M102 Hirveä kulutus...helppiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

M102 Hirveä kulutus...helppiä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pikkuveljen 230E W123 kuluttaa 15-20 litraa sadalle. Pakokaasuarvot tyhjäkäynnillä ovat hyvät:

CO = 2.1
HC= 192
Lamda = 0.975
O2 = 14

Ajo on taajama-ajoa ja suht lyhyttä, mutta kuitenkin kulutus on liian iso.

Olisko vinkkiä jotain anturia jota tutkia tms?
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Ihan vaan ulkomuistista(huonosta), eikös ainakin CO ole himpun yli ohjearvon?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Boss kirjoitti:Ihan vaan ulkomuistista(huonosta), eikös ainakin CO ole himpun yli ohjearvon?
Se on just hyvä. Ohje taitaa olla 1-1.5, mutta noin toimii paremmin, eikä vaikuta kulutukseen.
Sittenkun menee yli 10:n alkaa huomaamaan kulutuksessa.
Maximiarvo katsastuksessa on 3,5.

Kun säätö tehtiin viikko sitten, oli arvo 0,5...ja kulutus oli yhtä iso.

...Eli onko nuo tyhjäkäyntiarvot yhtä tyhjän kanssa käytännön kulutuksesta puhuttaessa?

PS.
-Venttiilit on juuri säädetty
-ilmanputsari juuri vaihdettu
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No sehän on normaali! :lol:
Jos ilmanvastus on luokkaa jääkaappi ja moottori on 2,3 l niin ei se kyllä alle kympin mene!

:wink: Jos ottaa samankokoisen "japsin" samankokoisella moottorilla niin lukemat on samat?
Ja essolta sitä onneksi saa lisää!!!!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Virhe, saatana. Kyllä menee alta kympin, kun menee kaasarikoneellakin.
Arvioin, että edes näillä pakkasilla mun W123 ei napostele yli 12 litraa sataselle...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oma vastaava automaatilla vie n. 10,5-11 l /100 km, että ei tuo ihan normaalia ole. Eihän mikään jarru tms. jumita? Tyhjäkäynnin korkeus?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Alta kympin menee munkin jääkaappi, kaupunkipyörityksessä oikein yrittämällä saattaa 12 hipoa mutta ei muuten.
Sytkäosat ja suodatin on edullisia, mutta jos ei mitään oireita ole niin aika kummallista.
Lambda-anturi viallisena nostaisi nuo päästöarvotkin ihan eri lukemiin, eikä silloinkaan varmasti vielä noihin lukemiin kulutus nousisi.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Anteeksi nyt mutta, jos arvot ovat kohdallaan ja jarrut irti,
niin kaikki pitäisi olla kunnossa ; eli mikä on "kengän numero " ? :wink:

Ehdotan, että seuraava tankillinen ajettaisiin oikein "pappa tyyliin",
ja mikä mahtaisi sitten olla kulutus ? Mitä isompi auto, sitä enemmän ajotapa
vaikuttaa kulutus lukemiin.

Tämä nyt siis ihan rakentavassa hengessä.....
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Oho

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Onpas vermeellä maitti päällä :shock: Ettei joku kölvi vain käy imppaamassa menovettä mankiinsa pienin erin..... tai sitten joku ystävällinen haltia käy lorottamassa yösydännä lisää bensaa meitin pieniruokaisten tankkeihin ja siten olemme täysin vieraantuneet karusta todellisuudesta :lol:

Kone säädöissään, suodattimet tuoreet, sytkäajoitukset kohdillaan ja tulpat kunnossa, paluujärjestelmä kunnossa, bensa ei haise ulkona eikä sisällä, ei laske alleen mistään... seossäätö voisi olla syyllinen, mutta jos päästömittaus ei näytä liiallista rikkautta, niin outoa on.
Jotenkin tuntuu, ettei vika ole edes ratin ja penkin välissä, noille lukemille pitäisi polkea jo perkeleellisesti ns. pissaliisajahdissa ympäri grilliä.
Toisaalta kaverini sai palamaan W108:lla kaasarikutosella talvikaupungissa pätkäajolla liki 40 litraa :x , vaikka selvisi tien päällä kympin seutuville.
Kun näitä kulutuksia on tässä forumilla katsellut muistakin koneista, niin heitot eri vermeiden kesken ovat aivan poskettoman suuret. Ei taida vanhalla Mersulla mitään normikulutusta edes olla.

Mutta onhan se niin, että jos ajo on hyvin pätkittäistä näillä lämpimillä (nyt laski tosin 7 asteeseen meillä), niin ensi kilometrit läpikohmeisella kärryllä vievät pirusti lientä. Ja jos ajo on pääasiassa vain näitä "ensikilsoja", voimansiirto, laakerit jne. eivät käytännössä ehdi notkistua normaalikulutukselle lainkaan.
Siitä kyllä kertyy 15-20 litraa ilman mitään vikaakaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Itse pidin syynä kanssa lyhyttä ajoa n. 5km (korjaa veli, jos työmatka on pidempi) suuntaansa ja toisen pään kylmästartteja. Pikkuveli ei kuitenkaan usko moiseen tai sitten kuulemma auto on vaan niin "Paska".
Suostuisikohan se vaihtamaan autoja pariksi päiväksi, niin kokeilisin sitä kulutuksen pienennystä vähän pidemmillä taipaleilla.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Jokos siinä mallissa on imuilman lämpötilan haistelu anturi? meinaan jos se on rikki kulutus kasvaa ja tyhjäkäyntiarvoissa ei näy mitään ihmeellistä.

BMW:ssä aikaisempi omistaja oli ihan ite vissiin säätäny venttiilien välykset ja liian pienet välykset aiheutti puhdinpuutetta alakierroksilla ja kulutus oli n.20l satasella. Ohivuotoa ei kuitenkaan ollut. Vika oli todella tiukassa löytää. Vein silloin auton ks-autosäätöön tiituspohjaan, jossa remontti osineen (vaihdettavat säätöpalat) n.200E. Kulutus putosi 20l -> 8l.
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Jokos siinä mallissa on imuilman lämpötilan haistelu anturi? meinaan jos se on rikki kulutus kasvaa ja tyhjäkäyntiarvoissa ei näy mitään ihmeellistä.

Ei pidä paikaansa, vaikuttaa muuten tyhjäkäyntiseoksiin.
:twisted: 103 moottorinen kulutti pakkasten alkamisesta lähtien 15-19l/ 100Km
Tyhjäkäynti Co 7-8% luokkaa.
Ja imuilman lämpötilan tunnistimen vaihdolla peli korjaantui.
Co 0.1%
Kulutus 13l luokkaa kaupunki ajossa 15 asteenpakkasissa.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: M102 Hirveä kulutus...helppiä

Viesti Kirjoittaja jouko »

Day Downhill kirjoitti:Pikkuveljen 230E W123 kuluttaa 15-20 litraa sadalle. Pakokaasuarvot tyhjäkäynnillä ovat hyvät:

CO = 2.1
HC= 192
Lamda = 0.975
O2 = 14

Ajo on taajama-ajoa ja suht lyhyttä, mutta kuitenkin kulutus on liian iso.

Olisko vinkkiä jotain anturia jota tutkia tms?



Katos tarkempaan noita päästöjä O2 arvo on pahuksen korkea joko vuotaa
pakoputkisto tai raju ilmavuoto imupuolella jolloin määränjakajasta lähtevä pa-annos on huomattavasti suurempi kuin silloin jos imuvuotoja ei olisi :?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: M102 Hirveä kulutus...helppiä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

jouko kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Pikkuveljen 230E W123 kuluttaa 15-20 litraa sadalle. Pakokaasuarvot tyhjäkäynnillä ovat hyvät:

CO = 2.1
HC= 192
Lamda = 0.975
O2 = 14

Ajo on taajama-ajoa ja suht lyhyttä, mutta kuitenkin kulutus on liian iso.

Olisko vinkkiä jotain anturia jota tutkia tms?



Katos tarkempaan noita päästöjä O2 arvo on pahuksen korkea joko vuotaa
pakoputkisto tai raju ilmavuoto imupuolella jolloin määränjakajasta lähtevä pa-annos on huomattavasti suurempi kuin silloin jos imuvuotoja ei olisi :?
Tässä omat M103-tulokset viime keväältä:

HIILIVEDYT (HC) = 297ppm til (max 600)
HIILIMONOKSIDI (CO) = 1,52 %til (max 3,5)
HIILIDIOKSIDI (CO2) = 14.32 %til
LASKETTU CO-MITAUS = 1,52 %til
HAPPI = 0,58 %til
LAMBDA = 0,972
KONEEN KIERROKSET = 698 ppm
ÖLJYN LÄMPÖTILA = 12,8

Tuo veljen O2 arvo oli muistin tuotosta ja voi olla myös eri. Pitää tarkistaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: M102 Hirveä kulutus...helppiä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Day Downhill kirjoitti:
jouko kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Pakokaasuarvot tyhjäkäynnillä ovat hyvät:

CO = 2.1
HC= 192
Lamda = 0.975
O2 = 14

Olisko vinkkiä jotain anturia jota tutkia tms?
Katos tarkempaan noita päästöjä O2 arvo on pahuksen korkea joko vuotaa
pakoputkisto tai raju ilmavuoto imupuolella jolloin määränjakajasta lähtevä pa-annos on huomattavasti suurempi kuin silloin jos imuvuotoja ei olisi :?
Tässä omat M103-tulokset viime keväältä:

HIILIVEDYT (HC) = 297ppm til (max 600)
HIILIMONOKSIDI (CO) = 1,52 %til (max 3,5)
HIILIDIOKSIDI (CO2) = 14.32 %til
LASKETTU CO-MITAUS = 1,52 %til
HAPPI = 0,58 %til
LAMBDA = 0,972
KONEEN KIERROKSET = 698 ppm
ÖLJYN LÄMPÖTILA = 12,8

Tuo veljen O2 arvo oli muistin tuotosta ja voi olla myös eri. Pitää tarkistaa.
Oma 230 E A antoi seuraavat arvot viikko sitten:

CO = 1,59 (sallittu 4,5)
HC= 154 (1000)
Lamda = -
O2 = 0,57 (5,00)

Että kyllä sulla O2-arvo on aika korkea, mikäli samoista yksiköistä puhutaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

ruisku koneissa usein poltto-aineen ohjauspaineen säätimen häiriöt saavat kulutuksen yli lukemille
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: M102 Hirveä kulutus...helppiä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Timo L. kirjoitti:Oma 230 E A antoi seuraavat arvot viikko sitten:

CO = 1,59 (sallittu 4,5)
HC= 154 (1000)
Lamda = -
O2 = 0,57 (5,00)

Että kyllä sulla O2-arvo on aika korkea, mikäli samoista yksiköistä puhutaan.
...Juu ei puhuta. Arvo oli CO2, eli aika tarkkaan sama kun minun M103:ssa.
Sitäpaitsi tuo(O2-max=5) ylittyisi, jos se olisi ollut sen 14.

Noilta osin kaikki on siis kunnossa.

Oletko Timo muuten tarkastanut oman nokkasi kuntoa? Pikkuveljellä on ykkösen nokka aika kulunut ja naputteleekin aika-ajoin. Keinua ei olla vielä tarkastettu, mutta taitaa olla vielä välttävä, koska naputusta ei kuulu kokoaikaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18161
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei se taida happiarvo olla 14.
Se on joko CO2 arvo tai pilkkuvirhe eli happi 1,4.

Tai sitten pakoputki "irtipoikki".
Jos happiarvo olisi 14 ja seos 2,1 niin todellinen seos olisi älyttömän rikkaalla ?
Tuttavallani ( n.60 v mies) on w123 200 bensa ja keskikulutus on ollut vuosien aikan kuulemma 13 litraa. Sitä en mene vannomaan puhuuko totta.

Kuitenkin, en minä pitäisi ihmeenä vaikka 15-20 litraa menisi ihan kunnossa olevalla autollakin lyhyellä ajolla ?
Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

dealer kirjoitti: Kuitenkin, en minä pitäisi ihmeenä vaikka 15-20 litraa menisi ihan kunnossa olevalla autollakin lyhyellä ajolla ?
Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole.
Eilen juteltiin veljen kanssa ja kuulemma 5km:n työmatkasta moottori on kylmä 3-4 km, eli normaalia taitaa olla. Lisäksi muistelin oman M103:n kulutusta toissatalvelta, kun vaimon koulumatka oli 3km. Kummassakin päässä tolppapaikka ja silti kulutus oli 22,5l.

