W203 automaati öljyn vaihto
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
W203 automaati öljyn vaihto
Millainen homma on vaihtaa kannattaako itse kokeilla, ilmeisesti pitää olla tikku ainakin.
Jos jollain muistikuvaa mitä maksaa mersun huollossa noin arvio.
Auto on 200cdi TA -02.
Jos jollain muistikuvaa mitä maksaa mersun huollossa noin arvio.
Auto on 200cdi TA -02.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Ei ole hommana kummoinen.
Propusta valuttele öljyt pois ja kun ei enään valu, öljypohja pois ja suodatin ja tiiviste uusiksi. Pyyhi rätillä moskat pois öljypohjasta. Älä kiristä öljypohjaa liian tiukalle ettei mene kieroksi ja ala vuotamaan. Mittatikun reiästä uutta rasvaa tilalle suunnilleen saman verran tilalle kuin tuli pois (n. 3-4l). Turbiinissa ei ole tyhjennysproppua vaikka kuka mitä sanoisi.
Käy kaikki vaihteet läpi paikallaan auton käydessä ja mittaa öljyn määrä auton käydessä P-asennossa. Käy ajamassa laatikko lämpimäksi ja mittaa uudelleen.
Mittatikun ja sinetin putkeen saat veholta tai KL:stä.
Jos ei halua käsiään liata niin kantsii viedä veholle, tulee halvemmaksikin kun ei tartte mittatikkua ostaa.
Propusta valuttele öljyt pois ja kun ei enään valu, öljypohja pois ja suodatin ja tiiviste uusiksi. Pyyhi rätillä moskat pois öljypohjasta. Älä kiristä öljypohjaa liian tiukalle ettei mene kieroksi ja ala vuotamaan. Mittatikun reiästä uutta rasvaa tilalle suunnilleen saman verran tilalle kuin tuli pois (n. 3-4l). Turbiinissa ei ole tyhjennysproppua vaikka kuka mitä sanoisi.
Käy kaikki vaihteet läpi paikallaan auton käydessä ja mittaa öljyn määrä auton käydessä P-asennossa. Käy ajamassa laatikko lämpimäksi ja mittaa uudelleen.
Mittatikun ja sinetin putkeen saat veholta tai KL:stä.
Jos ei halua käsiään liata niin kantsii viedä veholle, tulee halvemmaksikin kun ei tartte mittatikkua ostaa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Minulle vaihdettiin tänään molempiin autoihin laatikon öljyt. Homma ei sinänsä ole kummoinen. Etenkin jos sen tietää. Siksi maksoin mielelläni työstä ulkopuoliselle hiukan.
Sen verran Jani Anttilan ohjeisiin jatkaisin, että täyttöaukon korkin löytäminen edellyttää koneen päältä olevien muovien poistamista.
Kun laatikon pohja on auki, pohja kannattaa myös pestä ja tietysti sitten kuivata kunnolla. Laatikon pohjalla oleva magneetti pitää myös muistaa putsata.
Ja tosiaan, näissä uusissa C-Mersuissa ja facelift-SLK:issa ei näköjään tule kaikki öljyt ulos vaan turbiiniin jää väistämättä jonkin verran vanhaa jäljelle Pölhöä suunnittelua Saksassa, sanon minä.
Sen verran Jani Anttilan ohjeisiin jatkaisin, että täyttöaukon korkin löytäminen edellyttää koneen päältä olevien muovien poistamista.
Kun laatikon pohja on auki, pohja kannattaa myös pestä ja tietysti sitten kuivata kunnolla. Laatikon pohjalla oleva magneetti pitää myös muistaa putsata.
