C 180 kompressorin käyntiongelma
C 180 kompressorin käyntiongelma
2003 mallinen MB C-180 kompressorin käyntiongelma.
Kaupunkiajossa ei mitään ongelmia käy ja kehrää normaalisti.
Lähdettäessä matkaajoon 80 - 120 km/h. Ajossa ei mitään ongelmia mutta kun pysähtyy (esim. valoihin) tyhjäkäynti rupee ravistamaan ja mittaristoon syttyy keltainen moottorinkuva (moottoridiagnoosin merkkivalo). Ohjekirjan mukaan ongelma suihkutus-, sytytys-, tai pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.
Käy huonosti ravistaen tyhjäkäyntiä ja veto huonoa.
Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin merkkivalo jää palamaan mutta käynti ja veto on parempi. Mutta hetken tyhjäkäyntiä taas käyden tuo ongelma tulee takaisin.
Onko muilla ollut samaa vikaa ja mitenkä tuo korjautuisi ?
Voisiko vika olla Ilmamassa-anturissa ??
Kaupunkiajossa ei mitään ongelmia käy ja kehrää normaalisti.
Lähdettäessä matkaajoon 80 - 120 km/h. Ajossa ei mitään ongelmia mutta kun pysähtyy (esim. valoihin) tyhjäkäynti rupee ravistamaan ja mittaristoon syttyy keltainen moottorinkuva (moottoridiagnoosin merkkivalo). Ohjekirjan mukaan ongelma suihkutus-, sytytys-, tai pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.
Käy huonosti ravistaen tyhjäkäyntiä ja veto huonoa.
Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin merkkivalo jää palamaan mutta käynti ja veto on parempi. Mutta hetken tyhjäkäyntiä taas käyden tuo ongelma tulee takaisin.
Onko muilla ollut samaa vikaa ja mitenkä tuo korjautuisi ?
Voisiko vika olla Ilmamassa-anturissa ??
Käytäpä testerissä niin ehkä jotain selviää sitä kautta, ilmamassamittari voisi olla yksi syypää.
Onko paljonkin ajettu?
Itselläni samanlainen pirssi 56 tkm mittarissa, hieman vetää epäpuhtaaksi, tehoa tulee lievästi "aalloittain", tekisi mieli ostaa uusi MAF mutta on prkl aika tyyris lähteä kepillä jäitä koettamaan. No 2,5 tkm ja sitten olisi huolto, täytyy mainita siellä.
Onko paljonkin ajettu?
Itselläni samanlainen pirssi 56 tkm mittarissa, hieman vetää epäpuhtaaksi, tehoa tulee lievästi "aalloittain", tekisi mieli ostaa uusi MAF mutta on prkl aika tyyris lähteä kepillä jäitä koettamaan. No 2,5 tkm ja sitten olisi huolto, täytyy mainita siellä.
w447 119 Allradantrieb
Huomenna olisi tarkoitus käydä testerissä.
Ajettu on 86tkm
Kävin tässä illalla vielä pienen lenkin motoritietä ajamassa. Toimii ihan o.k. veto ja kaikki kunnossa eikä tyhjäkäyntikää ollut huono mutta se moottoirin kuva palaa mittaristossa.
No huomenna ollaan ehkä viisaampia ja muutama tuhatlappunen köyhempiä
Ajettu on 86tkm
Kävin tässä illalla vielä pienen lenkin motoritietä ajamassa. Toimii ihan o.k. veto ja kaikki kunnossa eikä tyhjäkäyntikää ollut huono mutta se moottoirin kuva palaa mittaristossa.
No huomenna ollaan ehkä viisaampia ja muutama tuhatlappunen köyhempiä

Väliaikatietoa.
Kävin Vehossa ja testeri kertoi että ykkös-sylinterissä sytytyskatkoksia.
Epäilivät puolaa. Vaihdettiin ykkös ja kakkossylintereiden puolien paikkaa ja katsotaan kuinka käy.
