Tervehdys!
Autoni on -82 280SE. Nyt on purkanut akun itsekseen yön aikana. Ajon aikana, ennen pysäköintiä, vilkku lakkasi välillä villkumasta ja kuului vain "särinää". Samoin mittaristo putosi välillä pois pelistä. Aamulla ei edes hätävilkut toimineet, tyhjäksi oli mennyt.
Epäilin että akku on sökönä, kun ei ottanut virtaa akkulaturilta vastaan. Vein aamulla akkuliikkeeseen. Akku alkoi ottaa virtaa vastaan ammattilaturilta. Ei siis akussa vikaa. (taitaa olla ronkeli akku kun ei vanhan kunnon viisarilaturin virta kelvannut!)
Eli viittaako johonkin tiettyyn sähkölaitteeseen, releeseen tms. vai meneekö mittaamiseksi sulake kerrallaan? Onks tietoo?
Kiitokset,
-mika
w126 sähköongelmaa... Ratkaisu löytyi.
w126 sähköongelmaa... Ratkaisu löytyi.
Viimeksi muokannut Tipi47, Pe 19.09.2008 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokin purkaa akkua melkoisella virralla.
Paras tutkia asiaa tavalliseen tapaan eli ampeerimittari sarjaan
akun kanssa ja sitten irrottelemaan sulakkeita. Kun virta lakkaa
kulkemasta, niin viallinen laite selviää sulakkeen perusteella.
Ovet pitää tietysti olla kiinni ja kaikki muutkin virrankuluttajat pois päältä.
Ainakin 124:ssa vika on usein keskuslukituksessa, kun mikrokytkin
ovessa vikaantuu. Haulla löytyy lisää tietoa, hakusana on comfort-boksi.
Paras tutkia asiaa tavalliseen tapaan eli ampeerimittari sarjaan
akun kanssa ja sitten irrottelemaan sulakkeita. Kun virta lakkaa
kulkemasta, niin viallinen laite selviää sulakkeen perusteella.
Ovet pitää tietysti olla kiinni ja kaikki muutkin virrankuluttajat pois päältä.
Ainakin 124:ssa vika on usein keskuslukituksessa, kun mikrokytkin
ovessa vikaantuu. Haulla löytyy lisää tietoa, hakusana on comfort-boksi.
Laturi on hyvä ehdokas, ja tämänkin voi tarkistaa - ei vie paria minuuttia kauempaa eikä tee kipeää.
Sulakeboksin sisällä on pari relettä. Onko kumpikaan lämmin / kuuma, kun autosta on virrat pois? Jos on, niin koita kylmiääkö ottamalla sulake nro 2 (valkoinen) pois. Jos rele kylmiää, niin kakkossulakkeen ja ko. releen takana olevat vermeet vuotavat, en nyt muista mitä kaikkea laitetta siellä oli.
PS. Jiihaa, nyt siis olisi pitänyt lukea alkupääkin tarkkaan eli vaiva koskee faceliftiä edeltävää mallia - juttu voi silti olla sama, vaikka yllä kirjoitettu koskikin 89-mallia.
Sulakeboksin sisällä on pari relettä. Onko kumpikaan lämmin / kuuma, kun autosta on virrat pois? Jos on, niin koita kylmiääkö ottamalla sulake nro 2 (valkoinen) pois. Jos rele kylmiää, niin kakkossulakkeen ja ko. releen takana olevat vermeet vuotavat, en nyt muista mitä kaikkea laitetta siellä oli.
PS. Jiihaa, nyt siis olisi pitänyt lukea alkupääkin tarkkaan eli vaiva koskee faceliftiä edeltävää mallia - juttu voi silti olla sama, vaikka yllä kirjoitettu koskikin 89-mallia.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85