Kaasukäyttöiset isot bensamersut. Miten ajo Suomessa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Kaasukäyttöiset isot bensamersut. Miten ajo Suomessa?

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Terve,

meneekös se pelkällä dieselverolla jos ajelee kaasulla.

Etenkin noita W140-korisia on Saksassa saatavilla kaasuversioisina.

Katselin vain, että esim. täällä Tampereella Rauta-Otran pihasta saa kaasua. Sakemannit väittävät, että siellä kulkee W140 9 eur/100 km. Liekö kaasunhinnoissa eroa.

Vai saako näitä ollenkaan rekisteriin täällä?

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei mene.

Maakaasu ali CNG on metaania, josta ei tarvitse maksaa ns. dieselveroa.
Maakaasu itsessään on lievästi verotettua. Tästä syystä ajaminen
onnistuu kuulemma puoleen hintaan bensaan verrattuna ja dieseliinkin
verrattuna säästöä tulee 30%. Näin kertoo Helsingin Sanomat autoliitteessään
17.2.2007 (verkossa otsikolla "Verokarhun lemmikki").
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tuossa juuri eilen katoin JIM:ltä Fifth Geari, kun kovasti kehuivat siinä kaasulla ajon halpuutta ja päästöttömyyttä... No, suomessa mokoman asennus jälkikäteen varmaan maksaisi omaisuuden... :roll:

Mutta kyllähän isokoneiden kaasu-mersu kelpais, todellakin... 8)

(ja pelko perseessä koska se kaasun hinta sitten nousee? :roll: )
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Ei kai joku kuvittele löytäneensä Suomen lainsäädännöstä porsaanreikää, jonka avulla autolla ajaminen olisi Suomessa "edullista" :lol: :lol: :lol:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3318
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Ne Saksan jälkiasennukset on yleensä LPG-eli nestekaasuvehkeitä.

Suomessa letkusta myytävä on juuri tuota CNG:tä eli maakaasua. Ei toimi.

Uuttä E:tä näkyy jo silloin tällöin käytettynä maakaasuvehkeenä (E 200 NGT), mutta tiedä sitten minkälaisia lastentauteja tuo sisältää. Voi tulla kalliiksi jos joutuu paikallisen korjaamon esimerkkikappaleeksi jolla asentajat opiskelevat uutta tekniikkaa.
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

On käynyt mielessä, että ruuvaisin kaasuvehkeet autoon rinnakkaiseksi järjestelmäksi. Onko kukaan tehnyt moista..?
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Vensku_ kirjoitti:Tuossa juuri eilen katoin JIM:ltä Fifth Geari, kun kovasti kehuivat siinä kaasulla ajon halpuutta ja päästöttömyyttä... No, suomessa mokoman asennus jälkikäteen varmaan maksaisi omaisuuden... :roll:

Mutta kyllähän isokoneiden kaasu-mersu kelpais, todellakin... 8)

(ja pelko perseessä koska se kaasun hinta sitten nousee? :roll: )
Vastaus maantieteellisestikkin lähempänä kuin uskoitkaan.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=121573

Ja samassa forumissa:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529

Hintaa ounastelevat n4t€ tulevan, josta jokainen voi laskeskella takaisin maksuaikaa
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

AKE:n sivuilla sanotaan:
"Polttoainemaksusta ovat vapaita nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin
rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot sekä
metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot."
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... emaksu.htm

Wikipedian mukaan CNG on kokoon puristettua maakaasua, josta 75% on
metaania. LNG on samaa ainetta, mutta nesteytettynä. Sitä myydään
huoltoasemilla nestekaasuna ja se menee paljon pienempään tilaan
kuin CNG.
http://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_natural_gas

Tuosta voisi päätellä, että LNG:lla saattaisi olla sama verokohtelu
kuin CNG:lla. Parasta kuitenkin kysyä AKE:sta, joka maksut perii.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

No niin, AGA:n nestekaasu on propaania eli siihen ei saa verohelpotusta:

"Nestekaasua valmistetaan raakaöljystä ja se sisältää normaalisti noin 98 % propaania ja 2 % butaania."

http://www.aga.fi/International/Web/LG/ ... ts_propane

Kyllä sitä metaaniakin varmaan jostain saa nesteytettynä.

Tuo nesteytetty propaanikaasu tunnetaan näemmä nimellä LPG (Saksassa
myös nimellä Autogas):
http://en.wikipedia.org/wiki/Liquified_petroleum_gas
Viimeksi muokannut JarkkoN, Pe 29.02.2008 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sivulla www.mobile.de voi etsiä myynnissä olevia CNG-autoja.
Mersuista tarjolla on uudehkoja takseja. On myös jälkiasennettuja
CNG-autoja, esim. tämä voisi olla aika hyvä Suomeen:

MB 300 TE 4matic 2/87 (tietysti automaatti)
1.600 euroa
120.000 km
-ilmastointi, nahkapenkit, istuinlämmmittinet, valonpesimet, sähkölasit, kattoluukku
Myyjän autot löytää täältä:
http://home.mobile.de/TARABOULSI
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mitäs kaasua se pumppu myy joka siinä Tattarisuolla on(tien varressa malmin kentän ohittavalla tiellä)? Hinta oli ainakin melko edullinen kun ohi ajelin kesällä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3318
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Sergey kirjoitti:Mitäs kaasua se pumppu myy joka siinä Tattarisuolla on
Se on CNG:tä eli maakaasua. Kauppias on Gasum Oy
JarkkoN kirjoitti:Kyllä sitä metaaniakin varmaan jostain saa nesteytettynä.
LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua saa kyllä mutta täytyy olla iso astia jolla hakee ja astiassa hyvä eristys niin että se pysyy alle -83 asteessa (tankkilaiva tai rautatievaunu).

Ja kertauksen vuoksi: se kolmas on LPG:tä eli nestekaasua. Sitä myydään pullossa grillin ja tohon omistajille ja sillä Saksan kaasuautot vielä pääasiassa toimii.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Maakaasulla käyvä E 320 T 4-matic Avantgarde 1998

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Saksassa olisi myynnissä hyvä vetoauto eli nelivetoinen 210-farkku
3,2 litraisella V-kuutosella. Bensakuluissa säästää puolet kun ajaa
verottomalla maakaasulla. Jos ei itsellä olisi jo parempi auto, niin
saattaisin hakea tuon pois, kun on vetotarvetta. Väyrynen ei valitettavasti
yleensä ole ihan viaton ja ruosteeton, mutta saattaisihan tämä olla yksilö.

Tämä CNG on sitä maakaasua, jota saa mm. Malmilta ja Nekalasta ja
jonka tankkaaminen on laillista. Niin ja kulkee tämä bensallakin.

http://www.nn-automobile.com/

Kombi, Gebrauchtfahrzeug
Preis: EUR 8.900
Kilometerstand: 158.185 km
Leistung: 165 kW / 224 PS
Kraftstoffart: Erdgas (CNG)
Kraftstoffverbr. kombiniert: ca. 11,3 m³/100 km
Kraftstoffverbr. innerorts: ca. 16,2 m³/100 km
Kraftstoffverbr. außerorts: ca. 8,5 m³/100 km
CO2-Emissionen kombiniert: ca. 270 g/km
Erstzulassung: 6/1998
Mehr Details

Fahrzeugbeschreibung:
mit Gasanlage.., Navigationssystem, Xenon-Licht, Klimaanlage, Lederausstattung, Sitzheizung, Alufelgen, abnehmbarer Anhängerkupplung, Regensensor, Tempomat, 4x el.Fensterheber, el.Spiegel, Lederlenkrad, ESP, Dachreling, Nebelscheinwerfer, Scheinwerferwaschanlage, ABS, Airbag beidseitig, Sideba [...]
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Mitäs sitten tapahtuu kun tällaisella 300 baarisella pannuhuoneella kajauttaa kolarin...tuleeko siitä raketti vai sähikäinen vai kestääkö se pannu kovempaa käsittelyä? Mun ymmärryksen mukaan yleensä esim. teollisuustulipaloissa palomiehillä on aika kiire saada tietää minkäsortin painepulloja tulen armoille on jäämässä...?
mbe220d
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Pullossa on 200 baarin paine ja astia on vahvistettu lasikuidulla kestämään
törmäyksiä. Käytännössä auton pelti antaa myöten ja pullo pysyy ehjänä
eikä räjähdä kovin helposti tulipalossakaan.

http://www.ngvglobal.com/en/safety-and- ... /index.php

Officials in Thailand have verified the cause of Sunday's explosion of a compressed natural gas (CNG) cylinder on a truck at a PTT petrol station as an illegally installed gas fuel system. The explosion occurred during refilling. An inspection by the Energy Business Department and PTT found that all seven cylinders installed in the natural gas vehicle (NGV) were in poor condition. The cylinder walls were found to be thinner than specifications, with less capacity to handle the high pressures used for NGV systems. Fibreglass coverings typically used with NGV tanks to boost durability were also ripped and in bad condition.


http://www.cleanvehicle.org/committee/t ... Safety.pdf

How do natural gas vehicles behave in crashes? The strength of the natural gas cylinders and fuel system generally avoids any leakage or fire. For example an accident involving CNG-powered pick-up…proved to be a testimonial to the safety of CNG tanks. As reported in the May 1995 edition of Automotive Fleet:
When the 1992 CNG pick-up was broadsided in Midland, Texas, the most vulnerable part of the fueling system bore the brunt of the hit. While the force drove an imprint of the tank safety valve into the side of the truck, the CNG tanks did not rupture, and driver Jimmy Oden walked away. And in a tragic 1998 accident, a stopped bi-fueled Honda (a vehicle which could run on either natural gas or gasoline) was impacted by another vehicle moving at nearly 100 mph and a fire fed by gasoline broke out. The 50-liter natural gas fuel tank was intact and remained secured in its support brackets. (Reported in a June 1998 BC Gas press release). Nationwide Insurance, in looking at the safety of natural gas buses in a fleet, concluded as long ago as 1992 that “…the natural gas powered vehicles will be the safest vehicles in your fleet and (we) have no reservations about insuring them.” (Palmer, Pat, Nationwide Insurance, letter to Kenneth E. Bauman Bus, Inc., September 10, 1992). In summary, technical data, appropriate safety regulations and years of experience show natural gas vehicles to be as safe as, or safer than, conventionally fueled vehicles.
Vastaa Viestiin