pari käytännön kysymystä automaatista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

pari käytännön kysymystä automaatista

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

En edelleenkään ole saanut omistajan käsikirjaa
enkä ole mersun automaattia ennen omistanut joten pariin
yksinkertaiseen kysymykseen tahtoisin vielä vastauksen kun haku koneella en löytänyt.

1. voiko pakkokolmosen heittää sisään d-asennosta jos vauhtia esim.
80km/h? vai tykkääkö laatikko huonoa

2. onko normaalia että laatikko vaihtaa järjestäin isompaa sisään kierrosten ollessa noin 2000rpm japanilaisiin automaatteihin verrattuna
mersu (ainakaan omani) ei anna kierrosten nousta kovin korkealle
ellei tosiaan käytä tätä kick down toimintoa?

3. onko s ja e alueissa jotain muuta eroa auton toimivuuteen vedoten
kuin s-alueella tämä kick down?

kiitos jo etukäteen vastauksista ja kärsivällisyydestä :D
w124 200d vm.92
w202 250td vm.96
w202 280 vm. 95
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Perustan vastaukseni vanhempiin alipaineohjattuihin 4-v. laatikoihin:

1. Vanhanaikainen "Tiptronic" on sallittua.

2. Kyllä.

3. Kickdown (eli napin painallus) on sama molemmilla alueilla, käsittääkseni se ohittaa tuon ohjelmavalitsimen. Standard-asennossa vaihto tapahtuu korkeammilla kierroksilla kuin Economyssä. Tosin E-asennon taloudellisuudesta voidaan olla kahta mieltä... että kuluttaako se auto todella vähemmän isolla vaihteella matalilla kierroksilla matalalla nopeudella ajettaessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Tjaa... economy asenossa jos survaisen lintan pohjaan niin ei tapahdu mitään auto kiihdyttää nelkulla sen minkä pystyy

taas standardi asennossa auto vaihtaa pienempää silmään ja ja selvästi
yrittää antaa kaikkensa.

mutta tätä ajoit ilmeisesti takaa tuolla "napinpainalluksella"

ja tosiaan tuohon kulutukseen niin olen myös sitä mieltä että
ainakin tämä auto kuluttaa paljon vaikka miten ajaisi

mutta kaikki on niin kovin suhteellista :lol:
w124 200d vm.92
w202 250td vm.96
w202 280 vm. 95
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Lehtonen250 kirjoitti:Tjaa... economy asenossa jos survaisen lintan pohjaan niin ei tapahdu mitään auto kiihdyttää nelkulla sen minkä pystyy

taas standardi asennossa auto vaihtaa pienempää silmään ja ja selvästi
yrittää antaa kaikkensa.

mutta tätä ajoit ilmeisesti takaa tuolla "napinpainalluksella"

ja tosiaan tuohon kulutukseen niin olen myös sitä mieltä että
ainakin tämä auto kuluttaa paljon vaikka miten ajaisi

mutta kaikki on niin kovin suhteellista :lol:
Öö... noinhan se toimii kun kaasu painetaan täyskaasuasentoon, eli pohjaan. Mutta jos katsot kaasupolkimen taakse, "etuseinään", siellä on kickdown-nappi. Eli kaasu painetaan pohjasta vielä syvemmälle. Napin painallus kyllä tuntuu. Mistä autosta on muuten kyse?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: pari käytännön kysymystä automaatista

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Lehtonen250 kirjoitti: 1. voiko pakkokolmosen heittää sisään d-asennosta jos vauhtia esim.
80km/h? vai tykkääkö laatikko huonoa
Timo L. kirjoitti:Perustan vastaukseni vanhempiin alipaineohjattuihin 4-v. laatikoihin:

1. Vanhanaikainen "Tiptronic" on sallittua.
Antaakohan tuo vanhanajan automaagi tehdä täyspöljyyksiä, eli esim. 200 km/h vauhdissa voi laittaa pakkokakkosen päälle ja seurauksena täystuho tai jotain vastaavaa...? Uudemmilla sähköohjatuillahan vastaavat temput eivät ole mahdollisia.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Varmaankin kyseessä W202 280, kun puhutaan isoista kulutuksista. Ainakin allekirjoituksen muiden autojen 200D tai 250D ei pitäisi niin kauheasti kuluttaa.
Ihmettelen kyllä jos E-asennossa ei tapahdu kunnon kiihtymistä ja vaihteiden menoa maksimaalisen pieneksi. Siis jos painetaan tosiaan kaasu pohjaan ja sieltä pohjasta vielä se nappi alas. Kyllä sen pitäisi E-asennossakin heittää "kickdownilla" pientä sisään eikä nelosella kurnuttaa.
Kaupungissa itse laitan aina pakkokolmosen päälle, kun nelonen on sisällä tasasella jo 40km/h pinnassa.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Re: pari käytännön kysymystä automaatista

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Eldorado kirjoitti:
Lehtonen250 kirjoitti: 1. voiko pakkokolmosen heittää sisään d-asennosta jos vauhtia esim.
80km/h? vai tykkääkö laatikko huonoa
Timo L. kirjoitti:Perustan vastaukseni vanhempiin alipaineohjattuihin 4-v. laatikoihin:

1. Vanhanaikainen "Tiptronic" on sallittua.
Antaakohan tuo vanhanajan automaagi tehdä täyspöljyyksiä, eli esim. 200 km/h vauhdissa voi laittaa pakkokakkosen päälle ja seurauksena täystuho tai jotain vastaavaa...? Uudemmilla sähköohjatuillahan vastaavat temput eivät ole mahdollisia.
Enpäs nyt tiedä miten mersun laatikko käyttäytyy, ei tullut koskaan kokeiltua. Mutta 70-luvun ooppelin loota ei ottanut kakkosta päälle, jos vauhtia oli enemmän kuin sallittua, vaihde losahti päälle vasta kun vauhti putosi alle sadan.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

no niin piti tehdä töitä välillä joten vastaaminen hieman kesti.

