Tarinaa liittyen akkujen kapasiteetin riittävyyteen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Tarinaa liittyen akkujen kapasiteetin riittävyyteen

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Tuolla hieman alempana olin sitä mieltä, että 55Ah Optima akkuni riittää aivan hyvin... niinhän se riittääkin, jos kaikki on kunnossa, mutta...

Tänään olin lähdossä töistä ja mese oli parkissa loivassa mäessä. Käynnistys - ja sehän käy... melkein. Ensin ehkä 4:llä, sitten 3:lla ja sammui. Ja ei kun uusiksi... ei vaan tuntunut lupailevan kuin parilla pytyllä. Sitten aloin pohtimaan, että oli tarkoitus kotimatkalla poiketa tankkaamassa... tankki on näyttänyt tyhjää jo jonkun aikaa... vara kanisterillinen tankkiin ja eikun starttaamaan.

Kaasu pohjassa starttailin aikani kyytiläisten naureskellessa vieressä (saati ne työtoverit ikkunoissa). Lopulta akusta loppui puhti. Eli nyt tiedän mihin niitä teidän 100Ah akkuja tarvitaan :) - polttoainejärjestelmän ilmaamiseen (ilman työkaluja). No yksi työkaveri oli juuri lähdössä ja sen nakusta hieman lainattiin virtaa, jolla startattiin seuraava vartti (taukojen kanssa) ja lähtihän se käymään.

Näin tänään.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

jep , sitä varten ainakin, sitä saa tosiaan aika kauan starttailla jos polttoaine päässyt loppumaan.

mersuhan ilmaa itse itsensä 8)
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

epk kirjoitti:mersuhan ilmaa itse itsensä 8)
Kunhan vaan starttaa ja starttaa :oops:
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
juha
Mersumies
Mersumies

jep

Viesti Kirjoittaja juha »

mikky kirjoitti:
epk kirjoitti:mersuhan ilmaa itse itsensä 8)
Kunhan vaan starttaa ja starttaa :oops:
Joka syksy kun vaihtaa naftasuodattimen ja starttaa sen jälkeen kuivalla suotimella niin tulee testattua akun kunto talven varalle :) Jos akku hyytyy niin ei se talven pakkasilla välttämättä jaksa startata kun hehkut tyhjentäneet terävimmän varauksen.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Ja varoituksen sana tuohon ilmaamiseen. CDI kone ei sitten jaksa ilmata itseään, vaikka ohjekirjassa kuinka niin väitetäänkin. Ajoin kerran tankin tyhjäksi, enkä yrittänyt ensimmäisen sammumisen jälkeen edes autoa enää käyntiin. Kanisterista lisää naftaa, eikä inahtanutkaan. Lopulta oma akku oli tyhjä ja auto oli pakko hinata kotipihaan jossa yritin sitä sahata käyntiin apuvirralla - tuloksetta.

Soitto korjaamoon kertoi, ettei kuulemma lähde vaikka koko päivän sahaisi. Ruiskutuspaineen ovat jo niin suuret, ettei pumppu jaksa tyhjänä ilmata itseään. Joten ainoana keinona on avata pa-suodin ja täyttää se käsin. Sen jälkeen avataan ruiskutusputkia juuresta yksi kerrallaan ja pyöritetään konetta niin kauan, että jokainen putki on ilmattu käsin. Vasta sen jälkeen hyrähti käymään!

Noilla vanhoilla tuli useinkin kurvattua huoltoaseman pihaan siten, että parissa viimeisessä risteyksessä auto jo sammui ja lähti aina uudelleen käyntiin. Loppu metrit mentiinkin sitten rullaamalla. Lämmin auto kyllä jaksoi ilmata itse itsensä ihan kiltisti vaikkei akku mikään uusi enää ollutkaan.

Mutta siis varokaa noita uutuuksia!
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: Tarinaa liittyen akkujen kapasiteetin riittävyyteen

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mikky kirjoitti:Tuolla hieman alempana olin sitä mieltä, että 55Ah Optima akkuni riittää aivan hyvin... niinhän se riittääkin, jos kaikki on kunnossa, mutta...

Tänään olin lähdossä töistä ja mese oli parkissa loivassa mäessä. Käynnistys - ja sehän käy... melkein. Ensin ehkä 4:llä, sitten 3:lla ja sammui. Ja ei kun uusiksi... ei vaan tuntunut lupailevan kuin parilla pytyllä. Sitten aloin pohtimaan, että oli tarkoitus kotimatkalla poiketa tankkaamassa... tankki on näyttänyt tyhjää jo jonkun aikaa... vara kanisterillinen tankkiin ja eikun starttaamaan.

Kaasu pohjassa starttailin aikani kyytiläisten naureskellessa vieressä (saati ne työtoverit ikkunoissa). Lopulta akusta loppui puhti. Eli nyt tiedän mihin niitä teidän 100Ah akkuja tarvitaan :) - polttoainejärjestelmän ilmaamiseen (ilman työkaluja). No yksi työkaveri oli juuri lähdössä ja sen nakusta hieman lainattiin virtaa, jolla startattiin seuraava vartti (taukojen kanssa) ja lähtihän se käymään.

Näin tänään.

saman tyylistä "vikaa" itelläki desotossa.. 55Ah optima ja pyörii iloisesti mutta jos ei satukkaan syttymään noin 20sek starttauksen jlk niin eipä tarvi haaveilla että enää omalla virralla lähtis.. optiman käynnistys teho tuntuu olevan lähtösin yllättävän nopeasti purkautuvista kennoista.. =) 100Ah vartan akulla pyörii vaivalloisesti jonkun aikaa pitempään mutta akun elinikä on todella lyhyt.. max yksi kesä! tässä huomaa sen käynnistystehon merkityksen elävässä elämässä...
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Jossi kirjoitti:Ja varoituksen sana tuohon ilmaamiseen. CDI kone ei sitten jaksa ilmata itseään, vaikka ohjekirjassa kuinka niin väitetäänkin. Ajoin kerran tankin tyhjäksi, enkä yrittänyt ensimmäisen sammumisen jälkeen edes autoa enää käyntiin. Kanisterista lisää naftaa, eikä inahtanutkaan. Lopulta oma akku oli tyhjä ja auto oli pakko hinata kotipihaan jossa yritin sitä sahata käyntiin apuvirralla - tuloksetta.

Soitto korjaamoon kertoi, ettei kuulemma lähde vaikka koko päivän sahaisi. Ruiskutuspaineen ovat jo niin suuret, ettei pumppu jaksa tyhjänä ilmata itseään. Joten ainoana keinona on avata pa-suodin ja täyttää se käsin. Sen jälkeen avataan ruiskutusputkia juuresta yksi kerrallaan ja pyöritetään konetta niin kauan, että jokainen putki on ilmattu käsin. Vasta sen jälkeen hyrähti käymään!

Noilla vanhoilla tuli useinkin kurvattua huoltoaseman pihaan siten, että parissa viimeisessä risteyksessä auto jo sammui ja lähti aina uudelleen käyntiin. Loppu metrit mentiinkin sitten rullaamalla. Lämmin auto kyllä jaksoi ilmata itse itsensä ihan kiltisti vaikkei akku mikään uusi enää ollutkaan.

Kyllä ainakin mun cdi-kone ittensä jaksaa ilmata. Autohan starttaa jonkin aikaa itekseen kun avainta käyttää startti-asennossa. 3-4 kertaa joutuu koittamaan...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Mulla on tuossa 201:ssä 74 Ah akku, on se hyvä olla kapasiteettia ihan varmuuden vuoksi. Taitaa olla vielä alkuperäistavaraa, kun siinä on Mersun logo ja lukee "Mercedes-Benz"... 8)
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Boss
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Boss »

Onko Mersuissa 55Ah latureitakin? Siis jos jollain on vain 55Ah akku niin tuli vain mieleeni.
Itse kun olen nähnyt vain 70 amppeerista laturia paitsi kerran kun päätin säästää ja vein vanhan korjattavaksi.
Olivat sitten lyöneet 55Ah:n sisuskalut 70:n runkoon, laitoin laturin paikalleen ja jossain vaiheessa aloin huomata ettei akku pysynyt oikein terässään.
Palautin sitten tuon korjatun härvelin ja sain rahat takaisin ja kävin Veholta ostamassa "uuden", tehdaskorjattujahan nuokin näköjään.
Mutta ainakaan tuollaisessa lyhyemmässä ajossa tuo 55Ah ei piisannut 100Ah akun tarpeisiin. Kai se pitkässä ajossa toimii loistavasti tuokin yhdistelmä.
Edellinen omistaja näytti käyttäneen tuollaista Hella- teholataussysteemiä laturissaan mutta tuohon uuteen laturiin laitoin vain tavallisen säätimen, tuollaisesta teholatausvirvelistä kun olin vähän ulalla ja olen edelleenkin, mystinen piuhakasa, onko kukaan törmännyt tuollaisiin :?:
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Boss kirjoitti:Onko Mersuissa 55Ah latureitakin?...
W123:ssa on vielä aika yleinen. (ainakin 70-luvun loppuun asti)
80- luvun alusta jipponi- ja ruåtsimalleissa oli "jo" 65Ah laddare...
Uudemmissa (malleissa) on varmaan jo isompia. Itsellä on vaihdettu alkuperäinen tehokkaampaan. Ei varsinkaan tuplavaloilla ja talvisin taitaisi pienempi riittää. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Boss kirjoitti:Onko Mersuissa 55Ah latureitakin? Siis jos jollain on vain 55Ah akku niin tuli vain mieleeni.
Itse kun olen nähnyt vain 70 amppeerista laturia paitsi kerran kun päätin säästää ja vein vanhan korjattavaksi.
Olivat sitten lyöneet 55Ah:n sisuskalut 70:n runkoon, laitoin laturin paikalleen ja jossain vaiheessa aloin huomata ettei akku pysynyt oikein terässään.
Palautin sitten tuon korjatun härvelin ja sain rahat takaisin ja kävin Veholta ostamassa "uuden", tehdaskorjattujahan nuokin näköjään.
Mutta ainakaan tuollaisessa lyhyemmässä ajossa tuo 55Ah ei piisannut 100Ah akun tarpeisiin. Kai se pitkässä ajossa toimii loistavasti tuokin yhdistelmä.
Edellinen omistaja näytti käyttäneen tuollaista Hella- teholataussysteemiä laturissaan mutta tuohon uuteen laturiin laitoin vain tavallisen säätimen, tuollaisesta teholatausvirvelistä kun olin vähän ulalla ja olen edelleenkin, mystinen piuhakasa, onko kukaan törmännyt tuollaisiin :?:
ite en taas ole nähnyt yhtään 70A mersun laturia... joka ikisessä on ollut tuo 55A
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Leka »

Mr_Benz kirjoitti:
Jossi kirjoitti:Ja varoituksen sana tuohon ilmaamiseen. CDI kone ei sitten jaksa ilmata itseään, vaikka ohjekirjassa kuinka niin väitetäänkin. Ajoin kerran tankin tyhjäksi, enkä yrittänyt ensimmäisen sammumisen jälkeen edes autoa enää käyntiin. Kanisterista lisää naftaa, eikä inahtanutkaan. Lopulta oma akku oli tyhjä ja auto oli pakko hinata kotipihaan jossa yritin sitä sahata käyntiin apuvirralla - tuloksetta.

Kyllä ainakin mun cdi-kone ittensä jaksaa ilmata. Autohan starttaa jonkin aikaa itekseen kun avainta käyttää startti-asennossa. 3-4 kertaa joutuu koittamaan...
Jossin kertoma on täysin totta ja yleisesti tiedossa. Tämä koskee ainakin C- ja E-sarjassa käytettyjä CDI-moottoreita. Tosta 1,7-litran CDI:stä en tiedä,
mutta kai se sitten jaksaa ilmata itsensä jos käyttäjä niin sanoo.
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Leka kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:
Jossi kirjoitti:Ja varoituksen sana tuohon ilmaamiseen. CDI kone ei sitten jaksa ilmata itseään, vaikka ohjekirjassa kuinka niin väitetäänkin.

Jossin kertoma on täysin totta ja yleisesti tiedossa. Tämä koskee ainakin C- ja E-sarjassa käytettyjä CDI-moottoreita. Tosta 1,7-litran CDI:stä en tiedä,
mutta kai se sitten jaksaa ilmata itsensä jos käyttäjä niin sanoo.
Alkaa mennä jo OT, mutta kummiski.

Itsellänikin muuten kyseessä oli suodattimen vaihdon yhteydessä tapahtuva ilmaus, eikä mikään "löpö loppuu - ei lopukkaan" tilanne

Jossi mainitsee tekstissään että polttoaineen ruiskutuspaine vaikuttaisi asiaan jollakin tavalla. Tietääkseni cdi koneissa (tai ainakin noissa pikkusissa) on jossakin välissä nostettu tuota painetta ja omani on vielä tuota "vanhaa" mallia. Mahtaisko olla jotakin tekemistä asian kanssa.

Onhan se muuten kohtuuton operaatio vaihtaa naftasuodatin, jos joutuu kaiken maailman putkia aukomaan jne...

EDIT: niin muuten en oikestaan edes tiedä tarttisko sitä edes ilmata suodattimen vaihdon yhteydessä, vaiko vain silloin kun tankki kuivahtaa, siis vain oletin näin... Ei oo nuo diisselit kovin hyvin hallussa. :D
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Lisää OT:
Kyllä siis naftasuodattimen vaihdon jälkeen tuo ilmaus onnistuu ihan starttaamalla, mutta jos ajaa tankin tyhjäksi jolloin pumppu hörppää kunnolla tyhjää, niin eipäs enää jaksakaan ilmata itseään.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Vieras001
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Joku kyseli taannoin, että että saapiko Mersuihin isompia kuin 55 mAh:n latureita. Saa; KL-varaosien nettihinnastosta mm:

8535 laturi 85ah M102 190 85-,W124 tarvike Hinta: 130,00 EUR

Pitää varmaan tilata kun lihavampi akku ois kiikarissa!
Vastaa Viestiin