Paljonkos Mersun käytetyissä on tinkimisen varaa kaupassa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
CLK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 04.02.2005 19:52

Paljonkos Mersun käytetyissä on tinkimisen varaa kaupassa?

Viesti Kirjoittaja CLK »

Klassinen kysymys, mutta onko kenelläkään markkinatuntumaa.

Vaimo ajoi nimittäin 04 mallisen CLK:n lyttyyn niin, että vaikka keula ei kovin paljon mennyt sisään (eikä vaimo ollenkaan), niin tuo ilmeisesti lunastetaan. Nyt pitäisi sitten ehkä ostaa käytetty CLK tai ehkä CLS.

Uutta CLK:tahan ei nyt kannata ostaa, kun uusi korimalli on tulossa.

Mites joku tollainen 60.000 :n hintapyyntöinen biili autokaupassa, paljonko siitä käteisostaja saa tingittyä? Kai nyt 10 % vai saako jopa enemmän? Itse en ole ostanut käytettyä autoa varmaan viiteentoista vuoteen, joten ei ole oikein tuntumaa.

Markkinakommentteja otetaan mielellään vastaan.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Se on niin tapaus- ja autoyksilökohtaista varsinkin käytettyjen autojen kanssa, mutta näppituntuma olisi minulla se että suuruusluokkana varmaan tuo 10% on ihan oikea. Tuskin paljoa siitä enempää ja monessa tapauksessa voi jäädä vähän pienemmäksikin.
Puheet mittavista käteisalennuksista luokkaa "heti kättelyssä 15% ja pienen neuvottelun jälkeen reilusti enemmän.." voinee tulkita lähinnä essonbaarijutuiksi.

Toivottavasti pääsette suhteellisen kivuttomasti yhteisymmärrykseen vakuutusyhtiön kanssa käyvästä arvosta.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Paljonkos Mersun käytetyissä on tinkimisen varaa kaupass

Viesti Kirjoittaja AK47 »

CLK kirjoitti:Klassinen kysymys, mutta onko kenelläkään markkinatuntumaa.

Vaimo ajoi nimittäin 04 mallisen CLK:n lyttyyn niin, että vaikka keula ei kovin paljon mennyt sisään (eikä vaimo ollenkaan), niin tuo ilmeisesti lunastetaan. Nyt pitäisi sitten ehkä ostaa käytetty CLK tai ehkä CLS.

Uutta CLK:tahan ei nyt kannata ostaa, kun uusi korimalli on tulossa.

Mites joku tollainen 60.000 :n hintapyyntöinen biili autokaupassa, paljonko siitä käteisostaja saa tingittyä? Kai nyt 10 % vai saako jopa enemmän? Itse en ole ostanut käytettyä autoa varmaan viiteentoista vuoteen, joten ei ole oikein tuntumaa.

Markkinakommentteja otetaan mielellään vastaan.
Mieti sopivaksi katsomasi alennus ja mene myyjän pöydän taakse kertomaan että tuo 60ke mersu tuossa mulle ja heitä 54ke (tai mitä haluat maksaa) pöydälle ja sano että tarjous voimassa 4 sekuntia. 5 sekunnin päästä sulla on auto tai tiedät että pyytämäsi alennus oli liian suuri. Jos tärppäsi, niin molemmat voi melko varmasti sanoa että elämäni nopeimmat autokaupat :)

Jos ei tärpännyt, niin aloittakaa kahvin ryystäminen.

Itse odottaisin varmaankin 10% alennusta jos käteisellä tekisin kaupat tuon hintaluokan autosta ilman että tarjoan vaihtoautoa. Tai jos käteistä olisi tuon verran, niin ehkei olisi suurta väliä saako 7 vai 12 % alennusta....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Kauppaa helpottaa varmasti vaihtoauton puute..

Toisaalta, ei luulisi autokauppiaalle olevan eroa, tuleeko ne rahat heti käteisenä pöytään asiakkaalta vai seuraavana päivänä tilille rahoitusyhtiöltä?
Tuota voisi joku oikea autokauppias kommentoida..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
CLK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 04.02.2005 19:52

Viesti Kirjoittaja CLK »

Kiitos tähän astisista kommenteista, ja lisää saa esittää.

Esan huomio tuosta "käteismaksun" näennäisestä merkityksestä on varmaan oikea. En tiedä, periikö rahoitusyhtiö autokaupalta jonkun provision samaan tapaaan kuin esim. luottokorttiyhtiö vai maksaako velallinen kaikki kulut, mutta tuon seikan merkitys ei liene suuri. Samoin jotain ongelmia voinee teoriassa tulla kauppiaalle, jos velallinen ei maksa rahoitusyhtiölle. En tunne alan sopimuksia, mutta rahoitusyhtiö voi edellyttää, että kauppias maksaa sitten viime kädessä velan (ja saa auton).

Luultavasti käteismaksusta puhuminen on siten lähinnä vanhan ajan psykologiaa, jos sitäkään.

Kommenttien perusteella voisi ajatella, että kannattaisi tarjota jotain tyyliin -12 % (riippuen tietysti alkuperäisen hinnoittelun tason ym.) ja lähteä kävelemään ulko-oven suuntaan, jos kuuluu napinaa.

Yleisesti ottaen kai markkinatilanne on vähän sekava autoverouudistuksen jälkeen. Ne mallit, joissa uusi auto halpeni esim. 7-10.000, ovat tietysti tilanteessa, jossa vastaavan käytetyn hinnankin on täytynyt tulla tukevasti alas.

Oma lyttyyn ajettu 2004 CLK pienellä koneella ja vähillä kilometreillä taitaa olla sellainen, jossa autokaupan pyyntihinta olisi n. 40.000 ja toteutuma ehkä vähän päälle 35.000.
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja mol »

Esa H. kirjoitti:Kauppaa helpottaa varmasti vaihtoauton puute..

Toisaalta, ei luulisi autokauppiaalle olevan eroa, tuleeko ne rahat heti käteisenä pöytään asiakkaalta vai seuraavana päivänä tilille rahoitusyhtiöltä?
Tuota voisi joku oikea autokauppias kommentoida..
En ole minkään sortin autokauppias mutta ainakin meillä myyjät saavat rahoitusyhtiöltä palkkion jokaisesta tekemästään osamaksusopimuksesta. Ihmettelisin ellei myöskin autoalalla olisi sama käytäntö.
C220d T 4-Matic
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Esa H. kirjoitti:Kauppaa helpottaa varmasti vaihtoauton puute..

Toisaalta, ei luulisi autokauppiaalle olevan eroa, tuleeko ne rahat heti käteisenä pöytään asiakkaalta vai seuraavana päivänä tilille rahoitusyhtiöltä?
Tuota voisi joku oikea autokauppias kommentoida..
En ole oikea autokauppias, enkä autokauppias edes leikisti, mutta sen verran tuosta asiasta uskon tietäväni että rahan saamisen kannalta myyjälle on sama tehdäänkö kauppa asiakkaan käteisellä rahalla vai rahoitusyhtiön tilisiirrolla, mutta siitä huolimatta autokauppias ottanee mieluusti rahoitusyhtiön mukaan kauppaan, koska tämähän on myös autokauppiaan yhteistyökumppani ja sen vuoksi kauppiaat mieluusti suosivat yhteistyökumppaniensa rahoituspalveluita.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

