W140:n 722.3 säätöä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

W140:n 722.3 säätöä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuli hommattua tuomonen 350 ässä.

Laatikon vaihtoja pitäs saada säädettyä mieleisiksi. Nyt laatikko vaihtaa kyläajossa ihan pintakaasulla ajaessa neloselle vasta 55-60kmh vauhdissa jolloin koneessa on kolmosella kierroksia ennen vaihtoa yli 2000. Turhaa kierrätystä.....

Kolmosella samaa ongelmaa mutta ei niin paha. Se vaihtuu jo noin 1800 kierroksen paikkella.

Kakkoselle loota vaihtaa oikein. Noin 1200 paikkella.

Nämä kolmosen ja nelosen vaihdot pitäs saada alas. Väykyssä vastaava laatikko pykälsi neloselle jo 40kmh /alle 1500rpm vauhdissa.

Vaijerin löysäys ei tuohon ihan pintakaasula ajeluun vaikuta. Kovemmalla kaasula ajaessa vaijerin säädöt toimii niinkuin pitää.

Jotenkin tuntuu että pitää mennä jo laatikon venttiilikoneistoon käsiksi että tästä saa mieleisensä....
Paineiden ja vaijerin säädöllä ei saa hyvää.
Avatar
kilpan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kilpan »

Pitäiskö sinne laittaa SE korjaussarja?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mikä se SE on? :D

Loota toimii ihan hyvin muuten. :shock:
Avatar
kilpan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kilpan »

Mm. tuolla on keskustelua vastaavasta ongelmasta:

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=#447373
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

kilpan kirjoitti:Pitäiskö sinne laittaa SE korjaussarja?
Niin kyllä itsekin olen kiinnostunut SE-tapauksesta. Olen kuullut huhuttavan muutoksista bensavehkeen turbiinin ja laatikon asentamisesta dieseltekniikkaan. Toiset sanoo olevan aivan torsoja ässän dieseltekniikassa. Tiedä sitten.
Mika T. auton laatikko ilmeisesti on ihan oikeissa säädöissä, ässä on painava auto ja sen mukaan automaatti vaihtaa ( kiihtyvyystunnistin ), jos vertaa esimerkiksi pienempiin Mersuihin.

Ps. Kilpanin esittämä muutos ei ilmeisesti vaikuta kuin siihen, miten "vetoa " säädetään kumilankamaiseksi tai kuinka napakasti pannat nappaa kiinni.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

paljonko toi jousihässäkkä makso tohon laatikkoon ja vaikuttiko se vaan kolmosen levykasaan :?:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
kilpan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kilpan »

touhottaja kirjoitti:paljonko toi jousihässäkkä makso tohon laatikkoon ja vaikuttiko se vaan kolmosen levykasaan :?:
Oisko ollut parisenkymmentä euroa...
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

vehostako ostit vai kl-varaosasta :?:
vaikuttiko vain kolmosen kytkeytymiseen :?:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei minun angelma tuolla korjaannu.

Loota vaihtaa jämysti mutta kolmosen ja nelosen vaihtoja pitäs saada alemmas.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...joo ei sulla ole tarvetta tuohon jos kerran ei venytä ja töksähdä :lol: ...sehän jutustakin selvisi :twisted: ...kun se vaihtaa siis hienosti mutta väärään aikaan niin mä säätäisin paineita kun vaijeri ei ole siis tuottanut toivottua parannusta :wink:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

cuuno kirjoitti::D ...joo ei sulla ole tarvetta tuohon jos kerran ei venytä ja töksähdä :lol: ...sehän jutustakin selvisi :twisted: ...kun se vaihtaa siis hienosti mutta väärään aikaan niin mä säätäisin paineita kun vaijeri ei ole siis tuottanut toivottua parannusta :wink:
Pantapaineiden pienentämisellä voi olla kohtalokkaat seuraukset laatikolle.
Esimerkiksi jos autossa on vetokoukku ja perässä 1500 kilon matkailuvaunu tai jokin muu painava kärry, voi kerta rykäsyllä pannat mennä vaihtoon.
Sitten jos ajelee vakaata herra-ajoa ilman suurenpia tehonottoja, voi paineita hiukan laskeakin.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...totta mutta siellä saattaa olla paineet pielessä jo nyt :wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

cuuno kirjoitti::D ...totta mutta siellä saattaa olla paineet pielessä jo nyt :wink:
Eipä taia olla kun vaihtaa ihan hyvin mutta vain liian kovilla kierroksilla. :D

Voi tuota tietenkin kokeilla. On noita ennenki ees taas pruuvattu. :lol:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

koitappas Mika säätää vaihteensiirto tankoo pisemmäks, jos siinä sellanen on :?: itte säädin siitä ja alko vaihtaa pienillä kierroksilla, kierros vaan kerrallaan ja ajelu :roll: ei oikein heti kannata mennä lootan sisään,sitten vasta kun ulkoset kepit on kokeiltu :shock:
itellähän on 126 ja nyt sotkee kaikki vaihteet 50 päälle :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

touhottaja kirjoitti:koitappas Mika säätää vaihteensiirto tankoo pisemmäks, jos siinä sellanen on :?: itte säädin siitä ja alko vaihtaa pienillä kierroksilla, kierros vaan kerrallaan ja ajelu :roll: ei oikein heti kannata mennä lootan sisään,sitten vasta kun ulkoset kepit on kokeiltu :shock:
itellähän on 126 ja nyt sotkee kaikki vaihteet 50 päälle :D
Jos kyseistä vaihteensiirrintä säätää W 140 ässässä, voisinpa varmuudella väittää, että P ja N-asennon kohta kun muuttuu, voi olla että moottori ei käynnisty ja vaihdelukko alkaa temppuilemaan (eli jarrua painatessa vaidekeppi ei vapaudukaan tai virtalukko ei aukea ).

Mika T:lle, oletko tosiaan säädellyt peukalotuntumalla Mersun automaattilaatikon sisäisiä paineita ? Tietääkseni ne on speciaali laitteet, jolla voidaan kontrolloida koko automaattilaatikon toimintaa kaikilla osa-alueilla. Pienikin säätö jonkun vaihteen pantapaineissa vaikuttaa muihin pantapaineisiin, niinkuin ilmanvaihto/ilmastointitekniikassa. Yhtä venttiiliä kun säädät, muuttuu virtaukset muissa kanavistoissa sen mukaan.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Keskipakosäätimen jousien ruuvveja vois vois vähän höllätä (siis niin
että keskipakolimput toimii herkemmin).
Pääsee säätämään öljypohjan alta helevetin pienestä
reijjästä lampun avulla.
coupedeville
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 11.10.2006 15:33
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja coupedeville »

Vastaa Viestiin