Automaatin öljynvaihto w211
Automaatin öljynvaihto w211
Tarkoitus olisi vaihtaa itse automaatin öljyt uudemman malliseen E220:een. Tyhjennysproppu löytyy kyllä laatikon alta, mutta mistä lisään uudet öljyt, mittatikun reiästäkö?
Tiedossa on, että tässä mallissa ei ole proppua turbiinissa, mutta vaihdankin vain laatikon osuuden elikkäs noin 4 litraa. Öljyt löytyivät Motonetin hyllystä, sähkölaatikkoon tarkoitetut Febin öljyt.
Tiedossa on, että tässä mallissa ei ole proppua turbiinissa, mutta vaihdankin vain laatikon osuuden elikkäs noin 4 litraa. Öljyt löytyivät Motonetin hyllystä, sähkölaatikkoon tarkoitetut Febin öljyt.
Mittatikun reästä öljyt lisätään.
Laittaisin kuitenkin vehon omaa öljyä ja vielä tätä uusinta tuotetta.
Näissä laatikoissa on ilmennyt nykimis ongelmia ja jos et tiedä mitä kaikkea vaihteisto öljyyn on ehkä voitu lisätä suosittelen lukemaan tuon linkin ketjun.
Öljyt on kätevä laittaa FORTEN tuupilla kun leikkaat puukolla pohjan pois niin saat sopivan ratin,öljyä on lisättävä varovasti ,tulee herkästi yli.
Öljyä menee noin 4,5 litraa,ainakin omaan autooni.
Vaihda myös suodatin ja tiiviste,vaatii öljypohjan irroituksen.
Muista puhtaus.
Avaimia ei tartte kuin 8mm hylsy ja 25 torx avaimen,muistaakseni
Tässä asiasta lisää,
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
(viesti nautseri)
Laittaisin kuitenkin vehon omaa öljyä ja vielä tätä uusinta tuotetta.
Näissä laatikoissa on ilmennyt nykimis ongelmia ja jos et tiedä mitä kaikkea vaihteisto öljyyn on ehkä voitu lisätä suosittelen lukemaan tuon linkin ketjun.
Öljyt on kätevä laittaa FORTEN tuupilla kun leikkaat puukolla pohjan pois niin saat sopivan ratin,öljyä on lisättävä varovasti ,tulee herkästi yli.
Öljyä menee noin 4,5 litraa,ainakin omaan autooni.
Vaihda myös suodatin ja tiiviste,vaatii öljypohjan irroituksen.
Muista puhtaus.
Avaimia ei tartte kuin 8mm hylsy ja 25 torx avaimen,muistaakseni
Tässä asiasta lisää,
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
(viesti nautseri)
Viimeksi muokannut nautseri, Ke 24.03.2010 20:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Automaatin öljynvaihto w211
Juu ei kannata sinne työntää mitään muitakuin juurikin oikea öljyä ja lisäaine perään kanssa.. milläs meinasin tarkastaa öljymäärän kun ei tikkua ole ja öljyä menee n.3.5lMaileri kirjoitti:Tarkoitus olisi vaihtaa itse automaatin öljyt uudemman malliseen E220:een. Tyhjennysproppu löytyy kyllä laatikon alta, mutta mistä lisään uudet öljyt, mittatikun reiästäkö?
Tiedossa on, että tässä mallissa ei ole proppua turbiinissa, mutta vaihdankin vain laatikon osuuden elikkäs noin 4 litraa. Öljyt löytyivät Motonetin hyllystä, sähkölaatikkoon tarkoitetut Febin öljyt.
Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
Re: Automaatin öljynvaihto w211
Täällä joku kerran vinkkasi, että hyvän mittatikun saa polkupyörän jarruvaijerin kuoresta. Siinä on sopivan liukas muovipinta ja vaijerilla jäykistetty sisus. Mittaa öljynpinnan ennen vaihtoa, merkkaa kohdan ja täyttää uutta öljyä saman verran lisää :wink:shade_z kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
Re: Automaatin öljynvaihto w211
no eipä se ihme ole että ne nykii jne kun ostetaan 30ke auto ja nuukaillaan 250öljynvaihdossa ja tehdään sinnepäinMaileri kirjoitti:Täällä joku kerran vinkkasi, että hyvän mittatikun saa polkupyörän jarruvaijerin kuoresta. Siinä on sopivan liukas muovipinta ja vaijerilla jäykistetty sisus. Mittaa öljynpinnan ennen vaihtoa, merkkaa kohdan ja täyttää uutta öljyä saman verran lisääshade_z kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
Re: Automaatin öljynvaihto w211
Millähän ne sitten öljyntason selvittää sielä "MB-huollossa"shade_z kirjoitti:Maileri kirjoitti: Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
Re: Automaatin öljynvaihto w211
kattoiskohan siihen tarkoitetulla mittatikulla ja lämpötilanmukaan pinnankorkeudenTimo J kirjoitti:shade_z kirjoitti:Millähän ne sitten öljyntason selvittää sielä "MB-huollossa"Maileri kirjoitti: Sitä vaan ihmettelen että miten porukka uskaltaa niitä vaihtaa jos ei ole tikkua mistä tarkastaa määrät ellei sitten käy Mb-huollossa tarkistuttamassa
no joo jokainen tehköön tavallaan, ja ei herneitä tarvitse nenään vetää näistä mielipiteistä
Vielä jos tekee homman oikein hyvin niin vaihtaa öljyt kaksi kertaa eli ensimmäisen vaihdon jälkeen käyttää konetta ja vaihtaa uudestaan niin saa saa osan enemmän vanhaa öljyä pois, mikä on sekoittunut uuteen öljyyn. Näin tehdään mm. BMW:n kanssa.
Suodatin vaihdetaan jälkimmäisen öljynvaihdon yhteydessä.
Suodatin vaihdetaan jälkimmäisen öljynvaihdon yhteydessä.
ja vielä jos tekee homman paremmin niin kierrättää öljyt lauhduttimen putkesta ulos niin saa kaikki öljyt vaihdettua (722.6 5vaihteinen tomaatti ainakin)geoman kirjoitti:Vielä jos tekee homman oikein hyvin niin vaihtaa öljyt kaksi kertaa eli ensimmäisen vaihdon jälkeen käyttää konetta ja vaihtaa uudestaan niin saa saa osan enemmän vanhaa öljyä pois, mikä on sekoittunut uuteen öljyyn. Näin tehdään mm. BMW:n kanssa.
Suodatin vaihdetaan jälkimmäisen öljynvaihdon yhteydessä.
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Automaatin öljynvaihto w211
Vaihdatin Veholla meni 3,8 litraa,ja kyllä pohjan tiiviste ja suodatin kannattaa vaihtaa,auto 211,320CDI.eikai siinä sen kummempaa mittaamista panee sen 3,8 litraa,tai punnittee mitä on ottanut ulos ja panee saman verran tilalle,joo mittatikun reijästä ja se Febin sähkölaatikon öljy on juuri oikea Öljy,jota Vehokin käyttää.Maileri kirjoitti:Tarkoitus olisi vaihtaa itse automaatin öljyt uudemman malliseen E220:een. Tyhjennysproppu löytyy kyllä laatikon alta, mutta mistä lisään uudet öljyt, mittatikun reiästäkö?
Tiedossa on, että tässä mallissa ei ole proppua turbiinissa, mutta vaihdankin vain laatikon osuuden elikkäs noin 4 litraa. Öljyt löytyivät Motonetin hyllystä, sähkölaatikkoon tarkoitetut Febin öljyt.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Automaatin öljynvaihto w211
Eikö Veho käytä Mesen omassa purkissa olevaa öljyä?jussilampi kirjoitti:Febin sähkölaatikon öljy on juuri oikea Öljy,jota Vehokin käyttää.
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Automaatin öljynvaihto w211
Timo J kirjoitti:Eikö Veho käytä Mesen omassa purkissa olevaa öljyä?jussilampi kirjoitti:Febin sähkölaatikon öljy on juuri oikea Öljy,jota Vehokin käyttää.
Febi bilstein Nr.22806 on laatikkoon kuuluva öljy,jota mersu käyttää.Eikai mersu mitään öljyä valmista,mutta jos haluaa että purkissa lukee mersun logo kannattaa ostaa veholta vaikka sama tuote ja purkki,mutta eri etiketti.
Samoin kuin Buranassa,jotku ostaa sitä vaikka Ipusall on sama tuote,ja puolta halvempi.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Automaatin öljynvaihto w211
Niin uskon kyllä ettei mersu valmista öljyjä itse, mutta mielestäni merkkikorjaamon pitäisi käyttää originaali-osia ja öljyjä. Itse tekevälle ja "vapailla" autokorjaamoilla tilanne on tietenkin eri.jussilampi kirjoitti:Febi bilstein Nr.22806 on laatikkoon kuuluva öljy,jota mersu käyttää.Eikai mersu mitään öljyä valmista,mutta jos haluaa että purkissa lukee mersun logo kannattaa ostaa veholta vaikka sama tuote ja purkki,mutta eri etiketti.
Toisaalta en suuremmin yllättyisi, vaikka Veho käyttäisi hypoidi-öljyä noissa.
Ja kolmannekseen:
W210 org.öljy maksaa veholla 11,50€ / l ja "sama" öljy febin pakkauksessa 9,5€ / L.
öljyn vaihdossa menee noin 4l joten säästö olisi 8€.
Jos samalla reissulla ostaa suodattimen lootaan, joka maksaa alkuperäisenä 20,5€ ja mann-filtterinä (made in china) 25€, on harakiri osilla saavutettu säästö kutistunut jo 3,5€uroon. Ja lisäksi luin täältä, ettei tuota mann filtteriä tahdo saada ehjänä paikoilleen, jonkin muovi lipareen vuoksi.
Isoista rahoista on kysymys ainakin vanhemmissa autoissa, en tiedä onko w211:ssa isompia rahallisia eroja?
Re: Automaatin öljynvaihto w211
Isoista rahoista on kysymys ainakin vanhemmissa autoissa, en tiedä onko w211:ssa isompia rahallisia eroja?[/quote]
Sama suodatin+tiiviste menee 211 5 vaihteiseen tomaattiin ja öljy käy atf
mb 236.12 hyväksynnällä ja uusin öljy on 236.14, käy myös Mobil Atf3353(236.12)
Sama suodatin+tiiviste menee 211 5 vaihteiseen tomaattiin ja öljy käy atf
mb 236.12 hyväksynnällä ja uusin öljy on 236.14, käy myös Mobil Atf3353(236.12)
Kuulostaa ihan perinteiseltä mersumiesten hommalta!!
"mitataan jollakin jutulla ennen ja jälkeen", Niinkuin se kertoisi jostain jotain ku lämpötilatkin vaikuttaa. ja mistä tiedettiin että määrä oli sopiva alkuunsa
Sama juttu kuin yleensä: ostetaan 50k€ mersu ja sitte tingataan alle jotku pinnatut renkaat tai ajetaan sekarenkailla
Säästin ja nyt auto on huonompi ajaa kuin 100€:n nissan synny
"mitataan jollakin jutulla ennen ja jälkeen", Niinkuin se kertoisi jostain jotain ku lämpötilatkin vaikuttaa. ja mistä tiedettiin että määrä oli sopiva alkuunsa
Sama juttu kuin yleensä: ostetaan 50k€ mersu ja sitte tingataan alle jotku pinnatut renkaat tai ajetaan sekarenkailla
Säästin ja nyt auto on huonompi ajaa kuin 100€:n nissan synny
Joku mersupurkaamo??
Se on oikeastaan sama millä tikulla sen mittaa kunhan menee laatikon pohjaan asti.Niin se M-B:n tikkukin menee.
Kylmänä (25 astetta C) min:10.5 mm Max.20.8mm Kuumana(80 astetta C) min.54.4 max.64.5mm.
Mitat siis laatikon pohjasta käydessä.Parempi täyttää mahdollisimman lähelle maksimia ja vaikka vähän yli.
Se Vehon tikku on nimenomaan huoltotikku,ei sitä sinne paikalleen parane jättää.Se jää sieltä putkesta iloisesti törröttämään eikä siinä ole tiivistettä.
Näiden oheiden mukaan teen omaan ceehen en tiedä päteekö eehen.
Kylmänä (25 astetta C) min:10.5 mm Max.20.8mm Kuumana(80 astetta C) min.54.4 max.64.5mm.
Mitat siis laatikon pohjasta käydessä.Parempi täyttää mahdollisimman lähelle maksimia ja vaikka vähän yli.
Se Vehon tikku on nimenomaan huoltotikku,ei sitä sinne paikalleen parane jättää.Se jää sieltä putkesta iloisesti törröttämään eikä siinä ole tiivistettä.
Näiden oheiden mukaan teen omaan ceehen en tiedä päteekö eehen.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Mitä säästetään?
Jos ajat autolla 400 000 km ja säästät laatikon öljynvaidoissa n. 10€ / vaihto käyttämällä ei alkuperäisiä osia ja nesteitä.Aki P kirjoitti:Kuulostaa ihan perinteiseltä mersumiesten hommalta!!
"mitataan jollakin jutulla ennen ja jälkeen", Niinkuin se kertoisi jostain jotain ku lämpötilatkin vaikuttaa. ja mistä tiedettiin että määrä oli sopiva alkuunsa
Sama juttu kuin yleensä: ostetaan 50k€ mersu ja sitte tingataan alle jotku pinnatut renkaat tai ajetaan sekarenkailla
Säästin ja nyt auto on huonompi ajaa kuin 100€:n nissan synny
Ajat 40 000 km / vuosi.
Ajattelet tekeväsi hyvää työtä ja vaihdat öljyt useammin kuin tehdas suosittelee, vaikka joka toinen vuosi = vaihdat öljyt 5 kertaa.
Säästö on 50 € / 400 000km.
Samassa ajassa olet ajanut polttoainetta 40 000 € arvosta. Ihan varmasti saat moninkertaisen säästön esimerkiksi nostamalla kaasujalkaa hieman.
Alkuperäisiä osia ja nesteitä käyttämällä tiedät mitä saat, "saattaa sopia" osilla voi jäädä tuo 400 000 km lyhyeksi... ja korjauskustannukset satakertaisiksi suoritettuun säästöön nähden.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Lämpötilan määrittely?
Miten määrittelette / mittaatte lämpötilan kun korkeusero on noin huomattava ja lämpötila taytyy tietää jotta määrä tulee oikeaksi?sl350 kirjoitti:Se on oikeastaan sama millä tikulla sen mittaa kunhan menee laatikon pohjaan asti.Niin se M-B:n tikkukin menee.
Kylmänä (25 astetta C) min:10.5 mm Max.20.8mm Kuumana(80 astetta C) min.54.4 max.64.5mm.
Mitat siis laatikon pohjasta käydessä.Parempi täyttää mahdollisimman lähelle maksimia ja vaikka vähän yli.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Ko. ohjeet kopioin aikanaan kun seurasin vastaavaa keskustelua W 203 osalta. Itselläni talli jossa vaihdan öljyt kylmänä. Mittaan tason ennen vaihtoa, lasken ölyt ja lisään lähes saman verran, vähän vajaaksi, tarkistan oikean tason, lisään tarvittaessa. Sitten tason voi tarkistaa myös kone lämpimänä. Itse en täytä koskaan yli on kyseessä kone, laatikko tai perä.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Toi 10,5 mm minimi/25 c-asteessa on niin vähän, että pumppu haukkoo helpolla tyhjää, ei terveellistä. Siksi lähelle max mittaa kylmänä tai vähän yli.
