MB 500 SEC 1983 - muutama kysymys automaatista?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
BlackZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 13.05.2008 12:19
Paikkakunta: Oulu

MB 500 SEC 1983 - muutama kysymys automaatista?

Viesti Kirjoittaja BlackZ »

Tervehdys!

Tuli hommattua tuollainen 500 SEC vm. 1983. Nyt oliskin muutama kysymys tuosta laatikosta:

- Minkä merkkinen ja mallinen tuo mesen automaatti on?
- Mistä tuo mahtaa vuotaa, kun se näyttäs hukkaavan laatikkoöljyä ja se jonkin verran näyttäs tihkuttavan ihan siitä moottorin ja lootan sauman kohdilta? Sitä enempi mitä enempi on antanut sitä oikeanpuolimmaista poljinta.. :evil:
- Mikä on sopiva öljy? Olen lisännyt siihen Mobil ATF 320 eli Dexron III:sta kun en tiedä mitä siihen on käytetty aikaisemmin
- Onko vakavaa kun öljyä meni viime täytöllä hieman liikaan, tikun ylämerkistä meni 2 cm yli? Täytin ilmeisesti kun loota oli vielä liian viileä, nyt lämpimänä pinta nousi korkeammalle..
- Onko oikeaoppista täyttää ja tarkistaa lootan öljyt kun loota on asennossa P ja auto käy? Ja tietenki öljyjen pitäisi olla lämpimät..

... Varmaan jotain muutaki tulee kohta mieleen mutta olisin kiitollinen jos näihin saisi vastauksen :wink:

PS. Käytin kyllä hakua mutta en löytänyt näihin kaikkiin vastauksia... :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14282
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB 500 SEC 1983 - muutama kysymys automaatista?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

BlackZ kirjoitti: - Minkä merkkinen ja mallinen tuo mesen automaatti on?
Mercedes-Benz tyyppi 722.3, tarkemman tiedon saa auton sarjanumerolla. Eli oman talon tuote kuten Mersun automaatit pääsääntöisesti.
BlackZ kirjoitti:- Mikä on sopiva öljy? Olen lisännyt siihen Mobil ATF 320 eli Dexron III:sta kun en tiedä mitä siihen on käytetty aikaisemmin
ATF 220 on sopiva öljy.
BlackZ kirjoitti:- Onko vakavaa kun öljyä meni viime täytöllä hieman liikaan, tikun ylämerkistä meni 2 cm yli? Täytin ilmeisesti kun loota oli vielä liian viileä, nyt lämpimänä pinta nousi korkeammalle..
Liika öljy pitäisi imeä tai valuttaa sieltä pois. Olikohan niin että jos öljyä on liikaa, se voi vaahtoutua ja voitelu ei sitten pelaa. Viisaammat tarkentakoot. Muistaakseni siellä on myös huohotin, josta öljy saattaa päästä ulos, mutta...?
BlackZ kirjoitti:- Onko oikeaoppista täyttää ja tarkistaa lootan öljyt kun loota on asennossa P ja auto käy? Ja tietenki öljyjen pitäisi olla lämpimät..
Nimenomaan näin. Ennen mittausta kannattaa ajaa siten että jokainen vaihde tulee käytyä läpi. Auto myös tasaiselle alustalle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1619
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Turbiinin ja laatikon välinen huulitiiviste vuotaa tyypillisesti vanhemmissa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13786
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB 500 SEC 1983 - muutama kysymys automaatista?

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
BlackZ kirjoitti:- Onko vakavaa kun öljyä meni viime täytöllä hieman liikaan, tikun ylämerkistä meni 2 cm yli? Täytin ilmeisesti kun loota oli vielä liian viileä, nyt lämpimänä pinta nousi korkeammalle..
Liika öljy pitäisi imeä tai valuttaa sieltä pois. Olikohan niin että jos öljyä on liikaa, se voi vaahtoutua ja voitelu ei sitten pelaa. Viisaammat tarkentakoot. Muistaakseni siellä on myös huohotin, josta öljy saattaa päästä ulos, mutta...?
Vaahtohan koostuu ilmasta, tai siis ilmakuplista. Ilma/kuplat hydrauliikassa ei ole hyvästä, eli kaikki hydrauliset toiminnot kärsii jos on vaahtoa öljyn seassa. Näin valisti eräs automaattikorjaamo.

Mittatikun reiästähän sitä voi imeä pois. Ja todellakin tarkastus aivan tulikuumana; sitten voi olla ylärajalla. Öljynpintahan elää vissin reilun sentin siinä asteikolla lämpötilan mukaan, ellei jopa enemmänkin.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
BlackZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 13.05.2008 12:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja BlackZ »

Samuli H kirjoitti:Turbiinin ja laatikon välinen huulitiiviste vuotaa tyypillisesti vanhemmissa.
Onkohan millainen homma vaihtaa/vaihdattaa jollaki? :roll: Ja voiko se vuoto juuri olla muualla kuin tuossa ilmeisesti stefassa joka on turbiinin akselilla? (ilmeisesti sitä tarkoitat, ainakin jenkkivehkeissä on sellainen..)

Sitten tuli mieleen sellanen että pitäskö kaikkien vaihteiden vaihtua "samantuntoisesti"..? Kun kaasu pohjassa 1->2 vaihto on kyllä terävä mutta 2->3 vaihto on vähän pehmeämpi ja hitaampi. Tuo 2-3 vaihto on myös pintakaasulla ajellessa hitaampi ja pehmeämpi kuin 3-4 vaihto mikä on aika terävän tuntoinen.

Ja onko mitään haittaa tuosta jos käyttää Dexron III eikä tuota Dexron II kuten esim. ATF 220 on?
Avatar
Mikadoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 02.12.2003 13:51
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mikadoo »

Oma kohtasia kokemuksia on että ei ole mitään haittaa että laatikossa on yli-ylärajan öljyä, itellä on koko ajan yli rajan.

-Mika-
w204 220cdi -08

Unimog 406 -70

Unimog 411 -63

w110 220 -6?

w126c Om606

w136 Rod.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Täyttö yli-ylärajan voi vaikuttaa myös vaihteiston öljynpaineisiin, ja siis siten myös tuohon vuotoon. Eikä sitä yläraja merkkiä ole siihen laitettu ihan muuten vaan....
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1619
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

BlackZ kirjoitti: Onkohan millainen homma vaihtaa/vaihdattaa jollaki? :roll: Ja voiko se vuoto juuri olla muualla kuin tuossa ilmeisesti stefassa joka on turbiinin akselilla? (ilmeisesti sitä tarkoitat, ainakin jenkkivehkeissä on sellainen..)

Sitten tuli mieleen sellanen että pitäskö kaikkien vaihteiden vaihtua "samantuntoisesti"..? Kun kaasu pohjassa 1->2 vaihto on kyllä terävä mutta 2->3 vaihto on vähän pehmeämpi ja hitaampi. Tuo 2-3 vaihto on myös pintakaasulla ajellessa hitaampi ja pehmeämpi kuin 3-4 vaihto mikä on aika terävän tuntoinen.

Ja onko mitään haittaa tuosta jos käyttää Dexron III eikä tuota Dexron II kuten esim. ATF 220 on?
Ei se hankala ole vaihtaa, teettää vaan työtä aikalailla kun tarvitsee laatikko ottaa irti autosta. Öljyvuoto saattaa tosin olla muualtakin peräisin.

Tuohon 2->3 vaihdon pehmeyteen olen kehittänyt sellaisen teorian, että se vaihto vain kuluu enemmän. 1->2 vaihtoa harvemmin tapahtuu kun laatikko lähtee kakkosella liikkeelle ja toisaalta 3->4 vaihdossa ei yleensä enää ole moottorissa tehoja päällä.
BlackZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 13.05.2008 12:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja BlackZ »

Joopasenjoo, tänään tutkiskelin tarkemmin. Oli aikasemmin auto pikkusen kaltevalla pinnalla vissiin, piti imasta reilu puol litraa lootasta öljyä pois, nyt on sopiva määrä. En vaan muista paljo sitä tuli lisättyä että onko tuo nyt vieny sitte öljyä ollenkaan lootasta :?:

Ku auton alla konttasin niin hokasin että mahtaneepi olla sittenki moottoriöljyä mitä sieltä eniten tulee. Aikasemmin vaan ku käytin pahvia auton alla niin öljyt oli punasta mitä sillä hetkellä sattu pari tippaa tiputtaa niin ajattelin tietty että lootasta tulee (ja tulihan se ku on punasta mutta ei mahakaan pudottaakaan ku sen pari tippaa), mut mahtaaki suurin osa tulla motorista. Siellä on mobilin 0W-40 öljyt, mahtaniskohan auttaa ku vaihtas jäykemmät öljyt?

Pitää nyt seurata joku päivä kumpaa öljyä se kadottaa, auto on ollu vasta muutaman päivän mulla niin ei oo vielä varmuuteen päässy. Mut nyt vaikuttas että selvinnee ilman lootaremppaa jos tuleeki koneesta.

Mutta missäs siellä on se ruuvi millä nostetaan lootan öljynpaineita? Sitä en hoksannu. Vasemmalle puolelle tulee mittarinanturi ja siirtäjä, oikealla puolella oli se vaijeri ja jotaki ruuveja, mutten kyl hoksannu mitä pitäs kiristää että lootan paineet nousee? Ja sitten turbiinin öljyntyhjennysproppua ei vissiin näe jollei ota sitä korissa kiinni olevaa poikittaisrautaa irti? Se ainaki oli just pahimmoikseen turbiinin kohdalla edessä..
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

0w-40 on aivan liian ohut öljy vanhukseen... 5w-50 mobil 1 tai kesällä jopa joku 15w alkuinen riittää hyvin...

Painetten säätöä mieluummin laatikkoon kannattaa vaihtaa 2-3 vaihdon tehostinsarja, maksaa Veholla muutaman kympin. Laatikon paineita ei kannata nostaa, jos 3-4 vaihto on sopiva.

2-3 vaihto "pehmenee" ensimmäisenä, koska tehoa käytetään yleensä eniten, mutta myös siksi, että vaihtohetkellä 1-panta vapautetaan, kun 2-kytkinpakan paine on riittävä. Kuluneilla, ohuemmilla, liukkaammilla levyillä tuo pitopaineraja nousee ja 1-panta vapautetaan hieman liian aikaisin, jolloin 2-kytkinpakka vielä luistaa. Lopuksi tilanne menee siihen, että pakka ei ota kaasulla kiinni ollenkaan, vaan kaasua pitää nostaa, jotta riittävä pito saataisiin aikaan. Muissa vaihdoissa ei tehdä näin radikaaleja muutoksia.

Turbiinin propun näkee hvin, se vain pitää sattua kohdalle. Turbiinin alla laatikossa on "ritilä", jossa on pieni pyöreä reikä, proppu tulee juuri sen kohdalle.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

[quote="unski"]0w-40 on aivan liian ohut öljy vanhukseen... 5w-50 mobil 1 tai kesällä jopa joku 15w alkuinen riittää hyvin...

Mobil 1 5w-50 jo vuodesta -82.

Painetten säätöä mieluummin laatikkoon kannattaa vaihtaa 2-3 vaihdon tehostinsarja, maksaa Veholla muutaman kympin. Laatikon paineita ei kannata nostaa, jos 3-4 vaihto on sopiva.

Mikä toi on?
Kiinnostaa, kun oma kylmänä vaihtaa viivytellen. Ihan kuin olisi vapaa välissä. :?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Painetten säätöä mieluummin laatikkoon kannattaa vaihtaa 2-3 vaihdon tehostinsarja, maksaa Veholla muutaman kympin. Laatikon paineita ei kannata nostaa, jos 3-4 vaihto on sopiva
=jousisarja joka muuttaa 2-3 välin "vaihtopehmentäjän" paineasetuksia nopeammin reagoivaksi. Asennetaan venttilipakkaan, asennus sinäänsä kohtuu helppoa. Edellyttää ö-pohjan, suodattimen ja yhden suojaluukun irrotuksen. Tällä ei kuitenkaan voi enään paikata luistavaa laatikkoa pitäväksi, ainoastaan tehostaa pehmennyttä 2-3 väliä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Eli ei hyötyä, kun laatikko vaihtaa lämpöisenä ihan normaalisti?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Harri126 kirjoitti: Mikä toi on?
Kiinnostaa, kun oma kylmänä vaihtaa viivytellen. Ihan kuin olisi vapaa välissä. :?
Itsellä teki vähän saman suuntaista aikanaan; 2-3 välin pari ekaa vaihtoa oli venyvähköt. Pelkkä vaijerin kiriminen (vaihtokohtia ylemmäs) korjasi tilanteen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Eli ei hyötyä, kun laatikko vaihtaa lämpöisenä ihan normaalisti?
Ei niin suurta hyötyä kylmänä...ainakin laatikoissa joissa olen sarjaa testannut.

Voisi myös katsoa paljonko laatikossa on öljyä kylmänä....joskus kun turbiinin "sisäakselin" tiiviste vuotaa, tällöin valuu puolet turbiinin öljyistä laatikkoon.

Itse olen käytellyt ohuempaa Dexteron III, vaikka suositus on II...kylmänä toimii silloin paremmin. Dexteron II on melko jankkia kylmänä verrattuna III:een. Jostain muistan kuulleeni/lukeneeni, että Dexteron III voisi käyttää laatikoissa joissa suositus on II, muttei toisinpäin... saataapi olla ihan legendakin vain.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
BlackZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 13.05.2008 12:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja BlackZ »

unski kirjoitti:
Eli ei hyötyä, kun laatikko vaihtaa lämpöisenä ihan normaalisti?
Jostain muistan kuulleeni/lukeneeni, että Dexteron III voisi käyttää laatikoissa joissa suositus on II, muttei toisinpäin... saataapi olla ihan legendakin vain.
Juurikin noin se menee ainakin jenkkilootissa, joten tuskin on pelkkää legendaa :roll:
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Menee nyt ehkä lievästi OT puolelle, mutta periatteessa on tosiaan noin, että monet öljyvalmistajat suosittelevat nykytaulukoiden mukaan Dexron II ( mineraali ) tilalle -> Dexron III (synteettinen).

Mutta esim. ZF-automaattivaihteistossa olisi syytä käyttää alkuperäistä suositusta, eli Dexron II, joka mm. sisältää kitkaavaa lisäainetta, jota ei ole mukana Dexron III öljyssä. Vanhemmat laatikot on suunniteltu toimimaan mineraalipohjaisella, ja Dexron III tuli vasta noin '95.
Tästä vahvistuksena mm. että Saab 9000 konehuoneesta löytyi vielä ainakin vuosimallista '98 tarra : "Use Dexron II ".

Öljynä siis Dexron III saattaa ylittää asetetut vaatimukset, mutta toiminnallisesti ei.....

Aiheesta löytyy Google´ttamalla pitkät tarinat - varsinkin PSA/ Saab- piireistä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Taitaa olla mielenterveyden kannalta parempi pysyä nykyisessä öljyssä ja lopettaa öljynvaihdon miettiminen tähän. Viimeiset 10 vuotta toiminut noin.
Olen oppinut keventämään vaihtohetkellä. :)
BlackZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 13.05.2008 12:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja BlackZ »

Sitten olis tietty tuo Fordin Type-F öljy, tarkoitettu just vanhoihin laatikoihin ja tuolla öljyllä on sellaset ominaisuudet että yleensä lootat muuttuu terävämmin vaihtavammiksi sillä verrattuna Dexron II-III:een. Eli saattas säästää kitkapintoja.. :roll: Mut joo, toki paree pysyä siinä öljyssä mitä valmistaja suosittelee jollei oo varmoja käyttökokemuksia paremmistakaan..
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13786
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mie kaivelin vanhan topiksin esiin, tämä on tuorein jossa on kerrottu että joku ajaa Dexron III:lla vanhaa mersun automaattia, eli sen verran vanhaa jolloin oli vain Dexron II tarjolla.

Itse ajelin 100 tkm verran 10 vuoden aikana 1984 automaatilla ja nyt kaksi kesää on mennyt 1971 Kupplung-vaihteistolla (se vanhempi kuin 722-laatikot) eikä mitään ongelmia Dexron III kanssa. Öljynä oli Pennzoil, MAG sekä nyt Gulf.

Klubin automaattikurssilla oli vaan puhetta jotta Dexron III tuhoaisi kitkapinnat. Tällä foorumilla on ollut mainintoja sen notkeudesta ja siihen liittyvästä luistosta (sekä turbiini että kitkapinnat ilmeisesti).

Ajattelin laittaa wanhukseen Mobil ATF 220 mutta varmistelin jenkkifoorumilla mainitun myös että Dexron III olisi sopivaa K-laatikoille. Taidan antaa olla, ainakin tältä syksyltä...

En siis kyseenalaista että II on parempi kuin III mutta ei se III laatikkoa (ainakaan heti) hajota :roll: .

Öljysuodan lietsontaa (taas) :twisted: .
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin