Pa- suuttimen vuoto ja jäähdytinneste!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 23.10.2004 19:01
Paikkakunta: Tampere

Pa- suuttimen vuoto ja jäähdytinneste!

Viesti Kirjoittaja HS »

Autoni on E 200 CDI -99/00. Ongelmana on että jäähdytinnestettä katoaa vähäsen. Yksi Pa -suutin vuotaa ja kone pitää pientä säksätystä ja nafta tuoksahtelee, joten voiko millään ilmeellä vuotavalla pa -suuttimella ja jäähdytinnesteen vähenemisellä olla yhteyttä keskenään?? Itse uskoisin, että ei, mutta vain kuinka? Jäähdytinnesteen vähenemiselle ei oikein löydy ulkoisesti mitään selitystä! Jäähdytinnestettä katoaa noin paisuntasäiliön sisällä olevan merkin yläreunasta alareunaan 1000km:llä! Toivottavasti ei ole mitään vakavempaa, kuten kansipahvin vaihtoa edessä yms.

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :roll:
Nyt kattellaan uutta pirssiä Saksan maalta...

Exät:
- MB C 320 CDI STW Avantgarde Sport Edition -06
- MB E 200 CDI -00 W210
- MB W124 200D -85 "IKILIIKKUJA"
- BMW E30 316 1.8 -87
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kannattaa katsoa vesipumppua tarkemmin ettei vaan sieltä vuotaisi. Joskus on myös kansi ollut halki suuttimen kuopasta vesitilaan :cry:
Löytyy kansia jos tarvetta ilmenee :wink:
Joku mersupurkaamo??
antpel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 08.02.2008 10:20

Re: Pa- suuttimen vuoto ja jäähdytinneste!

Viesti Kirjoittaja antpel »

hs kirjoitti: nafta tuoksahtelee
Moi, valitettavasti minulla ei ole vastausta kysymykseesi. Kysynkin lähinnä tuosta naftan hajusta, eli tuleeko tuo haju auton sisälle ajossa? Itselläni cdi:ssä (ajettu 210tkm) on ongelmana ajoittain tuo naftan haju sisällä. Se ilmenee yleenä ajorupeaman jälkeen, kun pysähtyy esim. liikennevaloihin tai risteykseen. Maantieajossa haju häipyy. Olen tarkistanut pa-suuttimet ja -suodattimen letkut, mutta silmämääräisesti ne vaikuttivat kuivilta. Olen miettinyt mahdollisuutta, että tuo haju olisi jotenkin peräisin jäähdytin nesteestä / lämmitysjärjestelmästä.

Eli auttakaa ennen kaikkea alkuperäistä topikin aloittajaa, mutta jos ideoita löytyy tännekin päin, niin kiitollisia ollaan :)

Hyvää pääsiäistä kaikille!
W203 220 CDI A -01
HS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 23.10.2004 19:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Pa- suuttimen vuoto ja jäähdytinneste!

Viesti Kirjoittaja HS »

antpel kirjoitti:
hs kirjoitti: nafta tuoksahtelee
Moi, valitettavasti minulla ei ole vastausta kysymykseesi. Kysynkin lähinnä tuosta naftan hajusta, eli tuleeko tuo haju auton sisälle ajossa? Itselläni cdi:ssä (ajettu 210tkm) on ongelmana ajoittain tuo naftan haju sisällä. Se ilmenee yleenä ajorupeaman jälkeen, kun pysähtyy esim. liikennevaloihin tai risteykseen. Maantieajossa haju häipyy. Olen tarkistanut pa-suuttimet ja -suodattimen letkut, mutta silmämääräisesti ne vaikuttivat kuivilta. Olen miettinyt mahdollisuutta, että tuo haju olisi jotenkin peräisin jäähdytin nesteestä / lämmitysjärjestelmästä.

Eli auttakaa ennen kaikkea alkuperäistä topikin aloittajaa, mutta jos ideoita löytyy tännekin päin, niin kiitollisia ollaan :)

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Terve!

Jep, maantieajossa en kyllä itsekään haista pa -käryä, mutta joskus kunnon kiihdytyksessä sekä just mm. liikennevaloissa. Varsinkin kun avaa konepellin niin katku on ajoittain aika voimakas ja mersu specialisti sano että suuttimen tiiviste vuotaa. Sitten kuuluu selvä kevyt "säksätys". Sen huomaa etenkin tyhjäkäynnillä kun kuuntelee konehuoneeseen, ei kuulu kabiiniin paitsi joskus kiihdytyksessä.

Tosiaan itseäni mietityttää, että voiko lievä jäähdytinnesteen häipyminen ja pa -suuttimien vuoto olla liitettynä yhteen. Kummallista olis, jos ne liittyisivät yhteen, mutta on joku ihmeen muistikuva, että jossain olisi lukenut niin...!!!

Terv.

HS

:roll:
Nyt kattellaan uutta pirssiä Saksan maalta...

Exät:
- MB C 320 CDI STW Avantgarde Sport Edition -06
- MB E 200 CDI -00 W210
- MB W124 200D -85 "IKILIIKKUJA"
- BMW E30 316 1.8 -87
wäinö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 26.07.2007 19:46

dieselin käry

Viesti Kirjoittaja wäinö »

se dieselinkäry liikennevaloissa johtuu suuttimien tiivisteistä, ainakin itsellä oli ne vuotanut ja tuli kitkerää käryä sisälle, ja sen kuulee säksätyksestä. Kannattaa korjata aika pian ettei jumi, ite ajelin 3 kuukautta ja olivat niin jumissa että meni 6 päivää liotuksessa aikaa.

ihmetyttää välillä nuo mersukorjaamot kun käskevät ajella ja kuulemma ei mitään vikaa olis vaikka suuttimet vuotaa ja helvetimoinen käry sisällä. :lol: :x "ei tästä mitään erikoista kuulu..kovaa ajoa vaan"
110 cdi Vito
HA.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 27.01.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja HA. »

Suuttimien tiivisteiden pienikin vuoto paljastuu vuodonilmaisin-spraylla, vaikka tällaisella:

http://www.yeinternational.fi/index.php ... uctID=8456

Jäähdytysnesteen häviämistä se ei kyllä selitä.
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Eikä vuoda mistään...kannentiiviste ulospäin esim.? Itselläni on tosin erivuosisadan moottori (vapari) mutta oireet oli täysin kuvailemasi ja vuoto löytyi kannen takaosasta oikealta puolelta. Vuoto oli niinkin mitätön että juuri tuolla noin tonnin ajolla sytytti vesivalon, kylmänä kun katsoi lampun kanssa niin saattoi vuotokohdan havaita, moottorin lämmetessä ei niinkään edes värierosta...

Dieselinhaju tuntuu vain kun auto on paikoillaan.
mbe220d
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

No asiahan selviää kun ottaa sen muovisen suojan moottorin päältä pois.
30 numeron torks avain ja ruuvit irti ja nostaa kannen pois niin jopa näkyy mistä vuotaa .
Suuttimen vuoto kannattaa korjata heti ettei pala kansi pilalle.
Suuttimen tiiviste ja pultti maksaa veholla yht, 2 e.
antpel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 08.02.2008 10:20

Re: dieselin käry

Viesti Kirjoittaja antpel »

wäinö kirjoitti:se dieselinkäry liikennevaloissa johtuu suuttimien tiivisteistä, ainakin itsellä oli ne vuotanut ja tuli kitkerää käryä sisälle, ja sen kuulee säksätyksestä. Kannattaa korjata aika pian ettei jumi, ite ajelin 3 kuukautta ja olivat niin jumissa että meni 6 päivää liotuksessa aikaa.
No joo, taitaa meillä olla nuo tiivisteet vaihdon tarpeessa. Osaatteko kokeneemmat kanssa-autoilijat kertoa, onko tuo tiivisteiden vaihto kallis remontti. Kävin äsken noin 15 km lenkin autolla. Jossain kohtaa tuo dieselin käry tunki taas autoon. Pihaan päästyäni avasin konepellin ja sieltä suojamuovien alta tuli aikas voimakas dieselin haju. Kyllä noista suuttimissa tosiaan taitaa jotain häikkää olla. Mutta, jos osaisitte jonkinlaisia hinta-arvioita heittää, niin ei tarvitse maha kuralla odottaa arkea ja soittokierrosta huoltoihin.

Edit: no niin, kaksi minuuttia aikaisemmin joku ehti jo heittää varaosan hinnat :) mutta en osaa itse tuota vaihtoa tehdä, niin kysyn vielä tarkennuksena, että on tuo vaihto työläs - lähinnä siis ajattelin korjauttamisen hintoa. Veholle en vie, mutta johonkin muulle pajalle.
W203 220 CDI A -01
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Vaihtoaika on yleensä 4-pyttyseen henkilöautoon 2-8h, että siitä voi vähän arvioida... sen kalliimpi mitä pidempään ajaa.
Kannattaa myös soittokierroksella kysyä pajoilta että löytyykö prikan vaihtoon tarvittavat koneistustyökalut. Jos ei niin sama vaikkei sitä jo vuotavaa autoa sinne viekään :roll:
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin