Automaatin S/C nappi ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Automaatin S/C nappi ?

Viesti Kirjoittaja jami »

Uutena automaatin omistajana kysyn moisen napin tarkoitusta ja käyttötarvetta? Auto on E 220 CDI .
Avatar
Wile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ke 06.08.2003 19:36

Viesti Kirjoittaja Wile »

S= Sport
C= Comfort
M (jos on)= Manual

Eri asetuksilla on mahdollista muuttaa vaihteiston luonnetta ja kaasuun vastaavuutta. Aktiivijousitetuissa (ABC) malleissa myös jousitus reagoi vaihteiston eri asetuksiin.

Joku on muuten joskus jopa väittänyt, että Sport-asetuksella auto kuluttaa vähemmän polttoainetta? :roll: Muistaakseni kierroksia S-asetus nostaa ainakin Kompressor-bensakoneessa n. 500rpm kun verrataan Comfortiin (muilla moottoreilla en ole toistaiseksi eri asetuksia kokeillut - lyhyesti sanottuna turhaa :lol: ).
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Ihan hyvä

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Itse tulee näprättyä S/C-namikkaa useinkin ajellessa. Kaupungissa yleensä C-asento, koska liikkuu rauhallisemmin, eikä vaihdot niin nykiviä. Tosin C-asennossa liikkeellelähtö jotenkin laiskempi, eli pedaalia saa polkea syvemmälle. S-asento yleensä motarilla tai kantatiellä (ohituksissa). Talvella C-asento ehdoton.

Tästäpä jatkokysymyksenä, onko tietoa josko tuollainen automaatti on ns. oppiva eli oppii kuskin luonteen ajokäyttäytymisessä ja vaihdot sen mukaisia?
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ihan hyvä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Vesa T kirjoitti:
Tästäpä jatkokysymyksenä, onko tietoa josko tuollainen automaatti on ns. oppiva eli oppii kuskin luonteen ajokäyttäytymisessä ja vaihdot sen mukaisia?
Juu, niin ne väittävät. http://www.benzworld.org/forums/w210-e- ... reset.html kerrotaan ainakin w210:n tomaatin resetointi. En ole vielä kokeillut...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Major
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 08.03.2008 18:47

Re: Ihan hyvä

Viesti Kirjoittaja Major »

MiHe kirjoitti:
Vesa T kirjoitti:
Tästäpä jatkokysymyksenä, onko tietoa josko tuollainen automaatti on ns. oppiva eli oppii kuskin luonteen ajokäyttäytymisessä ja vaihdot sen mukaisia?
Juu, niin ne väittävät. http://www.benzworld.org/forums/w210-e- ... reset.html kerrotaan ainakin w210:n tomaatin resetointi. En ole vielä kokeillut...
Löytyykö vastaavaa 7G-tronickille (S211)?
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

nollaus

Viesti Kirjoittaja jami »

Olisi tosi kiinnostava saada nollattua tuo laatikon muisti, kun on tuo ensimmäinen 100 tkm ajettu (saksassa) todennäköisesti vähän eri rytmiä kuin nyt. Mitenkäs äkkiä nämä oppivat oppii uusille "tavoille"?
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Juu oppiihan se valitettavasti huonoille tavoille. Antaa kunnolla kyytiä tai sitten resetoi niin pelaa hienommin päivän pari.

Itse olen toivoni menettänyt, ei jaksa koko ajan resetoida. Helpompi kun antaa päivittäin kunnolla kyytiä ;)
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Laatikko on nopea oppimaan, se muistaa viimeiset 12 kiihdytystä ja muuttaa asetuksiaan niiden mukaisesti. Eli ei mun mielestä ole syytä resetoida, ajelee vaan oman ajotavan mukaisesti niin laatikko käyttäytyy sen mukaisesti.
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Ja C-asento vastaa myös vanhojen W-winter asentoa (vaihtui w211 n.2004) eli lähtee liikkeelle kakkosvaihteella sutimisen estämiseksi. Siksi tuntuu että lähtee kuin täi tervasta. Mutta ei varmaan pitemmän päälle tee hyvää kitkalevyille.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Vastaa Viestiin