Vaihdetaan autoja pariksi päiväksi ja tutkin asiaa tarkemmin. Meillä tulee vähän pidempiä kauppareissuja harrastettua.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Pistäkää tankki täyteen siitä ja lähtekää ajamaan parinsadankilsan maantielenkki, ei mitään lyhyttä ajoa, kai siitä nyt sataa kilometriä kohti kulutus nousee.
Oliko se nyt niin että tankki / putket ei vuoda mistään yhtään??
Ruiskuhuolto on silti niin kallista puuhaa vaikka kannattas varmaan tossa tilanteessa tehdäkin että sulkekaa nyt nää yksinkertaisimmat vaihtoehdot pois.
Ja jos nokka olis niin pyöreä että sen takia joisi kone 20L satasella niin sitten kyllä huomaisi jo muustakin.
M102.980 koneeseen saa usein vaihtaa nokan, keinuvivut ym. n.220.000-300.000 km:n kohdalla.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

yksi vaihtoehto on tietysti se että moottori on vain niin "loppu" eli väljä ja venttiilit vuotaa, kaasari on sohlo jne.
ei se aina niistä kilometreistä näy vaan paljon kylmäkäynnistyksiä huonot öljyt jotka vaihdetaan harvoin kuluttaa mottoria paljon.
auto voi silti olla hyvä lähtemään käymään eikä vie paljon öljyä vaikka kone on ihan loppu. viime viikolla tappelin yhden nissanin kanssa joka vie 15litraa sataselle juuri tuosta syystä.
ohivuoto testaus kertoo totuuden.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ville Komulainen kirjoitti:yksi vaihtoehto on tietysti se että moottori on vain niin "loppu" eli väljä ja venttiilit vuotaa, kaasari on sohlo jne.
ei se aina niistä kilometreistä näy vaan paljon kylmäkäynnistyksiä huonot öljyt jotka vaihdetaan harvoin kuluttaa mottoria paljon.
auto voi silti olla hyvä lähtemään käymään eikä vie paljon öljyä vaikka kone on ihan loppu. viime viikolla tappelin yhden nissanin kanssa joka vie 15litraa sataselle juuri tuosta syystä.
ohivuoto testaus kertoo totuuden.
Koneen uskon olevan kunnossa. Kulkee kun gepardi ja täyssynteettistä öljyä ei vie yhtään. Aiemmin on ajettu mineraaleilla ja vaihdettu 5000km:n välein.

Polttoaineputkisto vuotoja ei ole huomattu, kesällä ne huomaa jo hajusta, mutta talvella bensahöyryjä ei niinkään ilmaanb leijaile, vaikka vähän tiputtaisikin. Pitää tutkia, mutta ekaksi ajetaan pidempi maantielenkki.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Viimeksi tänä iltana kuuntelin moottoria sen käydessä tyhjää ennen ajoa. Kyllä tuolla joku naputtelee, joko ketju tai ihan keppi. Myyjä kyllä sanoi, että nokkaremppa on tehty joskus, mutta saahan sitä sanoa. Ensin ajattelin kyllä vaihdattaa ketjun, ja samalla voisi tsekata kepin ja nostajat.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mulla oli varmaan aika pitkälti tossa sama juttu, eli ennenku laitoin auton talviseisokkiin niin otin väljät pois venttiileistä, naputus hävis aika pitkälti mutta toisinaan heikko käynti johtaa kyllä venaremppaan keväällä, ainakin nostajat ja jouset ja kumit keinuvivut, saas nähä meneekö venttiilit uusintaan. Nokka näytti hyvältä, yllätys sinänsä.

Perhana tässä joutuu painaa överiä nuppi punasena kun todennäköistä on joutua venaremppaan myös M110:n kanssa... Ja se ei ole halpaa huvia :roll:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti: Eilen juteltiin veljen kanssa ja kuulemma 5km:n työmatkasta moottori on kylmä 3-4 km, eli normaalia taitaa olla.
Sen verran tästä sivusta vielä, että se talvinen pätkäajo todella syö kakkua oikein kaksin käsin :shock: . Muistelin tuossa 1999-mallista T4 Volvoa, joka oli uudesta asti alla vajaat pari vuotta. Sehän edustaa huomattavasti uudempaa moottoritekniikkaa, joten myös kulutus on reilusti M102:aa alhaisempi - varsinkin jos ei turbon tehoa ulosmittaa aivan joka käänteessä.
Mutta niin vain ajotietokone näytti talvipakkasilla sellaista 16-23 litran kulutusta ensimmäisen 3-5 kilometrin matkalla, kaasupolkimen asennosta ja pakkasen kovuudesta riippuen. Tilanteissa, joissa tolppaa ei ollut käytettävissä, hetkellinen alkumaitti saattoi hätistelllä 30 litran lukemia.
Kulutus kuitenkin asettui alle 15 litran, kun pannut ja vomansiirto vähän notkistuivat ja sitten siitä hissukseen alemmas aina 8 litran tuntumaan asti.
Siis edelleen on täysin mahdollista, ettei koneessa ole mitään vikaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

