Automaattilaatikko 300D -87
Automaattilaatikko 300D -87
Sattuiskohan keltään löytymään automaattilaatikosta räjäytyskaaviota jyväskylän liepeiltä.
pelkkä paineiden säätö voi auttaa vikaan.. ohjeita varmaan löytyy haku toiminnolla...Antti K kirjoitti:Ihan tarkkaa en tiedä vielä mikä vaivaa kun ei ole minun auto, mutta vaihteen vaihdossa on jotain ongelmaa. Henkilökohtaisesti minä en suostu ilman minkäänlaisia kuvia olemaan koko korjauspuuhassa mukana.
Nyt kaivattaisiin hiukan tarkempaa vika-analyysiä, eli miten se laatikko temppuaa -- löytyykö kaikki vaihteet, vaihtaako liian aikaisin, vaihtaako liian myöhään, täräyttääkö vaihdettaessa, kestääkö vaihtaminen kauan, pitääkö ääntä, vaihtaako jatkuvasti pienemään, eikö vaihda pienempään...?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nonniin sain lisää tietoa.
Vaihtaminen kuulemma kestää kauan eli viittais enemmänkin tiivisteongelmaan kun paineisiin. Laatikosta löytyy kaikki vaihteet ja ne kytkeytyy kyllä aikanaan turhankin terävästi.
Talvella mukava kun perä irtoaa tiestä vaihtamisen seurauksena.
En tiedä auttaisko paineiden säätäminen pika-apuna?
Vaihtaminen kuulemma kestää kauan eli viittais enemmänkin tiivisteongelmaan kun paineisiin. Laatikosta löytyy kaikki vaihteet ja ne kytkeytyy kyllä aikanaan turhankin terävästi.
Talvella mukava kun perä irtoaa tiestä vaihtamisen seurauksena.
En tiedä auttaisko paineiden säätäminen pika-apuna?
Mulla on saman tyyppistä ongelmaa kylmällä laatikolla. Kylmänä myös pitää välillä kakkosta kauan sisällä ja sit vaihtaa heti kolmosen perään jo nelosen osakaasulla (n. 2 sekunnin sisällä). Ja varsinkin kakkosella pitää ensin kauan, sitten kierrokset nousee ja vaihtaa kolmosen. Noi ongelmat pelkästään kylmänä/viileänä.Antti K kirjoitti:Vaihtaminen kuulemma kestää kauan eli viittais enemmänkin tiivisteongelmaan kun paineisiin. Laatikosta löytyy kaikki vaihteet ja ne kytkeytyy kyllä aikanaan turhankin terävästi.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Mulla on täsä nyt kolmena aamuna peräkkäin ollu semmonen oire että automaatti vaihtaa kylmänä niin että tärähtää, mutta kun ajaa 5km ni rupee oleen normaali. Missä Olis vikaa?
ennen ollu kankee vaihtaan pakkasaamuina alkuun, nyt vaihtaa niinkun ampumalla.
lämpösenä on niinku kello-toimii ja vaihtaa pehmeästi. Olisko öljynvaihto tai suodatin?


S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Pakko kommentoida, että mulla alko just temppuileen normaalia enemmän laatikon öljyn vaihdon ja suodattimen vaihdon jälkeen viime viikollaHubimersu kirjoitti:Olisko öljynvaihto tai suodatin?

W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
eikös tuo johdu ihan siitä että laatikko ei oo kerennyt vielä lämpenemään...Hubimersu kirjoitti:Mulla on täsä nyt kolmena aamuna peräkkäin ollu semmonen oire että automaatti vaihtaa kylmänä niin että tärähtää, mutta kun ajaa 5km ni rupee oleen normaali. Missä Olis vikaa?ennen ollu kankee vaihtaan pakkasaamuina alkuun, nyt vaihtaa niinkun ampumalla.
lämpösenä on niinku kello-toimii ja vaihtaa pehmeästi. Olisko öljynvaihto tai suodatin?
ei tee varmaan hyvää laatikolle, kannattaa vaihtaa "itse" kun laatikko on vielä kylmä, ei kengi kylmänä ja nostaa kaasua vähän ennen vaihtoa niin laatikko vaihtaa pehmeämmin
mikky kirjoitti:Mulla on saman tyyppistä ongelmaa kylmällä laatikolla. Kylmänä myös pitää välillä kakkosta kauan sisällä ja sit vaihtaa heti kolmosen perään jo nelosen osakaasulla (n. 2 sekunnin sisällä). Ja varsinkin kakkosella pitää ensin kauan, sitten kierrokset nousee ja vaihtaa kolmosen. Noi ongelmat pelkästään kylmänä/viileänä.Antti K kirjoitti:Vaihtaminen kuulemma kestää kauan eli viittais enemmänkin tiivisteongelmaan kun paineisiin. Laatikosta löytyy kaikki vaihteet ja ne kytkeytyy kyllä aikanaan turhankin terävästi.
mulla kans kylmänä luistaa kakosen ja kolmosen vaihto.. ja kolmonen pysyy hitaasti kiihdytettäessä päällä noi n120km/h asti! (lämpimänä noin 50km/h) siis jos kaasua ei löysää yhtään... mutta vaihtaa nätisti neloselle jos kaasua löysää aavistuksenkin...
Tuotani jos se paineensäätöjuttu siellä laatikon kyljessä on särki, niin sieltä on mennyt joku kalvo? Sen seurauksena valuu öljyä jonnekin, mihin?
Kun mulla on ongelmana liian pehmeät vaihdot läpi linjan. Kääntelin sitä paineensäädön karaa oikein urakallakin, mutta ei vaikutusta mihinkään.
Alipaineet laatikko saa moottorilta ihan niinkuin kuuluukin ja vaihtokohdat on ok. Vika tuli lyhyen ajan sisällä, eikä ole siitä siihen mennyt sen jälkeen. Olen rauhallisesti kaasulla vaihdellut, eikä vaihdon jälkeen tunnu luistoa.
Kun mulla on ongelmana liian pehmeät vaihdot läpi linjan. Kääntelin sitä paineensäädön karaa oikein urakallakin, mutta ei vaikutusta mihinkään.
Alipaineet laatikko saa moottorilta ihan niinkuin kuuluukin ja vaihtokohdat on ok. Vika tuli lyhyen ajan sisällä, eikä ole siitä siihen mennyt sen jälkeen. Olen rauhallisesti kaasulla vaihdellut, eikä vaihdon jälkeen tunnu luistoa.
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Kyllä mä ainaki ajan aika kevyellä kaasulla kylmällä koneella ja kevennän, et se vaihtais nopeammin, mutta varsinkin kun keventää niin vaihtaessa tuntuu et auto lähtee lentoon ku nykäisee oikein kunnolla. Siis tuo nimenomaan laatikon ollessa kylmä ja 2->3 vaihdossaepk kirjoitti:ei tee varmaan hyvää laatikolle, kannattaa vaihtaa "itse" kun laatikko on vielä kylmä, ei kengi kylmänä ja nostaa kaasua vähän ennen vaihtoa niin laatikko vaihtaa pehmeämmin
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Modulaattoria, eli sitä mihin menee se alipaine, saa pyöritellä joskus montakin kierrosta että sillä on vaikutusta, se ei ole kovin herkkä. Jos siitä menee kalvo rikki, niin kone imee laatikko öljyt luonnollisesti imusarjaan. Tämän huomaa kyllä savusta. Dieselissä taitaa alipainepumppu pumpata ne w124 koneeseen ja w123 ilmanputsariin.
Laatikossa on monia eri öljynpaineita.
Modulaattoripaine on se mitä säädetään laatikon kupeesta ja se määrää miten suurta vääntömomenttia laatikko välittää, käytännössä siis jämäkkyyttä.
Toinen paine mihin ulkopuolelta vaikutetaan, määrää vaihtokohdat. Kick down vaijeri vaikuttaa tähän paineeseen, kun vaijeria vedetään nousee paine. Tämä paine taistelee laatikossa keskipakosäätäjää vastaan, kun keskipakosäätimen painot ovat voitolla vaihtaa laatikko isonman pykälän.
