kaasulla, eihän? :D Niin onko tässä järjestelmässä jotku pallot?

Minulle on kerrottu että näiden vehkeiden toiminta on idioottivarmaa ja jos ei toimi, niin ainut huolto iskarin vaihto ja maksaa >300€/kpl. Kertokaa että olen väärässä.
Iskarit toimivat nesteellä kun käydessä pumppu työntää tavaraa kokoajan iskareihin ja venttiili määrää virtausta ja siellä on ne pallot, palloissa oleva kaasu antaa jouston takapäähän,jos kaasu karkaa pallosta niin perä on kun olis iskarit korvattu metallitangolla melkein :D
kajupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 28.09.2008 11:08

Viesti Kirjoittaja kajupe »

paistaa se päivä risukasaanki! päivä pelastettu!!! :D
kiitoksia näistä tiedoista teille. Hieno foorumi!

Ps. kyllä tuo on aika kopura tuo auto ollu. Ooon ihmetelly että miksi ne kehuu näiden ajomukavuutta... :D ehkä tästä vielä viisastun..
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tossa näet ns. hydromatin ennallistuskuvan. Missähän vehkeessä muuten oli ekaksi, pystäriin (1968-1976) sen sai lisävarusteena..

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla on muutamia "Hands on the work" kuvia, joista näkee mitä tarkoittaa Aku P:n rapeus käytännössä. Varmista että ostat pallon mukaan uudet banjopultit, niihin kupariprikat ja mielellään vielä nuo putket kun ne kumminkin on ns. valmiit. KL varaosista saa noita kaikkia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hienoa Veskola! Hyvät kuvat ja hyvä kertomus, tää olis hyvä lisä sinne "mersutiedon mekkaan", jos nyt joku sieltä hankalalla hakusysteemillä mitään löytää..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

Just viimeviikolla vaihdatin noi pallot omaan mersuuni, ja loppui kenguruloikkiminen. Nyt taas menee niinq pitääkin, ja ei tien epätasaisuudet tunnu. :D

Kirpaseehan se vanhuksen laittaminen, mut mukavaan ajoonhan noi on tarkoitettu, ei kidutusvehkeiksi (jota toi perän jäykkyys aiheutti).

Samalla meni vaihtoon narinahelat ja muutamia puslia, jotka jäykkä perä oli 'hakannu' väljäksi... ~3kk ajossa perä jäykkänä. :(
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
vilhelmiina99
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 04.06.2006 22:47

Re: 124 300tdt farkun turbon kilometritkö täynnä?

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina99 »

siitä perän kovuudesta tarkista ettei peränkorkeuden säädön venttiilin käyttövipu ole irronnut kuten minulla sijaitsee perämurikan yläpuolella
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Tasonsäädöstä ja iskareista

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Nyt minun pitää oikein tarttua näppikseen, kun tuo farkun takapään tasonsäädön toiminta palloineen on minusta vähän hämärästi kerrottu. Vanhana Sitikkamiehenä on pallojen kanssa tullut renattua ennekin.

Korjatkaa, jos menee väärin, minä yritän nyt järkeillä systeemin toiminnan:


Takapäässä on sekä kierrejouset (joita sitikassa ei ole), että joustinpallot. Molemmat antavat joustoa. Sitikassa pallot hoitavat koko jouston.

Iskunvaimennus toimii niin, että kun perä painuu nopeasti esim. alas, niin "iskari" (ei pallo) työntää hydraulinestettä palloon, jossa oleva kaasuseos antaa periksi ja painuu kasaan. "Iskari" on siis itse asiassa hydraulimäntä eikä perinteinen iskari. Varsinainen iskunvaimennus on toteutettu (ainakin Sitikassa) kuristamalla palloon menevää hydraulinesteen virtausta. Kuristus lienee pallon suuaukon kohdalla?

Tasonsäädössä pitkään painuneena ollut takapää (joka on siis myös painanut pallon kaasuja kasaan) nostetaan takaisin ylös pumppaamalla järjestelmään lisää hydraulinestettä joka painaa "iskarimäntiä" ylköspäin. Tällöin palloon jää teoriassa hiukan vähemmän "joustovaraa" kaasun ollessa puristettuna, mutta kierrejousien toiminta on edelleen ennallaan, ja iskunvaimennus toimii edelleen hydraulinesteen virratessa pallon suusta edestakaisin.

Kun perä alkaa pompottamaan, niin kaasut ovat ilmeisesti karanneet palloista tai pallon sisällä oleva kalvo on mennyt rikki. Siitä seuraa että a) pallon "joustovara" on poissa eikä se toimi iskarina kun ei öljytkään virtaa edestakaisin ja b) jos se iskarin näköinen mokkula todella on pelkkä hydraulimäntä, niin sillä ei ole paikkaa jonne puristaa öljyä sisäänjoustossa, ja siksi jousitus on "kova".

Menikö lähelle totuutta?


:?:
Vastaa Viestiin