[quote="Jukka N."][quote="Day Downhill"] Eilen juteltiin veljen kanssa ja kuulemma 5km:n työmatkasta moottori on kylmä 3-4 km, eli normaalia taitaa olla.[/quote]

Sen verran tästä sivusta vielä, että se talvinen pätkäajo todella syö kakkua oikein kaksin käsin :shock: . Muistelin tuossa 1999-mallista T4 Volvoa, joka oli uudesta asti alla vajaat pari vuotta. Sehän edustaa huomattavasti uudempaa moottoritekniikkaa, joten myös kulutus on reilusti M102:aa alhaisempi - varsinkin jos ei turbon tehoa ulosmittaa aivan joka käänteessä.
Mutta niin vain ajotietokone näytti talvipakkasilla sellaista 16-23 litran kulutusta ensimmäisen 3-5 kilometrin matkalla, kaasupolkimen asennosta ja pakkasen kovuudesta riippuen. Tilanteissa, joissa tolppaa ei ollut käytettävissä, hetkellinen alkumaitti saattoi hätistelllä 30 litran lukemia.
Kulutus kuitenkin asettui alle 15 litran, kun pannut ja vomansiirto vähän notkistuivat ja sitten siitä hissukseen alemmas aina 8 litran tuntumaan asti.
Siis edelleen on täysin mahdollista, ettei koneessa ole mitään vikaa.[/quote]

Niin, tottakai sitä soppaa palaa jos koneet lyödään käymään syväjäästä, ajetaan pari kilometriä ja jätetään taas jäätymään, sellaisessa ajossa jos joku alkaa tosissaan kulutusta seurailemaan ei varmaan 20l/100km ole mitenkään erikoista.
Kyllä tuon huomaa itsekin vaikka työmatka on pitkä ja piuhan päässä auto molemmissa osoitteissa että kulutus nousee pakkasilla.
Itse olen havainnut lompakossa tuntuvaksi asti että eberin suostuessa toimimaan(toimii joka toinen viikko,johtunee viikkokellosta :lol: ), säästyy bensaa litratolkulla viikossa vaikka eberikin kuluttaa muistaakseni0,65l/h ja käy keskimäärin 2x30min/vrk niin soppaa säästyy kuitenkin.
Lohkoa lämmitellessä kulutus on noin 10,5l/100km ja eberin toimiessa pihistetään tuosta 2l pois josta vähennetään n.litra jonka lämmitin imee jää säästöä kuitenkin 1l/100km verrattuna lohkon käyttöön.
Ja pidemmillä(kaupan edestä toiselle) ostosreissuilla tuntuu joskus menevän lähemmäs tuota 15l/100km, no noilla ajoilla ei ole paljon tullut kulutuksia tarkkailtua, muutaman euron ilmoille laitolla kun ei ole oikein merkitystä siinä vaiheessa kun pistää satoja euroja turhuuksiin ja hilavitkuttimiin muutenkin :lol:
Bro
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 23.01.2004 18:00

Viesti Kirjoittaja Bro »

No niin. Kai se on munkin omasta autostani jotain sanottava, nyt kun on noi tunnuksetkin vihdoin ja viimein.

Pistetään nyt noi pakokaasutestin tulokset uusiks:

CO: 2,04
CO2: 15,2
HC: 183
02: 0,90

Ne aikasemmat oli ulkomuistista. Aina ei voi ikään turvata :D

Tosiaan se työmatka on sen 6 kilometriä ja toisessa päässä kylmäkäynnistys. Kukaan ei mopoonsa mun bensoilla tankkaa, talli on nimittäin lukittu. Ja kengän koko on mitä on. Sillä ei kyllä ole ollu merkitystä, olen harrastanut myös "pappa-ajoa".

Kyllä tuo kulutus ilmeisesti normaalia on? Olen nyt harrastanut vähän pitempiä "työmatkoja" ja kyllä se kulutus sillä asettuu. Eli ongelmaa ei ilmeisesti ole ollutkaan.

Kyllä tuolta pellin alta vaan ikävää nakutusta kuuluu, ainakin kylmänä. No täytyy sitä seurailla. Muuten kone toimii hyvin ja on tehot tallella.

Eli tämmönen ensimmäinen viesti.
Vastaa Viestiin