W123 syyläri höyryttää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

W123 syyläri höyryttää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii. Seuraava saattaapi olla puhdasta luulosairautta tai orastavan katastrofin alku. Kysytään jotta selviää.
Olen nimittäin viimeiset pari viikkoa ajellut tuolla W123:lla joka päivä ja kelissä kuin kelissä.(Veljen -96 Vento on ns. kekenä ja niinpä haki 15-vuotiaan TE:n lainaksi... :twisted: )

Parina päivänä olen huomannut, että koneen lämmittyä tuonne 80 asteen seutuviin jostain edestä nousee hiukan höyryä. Paljaalla silmällä ei erota, nouseeko höyry itse syylärin kennosta, korkista vai mistä. Letkuliitokset ovat OK.
Kysymys kuuluu: nouseeko muillakin ihmisillä höyryä syylärin tietämistä pakkasella eli voiko homman unohtaa -- vai pistääkö investoiden a) jäähdytinsementtiin vai b) uuteen syyläriin, eli onko systeemi sanomassa itseään irti?
Tämä siksi, että mielestäni viime talvenakaan en vastaavaa höyryilmiötä huomannut. Höyryä ei tule paljon mutta niin että sen huomaa. Lämmöt pysyvät kurissa kiitettävästi eikä nestettäkään ole kadonnut kuukaudessa kuin sentti syylärin yläosasta, mistä osan voi pistää lohkolämppärin käytön piikkiin. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Elä ainakaan jäähdytinsementtiä sotke jos meinaat auton pitää itelläs...Tuppaa tukkimaan kanavia lohkosta, ja ennenkaikkea lämppärin kennon. En ole tuohon höyryyn itse kyllä kiinnittäny huomiota, ei kai sieltä mitään höyryä nouse...Kestääkös paineet jäähdytysjärjestelmässä yön yli??
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juuh, kyllä aamusella ainakin korkin avatessani kuului vielä "possahdus" syyläristä. Lohkari oli ollut kiinni siinä kohdassa ehkä tunnin eli tuskin se paine sen aikaansaamaa oli?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kai se on niin, että jos pakkasta on n. -10 astetta, niin kaikki lämmin höyryää...

Jos syylari tai letku tihkuu, niin pitäisi kyllä näkyä selvä kohta, että mistä höyry
tulee. Häviääkö nestettä vielä yhtään ?

Jäähdytimen korkista lähtee tuo ylivuotoletku, joka menee sinne alas...
Joskus korkin tiiviste voi olla kulunut siten, että hieman painetta/ lämpöä pääsee tuonne letkuun, joka sitten poistuessaan höyryää ?.

Yleensä suoranaiseen vuotoon liittyy aina glygolin katkeran kitkerä tuoksu.

PS: Aku, sinulla on erittäin hyvin onnistunut avatar kuva.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Nestevajausta?

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Jos höyryämisen yhteydessä ei häviä nestettä syyläristä, niin ei se höyry ainakaan jäähdytysnesteestä peräisin ole.
Sen sijaan, jos syylärissä kennoston ulkopinnalla on huurretta, lumipöllyä tai ylipäätään vettä missään olomuodossa, niin lohkolämmittimen lämpö haihduttaa sitä. Sekin näkyy höyrynä kylmässä ilmassa.

Kostean kelin jäähtyessä nopeasti pakkaselle koko lohko saattaa olla huurun peitossa. Höyryää varmasti lohkon lämmetessä konehuoneen ilmaa nopeammin.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kiitosta vaan vastanneille. Täytynee uskoa, että joku muu siellä sitten höyryttää kuin vuoto. Katselin tänään maantielenkinkin jälkeen kennoa, eikä siinä kyllä kosteaa näy liitospaikoissa jos muuallakaan.

Palataan astialle. :P
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin