603:sen vakio ahtopaineet

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

603:sen vakio ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja epk »

heitin mittarin kiinni imusarjaan, näyttää max 1 baaria kun "tykittelee" :lol:

auto -95 , täysin orkkis, vakio pumpusta on kaikki otettu irti. Pumpun säätäjä kehoitti laittamaan ahdot siihen 0.85 .


eikös noissa oo vakio se 0.8-0.9 ? pitäiskö tuota jostain rukata vai antaako olla nyt noin... entäpä olisko aiheellista jotain noita muita systeemejä rukata, kaiken maailman aldat ja muut mitä tuossa olikaan ?
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Hukkaportin virtaus ei varmaankaan riitä isoilla kierroksilla, jos pumppu on hyvissä säädöissä. Kannattaa tarkistaa myös että hukkaportin ohjauspaineletku on tiivis. Myös kello voi vuotaa. Sinulla taitaa olla rautaputkella se hukkaportin ohjausletku heti ahtimen kompressorikotelosta. Vaikeuttaa hieman tiiveyden tarkistusta. Jos mittaat paineen heti ahtimen jälkeen, mistä hukkaporttiakin ohjataan, saattaa se olla jonkun verran suurempi. Vai olikos sinulla vielä cooleria, en muista..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

MikkoH kirjoitti:Hukkaportin virtaus ei varmaankaan riitä isoilla kierroksilla, jos pumppu on hyvissä säädöissä. Kannattaa tarkistaa myös että hukkaportin ohjauspaineletku on tiivis. Myös kello voi vuotaa. Sinulla taitaa olla rautaputkella se hukkaportin ohjausletku heti ahtimen kompressorikotelosta. Vaikeuttaa hieman tiiveyden tarkistusta. Jos mittaat paineen heti ahtimen jälkeen, mistä hukkaporttiakin ohjataan, saattaa se olla jonkun verran suurempi. Vai olikos sinulla vielä cooleria, en muista..

mitäs tuo virtaus tarkoittaa, ettei riitä ? pumppu maailman parhaalla säädetty joten eiköhän kuosissa ole. Cooleria ei ole.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Oletko ohittanut sen ahtopaineen suojapiirin? Siellä rajoitus taisi olla 0.95 eli jos yli menee niin syötön rajoitus alkaa toimimaan. Niin meinaan vaan että onhan mittarin näyttämä kunnossa?

Ainakin minulla orkkiksena oli sillä mittarilla millä mittasin niin 0.9

Niin vaarana voi olla suurilla kierroksilla se että hukkaportista ei sovi tulemaan kaikki se pakokaasu mitä pitäisi vaikka hukkis olisi täysin auki. Tästä seuraa se että kaasut tulee turbiinin läpi sillä seurauksella että ahdot nousee.

Laita nopeavasteinen lämpötilamittari painekoteloon Antaa kummasti tukea ajatukselle Cooler :D . Näin minulle kävi :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

suojapiiri tietääkseni paikalla, mistä sen voisi tarkistaa ?

mittari on uusi autogauge, eli ei mitään ehdottoman tarkka välttämättä.

täytyy nuo hukkiksen letkut tarkistaa nyt ens alkuun. Vaikka taitaa varmin konsti laittaa isompaa perunaa vaan suosiolla :roll:


aamulla oli muuten ahdot 1.2, voiko ulkoilman lämpötila vaikuttaa, aamulla oli nollissa ja eilein kun koitin niin +12.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

epk kirjoitti:suojapiiri tietääkseni paikalla, mistä sen voisi tarkistaa ?

mittari on uusi autogauge, eli ei mitään ehdottoman tarkka välttämättä.

täytyy nuo hukkiksen letkut tarkistaa nyt ens alkuun. Vaikka taitaa varmin konsti laittaa isompaa perunaa vaan suosiolla :roll:


aamulla oli muuten ahdot 1.2, voiko ulkoilman lämpötila vaikuttaa, aamulla oli nollissa ja eilein kun koitin niin +12.
Kun itte oon mittaillu ahtoja aktivisesti jo useamman viikon niin en ole huomannu eroja oli kylmä tai lämmin. Tosin ahdot on 0.8 luokkaa maksimissaan. Kokeilin 1.3:a mutta totesin turhaksi. Pumppupajan suositus oli 0.9 - 1.0. Veikkaan että sama paja missä sinäkin olet käyny.

Tuo suojapiirin nylon putket menee niin että lähtö on painekotelosta menee kuskin likasuojan yläosaan releen näköiseen murkulaan. Murkula on lähellä rintapeltiä joka erottaa jarrualipainetehostimen ja sulakerasiat ym... Murkulalta lähtee nylon putki ruiskutuspumpun yläosassa sijaitsevaan alppikelloon. Tuohon murkulaan tulee sähköjohdot.

Toiminta on semmoinen että jos painekotelon tulee yli 0.95 ahtopaine niin sähköllä ohjataan tuon murkulan venttiilli auki jolloin alppikellon takaa putoaa ahtopaine josta seuraa syöttömäärän pieneneminen josta seuraa ahtojen lasku alas.

Tietty edellyttää että tuo paineentunnistus anturi on kunnossa ja että siihen kuuluva johto on kytketty kiinni. Anturi on painekotelossa jossain nelos vitos imuputken kohdalla ja siitä lähtee yksi johto. Muita vastaavia ainakaan minun vehkeessä ei etes ole. Varmaan muutakin sähköhärpätintä piiriin kuuluu.

Kulku tod näk paranee jos saat nuo ahdot kuriin. Niin ja ennenkaikkea motin kestävyys.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kiitoksia paljon vinkeistä :)

mitäs jos kaikki on kunnossa ja ahdot vieläkin tuolla yhden pintaan tai vähäsen yli, saiko niitä himmattua mutkan kellon päästä, siinä missä on se ruuvi ? vai sotkeeko entisestään...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei mulla oo tuota suojapiiriä ollenkaan, muistelinkin että sitä on ennenkin ihmetelty.

Mutta mutta , eipä tuota turbon hukkaportista voi paljon sanoa vuotaako vaiko ei, ei ainakaan mustaa mönjää ole tullut pihalle putken liitoksista.

mahtaako nyt johtua liialliset paineet siitä että hukkaportti riittämätön kuten te tuossa jo uumoilitte. Saisko tätä korjattua laskemalla paineita, mutta miten ?
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

mahtaako nyt johtua liialliset paineet siitä että hukkaportti riittämätön kuten te tuossa jo uumoilitte. Saisko tätä korjattua laskemalla paineita, mutta miten ?
Hukkaportin läpi menevää pakokaasuvirtausta pitäisi parantaa jotta ahtopaine pysyisi halutuissa rajoissa. Toki ruiskutusmäärää voi myös pienentää, jolloin pakokaasuja syntyy vähemmän. Jos hukkaportin ohjausletku on tiivis ja kello ei vuoda, niin luulisin "vian" olevan liian pieni hukkaportin virtauskanava. Hukkaportin läpi virtaa nyt maksimimäärä pakokaasuja ahtimen ohi, mutta silti ahtimen läpi menevä pakokaasu saa aikaan liian suuren ahtopaineen.

Joo, tiedetään. Ei ahdin mitään painetta tee, mutta ymmärrätte mitä ajan takaa..

Hukkaportin virtausta voi parantaa suurentamalla hukkaportin läpän sulkemaa virtauskanavaa. Usein myös hukkaportin läppä pitää vaihtaa isompaan. Läpän voi tehdä vaikka sylinterinkannen venttiilistä.

Vika voi myös olla hukkaportin läpän vivustossa. Jos läppä ei pääse aukeamaan täysin, niin se voi nostaa ahtopainetta.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

epk kirjoitti:ei mulla oo tuota suojapiiriä ollenkaan, muistelinkin että sitä on ennenkin ihmetelty.

Mutta mutta , eipä tuota turbon hukkaportista voi paljon sanoa vuotaako vaiko ei, ei ainakaan mustaa mönjää ole tullut pihalle putken liitoksista.

mahtaako nyt johtua liialliset paineet siitä että hukkaportti riittämätön kuten te tuossa jo uumoilitte. Saisko tätä korjattua laskemalla paineita, mutta miten ?
Hukkiksen päässä on mutteri ja sitä löysäämällä ahtojen pitäisi laaskea mutta jos portti tosiaan on liian ahdas niin mutterin löysääminenkään ei auta. Mutta eipä heitetä vielä kirvestä kaivoon. On tietty vielä sekin mahdollisuus että hukkis olisi jumissa niin ettei se aukea tarpeeksi?

Omassa totesin hukkaportin toimintaa painemittarilla ja paineilmalla. Kun vivut on näkyvillä niin näkee milloin kello alkaa aukaista porttia ja missä paineessa. Muistaakseni minun aukesi 1.6:n kohdilla. Ajossa aukeaminen alkaa 0.7:n paikkeilla johtuen pakopesän läppään kohdistuvan paineen vaikutuksesta. No mutta nämä luvut on vain tuohon ahtimeen joten ne ei anna paljoa suuntia. Johtuu kellosta, hukkisläpän suuruudesta, pakoputkiston vastapaineesta jne.

EDIT eli pukkasin kompuralla painetta hukkiksen kellolle menevään putkeen

KKK:saa nuo vivut taisi olla hyvin piilossa joten ulkopuolisen kompuran paineella oikeastaan muuta ei voi todeta kuin sen että jos jossain liittimessä putkessa tai itse kellossa on ilmavuoto joka kuuluu suhinana tai jos pitävät liitokset saa aikaiseksi niin laitetun paineen ei pitäisi laskea. Kokeilua ajatellen tuo metalliputki joka kkk:ssa on niin sopivan ja pitävän liitoksen aikaansaaminen voi vähän teettää töitä.

Olen jossain nähnyt ohjeen tehdä pieni reikä tuohon metalliputkeen isomman ahtopaineen aikaan saamiseksi mutta ne taisi olla volkkarimiesten juttuja ne...

Ota koko ahdin pöydälle. Sehän ei mikään vallan suuri hommeli ole. Sit ainakin saa kokeiltua mahdolliset vuodot ja/tai jumin hukkaportissa. Jos ei vuoda ja ei ole jumissa ja mutterin löysääminenkään ei auta niin sitten ei taida paljoa muuta konstia olla kuin vaihtaa koko ahdin. Finn Turbo osaa ahtimen teon mittatilautyönä. Kokemuksella osaan sanoa että käy melkein heittämällä KKK:n paikalle. Putkistoon laippakiinnitys ja pientä modista ahtoputkeen. Muuten käy kaikki liitokset suoraan kiinni
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuli vielä yksi mahdollisuus mieleen. Jos joskus joku on kiristäny tuota hukkiksen ruuvia ahtojen nostamiseksi. Alhaalla on voineet olla siksi kun kellossa oleva jousi on kuoleutunut tai menny poikki. Tästä seuraa se että kun kiristetään tarpeeksi niin kellon liikevara loppuu ja tästä syystä läppä ei pääse aukeamaan kun kellon liikerata on vedetty tappiin.

Epätodennäkoistä mutta mahdollista....
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eilen tuli ajeltua ja todettua että noi kilon ahdot tulee jo noin 3000 kierroksen kohdilla, joten eiköhän ole siltä osin kunnossa.

Täytyy tässä nyt miettiä sitä helpointa ratkaisua, palataan asiaan :idea:
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Saako noita ahtoja puotettua enää alkuperäisestä :?: kokeilin löysätä ruuvia hukkiksen päästä mutta ahot on ja pysyy samana :?
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mika.S kirjoitti:Saako noita ahtoja puotettua enää alkuperäisestä :?: kokeilin löysätä ruuvia hukkiksen päästä mutta ahot on ja pysyy samana :?
Tarpeeksi kun löysäät niin muuttuu.

t:Jari
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Onko sitte tarpeeksi ku se ruuvi lähtee irti :?:

Ruuvasin niin paljo et ruuvi lähti irti, sitte ruuvasin pikkusen takasi et se ei putoo siitä :roll:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mika.S kirjoitti:Onko sitte tarpeeksi ku se ruuvi lähtee irti :?:

Ruuvasin niin paljo et ruuvi lähti irti, sitte ruuvasin pikkusen takasi et se ei putoo siitä :roll:
Ahdotko ei muuttunu mitenkään millään kierrosalueella :shock: Jos ei ni sit ei tule muuta mieleen kuin että portti on jumissa eikä aukea tarpeeksi tai tietty sitten se että jos tehoa on ruuvattu reilusati lisää ja portin aukko käy niin ahtaaksi ettei pakokaasut sovi tulemaan siitä vaikka oisi täysin auki. Tästä seuraa se että kaasut tulee turbiinin läpi ja ahtoja on vaikka hukkaportti on täysin auki.

Jos tämäkään ei päde niin sitten meni kuutamolle :shock: :shock:
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Portin ahtaus tuli kans mieleen mutta sillon jos portti on ahdas eikä kaikki kaasut mahdu sitäkautta pois nii eikös ahtojen pitäis sillon kierrosten mukaan nousta pikkuhiljaa :?:

Ahdot on ja pysyy 0.85-0.9 ja samallalailla ahtaa mitä ennenki :?
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mika.S kirjoitti:Portin ahtaus tuli kans mieleen mutta sillon jos portti on ahdas eikä kaikki kaasut mahdu sitäkautta pois nii eikös ahtojen pitäis sillon kierrosten mukaan nousta pikkuhiljaa :?:

Ahdot on ja pysyy 0.85-0.9 ja samallalailla ahtaa mitä ennenki :?
Sit ei taida paljoa muuta konstia olla kuin tuo MikkoH :n ehdottama portrin koon suurentaminen tai sitten ahtimen vaihto isompaan. Toisaalta eikös tuo 0.8 - 0.9 ahdot ole kokolailla tehdasasetus?

Jos pumppua on ruuvattu niin pakopaine on sitten toinen juttu.
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Pakopaineiden takia olisin ahtoja kokeillu puottaa vaikuttaako se pakopaineisiin ollenkaan.

Pakopaineet on täyskaasu kiihdytyksessä 1.7 :shock:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

olikos mikalla se 6mm pumppu vai mikä ?
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

epk kirjoitti:olikos mikalla se 6mm pumppu vai mikä ?
Ruuvattu vakio pumppu
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Vastaa Viestiin