Vanha Mersu kulkee munkkiöljyllä
Vanha Mersu kulkee munkkiöljyllä
Vanha, vähäventtiilinen w124 diesel-Mersu kulkee tavallisella
munkkiöljyllä ilman mitään muutoksia. Sitä vastoin neliventtiilisen
pa-letkujen liitokset voivat vuotaa.
Kasviöljyn hiilidioksiditase on nolla, eli se ei tuo ilmakehään uutta
hiilidioksidia kuten fossiilinen diesel ja on siten ekologinen vaihtoehto.
Koska munkkiöljy kelpaa ruoaksi ja koska sen tuottaminen perustuu
energiaa vaativiin lannoitteisiin, ei se kokonaisuutena ole mikään
lopullinen ratkaisu ilmasto- ja energiaongelmiin.
Jatkossa jäämme odottamaan, miten rypsin ja rapsin tai palmuöljyn
hinta ja verokohtelu kehittyy. Kun fossiilinen dieselöljy joskus loppuu,
vanhat Mersut kulkevat vielä ja jättävät munkinhajua taakseen.
http://de.wikipedia.org/wiki/W124
Im Zuge der immer weiter steigenden Preise für fossile Kraftstoffe haben
die Zweiventil-Dieselmotoren des W124 eine gewisse Berühmtheit dadurch
erlangt, daß sie ohne weitere Umbauten mit reinem Pflanzenöl gefahren
werden können.
munkkiöljyllä ilman mitään muutoksia. Sitä vastoin neliventtiilisen
pa-letkujen liitokset voivat vuotaa.
Kasviöljyn hiilidioksiditase on nolla, eli se ei tuo ilmakehään uutta
hiilidioksidia kuten fossiilinen diesel ja on siten ekologinen vaihtoehto.
Koska munkkiöljy kelpaa ruoaksi ja koska sen tuottaminen perustuu
energiaa vaativiin lannoitteisiin, ei se kokonaisuutena ole mikään
lopullinen ratkaisu ilmasto- ja energiaongelmiin.
Jatkossa jäämme odottamaan, miten rypsin ja rapsin tai palmuöljyn
hinta ja verokohtelu kehittyy. Kun fossiilinen dieselöljy joskus loppuu,
vanhat Mersut kulkevat vielä ja jättävät munkinhajua taakseen.
http://de.wikipedia.org/wiki/W124
Im Zuge der immer weiter steigenden Preise für fossile Kraftstoffe haben
die Zweiventil-Dieselmotoren des W124 eine gewisse Berühmtheit dadurch
erlangt, daß sie ohne weitere Umbauten mit reinem Pflanzenöl gefahren
werden können.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Justiinhan noi ilmoitti että on uusia öljylöytöjä tehty pohjoisamerikassa, jotka ei oo olleet siinä määrin tiedossa. Tosin paikat on olleet jo aiemmin tiedossa kyllä. Sitäpaitsi, mitä korkeammaksi raakaöljyn hinta nousee, sen kannattavammaksi tulee ns. öljyhiekan suodattaminen jota taas piisaa vissiin vaikka millä mitalla...
Mutta kuka estää sen jalostamisen suoraan biodieseliksi? Kustannukset on alle 20c/litra. Kestää -0 asteita ja 50/50 seoksena -20. Itse olen tehyt biodieseliä kokeilumielessä puhtaasta rapsiöljystä ja onnistui heti ekakerralla. Ja valmistuksen jämät voi vaikka käyttää saippuan tai dynamiitin tekoon jos huvittaa.e320 kirjoitti:Eikös tuo munkkiöljy kuitenkin jähmety jo 10 asteen alapuolella? Ei siis mikään Suomen ratkaisu muutenkaan - ilman käsittelyä siis.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Se munkkiöljy on tosiaan paljon jähmeämpää kuin diesel. Saksalaisen
sivuston mukaan kuitenkin Mersun kone hoitaa homman, koska
1. Polttoaineen esilämmitys on vakiovaruste.
2. Boschin mekaaninen rivipumppu kestää paksun öljyn pumppaamisen,
toisin kuin kalvopumput.
Kesäkäytössä voisi ajaa jopa 100% seoksella ja talvella lantrata dieselillä.
