W124 300 Turbodiesel - The end!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Lukittu
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Taas olisi tekniikkapuoli hieman edistynyt. Kone on ollut paikoillaan jo reilun viikon ja "kaikkea pientä" on tullut tehtyä.

Öljyn lauduttimet olisi nyt käännetty toisin päin. Ennen letkulähdöt olivat alaspäin, mutta kun auto seisoo paikoillaan lauhduttajat tyhjenevät itsestään, kun öljy valuu takaisin öljypohjaan. Kuulin pelottavan esimerkin siitä miten lauhduttajaan voi muodostua ilmalukko joten päätin kääntää kennot sovinnolla toisin päin. Siinä sitten tietysti meni uusikisi kennojen tukiraudat ja letkut + yksi kenno. :oops:

4" downpipe tuli tehtyä ja eristettyä kuitunauhalla + alumiini teipillä. Myös hukkaportin pakoputki tuli tehtyä ja se yhtyy downpipeen hieman ennen kuin se supistuu 4":sta - 3,5" tuumaan.

Ahtoputket tein vielä kerran uusiksi. Nyt ahtimelta lähtee kiinteä 60mm putki alaspäin. Tuon tein siksi että sain ilmanputsarille jäämään enemmän tilaa + yhden ylimääräisen letkuliitoksen pois ahtoputkistosta.
Ahtimen kompurapesä olisi nyt myös kiilloitettu ja siitä kiitos Jouns:ille.

Ahtimen pakopesään tein anturinpaikan pakolämpömittarille + putkilähdön pakopainemittarille.

Konehuoneen polttoainelinjat tuli vaihdettua teräspunosletkuihin, jäähdytin neste putkia hieman muokattu, vesiruiskun pumppu asennettu yms pientä

Kuvia:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/ ... ttori2008/

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

[quote="Petehri"]Taas olisi tekniikkapuoli hieman edistynyt. Kone on ollut paikoillaan jo reilun viikon ja "kaikkea pientä" on tullut tehtyä.

Öljyn lauduttimet olisi nyt käännetty toisin päin. Ennen letkulähdöt olivat alaspäin, mutta kun auto seisoo paikoillaan lauhduttajat tyhjenevät itsestään, kun öljy valuu takaisin öljypohjaan. Kuulin pelottavan esimerkin siitä miten lauhduttajaan voi muodostua ilmalukko joten päätin kääntää kennot sovinnolla toisin päin. Siinä sitten tietysti meni uusikisi kennojen tukiraudat ja letkut + yksi kenno. :oops:

Tyhjeneekö ne oikeasti? kuitenkin ovat nuo letkut siellä putsarissa paljon korkeammalla kuin öljynjäähdyttäjän yläpinta? ittelläkin meinaan on sillain että letkulähdöt alaspäin,viellä ei ainakan ole rikki menny,toivottavasti ei menekkään
:lol:
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tuolla eräällä toisella foorumilla ollaan vahvasti sitä mieltä, ettei kiillotettu kompura ole voiman merkki, joten siksi jätin omani kiillottamatta. Nythän se sitten voidaan empiirisesti testata kumman vessasta tulee penkissä komiammat lukemat. :lol:

Oma penkitys on jo pelottavan liki, joten menenpä takas nyppiin...
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1778
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

käsittämättömän hienoa jälkeä se jaksaa tehä, pointsit sulle!!!! :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

norsu kirjoitti:Tuolla eräällä toisella foorumilla ollaan vahvasti sitä mieltä, ettei kiillotettu kompura ole voiman merkki, joten siksi jätin omani kiillottamatta. Nythän se sitten voidaan empiirisesti testata kumman vessasta tulee penkissä komiammat lukemat. :lol:

Oma penkitys on jo pelottavan liki, joten menenpä takas nyppiin...
Eihän se sun "ahdin" edes näy sieltä koneen takaa, kun on niin kovin pieni. Turha sitä on mitään kiillottaa. :lol:

Eiköhän niitä käppyröitä päästä vielä tänä syksynä vertailemaan. :wink:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

laineracing kirjoitti:Tyhjeneekö ne oikeasti? kuitenkin ovat nuo letkut siellä putsarissa paljon korkeammalla kuin öljynjäähdyttäjän yläpinta?
Kyllä niin ovat viisaat miehet kertoneet. Tiedän yhden endurance auton (opel) jossa kone hajosi nimenomaan lauhduttimeen tulleen ilmalukon seurauksena.

Kun noita lauhduttaja letkuja irroitin niin molemmat kennot olivat lähes tyhjät. Tosin en tiedä kuinka nopeasti tyhjenevät, kun auto oli seissyt yli vuodenpäivät. Varsinkin tuo automaatin lauhdutin tyhjenee nopeasti kun putket kulkevat hyvin matalalla koko matkan.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Viisaammat sanoneet mullekki, ettei sais asennella noita lauhuttumia lähöt alespäi. On muute hemmetin hienoa jälkeä mies taas kerran vääntäny 8)
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

nooo,katotaan kuinka kestää,voishan sitä piruuttaan vaikka viikon seisotuksen jälkeen tempasta liittimet auki moottoriöljynjäähdyttäjältä ja kattoa tuleeko öljyä vai ei... ei mahu vaan mun järkeen että se pääsis tyhjeneen koska letkut menee paljon korkeemmalle sinne suodatin jalkaan...
ja laatikon jäähdytin on orkkis...
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

On komeaa jälkeä :!: Hattua pitää nostaa ku joku viihtii nysvätä pienimmätki paikat viimesenpäälle :shock:

Mitkäs öljynlauhduttimet sulla on tuossa ja mistä oot hommannu :?:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ainiin,piti kans mainita että Kyllä on Petehri tehny ihan sitten viimitteen päälle vehkeeet hienoon kondikseen :!:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Auton alusta ja voimansiirto alkaisi olemaan kaikin puolin valmis.

Kardaani ja perämurikka on nyt kunnolla kiinni alustassa + öljyt murikassa. Tein myös kardaanin takapäähän tuen minkä päälle kardaani putoaa jos sattuu vedossa menemään poikki.

Jarrut olisi paikoillaan ja ilmattuna. Pyörän napoihin hankin pulttien tilalle pinnapultit. Nyt pyörät tulee muttereilla kiinni. On muuten huomattavasti mukavampi nostaa rengas paikoilleen. :wink:

Korisarja on nyt paikoillaan. Etupuskuriin jouduin ostamaan uudet cromit kun hyviä käytettyjä ei tuntunut löytyvän.
Takapuskuri vaatii vielä peintä hienosäätöä + helmat muutaman kiinnikkeen.

Pakoputkisto olisi nyt muokattu niin, että sopii uuden akseliston ja takapuskurin kanssa paikoilleen. Uusiksi meni kaikki kannakkeet, koko putken takapätkä ja ulostulopää. Ainoastaan kardaanin kohdalta vanha putki sopi suoraan paikoilleen. :)

Öljynlauhduttimien kennot pystyin uuden etupuskurin ansiosta kääntämään pystympään ja ahtoputkillekin jäi hieman enemmän tilaa.

Kuvia:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/ ... lusta2008/


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Myös moottorissa ja vaihteistossa sain nesteet pysymään sisällä pienten vastoinkäymisten jälkeen. Lähtihän se kone myös käyntiinkin pitkästä aikaan. :roll:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3790
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tää alkaa olla jo lehtiesittelyn arvoinen auto. Hienoa jälkeä, kerrassaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

EVO X kirjoitti:Tää alkaa olla jo lehtiesittelyn arvoinen auto. Hienoa jälkeä, kerrassaan.
Pornoutensa vuoksi Jalluun??? :roll::lol:

Onneksi päivän sää on epävakainen/sateinen, joten ei harmita väliinjäävät kiihdyttelytkään niin paljoa. Kun nyt pääsisit vielä tänä kautena viivalle. Omasta puolesta taitaa viimeisin takapakki olla arkunnaula tälle vuodelle... :evil:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Eilen hain vnt-ahtimelle tehdyn DTA ahdonohjaus yksikön + johtosarjan. Boksi ja 3bar mappi olisi nyt kiinnitetty hansikaslokeon kylkeen. Myös johtosarja on paikoillaan.


Vielä hieman lisämittareiden asentelua yms. pientä viimeistelyä niin pääsee koeajolle ja toivottavasti lähiaikona pyörien suuntaukseen ja penkiin säätöön.


Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ajatelin kanssa, ettei siinä kummempaa asentajaa tarvita laittamaan tietokone ja parit anturit paikalleen :wink:

..no höh, heti alko harmittamaan omian sanominen, sähän se olet asentaja vailla vertaa mutta...no tiijät mitä tarkoitan. :wink:

Alappa puukkaamana aikaa kalenterista niin laitettaan parit putket juottaen hopealla niin nähdään tuleeko siitä rojektista mitään...

...siis soitteleen jossain vaiheessa.

Tarkoittaako 3 bar MAP absoluuttista painetta vai suhteellista ? Eli onko "ahtopaine" max 2 vai 3 bar max ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Eikös se 3 bar MAP ole max 2 bar ahtoja.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kumipää kirjoitti:Eikös se 3 bar MAP ole max 2 bar ahtoja.
Juh.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Joo, varotoimena tällä tullaan ajamaan vaan hiljaa ja pikkupaineilla. All show, no go. :lol:

Mielenkiinnolla oottelen penkkiä. Taitaa sittenkin nuo kiillotetut kompurankuoret olla pop. Ei pitäis olla ainakaan omasta tuloksesta vastusta. :oops:

No, jos löytyy samanlaisia perustavaa laatua olevia kömmähdyksiä kuin mulla, niin itketään sitten yhdessä lasin äärellä. :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

norsu kirjoitti:No, jos löytyy samanlaisia perustavaa laatua olevia kömmähdyksiä kuin mulla, niin itketään sitten yhdessä lasin äärellä. :?
No kerro nyt muillekin :shock:

Voihan sitä sitten hätätilanteessa bleedata jos meinaa savuttaa vielä 2 barilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti: No kerro nyt muillekin :shock:
Ääh, ongelma liittyy ohjelman säätämään pako-ja imuvenojen ajoitukseen (VVT) täytehitsatuilla virinokilla. Kepin nokkalinja on mennyt pieleen ja tietokone arpoo sille ihan oman nollakohdan. Näyttäisi imu olevan vaihdossa 4mm auki ja pako kiinni. :?

Ei ihme ettei penkissä tullut ihan toivottua tulosta. Ihme että vehje on yleensäkin ehjä, antoi yli 1,5x vakion tehot ja kuitenkin toimii kuin käkikello. Alavääntöä pitäisi vaan olla 240Nm sijasta 600Nm @3000rpm ja tehon noilla ahdoilla jotain vallan muuta. Aina oppii uutta.

Mersuihin tämä ei liity mitenkään. :oops:
VieläBMW
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 15.08.2004 14:40
Paikkakunta: E-pohojammaa

Viesti Kirjoittaja VieläBMW »

Vielä olis tälle kesää mahdollista ajaa varttia jos on jo vehkeet pelikunnos...? ->
http://www2.kauhajoki.fi/route67cc/tapahtumat.html
2.3-16
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös täällä ole burnoutparty lähempänä...jos sinne mahtuu katuautoja sekaan jossain välissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Ei tule viikonlopuksi vielä täysin kuntoon. :cry:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tänään käytin auton nelipyörä suuntauksessa ja hyvinhän ne pyörät sai kohdalleen. :D

Konehuoneen sähkötyöt olisi täysin valmiit.

Jotain pikku viimeistelyä olisi vielä konehuoneessa tekemättä, lämpösuojapelti ilmanputsarille yms. pientä

Muutama uusi öljyvuotonkin ilmaantui koeajolla ja nekin pitäisi laitella kuntoon. :x
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

On kyllä todella mielenkiintoinen ja hyvin tehty projekti.
Mitä kaikkea tuolla eculla on tarkoitus ohjata, ahtopainetta ja vesiruiskua? Minkäslainen vesiruisku tähän muuten tulee?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Millaisilla aineilla konehuoneen olet pessyt?? Näyttää meinaan ihan kuin uudelta :)
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

Sehän on "uusi" :D
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

E280T kirjoitti:Sehän on "uusi" :D
Siltä se ainakin näyttää, koko kone oikein kiiltelee :)
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

SiNi kirjoitti:Millaisilla aineilla konehuoneen olet pessyt?? Näyttää meinaan ihan kuin uudelta :)
Kaikki on joko maalattu, pesty tai uutta 8)
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Lukittu