Automaatin öljynvaihto w211

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja Maileri »

Tarkoitus olisi vaihtaa itse automaatin öljyt uudemman malliseen E220:een. Tyhjennysproppu löytyy kyllä laatikon alta, mutta mistä lisään uudet öljyt, mittatikun reiästäkö?
Tiedossa on, että tässä mallissa ei ole proppua turbiinissa, mutta vaihdankin vain laatikon osuuden elikkäs noin 4 litraa. Öljyt löytyivät Motonetin hyllystä, sähkölaatikkoon tarkoitetut Febin öljyt.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Mittatikun reästä öljyt lisätään.
Laittaisin kuitenkin vehon omaa öljyä ja vielä tätä uusinta tuotetta.
Näissä laatikoissa on ilmennyt nykimis ongelmia ja jos et tiedä mitä kaikkea vaihteisto öljyyn on ehkä voitu lisätä suosittelen lukemaan tuon linkin ketjun.

Öljyt on kätevä laittaa FORTEN tuupilla kun leikkaat puukolla pohjan pois niin saat sopivan ratin,öljyä on lisättävä varovasti ,tulee herkästi yli.
Öljyä menee noin 4,5 litraa,ainakin omaan autooni.
Vaihda myös suodatin ja tiiviste,vaatii öljypohjan irroituksen.
Muista puhtaus.
Avaimia ei tartte kuin 8mm hylsy ja 25 torx avaimen,muistaakseni

Tässä asiasta lisää,
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
(viesti nautseri)
Viimeksi muokannut nautseri, Ke 24.03.2010 20:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Maileri kirjoitti:Tarkoitus olisi vaihtaa itse automaatin öljyt uudemman malliseen E220:een. Tyhjennysproppu löytyy kyllä laatikon alta, mutta mistä lisään uudet öljyt, mittatikun reiästäkö?
Tiedossa on, että tässä mallissa ei ole proppua turbiinissa, mutta vaihdankin vain laatikon osuuden elikkäs noin 4 litraa. Öljyt löytyivät Motonetin hyllystä, sähkölaatikkoon tarkoitetut Febin öljyt.
Juu ei kannata sinne työntää mitään muitakuin juurikin oikea öljyä ja lisäaine perään kanssa.. milläs meinasin tarkastaa öljymäärän kun ei tikkua ole :D ja öljyä menee n.3.5l
Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja Maileri »

shade_z kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
Täällä joku kerran vinkkasi, että hyvän mittatikun saa polkupyörän jarruvaijerin kuoresta. Siinä on sopivan liukas muovipinta ja vaijerilla jäykistetty sisus. Mittaa öljynpinnan ennen vaihtoa, merkkaa kohdan ja täyttää uutta öljyä saman verran lisää :wink:
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Maileri kirjoitti:
shade_z kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
Täällä joku kerran vinkkasi, että hyvän mittatikun saa polkupyörän jarruvaijerin kuoresta. Siinä on sopivan liukas muovipinta ja vaijerilla jäykistetty sisus. Mittaa öljynpinnan ennen vaihtoa, merkkaa kohdan ja täyttää uutta öljyä saman verran lisää :wink:
no eipä se ihme ole että ne nykii jne kun ostetaan 30ke auto ja nuukaillaan 250öljynvaihdossa ja tehdään sinnepäin :lol:
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja Timo J »

shade_z kirjoitti:
Maileri kirjoitti: Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
Millähän ne sitten öljyntason selvittää sielä "MB-huollossa" :wink:
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Timo J kirjoitti:
shade_z kirjoitti:
Maileri kirjoitti: Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
Millähän ne sitten öljyntason selvittää sielä "MB-huollossa" :wink:
kattoiskohan siihen tarkoitetulla mittatikulla ja lämpötilanmukaan pinnankorkeuden :wink:

no joo jokainen tehköön tavallaan, ja ei herneitä tarvitse nenään vetää näistä mielipiteistä
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Paras tapa mitata originaali mittatikulla ja siinä on kylmä ja kuuma alue erikseen.
Kerran sen osto kirpaisee.
Ja voihan sitä tarkistaa välillä on sitä öljyä oikea määrä.
KL-varaosat myy.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Vielä jos tekee homman oikein hyvin niin vaihtaa öljyt kaksi kertaa eli ensimmäisen vaihdon jälkeen käyttää konetta ja vaihtaa uudestaan niin saa saa osan enemmän vanhaa öljyä pois, mikä on sekoittunut uuteen öljyyn. Näin tehdään mm. BMW:n kanssa.

Suodatin vaihdetaan jälkimmäisen öljynvaihdon yhteydessä.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Viesti Kirjoittaja shade_z »

geoman kirjoitti:Vielä jos tekee homman oikein hyvin niin vaihtaa öljyt kaksi kertaa eli ensimmäisen vaihdon jälkeen käyttää konetta ja vaihtaa uudestaan niin saa saa osan enemmän vanhaa öljyä pois, mikä on sekoittunut uuteen öljyyn. Näin tehdään mm. BMW:n kanssa.

Suodatin vaihdetaan jälkimmäisen öljynvaihdon yhteydessä.
ja vielä jos tekee homman paremmin niin kierrättää öljyt lauhduttimen putkesta ulos niin saa kaikki öljyt vaihdettua (722.6 5vaihteinen tomaatti ainakin)
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Maileri kirjoitti:Tarkoitus olisi vaihtaa itse automaatin öljyt uudemman malliseen E220:een. Tyhjennysproppu löytyy kyllä laatikon alta, mutta mistä lisään uudet öljyt, mittatikun reiästäkö?
Tiedossa on, että tässä mallissa ei ole proppua turbiinissa, mutta vaihdankin vain laatikon osuuden elikkäs noin 4 litraa. Öljyt löytyivät Motonetin hyllystä, sähkölaatikkoon tarkoitetut Febin öljyt.
Vaihdatin Veholla meni 3,8 litraa,ja kyllä pohjan tiiviste ja suodatin kannattaa vaihtaa,auto 211,320CDI.eikai siinä sen kummempaa mittaamista panee sen 3,8 litraa,tai punnittee mitä on ottanut ulos ja panee saman verran tilalle,joo mittatikun reijästä ja se Febin sähkölaatikon öljy on juuri oikea Öljy,jota Vehokin käyttää.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja Timo J »

jussilampi kirjoitti:Febin sähkölaatikon öljy on juuri oikea Öljy,jota Vehokin käyttää.
Eikö Veho käytä Mesen omassa purkissa olevaa öljyä?
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Seuraaville omistajille kivoja ylläreitä kun uusimman korimallin mesellä on rullattu 100tkm väärillä öljyillä.. :lol:

Jälleen yksi syy ostaa Saksasta - Helmut ei käsiään näiden kanssa rasvaa.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Timo J kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Febin sähkölaatikon öljy on juuri oikea Öljy,jota Vehokin käyttää.
Eikö Veho käytä Mesen omassa purkissa olevaa öljyä?

Febi bilstein Nr.22806 on laatikkoon kuuluva öljy,jota mersu käyttää.Eikai mersu mitään öljyä valmista,mutta jos haluaa että purkissa lukee mersun logo kannattaa ostaa veholta vaikka sama tuote ja purkki,mutta eri etiketti.

Samoin kuin Buranassa,jotku ostaa sitä vaikka Ipusall on sama tuote,ja puolta halvempi.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mitähän öljynvaihto suodattimineen ym.mahtaa suunnilleen maksaa,liikkeessä?Vehon hinta ei niinkään kiinnosta.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja Timo J »

jussilampi kirjoitti:Febi bilstein Nr.22806 on laatikkoon kuuluva öljy,jota mersu käyttää.Eikai mersu mitään öljyä valmista,mutta jos haluaa että purkissa lukee mersun logo kannattaa ostaa veholta vaikka sama tuote ja purkki,mutta eri etiketti.
Niin uskon kyllä ettei mersu valmista öljyjä itse, mutta mielestäni merkkikorjaamon pitäisi käyttää originaali-osia ja öljyjä. Itse tekevälle ja "vapailla" autokorjaamoilla tilanne on tietenkin eri.
Toisaalta en suuremmin yllättyisi, vaikka Veho käyttäisi hypoidi-öljyä noissa.

Ja kolmannekseen:
W210 org.öljy maksaa veholla 11,50€ / l ja "sama" öljy febin pakkauksessa 9,5€ / L.

öljyn vaihdossa menee noin 4l joten säästö olisi 8€.

