180 C -94 mitariston ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pappatuna
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

180 C -94 mitariston ongelma

Viesti Kirjoittaja pappatuna »

Kirjoitin aikaisemmn seuraavasti, mutta en saanut apuja, en luovuta:

Mulla on samaa vikaa (180 C -94) sekä polttoaine- että nopeusmittarissa eli mittarit ovat aivan nollissa, mutta kun olen ajanut jonnin aikaa, niin alkavat toimimaan eli pompahtavat ylös näyttämään oikeaa lukemaa!!

Onko vika siis tahmeissa tapeissa/viisareissa?? Pitää putsata tapit/viisarit?
Miten ihmeessä saan sen lasin ensin pois, jotta pääsen viisareihin käsiksi?

Sitten vielä ummikon kysymys, onko mulla nopeusmittarissa vaijeri vai joku sähköinen epeli?

Auto on minulle uusi ja kytkin ottaa aika ylhäällä kiinni ja melko rivakasti. Onko tämä ominaisuus vai jokin vika. Voihan olla, kun olen ajellut ennen japsilla, niin tuntuu vain niin "tarkalta" siis se kytkin

KIITOS muuten vihjestä täällä forumissa ovien lukituksen kauko-ohjauksesta. Tilasin tänään RIMIstä osat ja asennusohjeet.

Kiitos forumista ja jatketaan hyvää informaation ja mielipiteiden vaihoa 8)
korsikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja korsikko »

Vika voi olla tahmeissa tapeissa, tai mittariston pinliittimessä joka on voinut hapettua. Mittariston irroitus, CRC:tä liittimeen ja puhdistus. Samalla voi laittaa vaikka sähköjohdosta mittarin tappeihin holkit.

itselläni toisinaan bensamittari temppuilee ja alkaa toimimaan kun ajaa mutkaan vähän kovempaa :)

Naapurista löytyy melko hyvät ohjeet w202:n mittariston huoltoon.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... yn_irrotus
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jumitti nuo neulat 202:ssa joskus minullakin, vaan vika korjaantui
itsekseen. Mittaristo on sähköinen. Jos sen mittariston vaivautuuu
irrottamaan, niin kannattaa vaihtaa samalla mittarivalojen polttimot,
kaiketi siellä semmoiset on.
Uffe
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Uffe »

Jep,mulla jumitti kansa nopeus&bensamittari.Nopeusmittariin auttoi tapin&neulan puhdistus.Bensamittariin ei auttanut,toimi ja ei toiminut.Viaksi osottautui oik.puoleinen polttoainetunnistin,tunnistimet on helppo mitata yleismittarilla onko kunnossa.Mittari vastusasentoon jos ei tule mitään lukemmaa anturi on sökö.
pappatuna
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

KIITOS AVUSTA! Nyt ei ..tuta lainkaan niin paljon mittariston sekoilu, kun tiedän miten asian korjaan.

Saan ensiviikolla keskuslukituksen kauko-ohjaus sarjan ja kun asennan sen aion samalla irrottaa mittariston erittäin hyvien ohjeiden mukaan ja puhdistaa mittariston.

Kerron kommentit kunhan saan homman tehtyä ja vähän käyttökokemusta.

Kiitos mersumiehille :lol:
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja oilhand »

mitarin neulojen puhdistus esim. tinnerillä auttaa joskus mut on jäänyt sellanen kutina et se kehittäs jostain lisää "liimaa" siihen neulan ja tapin väliin. toi putkitus vois olla hyvä.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
ceemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ceemeli »

Ite raaputin niistä tapeista sen maalin/pinnoitteen pois eikä sen jälkeen enää ollut jumitus ongelmia.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Itsellä on ollut myös noita mittariston jumimisia (moot lämpö ja nopeusmittari). Käytin mittarikorjaamossa missä kaveri purki mittariston ja kävi juotoksia läpi lämmittämällä niitä, lisäksi nopeusmittariin tappiin laitettiin muoviholkki. Tämä auttoi n 1 v ajan jonka jälkeen mittariston moottorinlämpömittari lakkasi toimimasta satunnaisesti. Purin mittariston, putsasin neulat, asensin holkin lämpömittarin tappiin ja kävin kaikki liittimet läpi oksidinpoistaja aineella. Kasasin mittariston ja eipä vaan lämpömittari toiminut. Otin uudelleen pöydälle, kävin ison määrän juotoksia kolvilla läpi (jotka liittyy lämpömittarin ja nopeusmittarin toimintaa), otin hienoa "1000" hiomapaperia jolla kävin varovasti kaikki liittimen pinnit läpi, myös 3 tappia jotka yhdistää mittarit piirilevyyn. Lisäksi tiukensin varovasti kaikki liitoksia vääntelemällä liittimien kontaktiholkkeja tiukemmalle. Nyt toimii mittaristo niin hyvin ettei ikinä ole minun aikana toiminut...
MB C180 vm -95
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja oilhand »

vikoja on erilaisia, toi liimautuminen on aikas yleinen. varsinkin tuontipirsseissä.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
tomppapoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja tomppapoika »

Putkitus on hyvä vaihtoehto ainakin itellä toimi paremmin kun pelkkä puhdistaminen. aivan ohutta sähköjohdon kuorta vaan tappeihin niin toimii.. Muista ottaa akunkenkä irti, muuten jää mittaristoon palamaan SRS-valo, eikä korjaannu kuin vikatesterikäynnillä!
-Tommi-

Kulkupelit:
w211 220cdi, 08
w203 c200k, 04
ex Saab 9-3 2,2tid
ex c180 vm-95
ex Mazda 323f (ex hifiauto rojektina)
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Itse olen kaksi kertaa mittariston purkaneena sitä mieltä että tahmaiset mittarien viisarit ja nämä putkitukset ei välttämättä ole parannus ongelmaan.

