Onko seuraavat "temppuilut" 300 TE:tä kylmänä käynnistettäessä normaalia:
1) pakkasta n. 10 astetta ja lohkolämmitin päällä 1 - 2 h. Startaus kestää
3 - 5 sek. ennen kun käynnistyy.
2) pakkasta n. 10 astetta. Ei lohkolämmitystä. Starttaus kestää 1 - 2 sek. ja käy.
3) kulmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset nousee mutta kierroslukumittari
näyttää VAIN 700 - 800 rpm. jonkinajan kuluttua (15 sek - 30 sek riippuu
pakkasesta) kierroslukumittarin neula alkaa nousta (moottorin kierrokset ei
muutu) ja kun mittari saavuttaa n. 1500 rpm alkaa se laskea ja nyt myös
moottorin kierrokset laskee ja mittari asettuu näyttämään 800 - 900 rpm.
Korvakuulolta tämä pitää paikkansa.
4) lämpimänä käynnistyy 1 - 2 sek .starttauksella ja kierrokset asettuu
heti 500 - 600 rpm. tämä lienee normaali käytös.
Eikös kohdat 1 ja 2 pitäs käyttäytyä juuri päinvastoin?

Kohdan 3 käyttäytyminen herättää hieman ihmetystä. Lisäksi onko tuo
n. 1500 rpm liiansuuri (tyhjä)käyntinopeus juuri käynnistetylle kylmälle
moottorille? miten/mistä sitä voisi pienentää?
@ HBo