W126/M103 Hilfe, schnell!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Jaahas, vaihdoin myös noi sytytys osat, ja tottakai säästin ja ostin Bremit..? :?
Kun ensin pahimmat valu virheet sain ruuvin reiästä pois, ja pääsin asentaman kantta paikalleen...
Näytti istuvan ihan ok, mutta juuri kun ruuvit olivat edes kiristetty kiinni, kuului NAPS! ja yksi kiinnitysreikä lohkesi irti isolta alalta :x

Täyttyy ihan miettiä josko laittas vähän lisää ja vaihtas sittenkin Boschin osiin.. :roll:

Mitenkähän vaan toi Bremi istuu sen Boschin "pohjan" kanssa, ei ainakaan tiivisteen jälkiä ollut kannessa, vaikka oli ihan metallia vasten kiinni...
Viimeksi muokannut Kimmo S., To 22.01.2004 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

?Mä olen kyllä ahtin kanssa yhtä hukassa mikäli noi tulpan johdot on vastuksellisia..Mun käsitys vain on et ne todellakin on häiriön poistaja mallisia..enkä kyllä ymmärrä minäkään mihin tulpanjohto tarvii vastusta...
Ekös mersullakin ole puolan juuressa sytytyksen ennakko vastus joka toimii auton jo käydessä?Startatessa antaa vain täyden virran tulpille?
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

No se puolan etuvastus-systeemi varmistaa kunnon kipinän, kun startatessa akun jännite tippuu ehkä pari volttiakin.
Se tulpanjohdon vastus estää magneettikenttää->häiriöitä, jota suuri virta tekee, paitsi näissä joissa johdin on spiraalilla.
Puola kuulemma rasittuu vähemmän mitä pienempi johtimien/tulppien vastus(tämän luin jostakin).
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

[quote="Jarno.v"]No se puolan etuvastus-systeemi varmistaa kunnon kipinän, kun startatessa akun jännite tippuu ehkä pari volttiakin.
Se tulpanjohdon vastus estää magneettikenttää->häiriöitä, jota suuri virta tekee, paitsi näissä joissa johdin on spiraalilla.
Puola kuulemma rasittuu vähemmän mitä pienempi johtimien/tulppien vastus(tämän luin jostakin).[/quote


Onko se todella näin päin...Eikös vastus pudota jännitettä eikä päin vastoin?hassu juttu mut mä väitän et etuvastus toimii auton käydessä eli pudottaa jännitettä ,startatessa tulee ohitusvirta virtalukolta ja siten saa täyden virran autoa käynnistettäessä,kun löysäät avaimen startti-asennosta putoaa samalla ohitus virta pois ja ajokki jää käymään vastuksen pudottamalla jännitteellä.
Noista johdoista...elikkäs mikäli asia on esittämälläsi tavoin,ni (mulla ei ole tästä "tietoa")ni silloinhan kaikki olivat oikeassa tulpan johtojen suhteen eiks vaan,eli vastustyyppinen häiriön poistaja vai mitä?
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

G280E kirjoitti:

Onko se todella näin päin...Eikös vastus pudota jännitettä eikä päin vastoin?hassu juttu mut mä väitän et etuvastus toimii auton käydessä eli pudottaa jännitettä ,startatessa tulee ohitusvirta virtalukolta ja siten saa täyden virran autoa käynnistettäessä,kun löysäät avaimen startti-asennosta putoaa samalla ohitus virta pois ja ajokki jää käymään vastuksen pudottamalla jännitteellä.
Noista johdoista...elikkäs mikäli asia on esittämälläsi tavoin,ni (mulla ei ole tästä "tietoa")ni silloinhan kaikki olivat oikeassa tulpan johtojen suhteen eiks vaan,eli vastustyyppinen häiriön poistaja vai mitä?
Siis olet juuri oikeassa, tarkoitin samaa, eli etuvastus-systeemi tuottaa puolalle normaalia korkeamman jännitteen startatessa(kun se tulee ilman vastusta) ja käydessä tulee vastuksen kautta.
Tuo ohitus tulee mulla(mersusta en ole varma), startin solenoidista, kun se vetää niin jännite tulee päävirtajohdosta pääkoskettimen kautta puolalle. Jos se ois siinä virtalukon startin johdossa niin auton käydessä puolan virta kiertäis pöljästi solenodista maihin, ei toimis.
Eli normaalit tulpanjohdot vaatii tuon vastuksen, ettei tule häiriöitä.
Mutta nämä spiraali johdot (accel, boudigord kai myös yms.) ei tarvi vastusta, kun ne ei rakentaan takia magneettikenttää(häiriöitä) aiheuta.
Nämä vanhat suorat kuparijohtimet kyllä aiheuttaa ilman vastusta varmasti häiriöitä.
Viimeksi muokannut Jarno.v, Ke 21.01.2004 23:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

No näin...Samaa asiaa ajettiin takaa,vain esitykset oli erilaisia :D
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Piti oikein käydä Accel-paketin kyljestä tavaamassa:
-sisimpänä tinned copper
-sitten on eriste EPDM
-sitten on lasikuitupunos vahvikkeena
-ja uloimpana on silikonivaippa, lämmönkesto muuten 232 Celsiusta :wink:

Accelia on saatavana myös ns. hiilijohtoa, jos pelkää näitä "mukaesiintyviä "häiriöitä.

Nyt muistankin miksi aikoinaan aloin näitä Acceleja käyttämään: Impalassa oli ollut vaikka mitä Hotwireä ja Bougicordia mutta aina välillä joku johto otti kuumaan peltisarjan primääriputkeen kiinni ja vaippa paloi>alkoi lyömään läpi. Accel sieti huomattavasti paremmin näitä "lämpöshokkeja".

Toivottavasti pääsen pian testaamaan Accelia myös Mersun koneessa, ostin meinaan eilen illalla W108:n :) :twisted:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ahti kirjoitti:Toivottavasti pääsen pian testaamaan Accelia myös Mersun koneessa, ostin meinaan eilen illalla W108:n :) :twisted:
Ihan tosi? Mistä, millaisen? Kerro lisää ja kuvia näytille kuin olis jo... :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Joo, niin siinä vaan pääsi käymään että vaikka W111 oli mielessä niin 108 tuli tehtyä kaupat. Ihan hetken mielijohteesta... :roll:
Auto pitäisi tänään ilmestyä mun tallin pihalle, en ole sitä juurikaan kerinny tutkia (eilen illalla fikkarin valossa pihalla lumen keskellä). Peltitöitä on ainakin ja kone uupuu. :(
Kunhan saan sisälle sulamaan, niin tutkin että tuleeko siitä harrasteauto, kesäauto, kilpa-auto vai varaosa-auto. :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Fotot esiin! :P
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

äähh..just myyjä soitti et ei saakkaan tuotua sitä mulle tänään, kun oli traileri jossain hukassa :roll:

kuva löytyy myyntipalstalta, se on se projekti 280se, musta
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Haahaa! Hienosti lähti käyntiin tänä aamuna ja kävikin ilman mitään kukkoiluita. Mutta kun sen kerran sammutti, niin ei meinannut lähteä enää kirveelläkään käyntiin, pätki/nyki niin maan perkuleesti ja kaasua sai pitää lähestulkoon pohjassa ettei sammunut. Oliskohan taas vj kakkanen tai täynnä vettä; alkais ny edes sataan oikein kunnolla niin olis kivempi mennä tutkiin vikaa tuonne taivasalle. Autoilun juhlaa... Leikkais ny jo kiinni, niin sais isompaa pannua pellin alle... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jukkis__71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 04.08.2005 19:03
Paikkakunta: Varkaus

Re: Virranjakajan kansi

Viesti Kirjoittaja jukkis__71 »

JussiS kirjoitti:Kansi on kiinni 3:lla 5mm kuusiokoloruuvilla, kaksi on ylhäällä kello 10.00 ja klo 14.00 kolmas alhaalla klo 18.00. Väli on ahdas ja tarvitset sopivan työkalun, jotta onnistut olemaan rikkomatta jäähdytintä. Ole varovainen myös kiristäessäsi kantta. Muista tehdä kartta johtojen sijoituksista ennen niiden irroitusta. Älä vaan mene laittamaan mitään CRC:tä tai vastaavaa siihen kanteen.
miks ei saa laittaa crc:tä (ku pullon kylessä lukee että esim. virranjakajiin) - rikkooko se jotain
nimimerkillä "just virranjakajaan crctä suihkuttanu"

P.S. on ollut nykimisongelmia W126ssa jo kolme vuotta ja pälli leviää... :evil: (koko stoori nimellä: Ajoittaista nykimistä...)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Vuosi sitten oma m103 pätki aivan simona kun kävin ajamassa kosteaslla kelillä. Itseasiassa auto oli seisonnassa ja kävin pätkan ajamassa huvikseni.

Kun sain auton räkittävänä talliin, aikaisin virranjakajan ja suihkutin sinne CRC:tä jonkin verran. Sen jälkeen auto seisoikin 4-5kuukautta kunnes keväällä otin auton tallista, käyntiin ekalla ilman ongelmia.

Eli kai sinne voi vähän CRC:tä suihkutellakkin.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
jukkis__71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 04.08.2005 19:03
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jukkis__71 »

OK. :)
Vastaa Viestiin