Se että aski nykii (diesel) kylmänä, johtuu siitä että vaihtokohdat ovat siirtyneet normaalia ylenmäs. Tämä johtuu siitä että laatikon öljynpaineet ovat normaalia korkeammat. Nyt tarkkana. Vaihtokohdat säädetään suhteessa kaasupolkimen asentoon, siten, että laatikko vaihtaa isonmalle, ennen kuin syöttöpumpun säädin alkaa kuristamaan syöttöä vääntö laskee. Eli laatikkoon menee tietty vääntö ja se on säädetty sen mukaan, niin että vaihto ei nykäise. Kylmässä laatikossa voivat vaihtokohdat olla huomattavastikin korkeammat, tämä tuntuu eniten osakaasulla. Nykiminen johtuu siitä että moottorin kierrokset nousevat suhteessa kaasun asentoon ylenmäs ja pumpun säädin toimii ja pienentää syöttöä ja vääntöä, näin laatikko luulee edelleen että sen läpi viedään huomattavasti enenmän vääntöä kuin mitä sen läpi oikeasti menee ja se vaihtaa sen mukaan, eli liian jämäkästi.
Yleensä tämä on vähän kuluneenman laatikon ongelma, vähän vuotavakin laatikko nostaa öljynpaineet kylmänä, mutta kun laatikko on säädetty lämpimänä toimimaan oikein, ei se toimi oikein kylmänä kun paineet laatikossa ovat ihan toisella tasolla.
Jos laatikko tuntuu panttaavan pykälää kevyellä kaasulla, eli tuntuu että kaasua pitää vähän löysätä niin se ottaa halukkaanmin seuraavan pykälän, on KD-vaijeri liian tiukalla, sen säätäminen on turvallista aloitteliallekkin ja kannattaa. Siihen on paras ohje säätää se niin että autolla on mukava ajaa, kaasupohjassa vaihdot määräytyvät muualta.
Jos taas laatikko vaihtaa liian hitaasti vaihtotapahtuma kestää pitkään, johtuu se liian alhaisesta modulaattoripaineesta. Siis ei kun modulaattoria ruuvaamaan.
Jos taas vaihto kestää pitkään ja laatikko käy ikään kuin vapaalla ja sitten seuraava vaihde kytkeytyy terävästi, johtuu se kyseisen vaihteen kitkapintojen kulumisesta. Tätä voidaan vähentää yllättävän paljon modulaattoripaineen säädöllä. Voipa laatikosta saada vielä ihan hyvänkin. Painetta vain nostetaan, muut vaihteet kytkeytyvät tämän jälkeen ehkä hieman liiankin jämäkästi, mutta mikä tärkeintä se huonoin vaihde kytkeytyy riittävän jämäkästi ja kuluu huomattavasti vähenmän, kun luisto vähenee.
Tuossa sitä on laatikkohommaa. Melkokapulakieltä se on mutta kaipa siitä kiinnostuneille homma selviää. Tärkeintä laatikon säädössä on käyttää järkeä ja perstuntumaa. Minulla on näistä ihan kirjatkin, mutta ei skanneria.
Laatikossa on monia eri öljynpaineita.
Modulaattoripaine on se mitä säädetään laatikon kupeesta ja se määrää miten suurta vääntömomenttia laatikko välittää, käytännössä siis jämäkkyyttä.
Toinen paine mihin ulkopuolelta vaikutetaan, määrää vaihtokohdat. Kick down vaijeri vaikuttaa tähän paineeseen, kun vaijeria vedetään nousee paine. Tämä paine taistelee laatikossa keskipakosäätäjää vastaan, kun keskipakosäätimen painot ovat voitolla vaihtaa laatikko isonman pykälän.
Se että aski nykii (diesel) kylmänä, johtuu siitä että vaihtokohdat ovat siirtyneet normaalia ylenmäs. Tämä johtuu siitä että laatikon öljynpaineet ovat normaalia korkeammat. Nyt tarkkana. Vaihtokohdat säädetään suhteessa kaasupolkimen asentoon, siten, että laatikko vaihtaa isonmalle, ennen kuin syöttöpumpun säädin alkaa kuristamaan syöttöä vääntö laskee. Eli laatikkoon menee tietty vääntö ja se on säädetty sen mukaan, niin että vaihto ei nykäise. Kylmässä laatikossa voivat vaihtokohdat olla huomattavastikin korkeammat, tämä tuntuu eniten osakaasulla. Nykiminen johtuu siitä että moottorin kierrokset nousevat suhteessa kaasun asentoon ylenmäs ja pumpun säädin toimii ja pienentää syöttöä ja vääntöä, näin laatikko luulee edelleen että sen läpi viedään huomattavasti enenmän vääntöä kuin mitä sen läpi oikeasti menee ja se vaihtaa sen mukaan, eli liian jämäkästi.
Yleensä tämä on vähän kuluneenman laatikon ongelma, vähän vuotavakin laatikko nostaa öljynpaineet kylmänä, mutta kun laatikko on säädetty lämpimänä toimimaan oikein, ei se toimi oikein kylmänä kun paineet laatikossa ovat ihan toisella tasolla.
Jos laatikko tuntuu panttaavan pykälää kevyellä kaasulla, eli tuntuu että kaasua pitää vähän löysätä niin se ottaa halukkaanmin seuraavan pykälän, on KD-vaijeri liian tiukalla, sen säätäminen on turvallista aloitteliallekkin ja kannattaa. Siihen on paras ohje säätää se niin että autolla on mukava ajaa, kaasupohjassa vaihdot määräytyvät muualta.
Jos taas laatikko vaihtaa liian hitaasti vaihtotapahtuma kestää pitkään, johtuu se liian alhaisesta modulaattoripaineesta. Siis ei kun modulaattoria ruuvaamaan.
Jos taas vaihto kestää pitkään ja laatikko käy ikään kuin vapaalla ja sitten seuraava vaihde kytkeytyy terävästi, johtuu se kyseisen vaihteen kitkapintojen kulumisesta. Tätä voidaan vähentää yllättävän paljon modulaattoripaineen säädöllä. Voipa laatikosta saada vielä ihan hyvänkin. Painetta vain nostetaan, muut vaihteet kytkeytyvät tämän jälkeen ehkä hieman liiankin jämäkästi, mutta mikä tärkeintä se huonoin vaihde kytkeytyy riittävän jämäkästi ja kuluu huomattavasti vähenmän, kun luisto vähenee.
Tuossa sitä on laatikkohommaa. Melkokapulakieltä se on mutta kaipa siitä kiinnostuneille homma selviää. Tärkeintä laatikon säädössä on käyttää järkeä ja perstuntumaa. Minulla on näistä ihan kirjatkin, mutta ei skanneria.
Veikkaan, että minulla ainakin on aika kulunut laatikko... en edes tiedä oikeita kilsoja, mutta en usko, että ihan milliäPerttu K kirjoitti:Yleensä tämä on vähän kuluneenman laatikon ongelma

Tuo kuulostaa todennäköiseltä ja taidan ryhtyä viikonloppuna hommiin.Perttu K kirjoitti: Jos taas vaihto kestää pitkään ja laatikko käy ikään kuin vapaalla ja sitten seuraava vaihde kytkeytyy terävästi, johtuu se kyseisen vaihteen kitkapintojen kulumisesta. Tätä voidaan vähentää yllättävän paljon modulaattoripaineen säädöllä. Voipa laatikosta saada vielä ihan hyvänkin. Painetta vain nostetaan, muut vaihteet kytkeytyvät tämän jälkeen ehkä hieman liiankin jämäkästi, mutta mikä tärkeintä se huonoin vaihde kytkeytyy riittävän jämäkästi ja kuluu huomattavasti vähenmän, kun luisto vähenee.
Todella loistavaa tekstiä. Kiitos Perttu K
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Paineruuvia veivattiin kiinnipäin (myötäpäivään) neljä kierrosta. Ei se laatikko vieläkään uutta vastaa, mutta siirty remontti eteenpäin - toivottavasti pysyis kasassa ainakin kesään saakka.
Vaihtaminen nopeutui merkittävästi ennen kierrokset nousi vaihtamisen yhteydessä n.1000r/min nyt 200r/min joten ei pätki niin paljoa. Paineet mitataan siitä laatikon kyljestä nyt vaan ei ollut sopivaa adapteria, että olis mittarin saanu kiinni joten säädettiin pers tuntumalta.
Vaihtaminen nopeutui merkittävästi ennen kierrokset nousi vaihtamisen yhteydessä n.1000r/min nyt 200r/min joten ei pätki niin paljoa. Paineet mitataan siitä laatikon kyljestä nyt vaan ei ollut sopivaa adapteria, että olis mittarin saanu kiinni joten säädettiin pers tuntumalta.
jahas... tässähän tyhmempikin viisastu paljon.... taidampa v-loppuna kokeilla säättää noita laatikon paineita suuremmiksi... jospa se kakosen---> kolmosen vaihto heittäis luistamasta....(kylmänä).Perttu K kirjoitti:Modulaattoria, eli sitä mihin menee se alipaine, saa pyöritellä joskus montakin kierrosta että sillä on vaikutusta, se ei ole kovin herkkä. Jos siitä menee kalvo rikki, niin kone imee laatikko öljyt luonnollisesti imusarjaan. Tämän huomaa kyllä savusta. Dieselissä taitaa alipainepumppu pumpata ne w124 koneeseen ja w123 ilmanputsariin.
Laatikossa on monia eri öljynpaineita.
Modulaattoripaine on se mitä säädetään laatikon kupeesta ja se määrää miten suurta vääntömomenttia laatikko välittää, käytännössä siis jämäkkyyttä.
Toinen paine mihin ulkopuolelta vaikutetaan, määrää vaihtokohdat. Kick down vaijeri vaikuttaa tähän paineeseen, kun vaijeria vedetään nousee paine. Tämä paine taistelee laatikossa keskipakosäätäjää vastaan, kun keskipakosäätimen painot ovat voitolla vaihtaa laatikko isonman pykälän.
Se että aski nykii (diesel) kylmänä, johtuu siitä että vaihtokohdat ovat siirtyneet normaalia ylenmäs. Tämä johtuu siitä että laatikon öljynpaineet ovat normaalia korkeammat. Nyt tarkkana. Vaihtokohdat säädetään suhteessa kaasupolkimen asentoon, siten, että laatikko vaihtaa isonmalle, ennen kuin syöttöpumpun säädin alkaa kuristamaan syöttöä vääntö laskee. Eli laatikkoon menee tietty vääntö ja se on säädetty sen mukaan, niin että vaihto ei nykäise. Kylmässä laatikossa voivat vaihtokohdat olla huomattavastikin korkeammat, tämä tuntuu eniten osakaasulla. Nykiminen johtuu siitä että moottorin kierrokset nousevat suhteessa kaasun asentoon ylenmäs ja pumpun säädin toimii ja pienentää syöttöä ja vääntöä, näin laatikko luulee edelleen että sen läpi viedään huomattavasti enenmän vääntöä kuin mitä sen läpi oikeasti menee ja se vaihtaa sen mukaan, eli liian jämäkästi.
Yleensä tämä on vähän kuluneenman laatikon ongelma, vähän vuotavakin laatikko nostaa öljynpaineet kylmänä, mutta kun laatikko on säädetty lämpimänä toimimaan oikein, ei se toimi oikein kylmänä kun paineet laatikossa ovat ihan toisella tasolla.
Jos laatikko tuntuu panttaavan pykälää kevyellä kaasulla, eli tuntuu että kaasua pitää vähän löysätä niin se ottaa halukkaanmin seuraavan pykälän, on KD-vaijeri liian tiukalla, sen säätäminen on turvallista aloitteliallekkin ja kannattaa. Siihen on paras ohje säätää se niin että autolla on mukava ajaa, kaasupohjassa vaihdot määräytyvät muualta.
Jos taas laatikko vaihtaa liian hitaasti vaihtotapahtuma kestää pitkään, johtuu se liian alhaisesta modulaattoripaineesta. Siis ei kun modulaattoria ruuvaamaan.
Jos taas vaihto kestää pitkään ja laatikko käy ikään kuin vapaalla ja sitten seuraava vaihde kytkeytyy terävästi, johtuu se kyseisen vaihteen kitkapintojen kulumisesta. Tätä voidaan vähentää yllättävän paljon modulaattoripaineen säädöllä. Voipa laatikosta saada vielä ihan hyvänkin. Painetta vain nostetaan, muut vaihteet kytkeytyvät tämän jälkeen ehkä hieman liiankin jämäkästi, mutta mikä tärkeintä se huonoin vaihde kytkeytyy riittävän jämäkästi ja kuluu huomattavasti vähenmän, kun luisto vähenee.
Tuossa sitä on laatikkohommaa. Melkokapulakieltä se on mutta kaipa siitä kiinnostuneille homma selviää. Tärkeintä laatikon säädössä on käyttää järkeä ja perstuntumaa. Minulla on näistä ihan kirjatkin, mutta ei skanneria.