Rehtijiin talavirönttä 300 tdt 4-matik
Vakiokuntoisessa moottorissa alavääntö on niin pieni, että
sitä voi lisätä aika lailla, ennen kuin päästään lähelle
suurimman väännön lukemia. Alaväännön lisäminen ei pitäisi
minusta olla kestävyysongelma, kun ollaan valmistajan
ilmoittaman maksimiväännön alapuolella.
Nelivetoisessa osat ovat kovalla koetuksella, tästä syystä
huippuvääntöä ei ole tarkoitus lisätä ainakaan kovin paljon.
Eikös siitä morkoolista voi säätää niin, että syöttöä on enemmän,
kun turbopaine on pieni. Tällä saa alaväännön heräämään, mutta
se ei aiheuta yletöntä huippuväännön lisäystä silloin, kun
turbossa on painetta (eli hiukan ylemmillä kierroksilla).
Tämmöisen perussäädön tekee pumppuun vaikka itse.
Kyllähän niitä huipputehoja voi lisätä ihan pelkällä pumpun säädöllä,
mutta olisi kiva ajaa ehjällä autolla. Parasta siis helpottaa
tuota hengitystä ja lisätä tehoja maltillisesti. Hengitys pysyy raikkaana
ja voimansiirto ja kansi toivottavasti suorana.
Taitaa rehtijiillä olla omat säädöt katsastusta varten... kun ei
kommentoi jarrujen parantelua.
sitä voi lisätä aika lailla, ennen kuin päästään lähelle
suurimman väännön lukemia. Alaväännön lisäminen ei pitäisi
minusta olla kestävyysongelma, kun ollaan valmistajan
ilmoittaman maksimiväännön alapuolella.
Nelivetoisessa osat ovat kovalla koetuksella, tästä syystä
huippuvääntöä ei ole tarkoitus lisätä ainakaan kovin paljon.
Eikös siitä morkoolista voi säätää niin, että syöttöä on enemmän,
kun turbopaine on pieni. Tällä saa alaväännön heräämään, mutta
se ei aiheuta yletöntä huippuväännön lisäystä silloin, kun
turbossa on painetta (eli hiukan ylemmillä kierroksilla).
Tämmöisen perussäädön tekee pumppuun vaikka itse.
Kyllähän niitä huipputehoja voi lisätä ihan pelkällä pumpun säädöllä,
mutta olisi kiva ajaa ehjällä autolla. Parasta siis helpottaa
tuota hengitystä ja lisätä tehoja maltillisesti. Hengitys pysyy raikkaana
ja voimansiirto ja kansi toivottavasti suorana.
Taitaa rehtijiillä olla omat säädöt katsastusta varten... kun ei
kommentoi jarrujen parantelua.
Eipä tuohon ole kommentoitavaa , vastaushan löytyy kysymyksestä.JarkkoN kirjoitti:Mites paljon noita hevosia saa TDT 4maticisssa olla, ennen kuin
katsastusmies alkaa vaatia muutoksia jarruihin tms?
Omaan haluaisin sen vesikiertoisen välijäähdyttimen ja pitäisi
miettiä, paljonko tehoja pannaan tavoitteeksi. Vakiosta 147 hv
voi ilmeisesti nostaa 20% eli 176 hv ei vaatisi mitään muutoksia.
Sen saisi kai helposti syötön lisäyksellä aikaiseksi, kun on välijäähdytin.
Välijäähdyttimen lisäyksen yhteydessä kannattaisi ilmeisesti joka
tapauksessa vaihtaa myös pakoputki ja turbo isompiin, vaikka
tavoitteena onkin matala huipputeho ja paljon vääntöä pienillä
kierroksilla. Näin ehkä kestävyys pysyisi hyvänä, tuo neliveto
kun on kalliimpi korjata kuin tavallinen takaveto.
Autossa on katti, mutta se ei ole vähäpäästöinen, tarviiko se
katti jättää paikalleen?
Jos sen kuulerin laittaa , niin pitää olla alle 176hv lappu esittää.
Älä huoli nelivetopalikoitten kestävyyestä - jos pysyt alle 300 hp ja 600nm
, niin väittäsin ettei ole eikä tule ongelmia...
Saa omaa väyrystä jonkun verran ruuvata että pääsee alle 14s aikoihin. Täysin vakiona ja 560tkm ajettuna meni jopa 16.9srehtijii kirjoitti:Kävin röntällä huvikseen vartilla , yllättävän hyvin meni - 15 oli tavotteena alittaa...
[ http://img93.imageshack.us/img93/8316/scangw4.jpg ]

Noh, onpahan siellä ainakin vakio "tehot" tallella.
300 TDT 4-matikissa (124.393) on 108 kW ja jarrulevyt ovat 22 mm/284 mm. 20% lisää tekee 129,6 kW.
Samanlaiset etujarrulevyt ovat 280 TE:ssa (124.088), tehoja on 145 kW
(197 hv). Takana molemmissa on 9 mm/278 mm.
Näyttäisi siis siltä, että matikin tehoja saa nostaa 145 kW (197 hv) saakka, ennen
kuin katsastusmies vaatisi muuttamaan jarruja. Tämä on 34% lisää.
300-24:ssa ja 320:ssa on 22 mm/295 mm etujarrulevyt 10/92 saakka,
sitten 25mm/294mm. Takana on 22mm / 278 mm eli tuuletetut. Näillä
isommilla levyillä pääsisi 165 kW saakka (224 hv, +53%). Tämä alkaa
minusta olla niillä rajoilla, että kestävyys alkaa olla vaarassa.
Huippuväännöt lienevät tässä kohtaa jo yli 400 Nm.
Mahtuuko matikkiin eteen 295 mm jarrulevyt 284 mm sijasta?
Samanlaiset etujarrulevyt ovat 280 TE:ssa (124.088), tehoja on 145 kW
(197 hv). Takana molemmissa on 9 mm/278 mm.
Näyttäisi siis siltä, että matikin tehoja saa nostaa 145 kW (197 hv) saakka, ennen
kuin katsastusmies vaatisi muuttamaan jarruja. Tämä on 34% lisää.
300-24:ssa ja 320:ssa on 22 mm/295 mm etujarrulevyt 10/92 saakka,
sitten 25mm/294mm. Takana on 22mm / 278 mm eli tuuletetut. Näillä
isommilla levyillä pääsisi 165 kW saakka (224 hv, +53%). Tämä alkaa
minusta olla niillä rajoilla, että kestävyys alkaa olla vaarassa.
Huippuväännöt lienevät tässä kohtaa jo yli 400 Nm.
Mahtuuko matikkiin eteen 295 mm jarrulevyt 284 mm sijasta?
Farmarissa näyttäisi olevan numeroa isompi satula takana kuin sedanissa.
Saattaa olla eri kiinnityskin sitten, en tiedä. Kiinnityksiä pitäisi verrata
keskenään, ne eivät ilmene tästä CD:lta, jota katselen.
Satulat menevät näin annetuissa korimalleissa:
280 028, takana ATE35, edessä liikkuva
280T 088, takana ATE38, edessä liikkuva
300DT 333, takana ATE35, edessä liikkuva
300TDT 393, takana ATE38, edessä liikkuva
300-24 031, takana ATE38, edessä kiinteä
300-24T 091, takana ATE42, edessä kiinteä
320 032, takana ATE38, edessä kiinteä
320T 092, takana ATE42, edessä kiinteä
AT35 runko 35, kuilu 62, levyt 9/258
AT38 runko 38, kuilu 62, levyt 9/278
AT42 runko 42, kuilu 62, levyt 20/278
Liikkuva runko 54, kuilu 110, levyt 22/284
Kiinteä runko 38, kuilu 100, levyt 25/294
Mitat mm. Kuilu tarkoittaa paloille varattua tilaa.
Runko tarkoittanee männän kokoa. Kiinteä satula on nelimäntäinen.
Saattaa olla eri kiinnityskin sitten, en tiedä. Kiinnityksiä pitäisi verrata
keskenään, ne eivät ilmene tästä CD:lta, jota katselen.
Satulat menevät näin annetuissa korimalleissa:
280 028, takana ATE35, edessä liikkuva
280T 088, takana ATE38, edessä liikkuva
300DT 333, takana ATE35, edessä liikkuva
300TDT 393, takana ATE38, edessä liikkuva
300-24 031, takana ATE38, edessä kiinteä
300-24T 091, takana ATE42, edessä kiinteä
320 032, takana ATE38, edessä kiinteä
320T 092, takana ATE42, edessä kiinteä
AT35 runko 35, kuilu 62, levyt 9/258
AT38 runko 38, kuilu 62, levyt 9/278
AT42 runko 42, kuilu 62, levyt 20/278
Liikkuva runko 54, kuilu 110, levyt 22/284
Kiinteä runko 38, kuilu 100, levyt 25/294
Mitat mm. Kuilu tarkoittaa paloille varattua tilaa.
Runko tarkoittanee männän kokoa. Kiinteä satula on nelimäntäinen.
Pulttijako on sama mutta varret ovat eripituiset. Kokeiltu on ainakin farkun takasatuloita sedaniin ja eivät sovi. Farkun satulan kiinnitysvarret ovat pidemmät. Sedanissa nuo satulat jättävät osan jarrupaloista levyn ulkokehän ulkopuolelle. Paloissakin oli muistaakseni kokoeroa. JOten ei pitäisi toimia sedanista farkkuunkaanpäin nuo vaihdot ainakaan ilman levyjen vaihtoa.KOS kirjoitti:Onko farmarin ja sedanin takasatulan kiinnityksessä eroa?JarkkoN kirjoitti:Takana on 22mm / 278 mm eli tuuletetut.
Eli käykö sedanin jarrut suoraan farmariin?
~KOS~
Tällä hetkellä menty 205/70-15 renkailla ja kasireikäaluilla ihan kesyn näkösenä. Takapönttö ei pistä silimään , mörinä voi vähä korvaan ottaa...naftale_n kirjoitti:Minkäslainen on röntän ulkoasu nykypäivänä? Meni samanlainen ohi tuossa 7-tiellä mahottoman kokosella takapöntöllä varustettuna ja mörinän saattelemana
7-tiellä ei rönttä ole käyny minun aikana.
Tuoltapa sen voi bongata...: www.youtube.com/watch?v=ujI6PqqcyHI
Mikä se mahtaa olla vakio siis tehdasasetuksissa olevan turbon ahtopaineet täs mun 300:ssa? tietäskö joku?rehtijii kirjoitti:Oli sen verran paha tapaus , että tulee vaihtokansi uusilla venttiileillä
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Veikkaisin että meinasit törmätä Petri K nimimerkkiin.naftale_n kirjoitti:Minkäslainen on röntän ulkoasu nykypäivänä? Meni samanlainen ohi tuossa 7-tiellä mahottoman kokosella takapöntöllä varustettuna ja mörinän saattelemana
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Tais olla kyse tästä? Monikäyttöinen tuollainen "autotraileri" kun on vaan sopiva vetopeli edessämortti kirjoitti:Veikkaisin että meinasit törmätä Petri K nimimerkkiin.naftale_n kirjoitti:Minkäslainen on röntän ulkoasu nykypäivänä? Meni samanlainen ohi tuossa 7-tiellä mahottoman kokosella takapöntöllä varustettuna ja mörinän saattelemana

"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"