Jos samalla reissulla ostaa suodattimen lootaan, joka maksaa alkuperäisenä 20,5€ ja mann-filtterinä (made in china) 25€, on harakiri osilla saavutettu säästö kutistunut jo 3,5€uroon. Ja lisäksi luin täältä, ettei tuota mann filtteriä tahdo saada ehjänä paikoilleen, jonkin muovi lipareen vuoksi.

Isoista rahoista on kysymys ainakin vanhemmissa autoissa, en tiedä onko w211:ssa isompia rahallisia eroja?
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Automaatin öljynvaihto w211

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Isoista rahoista on kysymys ainakin vanhemmissa autoissa, en tiedä onko w211:ssa isompia rahallisia eroja?[/quote]
Sama suodatin+tiiviste menee 211 5 vaihteiseen tomaattiin ja öljy käy atf
mb 236.12 hyväksynnällä ja uusin öljy on 236.14, käy myös Mobil Atf3353(236.12)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kuulostaa ihan perinteiseltä mersumiesten hommalta!!
"mitataan jollakin jutulla ennen ja jälkeen", Niinkuin se kertoisi jostain jotain ku lämpötilatkin vaikuttaa. ja mistä tiedettiin että määrä oli sopiva alkuunsa :?:

Sama juttu kuin yleensä: ostetaan 50k€ mersu ja sitte tingataan alle jotku pinnatut renkaat tai ajetaan sekarenkailla :lol: :lol:

Säästin ja nyt auto on huonompi ajaa kuin 100€:n nissan synny :roll:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Se on oikeastaan sama millä tikulla sen mittaa kunhan menee laatikon pohjaan asti.Niin se M-B:n tikkukin menee.
Kylmänä (25 astetta C) min:10.5 mm Max.20.8mm Kuumana(80 astetta C) min.54.4 max.64.5mm.
Mitat siis laatikon pohjasta käydessä.Parempi täyttää mahdollisimman lähelle maksimia ja vaikka vähän yli.
Se Vehon tikku on nimenomaan huoltotikku,ei sitä sinne paikalleen parane jättää.Se jää sieltä putkesta iloisesti törröttämään eikä siinä ole tiivistettä.
Näiden oheiden mukaan teen omaan ceehen en tiedä päteekö eehen.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mitä säästetään?

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Aki P kirjoitti:Kuulostaa ihan perinteiseltä mersumiesten hommalta!!
"mitataan jollakin jutulla ennen ja jälkeen", Niinkuin se kertoisi jostain jotain ku lämpötilatkin vaikuttaa. ja mistä tiedettiin että määrä oli sopiva alkuunsa :?:

Sama juttu kuin yleensä: ostetaan 50k€ mersu ja sitte tingataan alle jotku pinnatut renkaat tai ajetaan sekarenkailla :lol: :lol:

Säästin ja nyt auto on huonompi ajaa kuin 100€:n nissan synny :roll:
Jos ajat autolla 400 000 km ja säästät laatikon öljynvaidoissa n. 10€ / vaihto käyttämällä ei alkuperäisiä osia ja nesteitä.
Ajat 40 000 km / vuosi.
Ajattelet tekeväsi hyvää työtä ja vaihdat öljyt useammin kuin tehdas suosittelee, vaikka joka toinen vuosi = vaihdat öljyt 5 kertaa.
Säästö on 50 € / 400 000km.
Samassa ajassa olet ajanut polttoainetta 40 000 € arvosta. Ihan varmasti saat moninkertaisen säästön esimerkiksi nostamalla kaasujalkaa hieman.

Alkuperäisiä osia ja nesteitä käyttämällä tiedät mitä saat, "saattaa sopia" osilla voi jäädä tuo 400 000 km lyhyeksi... ja korjauskustannukset satakertaisiksi suoritettuun säästöön nähden.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Lämpötilan määrittely?

Viesti Kirjoittaja pekkali »

sl350 kirjoitti:Se on oikeastaan sama millä tikulla sen mittaa kunhan menee laatikon pohjaan asti.Niin se M-B:n tikkukin menee.
Kylmänä (25 astetta C) min:10.5 mm Max.20.8mm Kuumana(80 astetta C) min.54.4 max.64.5mm.
Mitat siis laatikon pohjasta käydessä.Parempi täyttää mahdollisimman lähelle maksimia ja vaikka vähän yli.
Miten määrittelette / mittaatte lämpötilan kun korkeusero on noin huomattava ja lämpötila taytyy tietää jotta määrä tulee oikeaksi?
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

sl350 kirjoitti:.Parempi täyttää vaikka vähän yli.
Aha? Ja miksikähän?
Joku mersupurkaamo??
Loppis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 16.05.2008 11:02
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Loppis »

Aki P kirjoitti:
sl350 kirjoitti:.Parempi täyttää vaikka vähän yli.
Aha? Ja miksikähän?
Aivan niin miksihän? Mulla oli hieman yli ylärajan lipsahtanu ja laatikko vaihtoi hieman normaalista poiketen joskus. Eli rajojen sisään niin toimii kuten pitää
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Ko. ohjeet kopioin aikanaan kun seurasin vastaavaa keskustelua W 203 osalta. Itselläni talli jossa vaihdan öljyt kylmänä. Mittaan tason ennen vaihtoa, lasken ölyt ja lisään lähes saman verran, vähän vajaaksi, tarkistan oikean tason, lisään tarvittaessa. Sitten tason voi tarkistaa myös kone lämpimänä. Itse en täytä koskaan yli on kyseessä kone, laatikko tai perä.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Toi 10,5 mm minimi/25 c-asteessa on niin vähän, että pumppu haukkoo helpolla tyhjää, ei terveellistä. Siksi lähelle max mittaa kylmänä tai vähän yli.

Laatikon öljy on melko tarkkaan 80 c-astetta normaalisti kun konekin on ajettu lämpimäksi. Jos lämpimänä öljy paljon yli ylemmän max- mitan, rummut ottaa kiinni öljyyn ja se vaahdottuu. Ei hyvä, vielä pahempi on jos öljyä liian vähän-pumppu haukkoo ilmaa ja menee p..kaksi.

Öljyn merkki ei laatikkoa riko, jos synteettistä Dexron III -luokitettua.
Joskus jotkut toosat on toimineet jopa paremmin esim. Mobil synt. dexronilla mitä Vehosta ostetulla, tapauskohtaista.

Niillä kyllä ei oo hinnassa oikeestaan käytännön eroa, siksi voi ihan hyvin hakea Vehosta, 12,50 / litra. Febin öljystä en tiedä mitä on, voi hyvin olla samaa kúin Vehon tiskillä, en tiedä kun en periaatteesta Motonetissä asioi.
JariN
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

sl350 kirjoitti:Se on oikeastaan sama millä tikulla sen mittaa kunhan menee laatikon pohjaan asti.Niin se M-B:n tikkukin menee.
Kylmänä (25 astetta C) min:10.5 mm Max.20.8mm Kuumana(80 astetta C) min.54.4 max.64.5mm.
Aika isolta tuntuu kylmän ja lämpimän öljypinnan korkeuden ero.

124:n käyttöohjekirja ilmoittaa, että kylmän öljyn korkeus on 10- 12 mm alempana kuin kuuman öljyn pinta.

Tuossa edellä tulisi n. 45 mm eroa.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

juhaoh kirjoitti:
sl350 kirjoitti:Se on oikeastaan sama millä tikulla sen mittaa kunhan menee laatikon pohjaan asti.Niin se M-B:n tikkukin menee.
Kylmänä (25 astetta C) min:10.5 mm Max.20.8mm Kuumana(80 astetta C) min.54.4 max.64.5mm.
Aika isolta tuntuu kylmän ja lämpimän öljypinnan korkeuden ero.

124:n käyttöohjekirja ilmoittaa, että kylmän öljyn korkeus on 10- 12 mm alempana kuin kuuman öljyn pinta.

Tuossa edellä tulisi n. 45 mm eroa.
Juuri näin, tuo kylmä minimi on liian vähän.
Noi mitat on muuten orggis huoltotikusta mitattu, jotain siinä on pielessä.

Suodattimen imureikä hädin tuskin peittyy öljyyn tuolla minimimäärällä,
mitä jos on -25 C-astetta???

Tossa sähkölaatikossa on kyllä ahtaampaa siinä öljypinnan kohdalla mitä vanhassa laatikossa, eli siksi kyllä pinta myös nousee enempi.

Poispäästettävän öljymäärän mittaaminen ei ole kovin luotettava keino määrittää uuden öljyn määrää, ATF kun on aika kovaa poikaa haihtumaan vaikka ei vuotoa olisikaan. Jos lattiallekin läikkyy niin ei se montaa päivää ota kun kuivuu.
JariN
Vastaa Viestiin