Ja tosiaan, näissä uusissa C-Mersuissa ja facelift-SLK:issa ei näköjään tule kaikki öljyt ulos vaan turbiiniin jää väistämättä jonkin verran vanhaa jäljelle Pölhöä suunnittelua Saksassa, sanon minä.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
WIS kertoo että proppu on jätetty pois säästösyistä. Paljonkohan proppu maksaaeerola kirjoitti: Ja tosiaan, näissä uusissa C-Mersuissa ja facelift-SLK:issa ei näköjään tule kaikki öljyt ulos vaan turbiiniin jää väistämättä jonkin verran vanhaa jäljelle Pölhöä suunnittelua Saksassa, sanon minä.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Eipä tuo niin kauheen vaikeelta kuulosta mutta tikku tosiaan pitäisi hommata ilmeisesti KL myy edullisimmin , suodatin sieltä on varmaan kanssa alkuperäinen MB vai onko tarvike.
Mitään hinta arviota ei kellään ole vaihdosta.
Eipä vissiin enää KL myy suodattimia ja tikkuja en ainakaan löytänyt.
Mitään hinta arviota ei kellään ole vaihdosta.
Eipä vissiin enää KL myy suodattimia ja tikkuja en ainakaan löytänyt.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Kyllä KL myy
Kyllähän se Kl noita myy. Olet ilmeiseti katsonut niiden uutta luetteloa, jossa on vain murto-osa niiden myymistä tuotteista, siinähän on baijerilaistenkin hilppeet samoissa kansissa.. Eli lyhyestisanottuna ko. katalooki on aika syvältä, no onneksi on vanha tallessa.
Terve öljynvaihtajat! Olen omaani, pykälää vanhempaan vaihtanut ja tikun puute vaivasi siinäkin Varmistin silloin veholta, että oikea öljynkorkeus on pohjasta lämpimänä n. 20-60mm, mittasin omasta jäykähköllä sähköjohdon pätkällä korkeuden n40mm: riin. Onko tossa 203 mallissa, edes luukkua "kytkinkopan" pohjassa? Jos niin ottaisin kyllä porakoneen ja kierretapin ja asentaisin propun turbiinin alapuolelleJani Anttila kirjoitti:WIS kertoo että proppu on jätetty pois säästösyistä. Paljonkohan proppu maksaaeerola kirjoitti: Ja tosiaan, näissä uusissa C-Mersuissa ja facelift-SLK:issa ei näköjään tule kaikki öljyt ulos vaan turbiiniin jää väistämättä jonkin verran vanhaa jäljelle Pölhöä suunnittelua Saksassa, sanon minä.
WIS kertoo että proppu on jätetty pois säästösyistä. Paljonkohan proppu maksaa [/quote] Terve öljynvaihtajat! Olen omaani, pykälää vanhempaan vaihtanut ja tikun puute vaivasi siinäkin Varmistin silloin veholta, että oikea öljynkorkeus on pohjasta lämpimänä n. 20-60mm, mittasin omasta jäykähköllä sähköjohdon pätkällä korkeuden n40mm: riin. Onko tossa 203 mallissa, edes luukkua "kytkinkopan" pohjassa? Jos niin ottaisin kyllä porakoneen ja kierretapin ja asentaisin propun turbiinin alapuolelle [/quote]
Moro! helpointa on tehdä näin = Öljyt pois öljypohjasta, vaihdetaan suodatin. lisätään tarvittava n.3lt öljy lootaan. Päästetään oikean puolimmainen öljyn paluu putki vaihteisto irti. Auto käyntiin ja lasketaan 3 litraa lootasta pihalle. Täytetään laatikko uudestaan. Ja näin olemme vaihtaneet laatikosta 6 litraa öljyä.
Moro! helpointa on tehdä näin = Öljyt pois öljypohjasta, vaihdetaan suodatin. lisätään tarvittava n.3lt öljy lootaan. Päästetään oikean puolimmainen öljyn paluu putki vaihteisto irti. Auto käyntiin ja lasketaan 3 litraa lootasta pihalle. Täytetään laatikko uudestaan. Ja näin olemme vaihtaneet laatikosta 6 litraa öljyä.
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
siitä 10 euroo tunti saa
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
[/quote]Finski kirjoitti:Varmistin silloin veholta, että oikea öljynkorkeus on pohjasta lämpimänä n. 20-60mm, mittasin omasta jäykähköllä sähköjohdon pätkällä korkeuden n40mm: riin.