Laatikon öljy on melko tarkkaan 80 c-astetta normaalisti kun konekin on ajettu lämpimäksi. Jos lämpimänä öljy paljon yli ylemmän max- mitan, rummut ottaa kiinni öljyyn ja se vaahdottuu. Ei hyvä, vielä pahempi on jos öljyä liian vähän-pumppu haukkoo ilmaa ja menee p..kaksi.
Öljyn merkki ei laatikkoa riko, jos synteettistä Dexron III -luokitettua.
Joskus jotkut toosat on toimineet jopa paremmin esim. Mobil synt. dexronilla mitä Vehosta ostetulla, tapauskohtaista.
Niillä kyllä ei oo hinnassa oikeestaan käytännön eroa, siksi voi ihan hyvin hakea Vehosta, 12,50 / litra. Febin öljystä en tiedä mitä on, voi hyvin olla samaa kúin Vehon tiskillä, en tiedä kun en periaatteesta Motonetissä asioi.
Laatikon öljy on melko tarkkaan 80 c-astetta normaalisti kun konekin on ajettu lämpimäksi. Jos lämpimänä öljy paljon yli ylemmän max- mitan, rummut ottaa kiinni öljyyn ja se vaahdottuu. Ei hyvä, vielä pahempi on jos öljyä liian vähän-pumppu haukkoo ilmaa ja menee p..kaksi.
Öljyn merkki ei laatikkoa riko, jos synteettistä Dexron III -luokitettua.
Joskus jotkut toosat on toimineet jopa paremmin esim. Mobil synt. dexronilla mitä Vehosta ostetulla, tapauskohtaista.
Niillä kyllä ei oo hinnassa oikeestaan käytännön eroa, siksi voi ihan hyvin hakea Vehosta, 12,50 / litra. Febin öljystä en tiedä mitä on, voi hyvin olla samaa kúin Vehon tiskillä, en tiedä kun en periaatteesta Motonetissä asioi.
JariN
Aika isolta tuntuu kylmän ja lämpimän öljypinnan korkeuden ero.sl350 kirjoitti:Se on oikeastaan sama millä tikulla sen mittaa kunhan menee laatikon pohjaan asti.Niin se M-B:n tikkukin menee.
Kylmänä (25 astetta C) min:10.5 mm Max.20.8mm Kuumana(80 astetta C) min.54.4 max.64.5mm.
124:n käyttöohjekirja ilmoittaa, että kylmän öljyn korkeus on 10- 12 mm alempana kuin kuuman öljyn pinta.
Tuossa edellä tulisi n. 45 mm eroa.
Juuri näin, tuo kylmä minimi on liian vähän.juhaoh kirjoitti:Aika isolta tuntuu kylmän ja lämpimän öljypinnan korkeuden ero.sl350 kirjoitti:Se on oikeastaan sama millä tikulla sen mittaa kunhan menee laatikon pohjaan asti.Niin se M-B:n tikkukin menee.
Kylmänä (25 astetta C) min:10.5 mm Max.20.8mm Kuumana(80 astetta C) min.54.4 max.64.5mm.
124:n käyttöohjekirja ilmoittaa, että kylmän öljyn korkeus on 10- 12 mm alempana kuin kuuman öljyn pinta.
Tuossa edellä tulisi n. 45 mm eroa.
Noi mitat on muuten orggis huoltotikusta mitattu, jotain siinä on pielessä.
Suodattimen imureikä hädin tuskin peittyy öljyyn tuolla minimimäärällä,
mitä jos on -25 C-astetta???
Tossa sähkölaatikossa on kyllä ahtaampaa siinä öljypinnan kohdalla mitä vanhassa laatikossa, eli siksi kyllä pinta myös nousee enempi.
Poispäästettävän öljymäärän mittaaminen ei ole kovin luotettava keino määrittää uuden öljyn määrää, ATF kun on aika kovaa poikaa haihtumaan vaikka ei vuotoa olisikaan. Jos lattiallekin läikkyy niin ei se montaa päivää ota kun kuivuu.
JariN