Jos vika ilmenee uudelleen ja testeri näyttää sytytyskatkosta kakkospesässä, niin saadaan varmistus siitä että vika on puolassa, joka sitten uusitaan.
Onko kellän tietoa siitä mitä tuollainen puola maksaa..
Kävin Vehossa ja testeri kertoi että ykkös-sylinterissä sytytyskatkoksia.
Epäilivät puolaa. Vaihdettiin ykkös ja kakkossylintereiden puolien paikkaa ja katsotaan kuinka käy.
Jos vika ilmenee uudelleen ja testeri näyttää sytytyskatkosta kakkospesässä, niin saadaan varmistus siitä että vika on puolassa, joka sitten uusitaan.

Onko kellän tietoa siitä mitä tuollainen puola maksaa..
No niin vika selvi ja kalliiksi tulee.
Moottorin merkkivalo syttyi ja eikun Veholle testeriin, toivoen että vika olisi siirtynyt 2-sylinteriin ja olisi selvinnyt puolan vaihdolla.
Testeri näytti kuitenkin että vika on edelleen 1-sylinterissä.
Moottori puristuspaine testiin ja tuomio oli että 1-sylinterissä on pienemmät puristus paineet kun muissa pytyissä. Venttiili palanut.
Eli kansi irti ja venttiilin vaihto. Hintaan 3000euroa.
Onko muilla ollut vastaavaa venttiili vikaa. ??
Tuntuu oudolta että 86 tuhatta ajetu ja venttiili mennyt. Kysyin Veholta että eihän se saisi näillä kilometreillä mennä. Olisiko kyseessä tuotevika ja ottaisiko tehdas asiaan kantaa. Veholta sanottiin, että reklamaatio voidaan tehdä mutta kokemuksesta tietävät että siitä ei ole hyötyä.
Töiden vastaan ottaja kertoi että samanlainen homma tehtiin juuri 50-tuhatta ajettuun autoon ja siitä tehtiin reklamaatio tehtaalle, joka ei johtanut mihinkään. Tehdas ei ota mitään kantaa asiaan...
En tiedä mitä ajatella, onko meset menny näin huonoiksi. Pitäiskö vaan laittaa kuntoon ja purra hammasta.
Tai sitten mennä ja vaihtaa vaikka vähän ajettuun Volvo 50 tai 70, vaiko ostaisko ihan uuden Toyota Avensiksen. Olisi ainakin takuut kunnossa.
Moottorin merkkivalo syttyi ja eikun Veholle testeriin, toivoen että vika olisi siirtynyt 2-sylinteriin ja olisi selvinnyt puolan vaihdolla.
Testeri näytti kuitenkin että vika on edelleen 1-sylinterissä.

Moottori puristuspaine testiin ja tuomio oli että 1-sylinterissä on pienemmät puristus paineet kun muissa pytyissä. Venttiili palanut.
Eli kansi irti ja venttiilin vaihto. Hintaan 3000euroa.


Onko muilla ollut vastaavaa venttiili vikaa. ??
Tuntuu oudolta että 86 tuhatta ajetu ja venttiili mennyt. Kysyin Veholta että eihän se saisi näillä kilometreillä mennä. Olisiko kyseessä tuotevika ja ottaisiko tehdas asiaan kantaa. Veholta sanottiin, että reklamaatio voidaan tehdä mutta kokemuksesta tietävät että siitä ei ole hyötyä.
Töiden vastaan ottaja kertoi että samanlainen homma tehtiin juuri 50-tuhatta ajettuun autoon ja siitä tehtiin reklamaatio tehtaalle, joka ei johtanut mihinkään. Tehdas ei ota mitään kantaa asiaan...
En tiedä mitä ajatella, onko meset menny näin huonoiksi. Pitäiskö vaan laittaa kuntoon ja purra hammasta.
Tai sitten mennä ja vaihtaa vaikka vähän ajettuun Volvo 50 tai 70, vaiko ostaisko ihan uuden Toyota Avensiksen. Olisi ainakin takuut kunnossa.
