Uretaanipuslat
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Uretaanipuslat
Tarkoituksena olisi hankkia madallussarja ja samalla tekisi mieli laittaa uretaanipuslat, jotta olisi turhat välykset alustasta pois ja sitä kautta ehkä saisi hiukan lisää jämäkkyyttä ja tarkkuutta ohjaukseen.
onko kenelläkään kokemusta moisista puslista?
Mitkä/minkälaiset puslat olisi hyvät? Kasvaako ajomelu? vaikuttaako miten ajetavuuteen jne...?
onko kenelläkään kokemusta moisista puslista?
Mitkä/minkälaiset puslat olisi hyvät? Kasvaako ajomelu? vaikuttaako miten ajetavuuteen jne...?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Jos haluut jämäkät, sorvaa nylonista - varmasti kestää! Ittelle rakensin semmoset (pitkittäistukivarsiin taakse), että ulkokehän soviteosa on nylonia ja sitten sen sisään prässäsin alkuperäisestä kumipuslasta arviolta puolet pienemmän toyotan lehtijousiin tarkoitut puslat (piti kyllä vähän lyhentää), mutta tuossa minun vehjaksessa tarttee väkisin sen kumipuslan (ainakin jonkunlaisen) siihen koska noi joustot pitää saada säilytettyä. Henkilömalliseen autoon laittasin kyllä ite ihan sumeilematta nylonnista sorvatun - tulee kyllä pommin varmasti jäpsäkkä. Omaan sorvaussettiin jätin 0.1mm sovitteen ja se meni kyllä ihan mukavasti prässillä paikallleen.
Tuolla on jossain muistaakseni pari kuvaa niistä tukivarsista (vanhat puslat tai mitä niistä nyt oli jäljellä on otettu jo pois) ja valkosesta nylontangosta ja niistä pienemmmistä puslista...
http://www2.lut.fi/~strengel/gwagen/tmp/mersu.html
Timo
Tuolla on jossain muistaakseni pari kuvaa niistä tukivarsista (vanhat puslat tai mitä niistä nyt oli jäljellä on otettu jo pois) ja valkosesta nylontangosta ja niistä pienemmmistä puslista...
http://www2.lut.fi/~strengel/gwagen/tmp/mersu.html
Timo
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Timo S kirjoitti:Jos haluut jämäkät, sorvaa nylonista - varmasti kestää! Ittelle rakensin semmoset (pitkittäistukivarsiin taakse), että ulkokehän soviteosa on nylonia ja sitten sen sisään prässäsin alkuperäisestä kumipuslasta arviolta puolet pienemmän toyotan lehtijousiin tarkoitut puslat (piti kyllä vähän lyhentää), mutta tuossa minun vehjaksessa tarttee väkisin sen kumipuslan (ainakin jonkunlaisen) siihen koska noi joustot pitää saada säilytettyä. Henkilömalliseen autoon laittasin kyllä ite ihan sumeilematta nylonnista sorvatun - tulee kyllä pommin varmasti jäpsäkkä. Omaan sorvaussettiin jätin 0.1mm sovitteen ja se meni kyllä ihan mukavasti prässillä paikallleen.
Tuolla on jossain muistaakseni pari kuvaa niistä tukivarsista (vanhat puslat tai mitä niistä nyt oli jäljellä on otettu jo pois) ja valkosesta nylontangosta ja niistä pienemmmistä puslista...
http://www2.lut.fi/~strengel/gwagen/tmp/mersu.html
Timo
Onko mitään tietoa kuka tuollaisia sorvaisi w124 merssuun eteläsuomessa hyvinkää hankotien eteläpuolella. tuohon ei ainakaan tunnu saavan ntoita puslia noita isololta firmoilta sen verran vanha auto jo (1988)
T. Petri
Melko monella pikkupajallakin on jonkinlainen sorvi ja ei siihen mene aikaa kovin kauan jos sitä vekotinta osaa käyttää. Mitat vaan pitää olla selvillä etukäteen.aalpe kirjoitti: Onko mitään tietoa kuka tuollaisia sorvaisi w124 merssuun eteläsuomessa hyvinkää hankotien eteläpuolella. tuohon ei ainakaan tunnu saavan ntoita puslia noita isololta firmoilta sen verran vanha auto jo (1988)
T. Petri
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Joo se onkin sitten seuraava tai ensimmäinen ongelma. Mistä saada Tarkat mitat W124 korisen puslista, ja mitä lukenut niin joka puslaa ei kannata vaihtaa ettei tule kivirekeä.Timo S kirjoitti:Melko monella pikkupajallakin on jonkinlainen sorvi ja ei siihen mene aikaa kovin kauan jos sitä vekotinta osaa käyttää. Mitat vaan pitää olla selvillä etukäteen.aalpe kirjoitti: Onko mitään tietoa kuka tuollaisia sorvaisi w124 merssuun eteläsuomessa hyvinkää hankotien eteläpuolella. tuohon ei ainakaan tunnu saavan ntoita puslia noita isololta firmoilta sen verran vanha auto jo (1988)
T. Petri
Terveisin
Petri
Timo, mISTÄ ostit tuota tankoa ja oliko minkä hintaista.aalpe kirjoitti:Timo S kirjoitti:Jos haluut jämäkät, sorvaa nylonista - varmasti kestää! Ittelle rakensin semmoset (pitkittäistukivarsiin taakse), että ulkokehän soviteosa on nylonia ja sitten sen sisään prässäsin alkuperäisestä kumipuslasta arviolta puolet pienemmän toyotan lehtijousiin tarkoitut puslat (piti kyllä vähän lyhentää), mutta tuossa minun vehjaksessa tarttee väkisin sen kumipuslan (ainakin jonkunlaisen) siihen koska noi joustot pitää saada säilytettyä. Henkilömalliseen autoon laittasin kyllä ite ihan sumeilematta nylonnista sorvatun - tulee kyllä pommin varmasti jäpsäkkä. Omaan sorvaussettiin jätin 0.1mm sovitteen ja se meni kyllä ihan mukavasti prässillä paikallleen.
Tuolla on jossain muistaakseni pari kuvaa niistä tukivarsista (vanhat puslat tai mitä niistä nyt oli jäljellä on otettu jo pois) ja valkosesta nylontangosta ja niistä pienemmmistä puslista...
http://www2.lut.fi/~strengel/gwagen/tmp/mersu.html
Timo
Onko mitään tietoa kuka tuollaisia sorvaisi w124 merssuun eteläsuomessa hyvinkää hankotien eteläpuolella. tuohon ei ainakaan tunnu saavan ntoita puslia noita isololta firmoilta sen verran vanha auto jo (1988)
T. Petri
t.petri
Ostin tuon teollisuus etolasta, neljän puslan tarpeet (n. 50 cm tai jotain - en muista) makso n. 17 euroa. Oikeestaan niitä joutu sorvaan viisi, kun yksi halkesi.aalpe kirjoitti:Timo, mISTÄ ostit tuota tankoa ja oliko minkä hintaista.aalpe kirjoitti:Timo S kirjoitti:Jos haluut jämäkät, sorvaa nylonista - varmasti kestää! Ittelle rakensin semmoset (pitkittäistukivarsiin taakse), että ulkokehän soviteosa on nylonia ja sitten sen sisään prässäsin alkuperäisestä kumipuslasta arviolta puolet pienemmän toyotan lehtijousiin tarkoitut puslat (piti kyllä vähän lyhentää), mutta tuossa minun vehjaksessa tarttee väkisin sen kumipuslan (ainakin jonkunlaisen) siihen koska noi joustot pitää saada säilytettyä. Henkilömalliseen autoon laittasin kyllä ite ihan sumeilematta nylonnista sorvatun - tulee kyllä pommin varmasti jäpsäkkä. Omaan sorvaussettiin jätin 0.1mm sovitteen ja se meni kyllä ihan mukavasti prässillä paikallleen.
Tuolla on jossain muistaakseni pari kuvaa niistä tukivarsista (vanhat puslat tai mitä niistä nyt oli jäljellä on otettu jo pois) ja valkosesta nylontangosta ja niistä pienemmmistä puslista...
http://www2.lut.fi/~strengel/gwagen/tmp/mersu.html
Timo
Onko mitään tietoa kuka tuollaisia sorvaisi w124 merssuun eteläsuomessa hyvinkää hankotien eteläpuolella. tuohon ei ainakaan tunnu saavan ntoita puslia noita isololta firmoilta sen verran vanha auto jo (1988)
T. Petri
t.petri

Timo
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Tämmönen teksti tuli vastaan tuolla powerflexin sivuilla. Mahtaako olla vain uretaanipuslakauppiaan menekinedistämistä, vaiko jopa totta...
What about nylon bushes?
Nylon is probably the worst of all worlds. When a suspension arm moves up and down it does not move only up and down but describes an arc. This means that, for example an inner track control arm bush will be required to flex in two dimensions at the same time. In this example a metal bush will allow this movement as will a rubber or POWERFLEX bush. However a nylon bush will allow up and down movement but 100% of the arc loadings will be transferred into the arm and the chassis. This causes arm flexing and can easily cause premature arm failure! Of course nylon has no vibration absorbing characteristics at all, so all vibration is transferred up the already highly stressed arm.
What about nylon bushes?
Nylon is probably the worst of all worlds. When a suspension arm moves up and down it does not move only up and down but describes an arc. This means that, for example an inner track control arm bush will be required to flex in two dimensions at the same time. In this example a metal bush will allow this movement as will a rubber or POWERFLEX bush. However a nylon bush will allow up and down movement but 100% of the arc loadings will be transferred into the arm and the chassis. This causes arm flexing and can easily cause premature arm failure! Of course nylon has no vibration absorbing characteristics at all, so all vibration is transferred up the already highly stressed arm.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Hep hep,
joo, tosiaankin kannattaa harkita tarkkaan jos meinaa palkästä nylonista tehä - se ei tosiaankaan jousta juuri yhtään ja se jousto tulee jossain päin joka tapauksessa tapahtumaan eli niin kuin tuossa brittisepityksessä sanotaankin. Itsellänihän tosiaan on maasturi ja tuon puslan halkaisija on 60mm mistä nylonin osuus on tällä hetkellä siis 20mm eli keskellä on perinteinen 40mm ulkohalkaisijaltaan oleva kumipusla minkä olen prässännyt sorvaamani nylonrenkaan sisälle (ja sen taas pitkittäistukivarren holeen). Se kumihärdelli siis saa toimia sinä väännön vastaanottajana siinä rakennelmassa. Periaatteessa henkilöautossa nuo joustot on kyllä melkosen pieniä et ei se nyt välttämättä mikään huono vaihtoehto ole tuo nylonikaan ja sitten onhan olemassa monia muitakin vastaavia materiaaleja, mitkä omaavat hiukan jousto-ominaisuuksia. Ei muuta kun kumiliikkeeseen kyselemään - eiköhän ne osaa neuvoa.
Timo
joo, tosiaankin kannattaa harkita tarkkaan jos meinaa palkästä nylonista tehä - se ei tosiaankaan jousta juuri yhtään ja se jousto tulee jossain päin joka tapauksessa tapahtumaan eli niin kuin tuossa brittisepityksessä sanotaankin. Itsellänihän tosiaan on maasturi ja tuon puslan halkaisija on 60mm mistä nylonin osuus on tällä hetkellä siis 20mm eli keskellä on perinteinen 40mm ulkohalkaisijaltaan oleva kumipusla minkä olen prässännyt sorvaamani nylonrenkaan sisälle (ja sen taas pitkittäistukivarren holeen). Se kumihärdelli siis saa toimia sinä väännön vastaanottajana siinä rakennelmassa. Periaatteessa henkilöautossa nuo joustot on kyllä melkosen pieniä et ei se nyt välttämättä mikään huono vaihtoehto ole tuo nylonikaan ja sitten onhan olemassa monia muitakin vastaavia materiaaleja, mitkä omaavat hiukan jousto-ominaisuuksia. Ei muuta kun kumiliikkeeseen kyselemään - eiköhän ne osaa neuvoa.
Timo
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
itse aikoinaan tein jotain puslia (amerikanautoon) polyeteenistä, oli helppoa sorvata ja halpaa...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Itseä kiinnostaisi myös, mistä saisi?Juha E kirjoitti:Mistä saa mersuun (w201) uretaani puslia![]()
Powerflexin ja Superflexin hinnastot ei tunne![]()
Omat kokemukset uretaanipuslista ovat myönteisiä, ex. harrastepirssiin hommasin ja pitihän ne koeajon jälkeen hommata käyttöautoon, jolla ajettu puslien vaihdon jälkeen n.30000km ja ei mitään ongelmaa.
MB E250CDI W212 4matic avantgarde 2013(facelift)
MB E280CDI S211 2matic avantgarde 2007(facelift)
Suzuki LS 650 supercharged 1995
MB E280CDI S211 2matic avantgarde 2007(facelift)
Suzuki LS 650 supercharged 1995
sitä polyuretaani tankoa saa ainakin etralta(, vai mikä se nyt oli). hinta vaan on aika kova ja melkonen hommakin alkaa sorvaileen montaa puslaa.
joskus pari puslaa tein mersuun. hienosti ne on kestäny ja toiminu. se hinta vaan oli niin kova, ettei ainakaan huvikseen ole kauheesti järkeä niitä tehdä. toki, jos budjetilla ei niin väliä, niin sitten eri asia. joskus ostin 70mm tankoa jonkun 300mm pätkän, niin hinta oli jotakin 40 euroa. ja sekin oli jo alennuksessa, kun oli viimenen pätkä, mitä hyllyssä oli. kai ne tarkat hinnatkin jostain selville saa.
joskus pari puslaa tein mersuun. hienosti ne on kestäny ja toiminu. se hinta vaan oli niin kova, ettei ainakaan huvikseen ole kauheesti järkeä niitä tehdä. toki, jos budjetilla ei niin väliä, niin sitten eri asia. joskus ostin 70mm tankoa jonkun 300mm pätkän, niin hinta oli jotakin 40 euroa. ja sekin oli jo alennuksessa, kun oli viimenen pätkä, mitä hyllyssä oli. kai ne tarkat hinnatkin jostain selville saa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Uretaanipuslat
Löytyykö jostain w124 noita uretaanipuslia? Olis tarkotuksen ainakin etu tukivarsiin laittaa.