mwessman kirjoitti:Ai siellä päällä on joku venttiili!? Milläs se on kiinni? Täytyypä lähiaikoina avata..
Juu siellä perämurikan päällä on venttiili joka päästää paineet ulos. Sen sai ruuvailtua irti tavallisella kiintoavaimella, olisko ollut 15 millinen.
Mutta minun tapauksessa venttiilin putsaus ei auttanut joten hain stefan Veholta ja vaihdoin sen eilen, ei ollut kovin hankala homma. Työselostus:
1. Öljyt ulos (14 millin kuusioavain tarvitaan).
2. Kardaanin kumilimppu ja varmistusrauta irti. Kardaanin keskinivel ja tukilaakerin poorit ja kumi jousti tarpeeksi että kardaanin takapään sai sitten käännettyä sivuun tieltä pois.
3. Merkki mutteriin että saa samaan tiukkuuteen takaisin.
4. Käsijarru päälle ja mutteri auki. Tähän sopii 30 millinen hylsy, lenkkiavain ei mahdu. Hylsykin pitää olla normaalia pitempi koska siinä laipan keskeltä mutterin läpi tulee tappi. Tai sitten voi tehdä näin: smirklasin tavalliseen hylsyyn ulkopintaan tasanteet että sitä sai väännettyä 30 millin kiintoavaimella.
5.Kardaanin laipan sai hivuteltua pois.
6.Vanha stefa meisselillä vääntämällä pois
7. Naputtelin uuden stefan paikalleen. Sitten kun sitä ei enää ehjänä saisi pois niin tuli mieleen että olisko sinne väliin pitänyt laittaa tiivisteliimaa kun siinä on vaan metalli metallia vasten stefan ulkoreunalla

. No, on se tiukan tuntuinen ekä ainakaan vielä aamulla ollut tihkunut sieltä.
8. Sitten rojut takaisin samaan asentoon kuin ne olikin ja öljyt sisään (täyttöaukon reunaan asti, sinne menee n. 1,4 litraa). Vanhaa kruunumutteria ei oikein luotettavasti saa lukittua enää, niin laitoin ruuvilukitetta kierteeseen. Uutta mutteria taas ei saisi samaan asenton kuin vanha oli. Tiukkuus taitaa olla kriittinen koska siellä on kartiolaakeri?
Aikaa kului kolmisen tuntia auton alla ryömiessä, pajalla nosturilla ja kunnon työkaluilla on varmaan alle tunnin homma.