Melkoinen toleranssi.20mm:llä öljy juuri ja juuri yltää suodattimeen, 60mm:llä koko öljypohja on täynnä.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Melkoinen toleranssi.20mm:llä öljy juuri ja juuri yltää suodattimeen, 60mm:llä koko öljypohja on täynnä.[/quote]Jani Anttila kirjoitti:Finski kirjoitti:Varmistin silloin veholta, että oikea öljynkorkeus on pohjasta lämpimänä n. 20-60mm, mittasin omasta jäykähköllä sähköjohdon pätkällä korkeuden n40mm: riin.
Heh nyt menee Quoten Quota.. Joku aikaisemmin ehdotteli tota mittaamista.. en minä
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
siitä 10 euroo tunti saa
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 798
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Onko tossa 203 mallissa, edes luukkua "kytkinkopan" pohjassa? Jos niin ottaisin kyllä porakoneen ja kierretapin ja asentaisin propun turbiinin alapuolelle
Mitäköhän tarkoitit ... Mikä on turbiinin alapuoli? Mitenkä turbiinin tasapainotus? Mitäköhän lastut tekevät turbiinissa jne ...[/code]
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
C 200 CDI tomaatin ö-vaihto
Moi,
Miksi haluatte vaihtaa automaattilootaan öljyt vaikkei se kuulu huolto-ohjelmaan ?
Onko kyseessä sama varmuuden maksimointi kuin oma tapani vaihtaa moottorin öljyt 7000 km välein. (70-luvulta jäänyt tapa)
Miten usein ne lootan öljyt tulisi vaihtaa ?
Kiitos kommenteista
W203 CDI200-01
Miksi haluatte vaihtaa automaattilootaan öljyt vaikkei se kuulu huolto-ohjelmaan ?
Onko kyseessä sama varmuuden maksimointi kuin oma tapani vaihtaa moottorin öljyt 7000 km välein. (70-luvulta jäänyt tapa)
Miten usein ne lootan öljyt tulisi vaihtaa ?
Kiitos kommenteista
W203 CDI200-01
W203CDI
Re: C 200 CDI tomaatin ö-vaihto
Terve! Helpompi ja ennenkaikkea paljon halvempi vaihtaa öljyt, kuin koko laatikko Omaani ja moneen muuhun olen vaihtanut n.60000 km väleinhanta kirjoitti:Moi,
Miksi haluatte vaihtaa automaattilootaan öljyt vaikkei se kuulu huolto-ohjelmaan ?
Onko kyseessä sama varmuuden maksimointi kuin oma tapani vaihtaa moottorin öljyt 7000 km välein. (70-luvulta jäänyt tapa)
Miten usein ne lootan öljyt tulisi vaihtaa ?
Kiitos kommenteista
W203 CDI200-01
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
??Aki P kirjoitti:Vaikka juuri todettiin ettei 203:ssa ole turbiinin roppua, niin olen sellaisen joskus sieltä kuitenkin löytänyt. Taisi olla ensimmäisiä w203 automaatteja vm.-00. Kun taas joissakin 202:n automaateissakin on roppu unohtunut.
muistaakseni oli niin että proput poistui jo 722.5 laatikoissa jossakin vaiheessa ja 722.6:ssa ei proppua ole missään. Lieneekö jossakin 203:ssa ollu 722.5? Ei tietääkseni... Kaivan faktan tuosta toisesta koneesta kunhan saan aikaiseksi.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
W203:n valmistus alkoi muutamalla mallilla 02/2000, eli periaatteessa alkupään autoissa voi olla proppu, mikäli siihen on tuollainen ennen 22.9.1999 valmistettu laatikko eksynyt, mikä mielestäni on todella epätodennäköistä.WIS kirjoitti: TRANSMISSION 722.6## /6## ## as of 1772285 as of 22.9.99
For reasons of cost, the oil drain plug on the torque converter has been deleted for all transmission variants.