Ei perhana, 18 tuhatta mummoa kansiremppaanloikka kirjoitti: Eli kansi irti ja venttiilin vaihto. Hintaan 3000euroa.![]()
![]()

Millä perusteilla he noin kalliiksi sen hinnoittelevat? Kuka tietää löytyykö valtakunnasta halvempia pajoja tuon korjaamiseen... entä eikö tuolla hintaa saisi jostain jo uutta konetta?
Huh huh omasta jo laukeisi ja tuo olisi korjausarvio niin siitä tulisi sananmukaisesti tähti... vaihtotähti...
w447 119 Allradantrieb
JOO kyllähän toi kohtuuttomalta tuntuu. Soittelin muutamiin paikkoihin mitä maksaisi remppa.
Muutamista vastaus, ei pysty tekemään vaatii erikoityökaluja ja mittareita.
Rollella sanottiin että lähtevät kesälomalle, aikoja syksyksi.
Eräällä moottoripajalla olisi ehkä ollut aikoja muutaman viikon päästä. Mutta ei ollut tehny juuri tähän kone malliin aikakismmin, eikä hänelläkään välttämättä tarvittavia mittareita ym. Eikä osannut hinta-arviota sanoa, kun ehkä muutama tuhat....
Joten jos haluaa kuntoon niin ensi keskiviikkona Veholle.....
tai sitten heti maanantaina kattelee vaihto Volvoo, mutta kait niissäkin vikoja on. Mutta olisi ainakin jotain autoliikkeen vaihtoautotakuuta....
Jos niistäkään sitten loppupeleissä mitään hyötyä, jos siihen jotain isompaa vikaa tulee.
Muutamista vastaus, ei pysty tekemään vaatii erikoityökaluja ja mittareita.
Rollella sanottiin että lähtevät kesälomalle, aikoja syksyksi.
Eräällä moottoripajalla olisi ehkä ollut aikoja muutaman viikon päästä. Mutta ei ollut tehny juuri tähän kone malliin aikakismmin, eikä hänelläkään välttämättä tarvittavia mittareita ym. Eikä osannut hinta-arviota sanoa, kun ehkä muutama tuhat....

Joten jos haluaa kuntoon niin ensi keskiviikkona Veholle.....

tai sitten heti maanantaina kattelee vaihto Volvoo, mutta kait niissäkin vikoja on. Mutta olisi ainakin jotain autoliikkeen vaihtoautotakuuta....
Jos niistäkään sitten loppupeleissä mitään hyötyä, jos siihen jotain isompaa vikaa tulee.
Tehtiinkö ohivuototesti? Koska pelkkä puristuspainetesti ei vielä kerro mistä vuotaa...Voi olla esim. pelkkä männänrengas jumissa ja siksi alhaiset puristuksetloikka kirjoitti: Moottori puristuspaine testiin ja tuomio oli että 1-sylinterissä on pienemmät puristus paineet kun muissa pytyissä. Venttiili palanut.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
No niin, ei tullut vaihtotähteä vaan mese korjattiin Veholla.
Olivat tehneet ilmeisesti ohivuotomittauksenkin koska osasivat tarkentaa vian juuri ¨tuohon ykkösen pakoventtiiliin.
Tosiaan tehtiin kansiremontti uusittiin pakoventtiilit, hiottiin kansi, hiottiin venttiilit istukkaan, ja laitettiin jäykemmät venttilien jouset.
Vahvempien jousien vaihto kiinnitti huomiotani, olisikohan asia niin että tehtaan alkuperäiset jouset olisivat liian heppoiset.
Joka voisi tehdä sen, että kierroksilla jouset eivät jaksa vetää venttiilin lautasta tarpeeksi voimakkaasti kanteen. (tuo olisi oma arvio)
Keskustelin tästä viasta tuttuni kanssa ja hän kertoi että hänen kaverinsa on ostanut saman vuotisen 200 mesen Ruotsissa ja hänellä kanssa tehtiin juuri kansiremontti saman vian takia ja hänelle vaihdettiin myös vahvemmat jouset. (ajettu vähemmän kun minun mese)
Olisi kiva tietää onkon MUILLA ollut vastaavaa kansiremonttia ja vaihdettu vahvempia jousia....
Jos olisi näitä vikoja useammilla, niin kyseessähän voisi olla valmistus vika.
Vaikka en tiedä olisiko tuosta mitään hyötyä koska soitin kuluttajaasiamiehelle ja kerroin asiasta, niin hän kysyi olenko ensimmäinen omistaja. NO olen toinen omistaja niin hän sanoi että kaikki takuut päättyy omistjan vaihtoon. Ainoastaan ensimmäisellä omistajalla on takuusuojaa varsinaisen takuuajan jälkeenkin.
No työtunteja kertyi 20 ja osat päälle niin hintaa kertyi juuri tuo 3000euroa. Ja työllä on kahden vuoden takuu.
Mese kyllä käy nytten todella hyvin ja Veholla sanottiin että tätä vikaa ei tule enään tähän autoon. (mikäli oikein ymmärsin, niin juuri noiden jäykempien jousien takia, vaikkei sitä suoraan sanottukaan)
No nytten ei muuta kun kovaa vauhtia kohti seuraavaa ongelmaa..
Olivat tehneet ilmeisesti ohivuotomittauksenkin koska osasivat tarkentaa vian juuri ¨tuohon ykkösen pakoventtiiliin.
Tosiaan tehtiin kansiremontti uusittiin pakoventtiilit, hiottiin kansi, hiottiin venttiilit istukkaan, ja laitettiin jäykemmät venttilien jouset.
Vahvempien jousien vaihto kiinnitti huomiotani, olisikohan asia niin että tehtaan alkuperäiset jouset olisivat liian heppoiset.
Joka voisi tehdä sen, että kierroksilla jouset eivät jaksa vetää venttiilin lautasta tarpeeksi voimakkaasti kanteen. (tuo olisi oma arvio)
Keskustelin tästä viasta tuttuni kanssa ja hän kertoi että hänen kaverinsa on ostanut saman vuotisen 200 mesen Ruotsissa ja hänellä kanssa tehtiin juuri kansiremontti saman vian takia ja hänelle vaihdettiin myös vahvemmat jouset. (ajettu vähemmän kun minun mese)
Olisi kiva tietää onkon MUILLA ollut vastaavaa kansiremonttia ja vaihdettu vahvempia jousia....
Jos olisi näitä vikoja useammilla, niin kyseessähän voisi olla valmistus vika.
Vaikka en tiedä olisiko tuosta mitään hyötyä koska soitin kuluttajaasiamiehelle ja kerroin asiasta, niin hän kysyi olenko ensimmäinen omistaja. NO olen toinen omistaja niin hän sanoi että kaikki takuut päättyy omistjan vaihtoon. Ainoastaan ensimmäisellä omistajalla on takuusuojaa varsinaisen takuuajan jälkeenkin.
No työtunteja kertyi 20 ja osat päälle niin hintaa kertyi juuri tuo 3000euroa. Ja työllä on kahden vuoden takuu.
Mese kyllä käy nytten todella hyvin ja Veholla sanottiin että tätä vikaa ei tule enään tähän autoon. (mikäli oikein ymmärsin, niin juuri noiden jäykempien jousien takia, vaikkei sitä suoraan sanottukaan)
No nytten ei muuta kun kovaa vauhtia kohti seuraavaa ongelmaa..
yleinen vika 271 moottorissa
venttiilivuoto on valitettavan yleinen vika 271 moottorissa,pakoventtiili yleensä 2.sylinteri vuotaa hieman,yleensä myös ohjuri kulunut väljäksi,jolloin MIL valo syttyy.parhaimmillaan 40 000km ajettuun tehty kansiremppoja!!!rakennetta muutettu ilmeisesti -05 koska uudemmissa ei ole ollut kyseisiä vikoja.EDIT: muistaakseni kyseiseen moottoriin ei saa venaohjureita vaan käytetään dieselin ohjureita jotka samanlaiset...nim.kymmeniä 271 kansia irroittanut...
HIEMAN foorumin lukija galluppia..
Mitä mieltä foorumin lukijat ovat ?
Kun luette tätä kyseistä juttua ja siinä esiin tullutta ongelmaa ja sitä että kyseinen vika on varsin vähän ajetuissa moottoreissa (viittaan esim: foorumin Meesen kommenttiin, että on avannut usita ko. moottorin kansia ko. ongelman takia).
Niin onko mielestänne kyseessä tehtaan tuote/suunnittelu vika, ja pitäisikö tehtaan kantaa vastuuta ko. viasta (jos se johtuu esim: liian löysistä venttiilin jousista.) takuu ajan jälkeenkin, vaikka maksaa osien hinta ?
Vaikkakin omistajavaihdos olisi tapahtunut ?
Omasta mielestäni ei nyky päivän ( 2000-luvun) autojen moottoreissa saisi olla näissä kilometreissä tälläisiä varsin kalliita vikoja.
Mielestäni teknisesti näiden moottoreiden pitäisi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä.
Mitä mieltä foorumin lukijat ovat ?
Kun luette tätä kyseistä juttua ja siinä esiin tullutta ongelmaa ja sitä että kyseinen vika on varsin vähän ajetuissa moottoreissa (viittaan esim: foorumin Meesen kommenttiin, että on avannut usita ko. moottorin kansia ko. ongelman takia).
Niin onko mielestänne kyseessä tehtaan tuote/suunnittelu vika, ja pitäisikö tehtaan kantaa vastuuta ko. viasta (jos se johtuu esim: liian löysistä venttiilin jousista.) takuu ajan jälkeenkin, vaikka maksaa osien hinta ?
Vaikkakin omistajavaihdos olisi tapahtunut ?
Omasta mielestäni ei nyky päivän ( 2000-luvun) autojen moottoreissa saisi olla näissä kilometreissä tälläisiä varsin kalliita vikoja.
Mielestäni teknisesti näiden moottoreiden pitäisi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä.
Ei nykymoottorista saa mennä kansi noilla kilometreillä. Ota ihmeessä yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja lähdet sieltä kautta viemään asiaa eteenpäin jos muu ei auta. Aikanaan ottivat kantaa muistaakseni Ford Focus vetonivelasiaan kun niistä meni vetoniveliä 20 -60 th ajetuista autoista. Ilmeisesti painostus auttoi ja maahantuoja korjasi noita sitten takuuseen enemmänkin ajetuista.
Näyttö tarvii olla sitten useammasta tapauksesta jotta heille ei jää käsitystä että tämä vika vain muutamassa tapauksessa.
Näyttö tarvii olla sitten useammasta tapauksesta jotta heille ei jää käsitystä että tämä vika vain muutamassa tapauksessa.
MB C180 vm -95
Re: C 180 kompressorin käyntiongelma
Ja lopuksi selvis mikä ongelma oli muun mersusa-180 c malli kompressori 2005vm.Pako venttilin nostin poikki nelos pytyssä.Kylmässä kävi huonosti ja vähän kun lämpeni pelasi niin kuin kello,mutta kun kylmeni taas sama vika ja moottorin varoitusvalo syttyi uudelleen.Vaihdettiin ruisku suuttimet ja tulpat,tietokoneen ohelma seka tehtiin poltto ja poistettiin karstat ilman tulosta.Vasta sitten kun avattiin venttiili koppa ilmestyi se vika.Ei muuta kun nokka aksila irti ja uudet nostimet.Totta tätä tehdän huollossa.Perhana meni nelja viikkoa kunnes selviss.Onneksi remonnti tehdään Jalasjarvella Putzin-huollossa.Hinta tulee vähän yli 1000e.