Sprinterin raidetankoon sopiva avain?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
- Paikkakunta: Pori
Sprinterin raidetankoon sopiva avain?
-98 312. Siis vaihtasin sisimmäisen raidepään (tietty raidetangon) ennen leimaa. Kertokaapa joku homman tehnyt minkä kokoinen avain tarvitaan sinne itse nikamaan. En viittis uusi nivel kädessä alkaa purkamaan todetakseni ettei sopivaa avainta olekkaan...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
- Paikkakunta: Pori
Juu, toki siitä näkee sen uuden koon, mut se alkuperäinen nyt kiinnostaa. Näetsen persaukinen menee tarvikeliikkeeseen nivelkaupoille. On vaan sen verran osunu eri avain välejä kohdalle (ristiinsopivuuksia kun on nykyään kamalan paljon) ettei tosiaan työkalujen puutteen takia viittis pyöräillä töihin. Ja vielä kun mun autoremontit yllättäen ajoittuu aina aikaan jolloin ei paljon työkaluostoksille lähdetä...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
- Paikkakunta: Pori
Kiitoksia tiedoista, "lainasin" jo töistä avaimen. Juu, usein ne on ollu kapeita kauloja ja lähes aina pirun ahtaassa paikassa vääntää. Tässä näytti jarrurempan yhteydessä tutkittuna olevan vähän paremmin tilaa. Niin siis ens viikon tiistaina vika päivä leimata ja hommia vielä tuo nikama ja etuvakaajan kaikki kumit. Seuraava ehkä verstashetki on jo tulevana sunnuntaina... Siitä siis tää typerältä tuntuva tiedustelu avaimesta.
No sen verran vielä, jos kiinnostaa, että tosiaan jarrut on satuloita vaille uusittu, n.1,5kk sitte kun viimeksi pääsin verstaalle. Autolla ajettu karvan vaille 300tkm. 2+4 K-A, käytetynä tuotu maahan. Omalla tavallaan kiva korjata tollasta autoa mistä on vaan paikat ekan kerran loppu, ettei tarvi muuta ku vaihtaa palikkaa (eikä sitäkään kovin paljon) ,ettei niiku yleensä ensin poisteta virityksiä ja vasta sitte uusita osia.
Muuten on pelannu kivasti, tosin starttaa laiskasti. Taitaapi tarvitta vielä uuden patterin.
No sen verran vielä, jos kiinnostaa, että tosiaan jarrut on satuloita vaille uusittu, n.1,5kk sitte kun viimeksi pääsin verstaalle. Autolla ajettu karvan vaille 300tkm. 2+4 K-A, käytetynä tuotu maahan. Omalla tavallaan kiva korjata tollasta autoa mistä on vaan paikat ekan kerran loppu, ettei tarvi muuta ku vaihtaa palikkaa (eikä sitäkään kovin paljon) ,ettei niiku yleensä ensin poisteta virityksiä ja vasta sitte uusita osia.
Muuten on pelannu kivasti, tosin starttaa laiskasti. Taitaapi tarvitta vielä uuden patterin.
Mulla sama homma ihan just edessä, joten olen kiitollinen kaikista vinkeistä.aaltojarvi kirjoitti: No sen verran vielä, jos kiinnostaa, että tosiaan jarrut on satuloita vaille uusittu, n.1,5kk sitte kun viimeksi pääsin verstaalle.
Menikö levyjen vaihto kivutta vai tarvittiinko voimaa/lämpöä/erikoistyökaluja?
Mistä hankit levyt ja palat?
Oliko sylintereiden herkistelyssä iso homma?
Hankitko vaihtosatsin pinnit, kumit + muut kilkkeet jostain vai laitoitko vanhat?
- Veijo
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
- Paikkakunta: Pori
Menikö levyjen vaihto kivutta vai tarvittiinko voimaa/lämpöä/erikoistyökaluja?
Meni kivuttomasti, eikä tarvita erikoistyökaluja, paitsi käsijarrukenkien jousia varten taivutin vanhoista kärkipihdeistä toisen sakaran kärjestä 90 astetta sisään päin. On melko ahdasta siellä... Lämpöä ei tarvittu ollenkaan. Käsijarrun vivut siellä kenkien välissä oli aika lailla jumissa mut nekin lähti liikkeelle rostoffilla ja viilapenkin välissä poksareilla nylpyttämällä.
Mistä hankit levyt ja palat?
Tässä tapauksessa (oma auto) hain kamat motonetistä, oli sen verran edullisemmat että otin riskin kun kilsoja tulee melko vähän. Siis levyt, palat ja käsijarrrukengät, jousisarjan ja vaijerit sekä jarruletkut. Vajaa 2000km on menny hyvin.
Oliko sylintereiden herkistelyssä iso homma?
Sylinterit ja liukutapit liikku suorastaan täydellisesti eikä siis tarvinnu mitään. Silti kyllä putsasin tapit pistin kuparitahnaa. Ja toisesta takasatulasta meinas pullahtaa männän pölykumi pois paikaltaan, mut sekin asettu kun poljin mäntää uudestaan ulos ja laitoin kumin vaan takasin.
Luonnollisesti pyyhkäsin satulan rungoista pikkurälläkällä palojen pinnat puhtaiksi ja sipasin niihinkin kuparitahnaa (melko usein syy jarrujen jumiutumiseen on se että palat jumiutuu satuloihin).
Hankitko vaihtosatsin pinnit, kumit + muut kilkkeet jostain vai laitoitko vanhat?
Tosiaan asennussarjoja tai kumeja en laittanu muualle ku sinne kässäriin. Ei vaan ollu muualla tarvetta. Jopa ne kässärin säätöruuvit oli vain pölyiset. Yksi jarruputki meinas olla piukassa letkunpäässä, mut sekin lähti kun kaivoin sen kiinnike klipsun pois edestä että sai avaimen kunnolla paikoilleen. Kaikki ilmaruuvitkin aukes, ja oli myös reijät auki.
Nii ja melko hyvin mahtuu hääräämään mutterimopolla.
Käsijarrussa on melko paljon säätöjä: eli ensin auton alta vaijereiden ja mekanismin kehyksen säädöt nolliin ja sitten kenkien säädöstä lähelle. Sen jälkeen vaijereiden säädöistä kahvan liike sopivaksi.
Meni kivuttomasti, eikä tarvita erikoistyökaluja, paitsi käsijarrukenkien jousia varten taivutin vanhoista kärkipihdeistä toisen sakaran kärjestä 90 astetta sisään päin. On melko ahdasta siellä... Lämpöä ei tarvittu ollenkaan. Käsijarrun vivut siellä kenkien välissä oli aika lailla jumissa mut nekin lähti liikkeelle rostoffilla ja viilapenkin välissä poksareilla nylpyttämällä.
Mistä hankit levyt ja palat?
Tässä tapauksessa (oma auto) hain kamat motonetistä, oli sen verran edullisemmat että otin riskin kun kilsoja tulee melko vähän. Siis levyt, palat ja käsijarrrukengät, jousisarjan ja vaijerit sekä jarruletkut. Vajaa 2000km on menny hyvin.
Oliko sylintereiden herkistelyssä iso homma?
Sylinterit ja liukutapit liikku suorastaan täydellisesti eikä siis tarvinnu mitään. Silti kyllä putsasin tapit pistin kuparitahnaa. Ja toisesta takasatulasta meinas pullahtaa männän pölykumi pois paikaltaan, mut sekin asettu kun poljin mäntää uudestaan ulos ja laitoin kumin vaan takasin.
Luonnollisesti pyyhkäsin satulan rungoista pikkurälläkällä palojen pinnat puhtaiksi ja sipasin niihinkin kuparitahnaa (melko usein syy jarrujen jumiutumiseen on se että palat jumiutuu satuloihin).
Hankitko vaihtosatsin pinnit, kumit + muut kilkkeet jostain vai laitoitko vanhat?
Tosiaan asennussarjoja tai kumeja en laittanu muualle ku sinne kässäriin. Ei vaan ollu muualla tarvetta. Jopa ne kässärin säätöruuvit oli vain pölyiset. Yksi jarruputki meinas olla piukassa letkunpäässä, mut sekin lähti kun kaivoin sen kiinnike klipsun pois edestä että sai avaimen kunnolla paikoilleen. Kaikki ilmaruuvitkin aukes, ja oli myös reijät auki.
Nii ja melko hyvin mahtuu hääräämään mutterimopolla.
Käsijarrussa on melko paljon säätöjä: eli ensin auton alta vaijereiden ja mekanismin kehyksen säädöt nolliin ja sitten kenkien säädöstä lähelle. Sen jälkeen vaijereiden säädöistä kahvan liike sopivaksi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
- Paikkakunta: Pori
Noniin, nivel on uusittu. Uudessa nivelessä avainväli on se 41mm, mutta vanhassa olikin 36mm ja vielä sillai vaan kahdelta puolelta kevennettynä kun uusi oli 12 kulmanen. Molemmat oli TRW:n tekeleitä, tosin uusi oli numeroltaan 83 ja vanha 88. Nii ja uusi oli kuitenkin Lemförderin pussissa... Että sillai.