CLK kirjoitti: Samoin jotain ongelmia voinee teoriassa tulla kauppiaalle, jos velallinen ei maksa rahoitusyhtiölle. En tunne alan sopimuksia, mutta rahoitusyhtiö voi edellyttää, että kauppias maksaa sitten viime kädessä velan (ja saa auton).
Normaalitapauksessa autokauppiaan kädet ovat puhtaat sen jälkeen kun rahoitusyhtiö on kauppiaalle maksanut ja sen jälkeen vastuu velasta on täysin asiakkaan ja rahoitusyhtiön välinen asia ja autokauppiaalle ei ole enää mitään tekemistä asian kanssa.
Joissain tapauksissa, esim käytettäessä BMW:n oman rahoitusyhtiön rahoitustuotetta, johon sisältyy mm auton takaisinostositoumus määräajan kuluttua, kantaa myyjä tietenkin siinä vaiheessa vastuunsa takaisinostosta, mutta tässäkin tapauksessa myyjä ja rahoittaja ovat siis samaa emoyhtiötä.
Samanlaista järjestelyä tiedän joskus harvoin käytetyn myös tapauksissa joissa rahoitusratkaisu on poikennut huomattavasti normaalikäytännöistä = rahoitusyhtiö on kokenut riskinsä syystä tai toisesta normaalia suuremmaksi,jolloin on voitu toimia siten että auton myynyt liike on tehnyt autosta takaisinostositoumuksen johonkin sovittuun hintaan sovitun määräajan puitteissa.
Näissä tapauksissa siis myyjälläkin on omat vastuunsa, mutta normaalissa rahoitustapahtumassa autoliikkeen vastuut (maksuista) päättyy siihen kun auto myydään asiakkaalle.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tämä on mielenkiintoinen topicci, sillä katsellessa esim. nettiauto.comin myynti-ilmoja paljastuu ensisilmäyksellä että kauppiaittenhan pitää elää autokaupalla, ei ainoastaan päästä autoista eroon. Itse etsiskelen MB W124 250 TDtä / 300 TDtä.

Autokauppiaitten järkevät autot ovat hintaluokassa 7 000 - 13 000. Kun kurkistaa Saksan hintoja ja laskee rahdin ja verot miinus autokaupan kulut niin helposti saa käsityksen, että tässä mallissa kalliimmissa on ilmaa mukana ihan kauppiaan kesälomarahojen verran.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Kun kurkistaa Saksan hintoja ja laskee rahdin ja verot miinus autokaupan kulut niin helposti saa käsityksen, että tässä mallissa kalliimmissa on ilmaa mukana ihan kauppiaan kesälomarahojen verran.
Nojaa, luulenpa että ihan noin yksinkertaisella laskutoimituksella ei kuitenkaan se koko totuus selviä, vaikka mieluusti me (minä mukaanlukien) helposti laskeskelemme ja arvioimme autokaupan katetta esim Saksan hintatason + veroarvion mukaisesti.

Rahti on helpohko laskea, verotkin on suht helppo arvioida, mutta termi "autokaupan kulut" onkin sitten jo astetta tai kahta hankalampi loppujenlopuksi arvioida.

Autokaupasta en siis tiedä sinänsä paljoakaan, mutta yrittäjän elämää on saanut sen verran läheltä seurata että aika harvoin asiakas sittenkään muistaa ottaa huomioon lähellekään kaikkea sitä mitä yrittäjä joutuu sisäänostohinnan ja ulosmyyntihinnan väliin jäävällä rahasummalla kattamaan.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Juu, toki moisen ymmärrän, sillä olen itsekin yrittäjä. Myyn valokuvaajan työtäni ainoastaan B-to-B, sillä kukaan ei maksaisi hää- ym. humpuukikuvauksesta minulle sitä hintaa työstä minkä nyt saan.

Epäilen että autokauppiaat eivät kauhean mielissään nykyisestä tilanteesta ole, kun Saksasta tuotua mersua myy yks sun toinenkin pulliainen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Epäilen että autokauppiaat eivät kauhean mielissään nykyisestä tilanteesta ole, kun Saksasta tuotua mersua myy yks sun toinenkin pulliainen.
Joo, kyllä se varmaan paineita aiheuttaa ainakin sellaisille yrityksille joiden bisnes on lähinnä vaihtoautokauppaa ilman maahantuojan tukea merkkiedustusten muodossa, mutta kuitenkin sen verran isossa mittakaavassa että työntekijöitä on useampia ja tilojakin jonkin verran = kulujakin alkaa olemaan.

Parhaiten edellä mainituille varmaankin luo paineita pienet, yhden miehen yritykset jotka toimivat lähinnä tilausperiaatteella, eli uittaa auton Euroopasta asiakkaan tilauksen mukaisesti. Ei tarvita välttämättä juuri minkäänlaisia tiloja, vaan kotoa jonkun huoneen kulmasta erotettu työnurkkaus riittää, ei tarvita ulkopuolisia työntekijöitä ym ym ym.

Isompien sen sijaan en sitten kuitenkaan usko kauheasti nykytilanteessakaan kärsivän tuonnista ja kyllähän monet isoistakin hyödyntävät tiettyjen autotyyppien kohdalla tuontia.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos puhutaan Suomessa 50-60 tonnin Mersusta, niin käyvän hintatason
voisi luultavasti selvittää Saksan hintojen avulla. Tällaisia nimittäin saa
merkkiliikkeestä, jotka hinnoittelevat autot aika lailla käyvästi.

Katso ensin Saksan Mersun sivuilta sopiva vaihtoauto, siellä on
pätevä haku. Valikoimaa pitäisi olla riittävästi. Autot ovat priimakuntoisia
ja niissä on Euroopan laajuinen takuu. Tinkivaraa on heikosti, mutta
suorassa käteiskaupassa ihan pieni liikkumavara voisi olla (1.000 euroa).
Tällaisen auton tuonti Suomeen on ihan hyvä vaihtoehto kotimaasta
ostamiselle.

Seuraavaksi tarkistat Tullin sivuilta, paljonko joudut maksamaan veroja.

Huomioi myös tuontikustannukset, pyöreästi noin 1.000-1.500 euroa
riippuen tuontitavasta. Itse ei ole pakko Saksaan asti mennä ellei halua,
merkkiliikkeeseen voi luottaa ja agentti kyllä kuljettaa auton.

Summaamalla kulut yhteen saat käyvän vertailuhinnan. Tätä voit sitten
verrata kotimaan hintoihin. Todelliset myyntihinnat pitäisi olla aika
lähellä Saksan hintoja tätä nykyä, toisin kuin muutama vuosi sitten.

Suorassa kaupassa ei tarvitse onneksi miettiä vaihtohyvitystä, sillä
se sotkee laskelmat. Joskus vaihtoauto on hyvä, koska liike voi myydä
sen eteenpäin. Joskus se on huono, kun myyntiajat ovat pitkiä ja
varastot täynnä.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Tuo mitä Jarkko esitti on ,varmaan hyvin oikeaan osuva tapa arvioida sitä millaiseksi vakuutusyhtiö lunastustapauksessa määrittää ns käyvän hinnan.

Sen sijaan sitä en kyllä allekirjoita,enkä myöskään aina oikein ymmärrä miksi niin usein uskotaan Suomessa liikkeissä myytävien autojen hintatason olevan jotenkin suoraan riippuvainen siitä mitä auto Saksassa maksaa tai edes sitä millä hintaa vastaavanlaisen auton voi kenties Saksasta uittaa.

Me elämme Suomessa ja Suomessa on Suomalaiset markkinat joiden hintataso määräytyy hyvin pitkälti sen mukaisesti miten Suomalaiset autokauppiaat käyvät kauppaa asiakkaittensa kanssa. Saksalla ja Saksalaisten autojen hinnoilla ei tässä yhtälössä ole mitään ratkaisevaa tai määräävää osaa.

Sitä en kiistä etteikö Saksasta uitettavien käytettyjen autojen hintatasolla olisi (ainakin ollut) merkitystä Suomenkin käytettyjen hintatasoon, mutta kun lähdetään tänä päivänä arvioimaan jonkun auton hintaa niin turha sitä mielestäni on hti ensimmäiseksi lähteä hakemaan siitä mitä vastaava auto maksaa Saksassa.

Samantien voisi lähteä arvioimaan sen mukaan mitä vastaava auto maksaa dollarimaassa USAssa...
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

JarkkoN kirjoitti:
Katso ensin Saksan Mersun sivuilta sopiva vaihtoauto, siellä on
pätevä haku. Valikoimaa pitäisi olla riittävästi. Autot ovat priimakuntoisia
ja niissä on Euroopan laajuinen takuu.
Pistätkö suoran linkin hakusivulle, en meinaan onnistunut ihan pienellä sivujen pläräämisellä löytää :oops:, thanks
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

jva kirjoitti: Me elämme Suomessa ja Suomessa on Suomalaiset markkinat joiden hintataso määräytyy hyvin pitkälti sen mukaisesti miten Suomalaiset autokauppiaat käyvät kauppaa asiakkaittensa kanssa. Saksalla ja Saksalaisten autojen hinnoilla ei tässä yhtälössä ole mitään ratkaisevaa tai määräävää osaa.
Markkinataloudessa kilpailu yleensä(lue: ei katsastusyhtiöissä) halventaa hintoja.

Sanottavani sanoin ja siinä pysyn.
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Toimivin on se että pyydät auton koeajoon ja menet toiseen autoliikkeeseen mieluiten sellaiseen jossa autot on häkissä pihalla = RehtiRepen autojobbaus oy ja koetan myydä autoa heille, aika nopeasti selviää mikä on hintataso.

Parasta olisi jos löytyy tuttava jobbari piireistä mutta jos kurvaat häkkimyyjän pihaan ei ne siinä kysele kenen se on vaan aika nopeasti ilman papereihin vilkuilua tai mitäs jos vaikka vilkuilisikin niin keksi jokin tarina miksi paperit ei ole mukana tai huomaa unohduksesi yllättäen mutta jatka kaupan tekoa.

Siihen päälle jotain ja siinä se hinta on, huomasin omaa myydessäni että viiden ostajan ( jobbarin) välillä oli +/- 3t€ eroa
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Oloffi kirjoitti: Markkinataloudessa kilpailu yleensä(lue: ei katsastusyhtiöissä) halventaa hintoja.
Kyllä näin on, mutta vaikka elämmekin EU:ssa ja sen laajuisessa markkinataloudessa niin siitä huolimatta jokaisessa..siis jokaisessa..EU-maassakin on sisämarkkinansa joilla toki markkinatalous toimii ja siksi tässäkin yhteydessä kun määritellään vähän ajetun CLK:n arvoa niin turha siihen on kovin merkittävästi muiden EU-maiden hintoja sotkea.
Tilastollisesti hintakehitystä katsoen Suomessa käytettyjen hintataso on pudonnut jo aikaa sitten "oikeaksi", eli tuonti on laskenut hintatason siihen missä se nyt on, mutta nykytilanteessa ei juuri lisäarvoa saa siitä että tarkistaa hintatason muualla ja uskottelee itselleen että Suomen hintataso on "väärä".
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Veromuutoksen myötä autojen hinnat näyttivät tippuneen aika rajusti suomessa, riippuen tietysti paljon hintaluokasta ja moottorista.

Ostamani auto oli ollut myynnissä 6 kuukautta ja tänä aikana muutos verotukseen oli ehtinyt tulla. Ostamisen jälkeen löysin kyynärtuen alla olevasta lokerikosta autoliikkeen vanhan rytätyn hintalapun, joka oli ilmeisesti alkuperäinen, koska auton kilometrilukema oli 1500 km pienempi ja hintaa oli ollut 8.000 euroa enemmän.

Hinnat lienevät jo aika hyvin vakioituneet sille tasolle, johon jäävät.

Kuulostaa aika hurjalta jos 60.000 euron käytetystä autosta saisi -12% tai jopa -15% alennuksen käteisellä ostaessa. Sehän tarkoittaisi esim. -15% alennuksella -9.000 euron alennusta. Siihen kun laskee, että myyvälle liikkeelle pitäisi jäädä vielä se vähintään 5.000 euroa siitä voittoa niin he olisivat silloin ottaneet sen sisälle hintaan 46.000 euroa. Siinä on jo auton aiempi omistaja joutunut tekemään kohtuullisen huonot vaihtoautokaupat.

Yleensä hinnoista on lähtenyt muutama tonni pois, kun on käytetystä puhe. Uudesta autosta olen kilpailuttamalla saanut yleensä -10% maksimissaan -12% pois pyyntihinnasta.

Kaikki on tietysti myös kiinni siitä, että onko tuo 60.000 euron auto täysin ylihintainen, eli jos saman saisi jostain muualta hintaan 50.000 euroa niin tilanne muuttuu täysin. Tällainen tosin ei markkinataloudessa ole mahdollista, kuin jossain suurilla lakeuksilla tai syrjäisessä saaristossa.

Mielenkiinnolla kyllä seuraan tätä ketjua, että millaisia alennuksia kauppiailta heruu.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Division kirjoitti:Kuulostaa aika hurjalta jos 60.000 euron käytetystä autosta saisi -12% tai jopa -15% alennuksen käteisellä ostaessa.
Näin minäkin asian näen kun sitä tarkastelee hiukankaan laajemmalla otannalla.

Yksitäiset tapaukset (autoyksilöt) voivat tietenkin vaihdella suuntaan ja toiseen paljonkin, mutta esim 15% alennus on kyllä jo niin huima että se on varmasti hyvin harvinainen tapaus.
Käytetyn auton kohdalla riippuu hinta ja alennusmahdollisuudet tietenkin hyvin paljon myös siitä millaisen kaupan seurauksena kyseinen auto on liikkeeseen tullut. Jos CLK320 on tullut vaihdokkina vaikkapa uuteen CLK AMG:hen tai SL AMG:hen niin mitä todennäköisimmin liikkeellä on tarvittaessa mahdollisuus tulla selvästi enemmän CLK:n ostajaa vastaan kuin jos se samainen CLK on vaihdettu suunnilleen samanhintaiseen, käytettyyn E-sarjalaiseen tai kenties jopa edullisempaan käytettyyn C-sarjalaiseen.

Yleisesti ottaen lienee kuitenkin niin että tänä päivänä autot on hinnoiteltu huomattavasti lähemmäs sitä hintaa jolla ne voidaan myydä eteenpäin, eikä niissä mitään hirmuisia mahdollisuuksia mega-alennuksiin ole, vaikkakin osa ihmisistä yhä edelleen niin taitaakin vahvasti uskoakin.

Verotusarvonmäärityksessähän(käytetty tuontiauto) taidetaan käyttää jotain sen suuntaista kaavaa kuin markkina-arvo - 5% ja uskallanpa heittää vahvan veikkauksen että tänä päivänä tilanne on tuossa kohtaa se, että tuo on hyvin kuluttajaystävällinen tapa laskea kyseinen arvo., vaikka tietenkin autontuojat kokevat sen suurena vääryytenä.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Saksan Mersun käytetyt autot löytää, kun naputtelee
www.mercedes.de ja sitten valitsee Gebrauchtfahrzeuge - Suchen.
tai suoraan vasemmalta alhaalta Gebrauchtfahrzeugsuche.
Haku on tietysti saksankielinen. Sanasto on niin suppea, että
pienellä harjoittelulla pärjää.

USA:n hintataso ei vaikuta Suomeen, koska sieltä on ihan
älyttömän vaikea tuoda autoa. Saksan hintataso vaikuttaa,
koska sieltä on helppo tuoda auto Suomeen, älyttömän
helppo, jos käyttää agenttia.
Katso vaikka http://www.ottoauto.de/

Käytännössäkin Suomessa MB:n ja BMW:n hinnat laskivat, kun
tuonti helpottui. Muutaman vuoden ammattilaiset tekivät hyvää
tiliä hintaerolla, nyt tilanne on vakiintunut ja hintataso seuraa
Saksan hintoja. Autoja tuodaan edelleen, mutta kilpailun takia
kukaan ei tee isoja voittoja.
Vastaa Viestiin