auto on siis tosiaan c280

juuri kaksiviikkoa sitten saapui meidän perheeseen jossa nyt ollut kovassa syynissä ja isoissa huolloissa :lol:

economylla survaisin tosiaan tuon lattiassa olevan läpyskän niin ales kuin
mahdollista ja tuomio siitä oli että mitään ei kyllä tässä mallissa tapahdu

standardi on ihan hauska sanotaan että 120km/h :stä eteenpäin kierrosten ollessa korkealla niin kickdown antaa vienon takapotkun
ja vie tämmöistä pikku kinderiä ihan mukavasti.

ja tarkoitin sillä pakkokolmosen käytöllä lähinnä sitä
kun, tuossa vaunu reissulla olimme niin jyrkissä ja pitkissä ylämäissä
tuntui jotenkin käytännöllisemmältä heittää kolkku sisään ja puskea sillä
kuin, painaa lintta pohjaan ja odottaa että kickdown herää

en nyt sentään 200km/h vauhdissa sitä tekisikään liekö tämä semmoisiin
nopeuksiin yltävänkään mutta, 80km tuntinopeuksissa auto ainakin antaa laittaa ko. vaihteen päälle ja ei tuo laatikko siitä mitään pahaa ääntä ainakaan tunnu päästävän

joten ajattelin vain kysellä viisaammilta että, onko tuon pakkokolmosen käyttö ylipäätänsä auton ollessa liikkeellä suotavaa?? :roll:
w124 200d vm.92
w202 250td vm.96
w202 280 vm. 95
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Lehtonen250 kirjoitti:economylla survaisin tosiaan tuon lattiassa olevan läpyskän niin ales kuin mahdollista ja tuomio siitä oli että mitään ei kyllä tässä mallissa tapahdu
...
joten ajattelin vain kysellä viisaammilta että, onko tuon pakkokolmosen käyttö ylipäätänsä auton ollessa liikkeellä suotavaa?? :roll:
Kertomastasi päätellen sulla ei kickdown toimi. Pakkokolmosen käyttö tekee ihan saman asian kuin kickdownin pitäisi, joten ei huolta sen käytön suotavuudesta.

Mulla liikkuu joskus jalkatilan kuramatto sillä tavoin liikaa eteenpäin, että se estää kickdownin toiminnan, eihän jostain vastaavasta voi sulla olla kyse? Jos ei, niin kickin kytkin tai piuha epäkunnossa. Kyllä sen kickin naksaus pitää tuntua selvästi kaasujalassa, eikä se laatikko mitään silloin odottele vaan hakee heti pienimmän mahdollisen pykälän pesään. Siis toimiessaan oikein.
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Kangas kirjoitti:
Lehtonen250 kirjoitti: Kertomastasi päätellen sulla ei kickdown toimi. Pakkokolmosen käyttö tekee ihan saman asian kuin kickdownin pitäisi, joten ei huolta sen käytön suotavuudesta.

Mulla liikkuu joskus jalkatilan kuramatto sillä tavoin liikaa eteenpäin, että se estää kickdownin toiminnan, eihän jostain vastaavasta voi sulla olla kyse? Jos ei, niin kickin kytkin tai piuha epäkunnossa. Kyllä sen kickin naksaus pitää tuntua selvästi kaasujalassa, eikä se laatikko mitään silloin odottele vaan hakee heti pienimmän mahdollisen pykälän pesään. Siis toimiessaan oikein.
tulihan se sieltä! kiitos vastauksesta pitääpä hieman tutkia :roll:
w124 200d vm.92
w202 250td vm.96
w202 280 vm. 95
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Ihan huoletta voi heittää vauhdissa sen "PAKKO"3-sen päälle kunhan nopeus ei ole yli 3-vaihteen maksimin.. Itselläni W202 220d on nopeusmittarin viivojen reunassa semmosia pieniä pisteitä, mistä näkee jokaisen vaihteen maksimi nopeuden.

Omassani pisteet sijaitsee:

1.vaihde n.40km/h
2.vaihde n.80km/h
3.vaihde n.120km/h


Eli 3-vaihteen voi tiputtaa päälle kunhan vauhtia ei ole yli 120km/h, siis minun kinnerissä. En osaa sanoa 280 että onko eri välityksen perässä.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Joskus aikaisemminkin on ollut täällä muistaakseni aiheesta juttua. Silloin varoiteltiin että alaspäin ei pitäisi vaihtaa siten että moottori jo jarruttaa sillä suuremmalla vaihteella. Vaikka vaihteisto siitä nyt ei niin kärsisikään, niin perämurikka ei tykkää hyvää siitä nykäyksestä. Itse ainakin vaihdan pienemmälle siten, että pidän koneessa kohtalaisesti vetoja, ja sitten kun vaihto on tapahtunut, höllään sitä kaasua. Siis jos moottorilla nyt ylipäänsä on tarve jarrutella. Ikäänkuin antaisi pienen välikaasun.

Tietysti eri asia kun vaunun veto ylämäkeen, mutta mahtunee tähän samaan keskusteluun.

Mitäs on viisaammat tästä mieltä?

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

mulla ainaki autona v220 cdi ja vaunua vedelly jonki verran, eikä keppiä oo tarvinnu hämmentää d-asennosta missään vaiheessa, kesken ajoa. älykkäästi osaa itekseen vaihdella :D , ja peremmin vetää kiihdyttäessä kun ei rupee kick downilla kikkailemaan :wink:
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

juuri kuten juripotkuri sanoi
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Vastaa Viestiin