Jos löydätte vaikka Opel-kuskien kokemuksia, niin Opelit kulkevat
kesällä 50% ja talvella 10% seoksella. Englannissa munkkiöljyllä
ajaminen on näemmä aivan yleistä. USA:ssa hipit olivat ajaneet
volkkarilla ilmaiseksi ravintoloiden jäteöljyllä, jolla oli paistettu
ranskalaisia perunoita.
Tuo biodieselin teko on mahdollista eikä kovin vaikeaa. Suomessa sitä
tehdäänkin monessa paikassa.
Varsinainen pointti oli kuitenkin, että ihan kaupan munkkiöljykin kelpaa,
toisin kuin nykyisiin autoihin. Munkkiöljy sitä paitsi voitelee todella
hyvin ja parantaa käyntiä.
Munkkiöljyn käyttö polttoaineena on estetty verotuksella, eli laillisesti
sitä ei nykyisin saa tankkiin laittaa maksamatta 1500 euroa päivältä
polttoainemaksua. Mutta katsotaan, miten hinnat ja verotus muuttuvat
jatkossa.
Aivan pieninä määrinä munkkiöljy varmaankin rinnastetaan muihin
polttoaineen lisäaineisiin, jos tarkoituksena on vain voidella pa-laitteita.
Kun munkkiöljyä ei ole värjätty, ei pienen määrän toteaminen tankissa
liene kovin helppoakaan. En kylläkään kehota kokeilemaan.
Biodieselistä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Biodiesel
Rypsiöljyä Mersun tankissa:
http://personal.inet.fi/koti/v.laiho.ko ... sarja.html
sivuston mukaan kuitenkin Mersun kone hoitaa homman, koska
1. Polttoaineen esilämmitys on vakiovaruste.
2. Boschin mekaaninen rivipumppu kestää paksun öljyn pumppaamisen,
toisin kuin kalvopumput.
Kesäkäytössä voisi ajaa jopa 100% seoksella ja talvella lantrata dieselillä.
Jos löydätte vaikka Opel-kuskien kokemuksia, niin Opelit kulkevat
kesällä 50% ja talvella 10% seoksella. Englannissa munkkiöljyllä
ajaminen on näemmä aivan yleistä. USA:ssa hipit olivat ajaneet
volkkarilla ilmaiseksi ravintoloiden jäteöljyllä, jolla oli paistettu
ranskalaisia perunoita.
Tuo biodieselin teko on mahdollista eikä kovin vaikeaa. Suomessa sitä
tehdäänkin monessa paikassa.
Varsinainen pointti oli kuitenkin, että ihan kaupan munkkiöljykin kelpaa,
toisin kuin nykyisiin autoihin. Munkkiöljy sitä paitsi voitelee todella
hyvin ja parantaa käyntiä.
Munkkiöljyn käyttö polttoaineena on estetty verotuksella, eli laillisesti
sitä ei nykyisin saa tankkiin laittaa maksamatta 1500 euroa päivältä
polttoainemaksua. Mutta katsotaan, miten hinnat ja verotus muuttuvat
jatkossa.
Aivan pieninä määrinä munkkiöljy varmaankin rinnastetaan muihin
polttoaineen lisäaineisiin, jos tarkoituksena on vain voidella pa-laitteita.
Kun munkkiöljyä ei ole värjätty, ei pienen määrän toteaminen tankissa
liene kovin helppoakaan. En kylläkään kehota kokeilemaan.
Biodieselistä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Biodiesel
Rypsiöljyä Mersun tankissa:
http://personal.inet.fi/koti/v.laiho.ko ... sarja.html
Nykyään kun lueskelee USA:n EBAY.com:n Mercedes dieselilmoituksia on monissa jo "munkkiöljysäiliö" ja suodatin takakontissa....tässä esimerkki: (tässä tosin laitteiston saa vain mukaan, ei ollut vielä asennettu paikalleen)
EBAY
EBAY
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Morgan Spurlockin dogumentissahan Dancing Rabbit ekokylän "hipit" keräilivät ravintoloista rasvoja ja ajoivat sitten klonkswagenilla. Munkkirasvasysteemissä oli lämmitin, joka ensin lämmitti rasvan ja vasta kun kriittinen lämpö oli saavutettu, vaihdettiin siihen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Käytetyn öljyn raakana käyttö ei oo suositeltavaa koska rasvahapot nokeaa/karstottaa tosi reippaasti ja mitä vanhempaa sen karstottavampia ne hapot on. Litra valmista Biodieseliä tuottaa 1-2dl parafiinia, vettä ja muita epäuhtauksia, ja se on aika iso osa joka jää palamatta...
Puhdasta, käyttämätöntä kasvisöjyä voi laittaa tankkiin käytännössä ilman ongelmia. Toki, liian pitkät rasvahapot siinäkin on, mutta ei niin vaarallisesti kuin käytetyssä öljyssä.
Puhdasta, käyttämätöntä kasvisöjyä voi laittaa tankkiin käytännössä ilman ongelmia. Toki, liian pitkät rasvahapot siinäkin on, mutta ei niin vaarallisesti kuin käytetyssä öljyssä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Joo, Jamie ja Adam olivat hyvin yllättyneitä, kun auto kulki täysin ilmaisella
polttoaineella. Taisi olla heille eka kerta dieselmersulla muutenkin.
Kulutus on munkkiöljyllä suuri, kun siinä on n. 5% vähemmän energiaa
kuin dieselissä. Jos käyttää ranskalaisten paistoöljyä, niin polttoaineen
suodatin vetää varmaan nopeasti tukkoon, vaikka öljyn antaisi kirkastua
seisomalla.
Alkuperäinen Rudolf Dieselin moottorihan kulki muistaakseni hiilipölyllä.
Periaatteessa mikä vaan polltoaine käy, joka syttyy puristuksella eikä
tuki paikkoja.
polttoaineella. Taisi olla heille eka kerta dieselmersulla muutenkin.
Kulutus on munkkiöljyllä suuri, kun siinä on n. 5% vähemmän energiaa
kuin dieselissä. Jos käyttää ranskalaisten paistoöljyä, niin polttoaineen
suodatin vetää varmaan nopeasti tukkoon, vaikka öljyn antaisi kirkastua
seisomalla.
Alkuperäinen Rudolf Dieselin moottorihan kulki muistaakseni hiilipölyllä.
Periaatteessa mikä vaan polltoaine käy, joka syttyy puristuksella eikä
tuki paikkoja.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: To 29.05.2008 17:16
- Paikkakunta: NILSIÄ
"Biodiesel"
Periaatteessahan tosiaan dieseli käy, kaikilla sellaisilla juoksevilla ja korkeaan paineeseen pumpattavilla paineesta syttyvillä nesteillä, jotka sisältävät riittävän paljon CH hiilivetyketjuja.
Ukot joskus aikoinaan hehkukupu kakstahtidieselien aikana väitteli, että millä kaikilla tököteillä moottori voi käydä. Yks yltiöpää laittoi lopulta piimää tankkiin ja..... kävihän se perhana. tosin ei kovin kauan, minuutteja kuitenkin, ennen kun syöttöpumppu leikkasi kiinni.
Muuten.... Parafiini dieselpolttoaineessa ei suinkaan oo epäpuhtaus. Sitä on siinä sen vuoksi, että se voitelee ja sen jälkeen palaa. Talveksi parafiini poistetaan aika vähään määrään, koska se kylmässä hiutaloituu ja näin hyydyttää suodattimen virtauksen.
Helppo tarkistaa googlaamalla hakusanalla Parafiini.
Tää loppuosa on paljonkin offtopic
Erikoisesti talvella kannattais dieselin sekaan laittaa ihan halvinta 2t öljyä ainakin neljänneslitra tankilliseen.
Tietääkseni öljyn tarkoitus on vähentää kitkaa jota esiintyy kovasti rasitetuissa osissa, esim. Syöttöpumppujen nokka-akseleissa/ nokkalevyissä, ja syöttömäntien ja sylinterien seinämissä, oli pumppurakenne mikä hyvänsä, myös suuttimien karat ovat voitelua tarvitsevia kone-elimiä.
