kesä tulee ja aurinko häikäisee - oliskos veljeskunnalla tietoa luotettavista/siisteistä/kenties edullisistakin ikkunoiden tummennuslafkoista (miel. et. suomessa)?
- täällä pääkaupunkiseudulla toimi aiemmin firma, joka 'sävytti' ikkunat jollain ihmeliemellä - se oli hyväksyttävissä (katsastuksessa) myös etusivuikkunoihin - kallista oli, mutta firmaa ei enää ole olemassakaan
itse olen noiden kalvojen kanssa pelannut viiden ed. auton kanssa, mutta slc:n takaikkuna ei meikäläiseltäkään taivu siististi johtuen sekä vertikaalisesta että horisontaalisesta koveruudesta/kuperuudesta... nuo 'biltema'-kalvot kun eivät ole ns. venyvää sorttia.
eli suomeksi sanottuna: tarvittais ammattitaitoinen takalasin tummentaja. apuja?
Käytin oman W126 500 SE:ni pari vuotta sitten Suomenojan katsastusaseman vieressä Hannuksenpelto 10. Hyvin ovat kalvot pysyneet, myös kuperassa takaikkunassa. Kännykkänumero sinne 0n 040 700 7070. Ei mikään halpa, mutta toimiva. (eikös se niin ollut, että jos haluaa hyvää ja halpaa niin pitää ostaa sitten kaksi: se hyvä ja se halpa...)
Hertikassa toimii useitakin näitä tummentajia Sahaajankadun varrella ja tietty Juha Lustig on kuulemma ihan kone, tosin erittäin varattu sellainen .
Tommi
w126 500 SE -89
w203 220 CDI A Elegance-00
ex
w203 200 CDI A -00
w168 -01
Käytin oman W126 500 SE:ni pari vuotta sitten Suomenojan katsastusaseman vieressä Hannuksenpelto 10. Hyvin ovat kalvot pysyneet, myös kuperassa takaikkunassa. Kännykkänumero sinne 0n 040 700 7070. Ei mikään halpa, mutta toimiva. (eikös se niin ollut, että jos haluaa hyvää ja halpaa niin pitää ostaa sitten kaksi: se hyvä ja se halpa...)
Hertikassa toimii useitakin näitä tummentajia Sahaajankadun varrella ja tietty Juha Lustig on kuulemma ihan kone, tosin erittäin varattu sellainen
- mitäköhän kalvoja nuo ammattilaiset käyttää? folia tec, 3M vai...? eihän tuollaista koveraa ikkunaa saa kuin venyvällä / lämmöllä puhallettavalla umpeen???
- tuon 'juha-lustigin' bongasin jo aiemmin - kehuttu muissakin autoharrastajapiireissä
Mercedes kuin Mercedes (pl. ML ja G) ovat törkeän näköisiä, jos takalasi + takasivulasit ovat tummennetut. Kyllä Tehtaan tummennus piisaa. Aurinkolasit ovat sitten häikäisynestoon.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:Mercedes kuin Mercedes (pl. ML ja G) ovat törkeän näköisiä, jos takalasi + takasivulasit ovat tummennetut. Kyllä Tehtaan tummennus piisaa. Aurinkolasit ovat sitten häikäisynestoon.
njaa... tarkoitus olis himmentää kauttaaltaan (pl. tuulilasi) jollain vaalealla sävyllä. käy autoon kuin autoon. näin olen kaikissa edellisissäkin tehnyt, nyt on vaan sen verran paha tuo takaikkuna ettei itse viitsi ruveta 'harrastamaan'
- samaa mieltä olen tuosta takaikkunoiden tummennuksesta: se ei sovi mun mielestä MIHINKÄÄN sedaniin (farkut sitten eri asia) sellaisenaan.
Saa etusivulasitkin tummentaa, kunhan ne päästävät 70% valoa läpi,
mutta kalvotummennus ei kelpaa, pitäisi olla valmiiksi tumma lasi tai jotain tummennuspreitä orkkisten tummennukseen.
Kyllä minusta ainakin sopii tummennus oikeastaan mersuun kun mersuun.
Ihan vaan vaihtoehtona takaikkunaan on myös tummentava verkko, jonka voi halutessaan säätää myös pois. Itselläni on mersussa ja olen ollut tyytyväinen. Ainakin halvempi vaihtoehto, luultavasti. Noh, tulipa vaan mieleen.
"Etusivulasejahan ei saisi tummentaa, tiedän monta kaveria jotka ovat katsastuksessa veistelleen etulasien kalvoja "
Olen lainsäätäjän kanssa aivan samaa mieltä siitä, että autosta on nähtävä ulos. Ja jos etuikkunat pistää aivan mustiksi ulos ei näe. On ihan hyvä että on määritelty pykäliä sellaisiin kohtiin, joissa tyhmyyttä vastaan pitää pystyä lain keinoin taistelemaan. Toisaalta Suomessa (etulasien) tummennusjuttuissa tehdään kyllä vähän kärpäsestä härkästä. Mielestäni tulkinnassa tulisi joko lisätä pykälään kohta "järjenkäyttöä vaaditaan sekä poliisilta että katsastusmieheltä", tai sitten muuttaa laissa hyväksytty tummannusprosentti suuremmaksi.
Edellisellä sukupolvella perhepiirissämme on W124 joka on viettänyt ensimmäiset vuotensa Etelä-Espanjassa. Siellä siihen on laitettu sellaiset metkat "peilaavat tummennukset". Tummennuksen jälkeen lasit auttoivan mustaa nahkasisustaakin pysymään miellyttävän viileänä pitkään vaikka auto olisi ollut parkittuna suoraan paahteeseen. Lisäksi nuo hiukan peilaavat tummennukset ovat hopeanvärisessä autossa tosi hyvän näköiset. En tiedä miten tummennukset on toteutettu/ millä välineillä mutta nähtävästi ne ovat ihan laadukkaat koska autosta näkee hienosti ulos jopa Suomen talviyössä. Eli en pysty missään tapauksessa näkemään autoa liikenneturvariskinä.
Viimeksi kun auto oli katsastuksessa katsastusmies keksi kiinnittää huomiota laseihin. Ensin hän oli meinannut vaatia niitä palautettaviksi originaaleiksi, mutta onneksi oli sitten suostunut keskustelun jälkeen maalaisjärjen käyttämiseen. Eli siihen saakka läpi menneet varusteet meinasivat yhtäkkiä muuttua niin laittomiksi että ne olisi pitänyt poistaa. Miten mahtaisi asia ollut mennyt jos autoa olisi ollut katsastamassa joku alle viisikymppinen..?
Muffler kirjoitti:Saa etusivulasitkin tummentaa, kunhan ne päästävät 70% valoa läpi,
mutta kalvotummennus ei kelpaa, pitäisi olla valmiiksi tumma lasi tai jotain tummennuspreitä orkkisten tummennukseen.
tuo on totta.
- edellistä pirssiäni pidin nelisen vuotta. koko sen ajan siinä oli vaaleahkot kalvot kaikissa sivuikkunoissa - kertaakaan vuosikatsastuksessa ei jäänyt niistä "kiinni", kerran inssi sanoi aikansa ikkunoita katsottuaan, että onpa siististi laitetut tummennukset, kahdella kerralla sain rek.otteeseen merkinnän, jossa kehotettiin ne poistamaan (jonka jälkeen hain vaan uuden otteen... ilman merkintöjä
myöskään poliisit eivät ole ikkunoista huomautelleet.
kyllähän tässäkin asiassa terve maalaisjärki pätee - ei kannata sysimustia kalvoja etuikkunoihin laittaa, jos haluaa autollaan julkisesti ajella ilman virkavallan puuttumista asiaan (sitäpaitsi liian tummat ikkunat näyttää aika tökeröiltä vaikka itse tummennus olisi siististi tehty...)
Ehkä eniten tuo tummennusjuttu riepoo rikkaita venäläisiä jotka tulevat suurilla maastureillaan suomeeen lomailemaan. Rajalla useammpikin kaveri on saanut repiä kalvoja ikkunoista, kun rajavartijat eivät ole muuten päästäneet maahan (veli on rajavartiossa). Venäjällähän suurimmassa osassa kalliista autoista on kaikki lasit ihan tummia, paitsi tuulilasi tietty.
Onko tuo etuikkunoiden tummennusrajoitus lähtöisin siitä että Suomen poliisi haluaa nähdä minkänäköinen henkilö autolla ajelee vai siitä että jossain välissä tojotojen lasit ovat meinanneet tummua järjettömyyksiin saakka? -Eli että on pitänyt saada ohjesääntö jonka voi ottaa käyttöön silloin kun järki loppuu.
Niin no henkilökohtainen suhtautuminen lasien tummentamiseen on että helpommalla, halvemmalla ja aivan helvetisti tyylikkäämmällä pääsee kun ostaa laadukkaat aurinkolasit.
Vaimon Bemarissa on joku mennyt takasivulasit tummentamaan kalvolla ja tehnyt vielä siistiä jälkeä, joten jääkööt, 400 euron autolla ei ulkonäkö ole mitenkään merkityksellinen asia ja muistan vielä elävästi kun eräästä Sierrasta krapsuttelin kalvoja pois yötä myöten talvipakkasilla.
Ei silti, mitäs nuo etulasitummennukset loppujen lopuksi haittaavat? Kaverilla oli rapakon takana tavattoman pirteässä Camarossaan aivan pikimustat lasit tuulilasia lukuunottamatta ja komeasti sieltä ulospäin näkyi pimeässä Nebraskan yössäkin.
Itänaapurissa lienee tummentamiseen selkeät perusteet: mustan lasin läpi rosvot eivät näe, onko henkivartija kyydissä tai ei. Pienentänee rosvoamisintoa kun ei näe josko siellä on lasin takana Tokarev ladattuna vaiko vain mummeli kauppamatkalla.
Henkka
Ai niin muuten olisi tehtaan jäljiltä tummat sävylasit W123seen kaupan.
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"