Automaatin S/C nappi ?
Automaatin S/C nappi ?
Uutena automaatin omistajana kysyn moisen napin tarkoitusta ja käyttötarvetta? Auto on E 220 CDI .
S= Sport
C= Comfort
M (jos on)= Manual
Eri asetuksilla on mahdollista muuttaa vaihteiston luonnetta ja kaasuun vastaavuutta. Aktiivijousitetuissa (ABC) malleissa myös jousitus reagoi vaihteiston eri asetuksiin.
Joku on muuten joskus jopa väittänyt, että Sport-asetuksella auto kuluttaa vähemmän polttoainetta?
Muistaakseni kierroksia S-asetus nostaa ainakin Kompressor-bensakoneessa n. 500rpm kun verrataan Comfortiin (muilla moottoreilla en ole toistaiseksi eri asetuksia kokeillut - lyhyesti sanottuna turhaa
).
C= Comfort
M (jos on)= Manual
Eri asetuksilla on mahdollista muuttaa vaihteiston luonnetta ja kaasuun vastaavuutta. Aktiivijousitetuissa (ABC) malleissa myös jousitus reagoi vaihteiston eri asetuksiin.
Joku on muuten joskus jopa väittänyt, että Sport-asetuksella auto kuluttaa vähemmän polttoainetta?


Ihan hyvä
Itse tulee näprättyä S/C-namikkaa useinkin ajellessa. Kaupungissa yleensä C-asento, koska liikkuu rauhallisemmin, eikä vaihdot niin nykiviä. Tosin C-asennossa liikkeellelähtö jotenkin laiskempi, eli pedaalia saa polkea syvemmälle. S-asento yleensä motarilla tai kantatiellä (ohituksissa). Talvella C-asento ehdoton.
Tästäpä jatkokysymyksenä, onko tietoa josko tuollainen automaatti on ns. oppiva eli oppii kuskin luonteen ajokäyttäytymisessä ja vaihdot sen mukaisia?
Tästäpä jatkokysymyksenä, onko tietoa josko tuollainen automaatti on ns. oppiva eli oppii kuskin luonteen ajokäyttäytymisessä ja vaihdot sen mukaisia?
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: Ihan hyvä
Juu, niin ne väittävät. http://www.benzworld.org/forums/w210-e- ... reset.html kerrotaan ainakin w210:n tomaatin resetointi. En ole vielä kokeillut...Vesa T kirjoitti:
Tästäpä jatkokysymyksenä, onko tietoa josko tuollainen automaatti on ns. oppiva eli oppii kuskin luonteen ajokäyttäytymisessä ja vaihdot sen mukaisia?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Ihan hyvä
Löytyykö vastaavaa 7G-tronickille (S211)?MiHe kirjoitti:Juu, niin ne väittävät. http://www.benzworld.org/forums/w210-e- ... reset.html kerrotaan ainakin w210:n tomaatin resetointi. En ole vielä kokeillut...Vesa T kirjoitti:
Tästäpä jatkokysymyksenä, onko tietoa josko tuollainen automaatti on ns. oppiva eli oppii kuskin luonteen ajokäyttäytymisessä ja vaihdot sen mukaisia?
nollaus
Olisi tosi kiinnostava saada nollattua tuo laatikon muisti, kun on tuo ensimmäinen 100 tkm ajettu (saksassa) todennäköisesti vähän eri rytmiä kuin nyt. Mitenkäs äkkiä nämä oppivat oppii uusille "tavoille"?
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Ja C-asento vastaa myös vanhojen W-winter asentoa (vaihtui w211 n.2004) eli lähtee liikkeelle kakkosvaihteella sutimisen estämiseksi. Siksi tuntuu että lähtee kuin täi tervasta. Mutta ei varmaan pitemmän päälle tee hyvää kitkalevyille.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;