Omilla diesel kulkineilla oon ajanut kohta parimiljoonaa kilometriä, enkä koskaan oo joutunut tekemään syöttöpumpuille, enkä suuttimille mitään remonttia, senjälkeen, kun kakstahdin käytön aloitin. Katsastuksista oon moottorin päästötestien osalta selvinnyt puhtaasti, vain kuuntelemalla karvat pystyssä moottorin huudattamista. Olipa kone sitten paljon, tai vähän ajettu. Esimerkkinä VW 1.6 diesel jolla ajettiin väli 400 000km. - 1100 000km. samoilla suuttimilla ja pumpulla tarvitsematta edes säätää niitä kertaaakaan. Aina päästötestit kikkailematta alle 1 savutusarvoiilla.
Nyt ei enää tuu sataatuhatta ja yli kilometrejä vuodessa, mutta siitä huolimatta oon jatkanut 2t öljyn lisäämistä polttoaineeseen n. 300- 400g. sataanlitraan ja talvella hiukan enempi. Eipähän leikkaa syöttöpumput kiinni, eikä tarvii, kun vaihtaa suodattimet, ja ajaa niistä huolehtimatta sen enempää.
Ukot joskus aikoinaan hehkukupu kakstahtidieselien aikana väitteli, että millä kaikilla tököteillä moottori voi käydä. Yks yltiöpää laittoi lopulta piimää tankkiin ja..... kävihän se perhana. tosin ei kovin kauan, minuutteja kuitenkin, ennen kun syöttöpumppu leikkasi kiinni.
Muuten.... Parafiini dieselpolttoaineessa ei suinkaan oo epäpuhtaus. Sitä on siinä sen vuoksi, että se voitelee ja sen jälkeen palaa. Talveksi parafiini poistetaan aika vähään määrään, koska se kylmässä hiutaloituu ja näin hyydyttää suodattimen virtauksen.
Helppo tarkistaa googlaamalla hakusanalla Parafiini.
Tää loppuosa on paljonkin offtopic
Erikoisesti talvella kannattais dieselin sekaan laittaa ihan halvinta 2t öljyä ainakin neljänneslitra tankilliseen.
Tietääkseni öljyn tarkoitus on vähentää kitkaa jota esiintyy kovasti rasitetuissa osissa, esim. Syöttöpumppujen nokka-akseleissa/ nokkalevyissä, ja syöttömäntien ja sylinterien seinämissä, oli pumppurakenne mikä hyvänsä, myös suuttimien karat ovat voitelua tarvitsevia kone-elimiä.
Omilla diesel kulkineilla oon ajanut kohta parimiljoonaa kilometriä, enkä koskaan oo joutunut tekemään syöttöpumpuille, enkä suuttimille mitään remonttia, senjälkeen, kun kakstahdin käytön aloitin. Katsastuksista oon moottorin päästötestien osalta selvinnyt puhtaasti, vain kuuntelemalla karvat pystyssä moottorin huudattamista. Olipa kone sitten paljon, tai vähän ajettu. Esimerkkinä VW 1.6 diesel jolla ajettiin väli 400 000km. - 1100 000km. samoilla suuttimilla ja pumpulla tarvitsematta edes säätää niitä kertaaakaan. Aina päästötestit kikkailematta alle 1 savutusarvoiilla.
Nyt ei enää tuu sataatuhatta ja yli kilometrejä vuodessa, mutta siitä huolimatta oon jatkanut 2t öljyn lisäämistä polttoaineeseen n. 300- 400g. sataanlitraan ja talvella hiukan enempi. Eipähän leikkaa syöttöpumput kiinni, eikä tarvii, kun vaihtaa suodattimet, ja ajaa niistä huolehtimatta sen enempää.
Ajatelkaapa asiaa laajemmalta kantilta!
Jos polttomoootorit olisi alunperinkin suunniteltu kulkemaan ns uusiutuvilla polttoaineilla (kasviöljyt ja etanoli):
-Maatalous kukoistaisi Suomessakin. Kyseiset kasvit olisi kehitetty tuottamaan mahtavia satoja.
-Merillä ei tarvitsisi pelätä onnettomuuksia.
-Olisimme omavaraisia.
-Maailman laajuinen öljyteollisuus ei määräilisi meitä.
-Arabit paimentaisivat onnellisina kameleita, eivätkä edes tietäisi mitä siellä maan alla on.

Jos polttomoootorit olisi alunperinkin suunniteltu kulkemaan ns uusiutuvilla polttoaineilla (kasviöljyt ja etanoli):
-Maatalous kukoistaisi Suomessakin. Kyseiset kasvit olisi kehitetty tuottamaan mahtavia satoja.
-Merillä ei tarvitsisi pelätä onnettomuuksia.
-Olisimme omavaraisia.
-Maailman laajuinen öljyteollisuus ei määräilisi meitä.
-Arabit paimentaisivat onnellisina kameleita, eivätkä edes tietäisi mitä siellä maan alla on.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Näinhän se menisi, mutta sitten ei olisi hyödykettä, jolla kyykyttää niin valtioita kuin tavallisia yksittäisiä tallaajiakin, jos jokainen voisi periaatteessa kasvattaa polttonesteet takapihallaan. Omat niskakarvat nousee aina pystyy noiden vetyintoilijoiden kanssa. Puhutaan, että vetytalous on tulevaisuutta. Saisi jäädä puolestani tulematta, koska siitä saadaan taas uusi hyödyke valmiiseen jakeluverkkoon ja rahat pois tyhmältä kansalta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Joo, biodieseleistä stydeintä taitaa olla norjalaisten kalanperskeistä puristamasta kalaöljystä tehty, joka sisältää energiaa julmetusti.
Varmaan jalostamatonta kalaöljyä sitten kapseloidaan ja myydään mulle julmetun kalliilla talvitympäännykseen..
Mutta eikös Suomessakin ole firma joka valmistaa näitä biodieselin pienimuotoiseen valmistukseen soveltuvia laitteistoja. Harmi, etten ole maajussisukua.
Varmaan jalostamatonta kalaöljyä sitten kapseloidaan ja myydään mulle julmetun kalliilla talvitympäännykseen..
Mutta eikös Suomessakin ole firma joka valmistaa näitä biodieselin pienimuotoiseen valmistukseen soveltuvia laitteistoja. Harmi, etten ole maajussisukua.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Jos politiikka ja suhdetoiminta lopetettaisiin, Suomessakin Fortum rupeis keräämän itämerestä levää ja tekis siitä polttoainetta. No, ei se mitään, Shell hoitaa homman Fortuminkin puolesta. 

Rypsiöljy voitelee 30 kertaa paremmin kuin dieselöljy, silläkin
voi olla edullinen vaikutus pumppuun.
Jokin aika sitten rypsiöljy taisi maksaa noin 60-70 senttiä litralta tynnyrissä
ostettuna (en tosin ole koskaan ostanut). Öljyn hinnan noustua on
myös rypsiöljy kallistunut. Dieselin hinnan povataan nousevan jopa
kahteen euroon litralta tänä vuonna. Hinta nousee yleensä kesällä.
voi olla edullinen vaikutus pumppuun.
Jokin aika sitten rypsiöljy taisi maksaa noin 60-70 senttiä litralta tynnyrissä
ostettuna (en tosin ole koskaan ostanut). Öljyn hinnan noustua on
myös rypsiöljy kallistunut. Dieselin hinnan povataan nousevan jopa
kahteen euroon litralta tänä vuonna. Hinta nousee yleensä kesällä.
Siis biodieselin valmistukseen ei tarvita omiin tarpeisiin kuin lämmitin ja laastinsekotin sekä erinäisiä astioita. Jos haluaa tehdä vaikka alle 200l/viikko, riittää n 100€ tarvikkeet perus rautakaupan hyllyltä. Biodieselin valmistus on helpompaa ku mitä ihmiset kuvitteleekaan. Itseasiassa vaikkapa leipätaikinan valmistaminen on paljon vaikeampaa. Mutta välineiksi kelpaa samat vehkeetPetteri Kivimäki kirjoitti:Mutta eikös Suomessakin ole firma joka valmistaa näitä biodieselin pienimuotoiseen valmistukseen soveltuvia laitteistoja. Harmi, etten ole maajussisukua.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mäki näin sen ohjelman, sillä oli kapasiteettia valmistaa 1000 gallonaa viikossa. Perusperiaate on karkeasti yksinkertaistettuna seuraava: Otetaan litra käytettyä munkkirasvaa, kuutisen gramma lipeää liuotetaan 2,5 desiä metanolia. Sekotetaan ne ja vatkataan niitä muutama minuutti (vaikka 2l pullossa käsin) ja annetaan erottua 4-24h. Tuloksena biodieseliä ja glyserolia. Aineiden määrät ei ole vakiot vaan öljyn laatu määrää ne ja titraaminen on ainoa keino laskea määrät.
Muistakaa että metanolin ja lipeän seos on erittäin myrkyllinen ja tavallinen kaasunaamari EI filtteröi huurua, sitä varten on omansa. Ite sekottelen ulkona. btw, siinä ohjelmas eivät käyttäneet mitään hengityssuojaimia ja tekivät sitä sisällä...
Mutta perusperiaate oli siinä ja jos tietää mitä tekee, hommaan ei mene kuin muutama minuutti + 1 vrk erotukseen ja pesuun. Mun pystäris on täl hetkel tankissa tuota 5l ja dieseliä 5l. En huomaa mitään eroa pelkän dieselin kanssa.
Tarvikkeethan saa rautakaupasta ja huoltoasemalta (putkitukoksen avaaja = lipeä, tuulilasinpesuneste = metanoli).


Muistakaa että metanolin ja lipeän seos on erittäin myrkyllinen ja tavallinen kaasunaamari EI filtteröi huurua, sitä varten on omansa. Ite sekottelen ulkona. btw, siinä ohjelmas eivät käyttäneet mitään hengityssuojaimia ja tekivät sitä sisällä...

Mutta perusperiaate oli siinä ja jos tietää mitä tekee, hommaan ei mene kuin muutama minuutti + 1 vrk erotukseen ja pesuun. Mun pystäris on täl hetkel tankissa tuota 5l ja dieseliä 5l. En huomaa mitään eroa pelkän dieselin kanssa.
Tarvikkeethan saa rautakaupasta ja huoltoasemalta (putkitukoksen avaaja = lipeä, tuulilasinpesuneste = metanoli).


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Joskus ajelin 350d olds-dieselillä esteröimättömällä sinappiöljyllä, ja kyl se perhana sillä kävi. Nyt on ruvennut tuo esteröiminen kiinnostamaan ja voisin kokeilla. Mitenkäs tuon 290td vm 96 tiivisteiden ja letkujen laita on, turpoavatko umpeen? Luulisi kyl että toimii, onhan sitä RME-löpöä kai silloin jo saksassa ollut mittarissakin.
Metanoli kaiketi maksaa isommissa erissä 0,5 eur/ litra ja jos munkkirasvan saa pummattua niin edullistahan se on.
Ai niin, tokihan pitää hankkiutua verovelvolliseksi ja suorittaa valmistevero.
Metanoli kaiketi maksaa isommissa erissä 0,5 eur/ litra ja jos munkkirasvan saa pummattua niin edullistahan se on.
Ai niin, tokihan pitää hankkiutua verovelvolliseksi ja suorittaa valmistevero.
pitäis kestää. Euroautoissa parikytä vuotta käytetty jo metanolin kestäviä putkia. Siis pääosin, toki poikkeuksia löytyy, lähinnä auton hinta on sitten sanelut sen kestääkö vai ei. Luulis mersujen olevan sieltä varmemmasta päästä... Ainakin volvot on.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Hmm, joskus oli Iltalehden biodieseliä käsittelevässä artikkelissa tähtenä hieno valkoinen W123nen, johon tankkasivat kesäisin biodieseliä vallan.
Mutta jotain puhuttiin myös tiivisteistä, o-renkaista ja putkista.. Mitens se menikään, mikä ei ollut yhteensopiva biodieselin kanssa ja miksi?
Kaikki vilunki kiinnostaa, taitaa olla perittyä, isoisäkin jäi nöösinä kiinni viinanpoltosta ja -myynnistä.
Mutta jotain puhuttiin myös tiivisteistä, o-renkaista ja putkista.. Mitens se menikään, mikä ei ollut yhteensopiva biodieselin kanssa ja miksi?
Kaikki vilunki kiinnostaa, taitaa olla perittyä, isoisäkin jäi nöösinä kiinni viinanpoltosta ja -myynnistä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966