Panssarivaunu. Ensimmäiset 40 tkm, huollot ja korjuut
[quote="Ari"] Kaiketi voi uusien autojen(tai vähän vanhempien ökyautojen kuten Kaapolla) kohdalla vaatia enemmän tietotaitoa ja kouluttautumista katsastajilta kuin ennen vanhaan,kun kaikki oli simppelimpää.tiedähäntä?quote]
No käytännön juttu on kyllä siten, että suikkapäätä joutui neuvomaan mm. valmistenumeron sijainnista ja konepellin avaamisessa. Ei ainakaan möhkön anatomia ollut kovin tuttua.
Nythän käydään taas jonkinsortin käräjää siitä, että on EU-systeemien vastaista pakkokatsastuttaa tuontiauto, jonka esim. saksalainen katsastus on voimassa.
Katsastusasemia ei voitane velvoittaa palauttamaan väärin perustein perittyjä maksuja, joten valtio saattaa olla taas kerran maksumies.
Samaten autoveroon lisätyt alvit ovat laittomia, joten siinäkin valtio joutuu maksamaan takaisin n. 70 milj. euroa. On se kumma, että ei uskota kerralla, vaan venkoillaan vastaan viimeiseen asti ja sitten maksetaan laittomasti perityt verot korkojen kanssa takaisin. Kannattaisi noidenkin tyyppien keskittyä vaan tekstailemaan niin pääsisivät täysjärkiset kansalaiset vähän helpommalla.
PS. On se edelleen kumma, että ensin pitää mennä EU:n leiriin, mutta sen sääntöjä ei sitten haluta noudattaa, kun kyse on mahdollisuudesta lisätä verotusta.
No käytännön juttu on kyllä siten, että suikkapäätä joutui neuvomaan mm. valmistenumeron sijainnista ja konepellin avaamisessa. Ei ainakaan möhkön anatomia ollut kovin tuttua.
Nythän käydään taas jonkinsortin käräjää siitä, että on EU-systeemien vastaista pakkokatsastuttaa tuontiauto, jonka esim. saksalainen katsastus on voimassa.
Katsastusasemia ei voitane velvoittaa palauttamaan väärin perustein perittyjä maksuja, joten valtio saattaa olla taas kerran maksumies.
Samaten autoveroon lisätyt alvit ovat laittomia, joten siinäkin valtio joutuu maksamaan takaisin n. 70 milj. euroa. On se kumma, että ei uskota kerralla, vaan venkoillaan vastaan viimeiseen asti ja sitten maksetaan laittomasti perityt verot korkojen kanssa takaisin. Kannattaisi noidenkin tyyppien keskittyä vaan tekstailemaan niin pääsisivät täysjärkiset kansalaiset vähän helpommalla.
PS. On se edelleen kumma, että ensin pitää mennä EU:n leiriin, mutta sen sääntöjä ei sitten haluta noudattaa, kun kyse on mahdollisuudesta lisätä verotusta.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
OT Tapahtui tosielämässä:
Ensimmäine katsastusmies: "Niin täähän? On 300TD, missäs se turbo?"
Samalla katsastusasemalla n. 3 vuotta myöhemmin:
Toinen Katsastumies:"Vai että turbon meinaat tähän W115 240 dieseliin asentaa, eihän sellaista tässä ole ollut, verrokkimoottoriksi on sitten otettava mallisarjan kaikkein tehokkain. Joten sen mukaiset osat".
Kolmas Nainen: "Ois kai siistii antaa periksi nyt, toteais vaan kylmästi: ei tästä mitään tuu. Lähtis kävelemään. Painais oven kiinni perässään".
Ensimmäine katsastusmies: "Niin täähän? On 300TD, missäs se turbo?"
Samalla katsastusasemalla n. 3 vuotta myöhemmin:
Toinen Katsastumies:"Vai että turbon meinaat tähän W115 240 dieseliin asentaa, eihän sellaista tässä ole ollut, verrokkimoottoriksi on sitten otettava mallisarjan kaikkein tehokkain. Joten sen mukaiset osat".
Kolmas Nainen: "Ois kai siistii antaa periksi nyt, toteais vaan kylmästi: ei tästä mitään tuu. Lähtis kävelemään. Painais oven kiinni perässään".
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Forte ei kai ole huuhaata kuitenkaan. Kai
. Kyseessä on joltisestikin kiistelty Motor Flush, jota myös ostoskanavan roskatuotteeksi joskus haukutaan. Eilen kuitenkin laitettiin myllyyn uudet öljyt n. 12.800 km ajon jälkeen. Samalla vaihdoin aivan piruuttani myös öljymerkkiä eli Castrolista Mobiliin.
Tuolla matkalla Castrol oli vajentunut n. 1/4 tikunväliä eli jotain 5 desiä, jos ohjekirjan maininta ylä- ja alarajan erotuksesta ( 2 l) pitää kutinsa.
Mielenkiinnolla odotellaan, onko Mersun "virallisen" öljyn menekki paljonko. Nimittäin bensakoneessa Mopiili katoaa melkoisen nopeasti verrattuna Castroliin. Kiisselissä taas Mobil tuntuu ainakin 200 km kokemuksella alentavan käyntiääniä jonkin verran, tai sitten myös Forte-käsittelyllä on osuutensa asiaan. Saksanvuosinaan möhköä on dokumenttien mukaan ruokittu Mobil 1:llä, mutta ensivaihto täällä uudessa kotona meni hovimestarin rutiinilla Castrolilla.
Savumittaus oli ennen moottorinpesua 0,57, joten kovin kakkainen mylly ei liene ollut, mutta siitä huolimatta käynti hivelee korvaa aiempaa enemmän.
Rätkään laitettiin sitten samoilla lämpimillä yksiasteinen mineraalilitku. Syntettinen tulisi viimeistaan kuumana pannusta läpi.

Tuolla matkalla Castrol oli vajentunut n. 1/4 tikunväliä eli jotain 5 desiä, jos ohjekirjan maininta ylä- ja alarajan erotuksesta ( 2 l) pitää kutinsa.
Mielenkiinnolla odotellaan, onko Mersun "virallisen" öljyn menekki paljonko. Nimittäin bensakoneessa Mopiili katoaa melkoisen nopeasti verrattuna Castroliin. Kiisselissä taas Mobil tuntuu ainakin 200 km kokemuksella alentavan käyntiääniä jonkin verran, tai sitten myös Forte-käsittelyllä on osuutensa asiaan. Saksanvuosinaan möhköä on dokumenttien mukaan ruokittu Mobil 1:llä, mutta ensivaihto täällä uudessa kotona meni hovimestarin rutiinilla Castrolilla.
Savumittaus oli ennen moottorinpesua 0,57, joten kovin kakkainen mylly ei liene ollut, mutta siitä huolimatta käynti hivelee korvaa aiempaa enemmän.
Rätkään laitettiin sitten samoilla lämpimillä yksiasteinen mineraalilitku. Syntettinen tulisi viimeistaan kuumana pannusta läpi.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Panhead?Kaapo kirjoitti: Rätkään laitettiin sitten samoilla lämpimillä yksiasteinen mineraalilitku. Syntettinen tulisi viimeistaan kuumana pannusta läpi.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Olisikin, mutta on vain brittien lahja motoristeille eli Rojaali '54. Mutta paukkuu sekin melko miehekkäästi vaikka vaan yhdellä kannulla.Ahti kirjoitti:Panhead?Kaapo kirjoitti: Rätkään laitettiin sitten samoilla lämpimillä yksiasteinen mineraalilitku. Syntettinen tulisi viimeistaan kuumana pannusta läpi.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tässä pieni käytännön vinkki varsin tavalliseen, pieneen, mutta kiusalliseen vaivaan. Sitä esiintyy kaiketi useimmissa Mersun malleissa, mutta erityisesti sen väitetään olevan 140:n tyyppivika (Motorhaube schließt schlecht, verzogen / Hood closes badly, spoiled!
).
Kyse on huonosti sulkeutuvasta konepellistä, joka helposti "ampuu takaisin" eli pellin koukut eivät saa otetta vastakappaleista. Joissain tapauksissa kyse voi myös olla ajan mittaan kohdiltaan menneistä säädöistä.
Tavallisempaa on kuitenkin kuivuus ja joskus vaikeasi havaittava smegma koukuissa. Niiden yläosaan sittaantuu hissukseen kaikenlaista pien, tiepölyn ja joskus myös öljyn sekoitusta. Tämä mörjä lisää kiinnityskoukun paksuutta yläreunasta siten, että jos säädön toleranssi vastakappaleelle on millin osien luokkaa, kappale ei enää niin helposti kierry koukun ympäri. Tätä edesauttaa myös lika vastakappaleen pinnoilla ja yleinen voitelun vähyys.
Tuolloin Mersun konepellinsulkemisohje ei enää päde (tipauta pelti vapaasti liikeradan puolivälistä kiinni), vaan se ponnahtaa takaisin ja jää tuulihakaan. Siinä sitten paukutellaan peltiä kiinni pää punaisena paikallisella TB:llä pissapojan täytön jälkeen
Painamalla koukkujen kohdalta pellin tosin saa paremmin kiinni, mutta tarpeeksi sontaiset komponentit eivät tahdo saada otetta silloinkaan.
Nuo kun putsaa ja voitelee, niin pelti suorastaan imaisee itsensä kiinni.


