epk kirjoitti:ei mulla oo tuota suojapiiriä ollenkaan, muistelinkin että sitä on ennenkin ihmetelty.
Mutta mutta , eipä tuota turbon hukkaportista voi paljon sanoa vuotaako vaiko ei, ei ainakaan mustaa mönjää ole tullut pihalle putken liitoksista.
mahtaako nyt johtua liialliset paineet siitä että hukkaportti riittämätön kuten te tuossa jo uumoilitte. Saisko tätä korjattua laskemalla paineita, mutta miten ?
Hukkiksen päässä on mutteri ja sitä löysäämällä ahtojen pitäisi laaskea mutta jos portti tosiaan on liian ahdas niin mutterin löysääminenkään ei auta. Mutta eipä heitetä vielä kirvestä kaivoon. On tietty vielä sekin mahdollisuus että hukkis olisi jumissa niin ettei se aukea tarpeeksi?
Omassa totesin hukkaportin toimintaa painemittarilla ja paineilmalla. Kun vivut on näkyvillä niin näkee milloin kello alkaa aukaista porttia ja missä paineessa. Muistaakseni minun aukesi 1.6:n kohdilla. Ajossa aukeaminen alkaa 0.7:n paikkeilla johtuen pakopesän läppään kohdistuvan paineen vaikutuksesta. No mutta nämä luvut on vain tuohon ahtimeen joten ne ei anna paljoa suuntia. Johtuu kellosta, hukkisläpän suuruudesta, pakoputkiston vastapaineesta jne.
EDIT eli pukkasin kompuralla painetta hukkiksen kellolle menevään putkeen
KKK:saa nuo vivut taisi olla hyvin piilossa joten ulkopuolisen kompuran paineella oikeastaan muuta ei voi todeta kuin sen että jos jossain liittimessä putkessa tai itse kellossa on ilmavuoto joka kuuluu suhinana tai jos pitävät liitokset saa aikaiseksi niin laitetun paineen ei pitäisi laskea. Kokeilua ajatellen tuo metalliputki joka kkk:ssa on niin sopivan ja pitävän liitoksen aikaansaaminen voi vähän teettää töitä.
Olen jossain nähnyt ohjeen tehdä pieni reikä tuohon metalliputkeen isomman ahtopaineen aikaan saamiseksi mutta ne taisi olla volkkarimiesten juttuja ne...
Ota koko ahdin pöydälle. Sehän ei mikään vallan suuri hommeli ole. Sit ainakin saa kokeiltua mahdolliset vuodot ja/tai jumin hukkaportissa. Jos ei vuoda ja ei ole jumissa ja mutterin löysääminenkään ei auta niin sitten ei taida paljoa muuta konstia olla kuin vaihtaa koko ahdin. Finn Turbo osaa ahtimen teon mittatilautyönä. Kokemuksella osaan sanoa että käy melkein heittämällä KKK:n paikalle. Putkistoon laippakiinnitys ja pientä modista ahtoputkeen. Muuten käy kaikki liitokset suoraan kiinni