Haju

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1502
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Haju

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Lämmityslaitteen puhaltimen päälle laiton yhteydessä tulee sisälle vähän sellainen navettainen haju.Tämä melkein loppuu samantien.Tulee kuitenkin aina uudestaan ja uudestaan.

Autossa on ilmastointi,joka toimii.
Jäähdytysnestettä ei katoa.Lattimatot ovat kuivia.Mitään ikkunan huurtumistakaan en ole havainnut.

Lämmityslaitteen moottori on uusi ja samalla uusin raitisilmasuodattimet.

Voisko lämmityslaitteen kenno vaan vuotaa hieman huomaamattomasti?

Keväällä täytettiin ilmastointi ja vuototesti ei mitään poikkeamaa havainnut.
Tosin ei tämäkään aina niin varma testi ole.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Veikkan piruuttani et kiertoilman läppä jumissa.

Tapahtuuko selvää puhaltimen äänen muutosta kun painat sisäkierron pois ja päälle?

Jos ei niin läppä jumissa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
meese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 18.04.2008 19:44

Viesti Kirjoittaja meese »

ilmastoinnin kenno homeessa.kennoon kertyy ajan myötä homekasvustoa joka alkaa haisemaan.Fortella on puhdistusaine"pommi"joka laitetaan ohjeiden mukaan autoon sisälle,tosin aina ei siitäkään pitkäaikaista hyötyä.ainut keino puhdistaa KUNNOLLA on ottaa kenno näkyville ja puhdistaa.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1502
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Haju

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kyllä tuossa "pienen"eron huomaa,kun kytkee sisäkierron pois/päälle.Tosin taisi olla puhallus aika pienellä teholla.Täytyy vielä koittaa puhallus isommalla.Mitäs tämä muuten vaikuttaa tuohon hajuun?Luulis sen joskus loppuvankin.
Täytyy vielä huomenissa tarkistaa huolella matot,onko kosteutta.
Valuttaako vuotaessaan kummalle puolen ensin?
Mietin,että tuo kotelo,missä lämmityslaitteen moottori sijaitsee,onko poistoreikiä johonkin?

Asiaan täytyis saada varmuus.Ei taida ihan pikkuhomma olla vaihtaa kennoa?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllä se hajuun vaikuttaa jos se läppä on jumissa ja vielä kierto päällä asennossa.

Mullakin oli joskus jumissa ja kun käytti ilmastointia päällä jonkun aikaa ja sitten laittoi pois päältä.
Niin kyllä sieltä sellanen ukin kammarin haju tupsahti.

Kannattaa kokeilla jotain homeen tappaja aineita kuitenkin jos se läppä kerta toimii.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1502
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Haju

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Tarkoitatko,että kennon ulkopuolella hometta?Lämmityslaitteen moottoria
vaihtaessa yritin puhdistaa kennoa niin paljon,kuin tältä puolen pystyi.
Kotelossa oli aika paljon roskia ja hieman kosteuttakin.Kosteus kuitenkin kuivui.Jäähdytinneste ei tahdo kuivahtaa.Epäilin silloin,että olis ollut ihan tavallista vettä.Tuulilasin kumilista ym kourut olivat alkuun vähän huonosti paikoillaan.Vesi on voinut tulla sitä kautta.Mikään ei tietysti ole varmaa... vaikka kenno vuotaiskin.Tuntuu,että sakemannin nesteet olivat laihempia,kun pysyivät paremmin sisällä.Huomasin tämän nimittäin syyläristä.Kuiva oli tai siis sisällä nesteet.Vaihdoin uudet glygolit,niin eikös ruvennut heti päätystä
irvistämään.Nyt on vuoto aika lailla tasoittunut.En ole vielä malttanut uutta syyläriä ostaa.On miltei kuiva pääty tällä hetkellä.
Joskus tulee ehkä satunnainen tippa.Haisee täällä syylärin tuntumassa vähän samalta,kuin auton sisällä.Voisko tuo pieni vuoto haista lämmityslaitteen kautta kajuuttaan saakka?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

meese kirjoitti:ilmastoinnin kenno homeessa.kennoon kertyy ajan myötä homekasvustoa
Höyrystimen kenno homehtuu ajan myötä.

Ilmastointi päällä kenno huurtuu.
tulet perille, sammutat auton :arrow: huurre muuttuu vedeksi
kennnon pienissä rakosissa oiva paikka homekasvustolle
vaikka autossa raitisilmasuodin, tulee ajan myötä kennoon myös epäpuhtauksia.

Parhaimpia tapoja estää tämä, ottaa ilmastointi pois päältä ennen perille tuloa ja silloin kenno kerkiää kuivumaan.

Tai käytää jälkikäteen kemikaaleja :lol:
Valeolla on saatavana myös patruuna, jonka voi laittaa suotimeen joka annostelee pikkuhiljaa ainetta läpivirtaavaan ilmaan. Pitäisi kauden toimia.
autodidakti
Avatar
tomppapoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 20.04.2008 21:56
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja tomppapoika »

menee kyllä offtopic mutta tosta hajusta tuli mieleen että kaverin autossa hais aivan sairaan pahalle..siis niin pahalle että se joutu ajamaan työmatkat talvella ikkunat auki..

ruvettiin sitten etsiskelemään hajun lähdettä niin rotta perskules oli mennyt ja syönyt/kaivanut itsensä takapenkin sisälle ja kuollu sinne:D oli meinaa haju aivan järkyttävä!! nooh auto meni erääseen autoliikkeeseen vaihtoon heti seuraavalla viikolla:D
-Tommi-

Kulkupelit:
w211 220cdi, 08
w203 c200k, 04
ex Saab 9-3 2,2tid
ex c180 vm-95
ex Mazda 323f (ex hifiauto rojektina)
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Kenno homeessa.

Viesti Kirjoittaja Noname »

Haju viittaa siihen että tosiaan ilmastoinninkenno on homeessa. Vika kannattaa korjata nopeasti, sillä homeet ei ole kovinkaan terveellisiä hengitellä.

Edellisessä autossa oli samansuuntainen vähemmän raikas tuoksu etenkin kesäisin. Sattumalta luin artikkelin ilmastoinin puhdisutksesta ja tajusin sitten vasta mistä oli kyse.

Eräänä iltana sitten purin ilmakavavia auki sen verran että pääsin ruiskuttamaan liuotinainetta kennolle ja sen koteloon. Voi kiesus minkä näköstä tavara sieltä alkoi valua kun sain tyjennysputken avattua uudestaan. Sanat ei riitä kuvailemaan sitä mustan harmaata tököttiä. :shock:

Siten vaan siveltimellä kennoa varovaisesti hangaten ja vesiruiskuilla puhtaaksi pari kertaa.

Siihen loppui hajuhaitat ja ilma oli taas raikasta (mitä se ei ollut koskaan ennen ollutkaan).

Todellakin suositelen ilmastoinnin poiskytkentää muutemaan minuuttia ennen ajon loppua.

En jaksa uskoa että "pommit" poistaa oikeasti itse ongelmaa vaan korjaa pelkästään oiretta. Vika jää silti muhimaan. :!:

Hommahan pitäisi oikeasti toimia niin että kennolla valuu vettä sen verran että pahimmat pölyt lähtee kondenssiveden mukana pois.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Ari65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 22.10.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Ari65 »

Tarvikeliikkeestä saa ilmastointi kanavien puhdistusainetta. Olisikohan ollut Wurthin mitä viimeksi käytin, mukana selkeät ohjeet ja hajut loppu. Ja felmitin neuvoa olen käyttänyt myös kun vaan muistaisi ottaa ilmastoinnin pois ennen pysähtymistä.
Ari
Avatar
Kimmo!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: La 11.12.2004 14:14
Paikkakunta: Tornio

Re: Kenno homeessa.

Viesti Kirjoittaja Kimmo! »

Noname kirjoitti:Haju viittaa siihen että tosiaan ilmastoinninkenno on homeessa. Vika kannattaa korjata nopeasti, sillä homeet ei ole kovinkaan terveellisiä hengitellä.

Edellisessä autossa oli samansuuntainen vähemmän raikas tuoksu etenkin kesäisin. Sattumalta luin artikkelin ilmastoinin puhdisutksesta ja tajusin sitten vasta mistä oli kyse.

Eräänä iltana sitten purin ilmakavavia auki sen verran että pääsin ruiskuttamaan liuotinainetta kennolle ja sen koteloon. Voi kiesus minkä näköstä tavara sieltä alkoi valua kun sain tyjennysputken avattua uudestaan. Sanat ei riitä kuvailemaan sitä mustan harmaata tököttiä. :shock:

Siten vaan siveltimellä kennoa varovaisesti hangaten ja vesiruiskuilla puhtaaksi pari kertaa.

Siihen loppui hajuhaitat ja ilma oli taas raikasta (mitä se ei ollut koskaan ennen ollutkaan).

Todellakin suositelen ilmastoinnin poiskytkentää muutemaan minuuttia ennen ajon loppua.

En jaksa uskoa että "pommit" poistaa oikeasti itse ongelmaa vaan korjaa pelkästään oiretta. Vika jää silti muhimaan. :!:

Hommahan pitäisi oikeasti toimia niin että kennolla valuu vettä sen verran että pahimmat pölyt lähtee kondenssiveden mukana pois.
mitä kautta tähän toimenpiteeseen pitää lähteä? jos voisit vähän tarkemmin selittää koko toimenpiteen niin olisin kiitollinen
määrääkö se ahdin tahdin..?

E270CDi -00
W124 260E -91

EX 300SEL -89

EX C230K
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Noname »

Purkuhommia luvassa.

Hommahan on niin yksinkertainen, että purkaa vaan kennon näkyville. Putkiin ei saa koskea tai taivutella ellet ihan tarkoituksella halua saada kennoa kokonaan pois. Ilmastoinnin tyhjennnyshän on syytä jättää alan ammattilaisille.

Sen jälkeen liuotinainetta pintaan ja antaa muhia. Siveltimellä sitten varovasti sutii kennon ripojen suuntaisesti välejä puhtaaksi ja lopuksi vettä perään. Toimenpide kannattaa tehdä pariin otteeseen. Puhtaalla metallipinnalla ei itiöt enää juhli.

Katselin kuvia venäjän poikien sivuilta ja pahasti näyttää siltä, että mersussa kenno sijaitsee keskikonsolin sisällä oikein tosi hankalassa paikassa. Esimerkkitapauksessa kennoon pääsi paljon helpommin käsiksi purkamalla ilmakavavia ja tuuletimen puhaltimen pois.

Foorumilta löytyy ihan varmasti C-mersun lämppäriä ropeloineita ja osaavat varmasti antaa ohjeita onko mahdollista päästä käsiksi ilmastoinnin kennoon purkamatta koko autoa. Ei tosiaankaan näyttänyt houkuttelevalta hommalta.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Vastaa Viestiin