Kyse on huonosti sulkeutuvasta konepellistä, joka helposti "ampuu takaisin" eli pellin koukut eivät saa otetta vastakappaleista. Joissain tapauksissa kyse voi myös olla ajan mittaan kohdiltaan menneistä säädöistä.
Tavallisempaa on kuitenkin kuivuus ja joskus vaikeasi havaittava smegma koukuissa. Niiden yläosaan sittaantuu hissukseen kaikenlaista pien, tiepölyn ja joskus myös öljyn sekoitusta. Tämä mörjä lisää kiinnityskoukun paksuutta yläreunasta siten, että jos säädön toleranssi vastakappaleelle on millin osien luokkaa, kappale ei enää niin helposti kierry koukun ympäri. Tätä edesauttaa myös lika vastakappaleen pinnoilla ja yleinen voitelun vähyys.
Tuolloin Mersun konepellinsulkemisohje ei enää päde (tipauta pelti vapaasti liikeradan puolivälistä kiinni), vaan se ponnahtaa takaisin ja jää tuulihakaan. Siinä sitten paukutellaan peltiä kiinni pää punaisena paikallisella TB:llä pissapojan täytön jälkeen

Nuo kun putsaa ja voitelee, niin pelti suorastaan imaisee itsensä kiinni.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Möhkökuume on kasvanut täälläkin jo semmoisiin mittasuhteisiin että tiedä vaikka eräs 320 löytäisi tiensä pihan perälle lähiaikoina. Tosin aikalailla perusvarusteinen ilman turhia hilavitkuttimia, käyttöautoksi tietty. Tuosta Kompressorin-ritsasta en tietenkään aio luopua, siihen kun on uponnut jo muutama tonni.
Vielä kun velipoika pääsee Subarustaan eroon ja hankkii SLK:n, niin armada alkaa olla koossa.
Vielä kun velipoika pääsee Subarustaan eroon ja hankkii SLK:n, niin armada alkaa olla koossa.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Paljoa ei ole ollut raportoitavaa, välillä on ajeltu vanhalla rouvallakin, vaan loppukesästä alkoi pientä vaivaa tulemaan. Rupesi laukomaan vikatilaa päälle ärsyttävästi, vaikka se ei matkan katkeamista tarkoittanutkaan. Pahemmaksi mennessään niinkin olisi saattanut käydä.
Vaan mitäpä tuota toiseen kertaan naputtelemaan, vika ja sen korjaus löytyy tuolta. Saattaa siitä olla iloa muidenkin mallien omistajille, jos niissä on samaa systeemiä ja komponentteja, kuten vahvasti oletan ASR/BAS-järjestelmien osalta.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 654#445654
Vaan mitäpä tuota toiseen kertaan naputtelemaan, vika ja sen korjaus löytyy tuolta. Saattaa siitä olla iloa muidenkin mallien omistajille, jos niissä on samaa systeemiä ja komponentteja, kuten vahvasti oletan ASR/BAS-järjestelmien osalta.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 654#445654
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Juu omassa posahti yksi niistä 10A sulakkeesta. Seuraus öljynpaine-,kierros- ja kulutusmittari lopetti toiminnan. Tyhjäkäynnin sähköinen säätö myös lopetti toiminnan. Sulakkeen vaihdolla korjaantui ja pelannut nyt normaalisti. Se ei tosin selvinnyt mikä sulakkeen poltti.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Voi olla, ettei mitään ihmeempää vikaa edes ole. Kyllä nuo sulakkeet joskus poksahtelevat ihan vanhuuttaankin.W111 kirjoitti: Sulakkeen vaihdolla korjaantui ja pelannut nyt normaalisti. Se ei tosin selvinnyt mikä sulakkeen poltti.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jos haluaa päästä eroon möhkön aavistuksen verran vellovasta käytöksestä, niin eikun 0,3 paaria taakse ja 0,2 eteen lisää putua renkaisiin siihen nähden mitä ohjekirja ja polttoaineluukun lukemat sanovat. Jo alkaa olla täsmällinen ajettava. Liikaa jos laittaa, niin sitten taas on kivireki. Ja omassa gummit ovat vakiokokoiset Nokian Zetat.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
No nyt pompsahti pirssille 40.000 km täyteen Kaapon hellivässä huomassa. Ei tuo ole pelkällä tankkaamisella edennyt, mutta eipä
toisaalta ole pahojakaan takaiskuja tullut.
Suurimmat harmit ovat syntyneet, kuten listalta näkyy, tulleet poltto-
ainesysteemistä ja nimenomaan siitä, että suomidiesel ei ole halunnut
pysyä tiivisteiden takana saksalaisen bioliemen jälkeen.
Myös poltoainesuodattimia on vaihdettu suhteettoman taajaan, pari
vaihtoa on mennyt automaattisesti letkujenkan yhteydessä.
Mutta muuten ei kovin paha saldo, rahallista osuutta noille en ole
kuiteista laskenut, mutta melko helposti tuo lienee kunkin arvioitavissa tehtyjen hommien perusteella.
Yhtä kaikki, ei konkurssiin vievä laite, vaikka iso onkin. Kulutus on ollut keskimäärin 8,8 litraa koko matkalla ja ajanjaksolla.
25.8. – 31.12.07
218.500 km Polttoaineensuodatin vaihdettu
219.000 km Uusi akku laitettu, polttimoita
220.600 km Uusi Pa-esilämmitin, kaikki pa-letkut ja tiivisteet, Assyst-testi (Lucky)
221.500 km Moottoriöljy + suodatin, vaihteistoöljy + suodatin,
peräöljy, pakkasnesteet, Forte-käsittely polttoainelinjalle (Uotila)
2008 alkaen
15.1. 224.000 km talvirenkaat alle
15.4. 233.300 km kesärenkaat alle
15.4. 233.300 km uudet etujarrupalat, ABS-antureiden putsaus
22.4. 234.300 km moottoriöljy Mobil1 + suodatin + Forte Motor Flush -käsittely
30.6. 243.000 km uudet hehkutulpat (Rinta-Koivula)
17.9. 246.100 km ABS/ASR-boksi kolvattu (Hugg)
25.9. 247.200 km öljyt vaihdettu (Mobil 5W-40) + suodatin
29.9. 247.500 km polttoainesuodatin vaihdettu
10.11. 248.750 km polttoainelinjan O-renkaat, karkeasuodatin sekä pa-suodatin vaihdettu, takaluukun kaukoavaus keskitetty, uudet mittarivalot, vara-avain toimitettu (Veho)
21.11. 249.800 km talvirenkaat alle
10.3.09 258.110 km öljynvaihto + suodatin
toisaalta ole pahojakaan takaiskuja tullut.
Suurimmat harmit ovat syntyneet, kuten listalta näkyy, tulleet poltto-
ainesysteemistä ja nimenomaan siitä, että suomidiesel ei ole halunnut
pysyä tiivisteiden takana saksalaisen bioliemen jälkeen.
Myös poltoainesuodattimia on vaihdettu suhteettoman taajaan, pari
vaihtoa on mennyt automaattisesti letkujenkan yhteydessä.
Mutta muuten ei kovin paha saldo, rahallista osuutta noille en ole
kuiteista laskenut, mutta melko helposti tuo lienee kunkin arvioitavissa tehtyjen hommien perusteella.
Yhtä kaikki, ei konkurssiin vievä laite, vaikka iso onkin. Kulutus on ollut keskimäärin 8,8 litraa koko matkalla ja ajanjaksolla.
25.8. – 31.12.07
218.500 km Polttoaineensuodatin vaihdettu
219.000 km Uusi akku laitettu, polttimoita
220.600 km Uusi Pa-esilämmitin, kaikki pa-letkut ja tiivisteet, Assyst-testi (Lucky)
221.500 km Moottoriöljy + suodatin, vaihteistoöljy + suodatin,
peräöljy, pakkasnesteet, Forte-käsittely polttoainelinjalle (Uotila)
2008 alkaen
15.1. 224.000 km talvirenkaat alle
15.4. 233.300 km kesärenkaat alle
15.4. 233.300 km uudet etujarrupalat, ABS-antureiden putsaus
22.4. 234.300 km moottoriöljy Mobil1 + suodatin + Forte Motor Flush -käsittely
30.6. 243.000 km uudet hehkutulpat (Rinta-Koivula)
17.9. 246.100 km ABS/ASR-boksi kolvattu (Hugg)
25.9. 247.200 km öljyt vaihdettu (Mobil 5W-40) + suodatin
29.9. 247.500 km polttoainesuodatin vaihdettu
10.11. 248.750 km polttoainelinjan O-renkaat, karkeasuodatin sekä pa-suodatin vaihdettu, takaluukun kaukoavaus keskitetty, uudet mittarivalot, vara-avain toimitettu (Veho)
21.11. 249.800 km talvirenkaat alle
10.3.09 258.110 km öljynvaihto + suodatin
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Laitoitko uudeksi akuksi ison geeliakun? Kysyn kun en ole lukenut tässä välillä joka sivua ja kohtaa...
Täällä molemmissa peleissä eikä ole ollut mitään moitetta.

Täällä molemmissa peleissä eikä ole ollut mitään moitetta.

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Taitaa olla aivan tavallinen 100Ah huoltovapaa patteri, mutta tuntuu toistaiseksi pelaavan. 126:ssa on siinäkin normaali akku, mutta hyvin lähti kylmästä tallista viikonloppuna pyörimään, ilman että oli ollut talven mittaan laturissa. No ajelinhan sillä muutaman viikon tuossa vuoden taitteen jälkeen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85