millainen pintamaali?
millainen pintamaali?
olen maalauttamassa mersuani, mutta yhteen asiaan haluaisin ammattilaisten mielipidettä: millaisen pintamaalin kannattaa ostaa? ymmärtääkseni halvimmalla pääsee kun ostaa ns. lakattoman maalin, mutta jos ostaa kunnon maalin ja lakan niin saa köyhtyä tuplasti enemmän. ilmeisesti tässäkin asiassa laatu ja hinta kulkee käsikädessä.
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Tärkein ominaisuushan tuossa lakassa kiillon lisäksi on se että se suojaa sitä itse maalipintaa naarmuilta. Ja ei ne 2-kerrosvärit maksa juurikaan enempää kuin 1-kerrosväritkään, itse maalit on vähän halvempaa kuin 1-kerros ja lakka ~30e/L.
Eri asia on mitä maalari nyhtää "ylimääräisen" kerroksen vetämisestä
Mutta kyllä tuolla akryylilläkin tosissaan saa hyvän lopputuloksen, tuo oma punainen mersu maalattiin spies heckerin 1-kerroksella kun ei ole metallihohto tai vastaava ja hyvä tuli
Eri asia on mitä maalari nyhtää "ylimääräisen" kerroksen vetämisestä

Mutta kyllä tuolla akryylilläkin tosissaan saa hyvän lopputuloksen, tuo oma punainen mersu maalattiin spies heckerin 1-kerroksella kun ei ole metallihohto tai vastaava ja hyvä tuli

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Eiköhän 2-kerros maalejakin saa akryylipohjaisena. Yksikerrosmaalaus on siitä hyvä, että sitä voi helposti paikata laadukkaalla spray-maalilla niin ettei sitä huomaa. 2-kerroksen paikkaaminen onkin sitten työläämpää.Voihanrontti kirjoitti:Niin. Kyllähän 2-kerros maalaus on näyttävämpi ja kestävämpi. Toki hyvillä akryyli-väreilläkin saa varsin maukkaan kiillon.
Jos halpaa maalausta haluaa, niin polyuretaanimaalaus olisi yksi. Se ei kiillä niin komeasti kuin akryylimaali mutta ihan ok; esim kuorma-autot jne. maalataan tuolla sen halvemman hinnan vuoksi. polyn haittapuoli on se, että se ei ole ns. läpikiiltävää eli jos tulee pölyä maalin päälle tai valumia; ainoa konsti korjata se on hioa ja maalata; akryylimaali on läpikiiltävää eli valumat jne. voidaan vaan hioa pois ilman uudelleenmaalausta.
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
JaaZinovjev kirjoitti:Eiköhän 2-kerros maalejakin saa akryylipohjaisena. Yksikerrosmaalaus on siitä hyvä, että sitä voi helposti paikata laadukkaalla spray-maalilla niin ettei sitä huomaa. 2-kerroksen paikkaaminen onkin sitten työläämpää.Voihanrontti kirjoitti:Niin. Kyllähän 2-kerros maalaus on näyttävämpi ja kestävämpi. Toki hyvillä akryyli-väreilläkin saa varsin maukkaan kiillon.
Jos halpaa maalausta haluaa, niin polyuretaanimaalaus olisi yksi. Se ei kiillä niin komeasti kuin akryylimaali mutta ihan ok; esim kuorma-autot jne. maalataan tuolla sen halvemman hinnan vuoksi. polyn haittapuoli on se, että se ei ole ns. läpikiiltävää eli jos tulee pölyä maalin päälle tai valumia; ainoa konsti korjata se on hioa ja maalata; akryylimaali on läpikiiltävää eli valumat jne. voidaan vaan hioa pois ilman uudelleenmaalausta.

Think Locally, Fuck Globally
Mainitaan nyt vielä tästä "raskaankalustonmaalista" että pintakin jää sillä väkisinkin vähän aplariksi, eli huomaa helposti että on halpista vedetty pintaan
Tuota tuskin pystyy edes myllyttämään hyväksi jos ei kerta valumillekkaan saa tehtyä mitään?

Tuota tuskin pystyy edes myllyttämään hyväksi jos ei kerta valumillekkaan saa tehtyä mitään?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Appelsiinipinta ei johdu maalityypistä. Olen maalannut "raskaankalustonmaalilla" ilman appelsiinikuviota.jarkki kirjoitti:Mainitaan nyt vielä tästä "raskaankalustonmaalista" että pintakin jää sillä väkisinkin vähän aplariksi, eli huomaa helposti että on halpista vedetty pintaan![]()
Tuota tuskin pystyy edes myllyttämään hyväksi jos ei kerta valumillekkaan saa tehtyä mitään?
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
mistään ploprypyletyleeni litkuista tiedä, mutta itse olen maalannut useita autoja akryylipohjaisella raskaankaluston maalilla. Se kyllä on edullisempaa kuin "hienompi" henkilöauto tökötti. Ja sillä kyllä saa ihan maukkaankin jäljen jos osaa.
Toisaalta
Onko sitten enää kauheasti väliä muutamalla kympillä niiden aineiden hinnoissa.
Edullisimmin tietysti saa, kun hakee jotain miranolia ja sutii ukin vanhalla karvalakilla pintaan
Toisaalta

Edullisimmin tietysti saa, kun hakee jotain miranolia ja sutii ukin vanhalla karvalakilla pintaan

Think Locally, Fuck Globally
No aika paljon helpottaisi jos kertoisit mikä väri autoosi on tulossa, onko metalliväri vai ihan ihan perus? Jos ihan perusväri niin ostat akryyliä, saa varmasti tarpeeksi kiiltävän pinnan jos vaan asiansa osaava maalari tekemässä ja on edullista. Metallivärit automaattisesti 2-kerrosvärejä, eli värimassa + lakka. Vaihtoehdoksi värimassalle jää vesiohenteinen tai liuotinohenteinen, tosin liukkareissa on jo osa sävyistä kiven alla kun ovat poistumassa markkinoilta. Lakat on edelleen liuotinpohjaisia, joten värimassan valinta on lähinnä makuasia. Spies&Heckeriltä löytyy ainakin hinta/laatusuhteeltaan asiallista kamaa. Ja kallein ei välttämättä ole aina paras, hyvänä esimerkkinä Dupont.
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
sorry että nostin tämän ylös mutta en viitsinyt uutta aloittaa. eli ollaan tänään pojan kanssa menossa katsomaan meseen pintamaalia ja akryylimaalilla ihan meinasin maalata. mutta miten nuo puskurit kun ovat muovia niin reagoivat tuohon maaliin? joku on ne aikaisemmin maalannut paukkupullolla valkoiseksi ja nyt ne on hiottu. pysyykö maali siinä?
Partanen.net
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Toi paukkupullohomma voi tuottaa ongelmia! Melkein suosittelisin pesemään ne ensin tinnerillä varovasti pois, tai jos muovi näyttää kärsivän tinsusta niin sitten hiomaan. Tinnerillä ainakin kannattaa koittaa sulaako se paukku heti siihen. Voipi olla, että alka käry käymään jos sen päälle suoraan vetää
Itse poistaisin kaikki tuon paukkutökötin. Jos sen alla on pelkkä muovi??, eikä ole siis alunperin maalatut, niin ensin kunnollinen rasvanpoisto. Sitten lämmitys ja uudelleen pesu. Sen jälkeen muovi tartunta aine ensin. Sen jälkeen pohjamaali ja viimeksi pinta.

Itse poistaisin kaikki tuon paukkutökötin. Jos sen alla on pelkkä muovi??, eikä ole siis alunperin maalatut, niin ensin kunnollinen rasvanpoisto. Sitten lämmitys ja uudelleen pesu. Sen jälkeen muovi tartunta aine ensin. Sen jälkeen pohjamaali ja viimeksi pinta.
Think Locally, Fuck Globally