Kun näitä putkituksia tehdään ja tahmaisia viisareita puhdistellaan, unohdetaan että mittariston joutuu ottamaan pöydälle että ko toimenpiteitä pääsee tekemään. Tällöin mittariston takaa olevat liittimet irroitetaan jolloin kontaktit paranee ja hapettumat postuvat jonkin verran liittimiä auottaessa. Näin ollen vika saattaa poistua aivan toisesta syystä kuin itse korjaustoimenpiteestä.

Väittäisin että vika noiden putkitusten/neulojen puhdistusten jälkeen uusiutuu tod näköisesti vuoden sisällä jahka hape/huonot liitokset ja/tai huonot juotokset jatkavat etenemistään...
MB C180 vm -95
korsikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja korsikko »

Hapettuminen on tosiaan usein syynä ainakin bensa- ja lämpötilamittareitten kohdalla. CRC:tä kun laittaa ja puhdistaa liittimet hyvin niin luultavasti toimii ainakin jonkin aikaa.
Fenton
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Fenton »

ttiikeri kirjoitti:Itse olen kaksi kertaa mittariston purkaneena sitä mieltä että tahmaiset mittarien viisarit ja nämä putkitukset ei välttämättä ole parannus ongelmaan.
No, ne kaksi seemallin mittaristoa jotka olen purkanut tuon jumittamisen takia, olivat ihan kunnolla liimaantuneet kiinni, joutui sormella ihan tosissaan auttamaan että neula irtosi tapistaan, hirveä liisteri välissä.. Voihan se tietysti johtua hapettumistakin, mutta..
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
tomppapoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja tomppapoika »

Fenton kirjoitti:
ttiikeri kirjoitti:Itse olen kaksi kertaa mittariston purkaneena sitä mieltä että tahmaiset mittarien viisarit ja nämä putkitukset ei välttämättä ole parannus ongelmaan.
No, ne kaksi seemallin mittaristoa jotka olen purkanut tuon jumittamisen takia, olivat ihan kunnolla liimaantuneet kiinni, joutui sormella ihan tosissaan auttamaan että neula irtosi tapistaan, hirveä liisteri välissä.. Voihan se tietysti johtua hapettumistakin, mutta..
Jep. sama homma täällä, etenkin bensa- ja lämpömittarin neulaa joutui oikein olan takaa avittamaan, jotta sai irtoamaan tapista!
-Tommi-

Kulkupelit:
w211 220cdi, 08
w203 c200k, 04
ex Saab 9-3 2,2tid
ex c180 vm-95
ex Mazda 323f (ex hifiauto rojektina)
pappatuna
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Kiitos korsikko, annoit tosi hyvät ohjeet mitariston purkuun! Kiitti myös muille, jotka osallistuivat tähän keskusteluun ja antoivat hyviä vinkkejä

Purin mittariston köökin pöydällä ja putsasin mittareiden viisarit ja tapit. Viisarit/tapit oli tosi pahasti "limassa" ja vaati tosiaan oikeasti vähän sormenpäästä voimaa, että irtosivat toisistaan

Samalla holkitin tapit ja rapsutin mittariston takaa "urosliittimiä" varovasti. Nyt pelaa kaikki viisarit komiasti.

Asensin muuten viikonlopuna myös kaukosäädön keskuslukitukselle, ei ollut kovinkaan paha homma kun oli yleismittari ja merkkikohtainen ohje. Kaukosäätölaitteisto oli RIME Oy:stä ~55€
Migg0h
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Migg0h »

Joo niin juminu täälläki neulat! Kiitoksia vain tästä :D mahtavaa.
W203F Avantgarde 200CDI -06
W202 Elegance 250D -95
W201 Karvalakki 2.6L 190E -90

- meidän Mese perhe -
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mulla on ilmeisesti sitten kontaktihäiriöitä tai tankin anturi prakaa kun neuloista ei löytynyt minkäänlaista töhnää ja kaikki irtoaa yhtä helposti tapista. Vain polttoainemittari temppuilee.

Täällä selaillessa on tullut ainakin kolmenlaisia ongelmia mittariston kanssa:
- viisarit 'liimautuu' tappeihin
- kontaktihäiriöitä juotoksissa, liittimissä tms mittariston tienoilla
- anturivika (polttoaine)

Jos vain yksi mittari temppuilee kannattanee mitata anturipään lukemat (vrt. pa-anturi) ennenkuin alkaa mittaristoa irroittamaan. Jos häiriöitä on useammassa mittarissa on vikakin todennäköisimmin mittariston sisällä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin