Vanha Mersu kulkee munkkiöljyllä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Vanha Mersu kulkee munkkiöljyllä

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vanha, vähäventtiilinen w124 diesel-Mersu kulkee tavallisella
munkkiöljyllä ilman mitään muutoksia. Sitä vastoin neliventtiilisen
pa-letkujen liitokset voivat vuotaa.

Kasviöljyn hiilidioksiditase on nolla, eli se ei tuo ilmakehään uutta
hiilidioksidia kuten fossiilinen diesel ja on siten ekologinen vaihtoehto.
Koska munkkiöljy kelpaa ruoaksi ja koska sen tuottaminen perustuu
energiaa vaativiin lannoitteisiin, ei se kokonaisuutena ole mikään
lopullinen ratkaisu ilmasto- ja energiaongelmiin.

Jatkossa jäämme odottamaan, miten rypsin ja rapsin tai palmuöljyn
hinta ja verokohtelu kehittyy. Kun fossiilinen dieselöljy joskus loppuu,
vanhat Mersut kulkevat vielä ja jättävät munkinhajua taakseen.

http://de.wikipedia.org/wiki/W124

Im Zuge der immer weiter steigenden Preise für fossile Kraftstoffe haben
die Zweiventil-Dieselmotoren des W124 eine gewisse Berühmtheit dadurch
erlangt, daß sie ohne weitere Umbauten mit reinem Pflanzenöl gefahren
werden können.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Eikös tuo munkkiöljy kuitenkin jähmety jo 10 asteen alapuolella? Ei siis mikään Suomen ratkaisu muutenkaan - ilman käsittelyä siis.
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Justiinhan noi ilmoitti että on uusia öljylöytöjä tehty pohjoisamerikassa, jotka ei oo olleet siinä määrin tiedossa. Tosin paikat on olleet jo aiemmin tiedossa kyllä. Sitäpaitsi, mitä korkeammaksi raakaöljyn hinta nousee, sen kannattavammaksi tulee ns. öljyhiekan suodattaminen jota taas piisaa vissiin vaikka millä mitalla...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

e320 kirjoitti:Eikös tuo munkkiöljy kuitenkin jähmety jo 10 asteen alapuolella? Ei siis mikään Suomen ratkaisu muutenkaan - ilman käsittelyä siis.
Mutta kuka estää sen jalostamisen suoraan biodieseliksi? Kustannukset on alle 20c/litra. Kestää -0 asteita ja 50/50 seoksena -20. Itse olen tehyt biodieseliä kokeilumielessä puhtaasta rapsiöljystä ja onnistui heti ekakerralla. Ja valmistuksen jämät voi vaikka käyttää saippuan tai dynamiitin tekoon jos huvittaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Se munkkiöljy on tosiaan paljon jähmeämpää kuin diesel. Saksalaisen
sivuston mukaan kuitenkin Mersun kone hoitaa homman, koska
1. Polttoaineen esilämmitys on vakiovaruste.
2. Boschin mekaaninen rivipumppu kestää paksun öljyn pumppaamisen,
toisin kuin kalvopumput.

Kesäkäytössä voisi ajaa jopa 100% seoksella ja talvella lantrata dieselillä.
Jos löydätte vaikka Opel-kuskien kokemuksia, niin Opelit kulkevat
kesällä 50% ja talvella 10% seoksella. Englannissa munkkiöljyllä
ajaminen on näemmä aivan yleistä. USA:ssa hipit olivat ajaneet
volkkarilla ilmaiseksi ravintoloiden jäteöljyllä, jolla oli paistettu
ranskalaisia perunoita.

Tuo biodieselin teko on mahdollista eikä kovin vaikeaa. Suomessa sitä
tehdäänkin monessa paikassa.

Varsinainen pointti oli kuitenkin, että ihan kaupan munkkiöljykin kelpaa,
toisin kuin nykyisiin autoihin. Munkkiöljy sitä paitsi voitelee todella
hyvin ja parantaa käyntiä.

Munkkiöljyn käyttö polttoaineena on estetty verotuksella, eli laillisesti
sitä ei nykyisin saa tankkiin laittaa maksamatta 1500 euroa päivältä
polttoainemaksua. Mutta katsotaan, miten hinnat ja verotus muuttuvat
jatkossa.

Aivan pieninä määrinä munkkiöljy varmaankin rinnastetaan muihin
polttoaineen lisäaineisiin, jos tarkoituksena on vain voidella pa-laitteita.
Kun munkkiöljyä ei ole värjätty, ei pienen määrän toteaminen tankissa
liene kovin helppoakaan. En kylläkään kehota kokeilemaan.

