SL vai CDI?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

SL vai CDI?

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Noniin

Alla on S124. Autossa ei ole mitään suurempaa vikaa. Perusvarusteltu + ilmastointi ja kaukoWebasto. Haluja oli ostaa kesäautoksi R129 SL500! Nooo.. emäntä ehdotti, että rättisitikka ennemmin... Arrrgghhhhhh!

No nyt ollaan siinä tilassa, että S124 voitaisiin ehkä vahtaa uudempaan. Vaihtoehtoina ensikädessä on E320 2004- TAI BMW 530, BMW 535...
Siis ensikädessä E 320. Mutta mutta, mitä tässä voisi tehdä! Penarilla näyttäisi olevan aikalailla parempi suorituskyky. Ajo-omininaisuuksiakaan ei juuikaan ole haukuttu. Millä perusteilla ostan MB:n?

Niin tai kuinka kuitenki ostaisin SL500 tai jopa SL600!!
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: SL vai CDI?

Viesti Kirjoittaja eerola »

PetteriH kirjoitti:...kuinka kuitenki ostaisin SL500 tai jopa SL600!!
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja olet luetellut. Ovat niin erilaisia että vastakkainasettelu on liki mahdotonta. Jos haluat kesät-talvet kulkevan, suhteellisen edullisen ylläpidettävän, suosittelen E320CDI:tä. Jos taas olet valmis suhtautumaan autoon harrastuksena, suosittelen SL500:a. SL600 on jo hieman liiankin eksoottinen. Minun mielestäni.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: SL vai CDI?

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...suosittelen SL500:a...
Tuli mieleeni, että tarkoitatko R230- vai R129-korin autoja?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Niin, mikä nyt sitten onkaan tärkein valintakriteeri... Eiköhän noilla jokaisella kuitenkin pärjää arkiajossa ihan missä vaan tilanteissa ainakin suorituskyvyn puolesta. Tosiaan aika eksoottisia vaihtoehtoja noi SL500 ja SL600, ei varmaan oo kovin helppo vertailla E320CDI:hin tai BMW 530:een...

Kannattaa varmaan koeajaa ja valita parhailta tuntuvin? Kyllä noista varmaan sitä fiilistä löytyy kaikista yllin kyllin, toisissa vaihtoehdoissa voi polttoaineisiin+vakuutuksiin palaa rahaa huomattavasti enemmän vaikka suorituskyky ei paljo eroaiskaan. Tsiikaileppa huvikses myös paljonko maksaa vakuutukset noihin, on nimittäin varmasti pirusti enemmän ku S124:een...
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: SL vai CDI?

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:Tuli mieleeni, että tarkoitatko R230- vai R129-korin autoja?
PetteriH kirjoitti:...Haluja oli ostaa kesäautoksi R129 SL500!...
R129 siis oli kyseessä. Ehdottomasti suosittelen pidättäytymistä SL500:ssa.

Näin siksi, että kuten totesin, SL600 on minun omasta mielestäni hieman turhan eksoottinen, että uskaltaisin sellaiseen omia rahojani investoida. Mutta hieno SL600 varmasti on! Joten jos hienon laitteen ylläpidosta koituvat kulut ja eksoottisien varaosien ajoittain haastava saatavuus eivät pelota, mielihyvää se varmasti tuottaa enemmän kuin mikään muu listalta löytyvä.

Taannoisista kokemuksistani 500-koneisen R129-SL:n parissa löytyy tarinaa täältä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Kesäautoksi SL500 ja jos on valmis isompiin kustannuksiin niin miksei myös SL600 ja jos taasen mennään tuonne diesel-puolelle ja tarkoitus on käyttää autoa ympärivuoden ja monipuolisemmin kuin mitä SL mahdollistaa niin sitten annetuista vaihtoehdoista BMW 535D ilman muuta!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Joo... tarkoituksena ei ollut pistää samalle viivalle malleja R129 ja S211. Viesti tuli laitettua hieman herkässä tilassa eikä tullut punnitua sanoja tarkaan. :D

Alkuperäisenä ajatuksena oli hankkia nimenomaan kesä- ja harrasteautoksi SL500 (R129) ja pitää S124 käyttöautona. Hallituksen taivuttelu harrastuksen taakse ei ole ollut menestyksekästä tähän päivään mennessä. Mutta ehdotus farkun vaihdosta uudempaan tuli. Joten tästä siis tämä E320CDI (211) vaihtoehto bemareiden ohella. Toisaalta kun Katainen päättää ruuvata verotusta vuosittain kireämmälle, jää SL500:n aika äkkiä keräämään pölyä...

Miksi bemarit? Väyrysen ruosteethan on jo hyvä syy hypätä 210 mallin yli. Itsellä oli aikoinaan A170CDI ja silloin tuli ruosteet tutuksi. Tämä on loppuun käsitelty. Oletin, että 211 mallissa ruoste ei olisi enään ongelma mutta nythän täällä foorumilla on ollut jo juttuja tämänkin mallin ruosteista. Mikähän lie on totuus tässä? Täytynee alkaa kiertämään kauppoja ja syynäilemään ovien alareunoja. Toivottavasti tämä ei pidä yleisesti 211 kohdalta paikkaansa.

Jos ei oteta huomioon mahdollista ruosteongelmaa ja haarukoidaan vuosimallia mitä lähtisi hakemaan. Alkupään malleista varmaan tulisi jättää pois ne jäädytinongelmaiset, eli ollaan jotakuinkin 2004 ja ylöspäin. Sitten ne sähköjarrut. Tulisiko näitä vältää vai hoitaako Daimler AG nätisti mahdolliset uusinnat? Jos näitä haluaisi välttää niin jokohan ollaan vuodessa 2006+. Sitten taas jos haluaisi pysyä suorassa kuutosessa niin sitten menee jo vaikeaksi. Toisaalta tuskin V6 huono missään nimessä on. Näillä vuosimallella budjettikin asettanee jo omat rajoitukset.

Foorumi on kyllä erinomainen jos auton kanssa on haasteita, mutta kyllähän täältä jonkinlaisia pelkotiloja jää autonvaihtoa ajatellen, kun noita ongelmaposteja lueskelee. :)

Niin niistä bemareista, eiköhän kuitenkin katsota tuo 211 ensin. On tuo E61 jotenkin karun näköinen sisältä...
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Ruosteista sen verran että onhan noissa 211:ssäkin ruostetta esiintynyt, samoin kuin 203:ssakin, mutta molemmissa maahantuoja on niitä korjaillut vähin äänin kuntoon.
Kuten toisessa keskustelussa kerroin, perhe-/tuttavapiirissä on useampikin 211/203:nen joita on ihan lähiakoinakin kutsuttu ovien tarkastuksiin ja korjauksiin. Missään näistä autoista ei ruostetta käsittääkseni löytynyt, mutta suojausta parannettiin.
Mielestäni muutenkaan ei pitäisi liikaa takertua siihen että metalli ruostuu, koska se nyt vain on niin että metalli ruostuu.
Hyvä puoli sensijaan on se, että herkästi ruostuvan kohdan voi suojata ja toisaalta alkaneen ruostumisen korjaaminenkaan ei usein ole mikään megaurakka. Vaikea olisi uskoa että jostain löytyisi esim 2004-mallinen 211 joka olisi niin pahoin ruostunut ettei sen korjaaminen olisi järkevästi mahdollista, varsinkin kun maahantuoja tuntuu noita varsin hövelisti korjailevan.

Jos sitten mennään vielä hetkeksi E60-sarjan ja 211:sen vertailuun niin ajettavuudeltaan BMW on sporttisempi, muodoiltaan toki karumpi, mutta varsinkin 535-mallina moottoriltaan melkoinen paketti ja jos puhutaan 535:stä niin silloin valintani olisi ilman muuta BMW juuri moottorin takia, sen sijaan 530d ja E320CDI välillä valinta olisi jo huomattavasti vaikeampi, silloin varmaan päätyisin E320:iin.

Yhtä kaikki hienoja autoja molemmat, sekä 5-BMW että E-Mersu. Huonoa ei saa, valitsee kumman tahansa ja mielestäni tuohon ruosteasiaan ei pidä liiaksi pistää painoa, koska se ei ole millään lailla ongelma jota ei voisi ratkaista.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
a.i.h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: To 16.02.2006 15:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja a.i.h »

Pakko vähän tohon 211 vs. 530d keskusteluun tulla mukaan koska toinen on ja toinen on ollut alla..
211 on sivistynyt auto jolla jaksaa ajaa vaikka 300tkm ja ei juurikaan tule suurta tarvetta autonvaihtoon koska se on hyvinkin onnistunut paketti joka toimii niin vaivattomasti, ehkä paras ajamani auto kunnes sitten ostin E61 530d:n..
Mersusta hävisi hetkessä kaikki se hyvä kuin istuin alas bemariin ja alusta ei edes huomannut minua, auto käyntiin ja matkaan. Bemarissa meni hetki ennenkuin oppi I-Driven käyttö joka on tyhmin keksintö mitä autoon voi laittaa. Bemu on myös hiljaisempi tien päällä ja alusta ja moottori on selvästi tehty sporttisemmaksi. Alussa bemarin sisusta häiritsi minua suuresti mutta nyt se on jo hyvä, tässä asiassa mersu oli selvästi parempi, siis koelauta ja napit. P.S Jos haluat niin tota minun bemua saa koeajaa jos se helpottaa sinun päätöstä..
BMW 535dA e61 M sport
ex: BMW e61 530dA M sport
ex: MB S211 320 CDI A
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Vahvistan täysin kaiken mitä edellinen kirjoittaja kirjoitti:
BMW:n vahvuudet ovat sporttiset, muttei vähäisemmässäkään määrin epämukavat ajo-ominaisuudet ja ennenkaikkea moottorit.
Moottorien osalta jo mallisarjojen pienimmätkin moottorit ovat urheilullisia, mutta erityisesti tuo korostuu silloin kun konepellin alla on jokin yläpään moottoreista, eli bensapuolelta x30i, erityisesti x35i tai sitten jokin V8-vaihtoehdoista. Dieselpuolelta x30d ja erityisesti x35d on niitä moottoreita joiden ominaisuuksille ei muuta voi kuin kiittää, kumartaa ja nostaa hattua :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

jva kirjoitti:Mielestäni muutenkaan ei pitäisi liikaa takertua siihen että metalli ruostuu, koska se nyt vain on niin että metalli ruostuu.
Jos käy btcf.fi:ssä lueskelemassa tarinoita bemareista, niin kyllähän niissäkin tuntuu ruosteongelmia olevan erityisesti 2000-luvun alkupään malleissa, että kyllä se metalli ruostuu "paremmissakin piireissä" ;) Kyllä ne Auditkin ruostuu, tai ainakin A3 on kova ruostumaan, vaikka muka sinkitty onkin...

Ite vertailin tosin juuri äskettäin W210:ä E320CDI:tä ja E39:ä 530dA:ta, joten en noista kalliimmista peleistä ole niin paljoa perillä, mutta kyllä ainakin kuulopuheiden perusteella Mersun 3-litranen dieselmylly+voimansiirto tuntuis olevan huomattavasti luotettavampi tekele ku BMW:n vastaava, joista saa aina aika-ajoin lukea juttua foorumeilta... Toisaalta ohan noista W211:sta susia vaihelootia mennyt aika paljon. Varmaan vaikee valinta kyllä toi W211 vs. E61.

Lueskele vähä ulkomaisiakin voorumeita, ulkomailla tommosia hyviä autoja on paljo enempi ku Suomessa, ja kyllä noista löytyy käyttökokemuksia jaettuna vaikka kuinka paljon.
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Kiitokset erinomaisista kommenteista.

Ruoste aiheuttaa aina hieman kylmiä väristyksiä. Toki hyvällä ja säännöllisellä huollolla, tarkoitan pesu, vahaus ja kiveniskemien paikkaus, tämäkin ongelma pysynee kurissa, tai ainakin seuranta on päällä. Joten ei tästä varmaan kynnyskysymystä tule.

535 bemun suorituskyky on kyllä ainakin paperilla huikea. Varmasti myös livenä. Tosin uskon, että 320:n että 530:en suorituskyky riittää minun tarpeisiin. Edelleen totean ja komppaan a.i.h:ta bemarin sisustan hieman häiritsevän silmää. Kyllähän siihen varmasti ajan myötä tottuu.

Vertailu näiden kesken on vakeaa ja varmaan turha enään speksejä vertailla vaan koeajojen kautta ja niistä syntyvän fiiliksen pohjalta.
a.i.h kirjoitti:P.S Jos haluat niin tota minun bemua saa koeajaa jos se helpottaa sinun päätöstä.
Kiitokset tarjouksesta a.i.h. Siitä on aikaa kun Kokkolan suunnalla on tullut käytyä. Jos satun sinne suunnalle niin katsellaan tilannetta...

Pohdinta jatkuu.
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kyllähän sitä asia näin on, että todella harvoin tulee käytettyä edes 320CDI:n suorituskykyä hyväksi. 220CDI:kin riittäis ihan yhtä hyvin, mutta on se kutonen silti mahtava ja tietysti paljo kalliimpi.
Vastaa Viestiin