Alkuvuonna 2000 valmistettiin malleja 220cdi, 200K, 240 ja 320. Loppuvuoden autoista lienee turha proppua etsiä. Omani lähti tehtaalta 28.4.2000 ja sarjanumero on 2090769, eli ollaan jo kaukana propuista. Sarjanumeron tarkistamallahan se asia selviää.
EPC:ssä proppu kuitenkin on kuvattuna autosta riippumatta. Esim. C180K:lle EPC tarjoaa proppua varaosanumerolla N000000000648. C180K:n valmistus alkoi vasta 2002 ja proppua ei siis missään nimessä pitäisi olla. Valmistenumeroa minulla ei ollut käytettävissä, mutta tuon pitäisi kyllä osata filtteröidä tiedot ilmankin...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Re: W203 automaati öljyn vaihto
Heippa!jjruutiainen kirjoitti:Millainen homma on vaihtaa kannattaako itse kokeilla, ilmeisesti pitää olla tikku ainakin.
Jos jollain muistikuvaa mitä maksaa mersun huollossa noin arvio.
Auto on 200cdi TA -02.
Katselin juuri tehtyä(joulukuun alussa) huoltolaskua AstrumAutosta. A-huolto jonka yhteydessä erillisenä työnä automaatin öljynvaihto:
Vaihtotyö............124,50€
Tiiviste....................9,00€
Suodatin..............24,50€
Sinetti.....................0,80€
Öljy 6 litraa.........75,00€
Tiivisterengas......0,80€
Että tämmönen tapaus
Re: W203 automaati öljyn vaihto
Onkos tuo nyt uutinen jotta kyseinen pulju heittää arvalla loppusumman laskuun, haulla löytyy aiheesta tarkempaa juttua.Juhana3 kirjoitti:Heippa!
Katselin juuri tehtyä(joulukuun alussa) huoltolaskua AstrumAutosta. A-huolto jonka yhteydessä erillisenä työnä automaatin öljynvaihto:
Vaihtotyö............124,50€
Tiiviste....................9,00€
Suodatin..............24,50€
Sinetti.....................0,80€
Öljy 6 litraa.........75,00€
Tiivisterengas......0,80€
Että tämmönen tapaus
Tuo öljy on näköjään jostain syystä hinnoiteltu liian halvaksi ja toisaalta vaihtotyöstä on sitten rankaistu oikein olan takaa. Öljyn pitäisi maksaa luokkaa 18...22 € / litra.
Suosittelen viemään Nikkaselle ensikerralla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W203 automaati öljyn vaihto
Onko olemassa jotain syytä, miksi sinetti pitäisi laittaa? Toisaalta, tuo lienee korkin alla oleva tiivisterengas - ei sitäkään olisi kannattanut hukata niin asiakkaalta olisi säästynyt (kaljapullon verran raha) loppulaskussa.Juhana3 kirjoitti:...Sinetti.....................0,80€...
...Tiivisterengas......0,80€...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: W203 automaati öljyn vaihto
Oikeasti tuo vaihdettujen osien ja tehtyjen töiden luettelo otetaan koneelta loppulaskuun. Sillä ei ole juuri mitään tekemistä todellisten vaihdettujen osien kanssa. Käytetty öljymerkkikin saattaa olla jotain aivan muuta mitä on laskutettu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Suodatin ei ole kiinni ruuveilla, se vain painetaan paikalleen.
WIS kertoo kiristysmomenteiksi seuraavaa:
Öljyproppu 20Nm, paitsi 722.649 22Nm
Öljypohja 8Nm
http://www.mercedesshop.com/Wikka/Trans7226Fluid
Tossapa hyödyllinen linkki omatoimivaihtajille. Linkissä kuva öljytikusta mittoineen. Kylmän öljyn viivoja tuossa ei näy mutta wis:n ja ton saitin kuvia vertailemalla arvioisin niiden olevan jossakin 1 & 2cm kohdalla. Eipä niillä kylmän öljyn merkeillä sinänsä merkitystä ole kun kuumaksi ne rasvat pitää ajaa kuitenkin.
Itselleni tuollaisen tikun tekaisin ja ohjeena muille mainittakoon että siitä tikusta kannattaa tehdä aika ohkanen ja päästään pyöristetty että menee kivasti putkesta läpi. Kun tungette tikkua putkeen se jumittelee parissa kohtaa joten varmistu että se varmasti menee pohjaan asti. Jäykähköstä sähköjohdosta ei muuten kannata tikkua haaveilla, koska se on pyöreä ja sotkeentuu ympäriinsä vedettäessä sitä pois, jolloinka "lukeminen" on likipitäen mahdotonta. Tee siis pellistä tai hyödynnä joku vanha öljytikku. Täyttäminen on hyvä aloittaa kolmella litralla, jos sitä proppua ei löydy.
WIS kertoo kiristysmomenteiksi seuraavaa:
Öljyproppu 20Nm, paitsi 722.649 22Nm
Öljypohja 8Nm
http://www.mercedesshop.com/Wikka/Trans7226Fluid
Tossapa hyödyllinen linkki omatoimivaihtajille. Linkissä kuva öljytikusta mittoineen. Kylmän öljyn viivoja tuossa ei näy mutta wis:n ja ton saitin kuvia vertailemalla arvioisin niiden olevan jossakin 1 & 2cm kohdalla. Eipä niillä kylmän öljyn merkeillä sinänsä merkitystä ole kun kuumaksi ne rasvat pitää ajaa kuitenkin.
Itselleni tuollaisen tikun tekaisin ja ohjeena muille mainittakoon että siitä tikusta kannattaa tehdä aika ohkanen ja päästään pyöristetty että menee kivasti putkesta läpi. Kun tungette tikkua putkeen se jumittelee parissa kohtaa joten varmistu että se varmasti menee pohjaan asti. Jäykähköstä sähköjohdosta ei muuten kannata tikkua haaveilla, koska se on pyöreä ja sotkeentuu ympäriinsä vedettäessä sitä pois, jolloinka "lukeminen" on likipitäen mahdotonta. Tee siis pellistä tai hyödynnä joku vanha öljytikku. Täyttäminen on hyvä aloittaa kolmella litralla, jos sitä proppua ei löydy.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Aika naurettaa toimintaa mersun puolesta, kun jättää turpiinin tyhjennyspropun pois. Noh kysäsin huollosta, niin ovat toimineet siten että
vaihtavat vain sen 4 litraa ja suodattimen. Autolla ajetaan 20tkm ja vaihdetaan tuo 4 litraa uusiksi. näin saadaan öljyyn vaihtuvuus. Tietysti varmaankin se kierrätys on paras vaihtoehto.
vaihtavat vain sen 4 litraa ja suodattimen. Autolla ajetaan 20tkm ja vaihdetaan tuo 4 litraa uusiksi. näin saadaan öljyyn vaihtuvuus. Tietysti varmaankin se kierrätys on paras vaihtoehto.
220.128 Black Mirror
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kysyin että huuhtelemalla vai ei...ja tyhjennys roppua ei ole.
vastaus oli etä eivät huuhdelleet.
Mutta pelaa huomattavasti paremminkuin ennen.
Voin vaikka 20tkm ajon jälkeen käydä vaihdattaas pelkät öljyt taas.
vastaus oli etä eivät huuhdelleet.
Mutta pelaa huomattavasti paremminkuin ennen.
Voin vaikka 20tkm ajon jälkeen käydä vaihdattaas pelkät öljyt taas.
Käyttö autona=XC90 -2004
EX MB:t
w124 Coupe 3,4 amg -92
w203 1,8 kompressor avantgard sport -2003
+ muita kymmenkunta eri merkkiä ja mallia.
EX MB:t
w124 Coupe 3,4 amg -92
w203 1,8 kompressor avantgard sport -2003
+ muita kymmenkunta eri merkkiä ja mallia.