uudet renkaat, kulutus nousi n. 0,8 l/100km?
uudet renkaat, kulutus nousi n. 0,8 l/100km?
Joo, elikkäs uudet suvi gummit nyt alla. Ja kulutus tuntui nousevan tuon vajaa litran sadalle. Ei ole ennen tullut katseltua moista. No syksymmällä näkee onko asia tosiaan noin, kun saa taas kitkat alle. Kitkoilla meni samoihin kesäkiekkojen kanssa. En nyt muutakaan syytä keksi tässä mikä nostais noin tota kulunkia? Testimatka on ollu aina sama.
Nykyiset:
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 24.08.2007 08:04
- Paikkakunta: Helsinki
Ero
Entäs ilmanpaineet....Aika ratkaisevia kulutuksessa.
Huomasin samanlaisen kulutuksenlisäyksen kun vaihdoin vanhat Energyt Nokian HAKKA V kumeihin. Kulutus on ollut kesän aikana 5.3-5.5 l satasella ja uusilla kumeilla olikin 6.1 l. Tosin tämä vain yhden tankkauksen osalta vasta. Molemmat renkaat ovat saman kokoiset ja ihan normikokoa. Vaan Nokialaiset ovat hiljaisemmat.
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Kyllähän tuo on ihan todellista näköjään että kulutus voi nousta. Renkaiden vierintävastuksissa on paljonkin eroavuuksia. Omassa c-sarjalaisessa huomasi talvirenkailla +0.5l kulutus eron. Rengaskoko 205/55/16 eli vakio continentalin nastarenkaat. Kesällä oli michelinin primacyt.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Mulla oli ennen kanssa nuo misukan primacyt. Ja koko on 225/45/17. Ilmanpaineet tarkistelin, kunnossa olivat.A k i kirjoitti:Kyllähän tuo on ihan todellista näköjään että kulutus voi nousta. Renkaiden vierintävastuksissa on paljonkin eroavuuksia. Omassa c-sarjalaisessa huomasi talvirenkailla +0.5l kulutus eron. Rengaskoko 205/55/16 eli vakio continentalin nastarenkaat. Kesällä oli michelinin primacyt.
Nykyiset:
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
Moi!
Sama vika minullakin. Vaihdoin Väyrysen totaalisen sileät Michelinit, Nokian Hakkapeliitta (!?) kesärenkaisiin.
Kulutus noussut reilun puoli litraa.
Oiskohan tuossa niin yksinkertainen selitys, että uudella pehmeällä kumilla on suurempi vierintävastus kuin vanhalla (kovalla) sileällä.
Sama vika minullakin. Vaihdoin Väyrysen totaalisen sileät Michelinit, Nokian Hakkapeliitta (!?) kesärenkaisiin.
Kulutus noussut reilun puoli litraa.
Oiskohan tuossa niin yksinkertainen selitys, että uudella pehmeällä kumilla on suurempi vierintävastus kuin vanhalla (kovalla) sileällä.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Joo, tuota mietin itsekkin. Vanhat oli aivan "silestonet".Timo999 kirjoitti:Moi!
Sama vika minullakin. Vaihdoin Väyrysen totaalisen sileät Michelinit, Nokian Hakkapeliitta (!?) kesärenkaisiin.
Kulutus noussut reilun puoli litraa.
Oiskohan tuossa niin yksinkertainen selitys, että uudella pehmeällä kumilla on suurempi vierintävastus kuin vanhalla (kovalla) sileällä.
Nykyiset:
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
Pieni varsinaisesta aiheesta poikkeava huomautus. Onko renkaidesi koko todellakin tuo 225/45/17? Minulla on E220 CDI -01 eikä autooni asentajan ja rekisteriotteen mukaan saanut noita asentaa, koska renkaan kantavuus ei riitä. Näin ollen autossani pyörii alla 235/45/17. Toinen vaihtoehto olisi ollut 215/55/16Mulla oli ennen kanssa nuo misukan primacyt. Ja koko on 225/45/17. Ilmanpaineet tarkistelin, kunnossa olivat.
W210 E220 CDI -01
kyllä on. Renkaissa lukee extra load. En nyt muista niitä kiloja. Ei mitään ongelmaa ole silloin. Olen joskus kuullut että auto on jopa hylätty katsastuksessa tuon kantavuuden takia?Muro kirjoitti:Pieni varsinaisesta aiheesta poikkeava huomautus. Onko renkaidesi koko todellakin tuo 225/45/17? Minulla on E220 CDI -01 eikä autooni asentajan ja rekisteriotteen mukaan saanut noita asentaa, koska renkaan kantavuus ei riitä. Näin ollen autossani pyörii alla 235/45/17. Toinen vaihtoehto olisi ollut 215/55/16Mulla oli ennen kanssa nuo misukan primacyt. Ja koko on 225/45/17. Ilmanpaineet tarkistelin, kunnossa olivat.
Nykyiset:
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Jos kulutuspinta on vanhassa aivan finaalissa ja uudessa renkaassa täysi, niin voi näyttää että uusilla renkailla kulutus on noussut pari desiä per satku jo sen takia että onkin kuljettu vähäsen pidemmälle kuin ennen vanhoilla renkailla ajettaessa. Siis kun mittari näyttämää katsoo.
Sitten kun vielä laskee että auton liikkumiseen tarvittavasta energiasta menee renkaiden muodonmuutokseen iso osa ja että isompikehäinen rengas samankokoisella vanteella painuu enemmän ja uudempi rengas on pehmeämpi kuin vanha kovettunut, on kulutus varmasti alkuun kohonneen tuntuinen...mutta kyllä ne gummit siitä koppuroituu. Jos eivät kulu heti sakoille.
Sitten kun vielä laskee että auton liikkumiseen tarvittavasta energiasta menee renkaiden muodonmuutokseen iso osa ja että isompikehäinen rengas samankokoisella vanteella painuu enemmän ja uudempi rengas on pehmeämpi kuin vanha kovettunut, on kulutus varmasti alkuun kohonneen tuntuinen...mutta kyllä ne gummit siitä koppuroituu. Jos eivät kulu heti sakoille.

Joo, minäkin laitatin uudet renkaat viime viikolla, kun edelliset "sulivat" kesälomareissulla Saksassa vaunua vedettäessä. Varmuudeksi otin kuitenkin edelleen kokoa 235/45 R17, tosin painoindeksi on nyt 97 eli extra load. Jospa kestäisivät taka-akselilla tuota vaunun vetoa paremmin. Jatkoa ajatellen hyvä tietää, että tuo 225/45 R17 käy myös. Vierintävastus olisi pienempi ja rengas varmasti myös muuten soveltuvampi Suomen uraisille teille.
W210 E220 CDI -01