Biodieselistä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Biodiesel

Rypsiöljyä Mersun tankissa:
http://personal.inet.fi/koti/v.laiho.ko ... sarja.html
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Nykyään kun lueskelee USA:n EBAY.com:n Mercedes dieselilmoituksia on monissa jo "munkkiöljysäiliö" ja suodatin takakontissa....tässä esimerkki: (tässä tosin laitteiston saa vain mukaan, ei ollut vielä asennettu paikalleen)

EBAY
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Morgan Spurlockin dogumentissahan Dancing Rabbit ekokylän "hipit" keräilivät ravintoloista rasvoja ja ajoivat sitten klonkswagenilla. Munkkirasvasysteemissä oli lämmitin, joka ensin lämmitti rasvan ja vasta kun kriittinen lämpö oli saavutettu, vaihdettiin siihen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Myth Busters laittoi w126 300 dieseliin suoraan mäkkärin grillirasvaa ja polttoaineen kulutus nousi 7%.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Sergey kirjoitti:Myth Busters laittoi w126 300 dieseliin suoraan mäkkärin grillirasvaa ja polttoaineen kulutus nousi 7%.
No toisaalta jos rasvassa on uitettu jo ranskalaisia kilotolkulla niin eikai se pieni kulutuksen kasvu enää missään tunnu.

Tosin jos joutuu ostamaan rasvat.. :roll: :roll: :roll:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ite oon hakenu rasvat mun biodiesel kokeiluihin paikallisista ravintoloista ilmasiksi. Tuossa käytetyssä rasvassahan on vettä seassa aika paljon, siihen se kulutus nojaa. Puhtaalla rasvalla ei pitäs olla eroa kulutukses.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Sergey kirjoitti:. Tuossa käytetyssä rasvassahan on vettä seassa aika paljon, siihen se kulutus nojaa. .
Mitähän tuosta pumppu tykkää?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Käytetyn öljyn raakana käyttö ei oo suositeltavaa koska rasvahapot nokeaa/karstottaa tosi reippaasti ja mitä vanhempaa sen karstottavampia ne hapot on. Litra valmista Biodieseliä tuottaa 1-2dl parafiinia, vettä ja muita epäuhtauksia, ja se on aika iso osa joka jää palamatta...

Puhdasta, käyttämätöntä kasvisöjyä voi laittaa tankkiin käytännössä ilman ongelmia. Toki, liian pitkät rasvahapot siinäkin on, mutta ei niin vaarallisesti kuin käytetyssä öljyssä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ajoivat eilen W126 dieseliä Myytinmurtajissa ranskalaisten paistoöljyllä. Hyvin kulki :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Joo, Jamie ja Adam olivat hyvin yllättyneitä, kun auto kulki täysin ilmaisella
polttoaineella. Taisi olla heille eka kerta dieselmersulla muutenkin.

Kulutus on munkkiöljyllä suuri, kun siinä on n. 5% vähemmän energiaa
kuin dieselissä. Jos käyttää ranskalaisten paistoöljyä, niin polttoaineen
suodatin vetää varmaan nopeasti tukkoon, vaikka öljyn antaisi kirkastua
seisomalla.

Alkuperäinen Rudolf Dieselin moottorihan kulki muistaakseni hiilipölyllä.
Periaatteessa mikä vaan polltoaine käy, joka syttyy puristuksella eikä
tuki paikkoja.
pekopee.fi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 29.05.2008 17:16
Paikkakunta: NILSIÄ

"Biodiesel"

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Periaatteessahan tosiaan dieseli käy, kaikilla sellaisilla juoksevilla ja korkeaan paineeseen pumpattavilla paineesta syttyvillä nesteillä, jotka sisältävät riittävän paljon CH hiilivetyketjuja.

Ukot joskus aikoinaan hehkukupu kakstahtidieselien aikana väitteli, että millä kaikilla tököteillä moottori voi käydä. Yks yltiöpää laittoi lopulta piimää tankkiin ja..... kävihän se perhana. tosin ei kovin kauan, minuutteja kuitenkin, ennen kun syöttöpumppu leikkasi kiinni.

Muuten.... Parafiini dieselpolttoaineessa ei suinkaan oo epäpuhtaus. Sitä on siinä sen vuoksi, että se voitelee ja sen jälkeen palaa. Talveksi parafiini poistetaan aika vähään määrään, koska se kylmässä hiutaloituu ja näin hyydyttää suodattimen virtauksen.

Helppo tarkistaa googlaamalla hakusanalla Parafiini.

Tää loppuosa on paljonkin offtopic

Erikoisesti talvella kannattais dieselin sekaan laittaa ihan halvinta 2t öljyä ainakin neljänneslitra tankilliseen.

Tietääkseni öljyn tarkoitus on vähentää kitkaa jota esiintyy kovasti rasitetuissa osissa, esim. Syöttöpumppujen nokka-akseleissa/ nokkalevyissä, ja syöttömäntien ja sylinterien seinämissä, oli pumppurakenne mikä hyvänsä, myös suuttimien karat ovat voitelua tarvitsevia kone-elimiä.

Omilla diesel kulkineilla oon ajanut kohta parimiljoonaa kilometriä, enkä koskaan oo joutunut tekemään syöttöpumpuille, enkä suuttimille mitään remonttia, senjälkeen, kun kakstahdin käytön aloitin. Katsastuksista oon moottorin päästötestien osalta selvinnyt puhtaasti, vain kuuntelemalla karvat pystyssä moottorin huudattamista. Olipa kone sitten paljon, tai vähän ajettu. Esimerkkinä VW 1.6 diesel jolla ajettiin väli 400 000km. - 1100 000km. samoilla suuttimilla ja pumpulla tarvitsematta edes säätää niitä kertaaakaan. Aina päästötestit kikkailematta alle 1 savutusarvoiilla.

Nyt ei enää tuu sataatuhatta ja yli kilometrejä vuodessa, mutta siitä huolimatta oon jatkanut 2t öljyn lisäämistä polttoaineeseen n. 300- 400g. sataanlitraan ja talvella hiukan enempi. Eipähän leikkaa syöttöpumput kiinni, eikä tarvii, kun vaihtaa suodattimet, ja ajaa niistä huolehtimatta sen enempää.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Ajatelkaapa asiaa laajemmalta kantilta!

Jos polttomoootorit olisi alunperinkin suunniteltu kulkemaan ns uusiutuvilla polttoaineilla (kasviöljyt ja etanoli):

-Maatalous kukoistaisi Suomessakin. Kyseiset kasvit olisi kehitetty tuottamaan mahtavia satoja.
-Merillä ei tarvitsisi pelätä onnettomuuksia.
-Olisimme omavaraisia.
-Maailman laajuinen öljyteollisuus ei määräilisi meitä.

-Arabit paimentaisivat onnellisina kameleita, eivätkä edes tietäisi mitä siellä maan alla on.

:wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Näinhän se menisi, mutta sitten ei olisi hyödykettä, jolla kyykyttää niin valtioita kuin tavallisia yksittäisiä tallaajiakin, jos jokainen voisi periaatteessa kasvattaa polttonesteet takapihallaan. Omat niskakarvat nousee aina pystyy noiden vetyintoilijoiden kanssa. Puhutaan, että vetytalous on tulevaisuutta. Saisi jäädä puolestani tulematta, koska siitä saadaan taas uusi hyödyke valmiiseen jakeluverkkoon ja rahat pois tyhmältä kansalta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, biodieseleistä stydeintä taitaa olla norjalaisten kalanperskeistä puristamasta kalaöljystä tehty, joka sisältää energiaa julmetusti.

Varmaan jalostamatonta kalaöljyä sitten kapseloidaan ja myydään mulle julmetun kalliilla talvitympäännykseen..


Mutta eikös Suomessakin ole firma joka valmistaa näitä biodieselin pienimuotoiseen valmistukseen soveltuvia laitteistoja. Harmi, etten ole maajussisukua.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Jos politiikka ja suhdetoiminta lopetettaisiin, Suomessakin Fortum rupeis keräämän itämerestä levää ja tekis siitä polttoainetta. No, ei se mitään, Shell hoitaa homman Fortuminkin puolesta. :lol:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Rypsiöljy voitelee 30 kertaa paremmin kuin dieselöljy, silläkin
voi olla edullinen vaikutus pumppuun.

Jokin aika sitten rypsiöljy taisi maksaa noin 60-70 senttiä litralta tynnyrissä
ostettuna (en tosin ole koskaan ostanut). Öljyn hinnan noustua on
myös rypsiöljy kallistunut. Dieselin hinnan povataan nousevan jopa
kahteen euroon litralta tänä vuonna. Hinta nousee yleensä kesällä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Mutta eikös Suomessakin ole firma joka valmistaa näitä biodieselin pienimuotoiseen valmistukseen soveltuvia laitteistoja. Harmi, etten ole maajussisukua.
Siis biodieselin valmistukseen ei tarvita omiin tarpeisiin kuin lämmitin ja laastinsekotin sekä erinäisiä astioita. Jos haluaa tehdä vaikka alle 200l/viikko, riittää n 100€ tarvikkeet perus rautakaupan hyllyltä. Biodieselin valmistus on helpompaa ku mitä ihmiset kuvitteleekaan. Itseasiassa vaikkapa leipätaikinan valmistaminen on paljon vaikeampaa. Mutta välineiksi kelpaa samat vehkeet :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Niin mitenkähän sitä sitten valmistetaan? Kerran näin telkkarissa jonkun jenkkiläisen joka tuusas biolöpöö autotallissaan jopa myyntiin asti, mutta aikas monimutkaiset härvelit sillä oli.
Kiinnostais ihan se periaate, että kuinka se siitä ranskisöljystä jalostuu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mäki näin sen ohjelman, sillä oli kapasiteettia valmistaa 1000 gallonaa viikossa. Perusperiaate on karkeasti yksinkertaistettuna seuraava: Otetaan litra käytettyä munkkirasvaa, kuutisen gramma lipeää liuotetaan 2,5 desiä metanolia. Sekotetaan ne ja vatkataan niitä muutama minuutti (vaikka 2l pullossa käsin) ja annetaan erottua 4-24h. Tuloksena biodieseliä ja glyserolia. Aineiden määrät ei ole vakiot vaan öljyn laatu määrää ne ja titraaminen on ainoa keino laskea määrät.

Muistakaa että metanolin ja lipeän seos on erittäin myrkyllinen ja tavallinen kaasunaamari EI filtteröi huurua, sitä varten on omansa. Ite sekottelen ulkona. btw, siinä ohjelmas eivät käyttäneet mitään hengityssuojaimia ja tekivät sitä sisällä... :roll:

Mutta perusperiaate oli siinä ja jos tietää mitä tekee, hommaan ei mene kuin muutama minuutti + 1 vrk erotukseen ja pesuun. Mun pystäris on täl hetkel tankissa tuota 5l ja dieseliä 5l. En huomaa mitään eroa pelkän dieselin kanssa.

Tarvikkeethan saa rautakaupasta ja huoltoasemalta (putkitukoksen avaaja = lipeä, tuulilasinpesuneste = metanoli).

Kuva

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Joskus ajelin 350d olds-dieselillä esteröimättömällä sinappiöljyllä, ja kyl se perhana sillä kävi. Nyt on ruvennut tuo esteröiminen kiinnostamaan ja voisin kokeilla. Mitenkäs tuon 290td vm 96 tiivisteiden ja letkujen laita on, turpoavatko umpeen? Luulisi kyl että toimii, onhan sitä RME-löpöä kai silloin jo saksassa ollut mittarissakin.
Metanoli kaiketi maksaa isommissa erissä 0,5 eur/ litra ja jos munkkirasvan saa pummattua niin edullistahan se on.
Ai niin, tokihan pitää hankkiutua verovelvolliseksi ja suorittaa valmistevero.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

pitäis kestää. Euroautoissa parikytä vuotta käytetty jo metanolin kestäviä putkia. Siis pääosin, toki poikkeuksia löytyy, lähinnä auton hinta on sitten sanelut sen kestääkö vai ei. Luulis mersujen olevan sieltä varmemmasta päästä... Ainakin volvot on.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, joskus oli Iltalehden biodieseliä käsittelevässä artikkelissa tähtenä hieno valkoinen W123nen, johon tankkasivat kesäisin biodieseliä vallan.

Mutta jotain puhuttiin myös tiivisteistä, o-renkaista ja putkista.. Mitens se menikään, mikä ei ollut yhteensopiva biodieselin kanssa ja miksi?

Kaikki vilunki kiinnostaa, taitaa olla perittyä, isoisäkin jäi nöösinä kiinni viinanpoltosta ja -myynnistä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Vanhat kumiset oorenkaat, letkut ja tiivisteet on tosiaan isoin loukku. Mut jos ne o esim pystäriin vaihettu pumpun remontin yhteydes 90 luvulla tai sen jälkeen niin ne pitäs kestää. Turvotusta, halkeilua jne. luvassa wanhuksissa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin