perä tai loota pitää ääntä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

perä tai loota pitää ääntä

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

Eli jompi kumpi ääntää, luulisin että perä. Vähän vaikea paikallistaa, auton ollessa nosturilla niin ääntä ei juuri kuulunut, mutta ajossa ujeltaa varsinkin 40-50km/h kuuluu selvimmin. Sama onko veto päällä tai kytkin pohjassa.
Pyöränlaakeriakin tuli jo vaihdettua,turhaahan sekään ei ole koska lie vaihdettu. Auto on 200d- 93 5v. ja Abs perä.

Onko kenelläkään positiivisia lisäainekokemuksia tuommosen perä/ laatikko ääntelyn taholta?
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
soikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 19.04.2007 07:47
Paikkakunta: kymi

rvs

Viesti Kirjoittaja soikka »

MB:llähän on omat litkunsa noihin periin, oma (positiivinen) kokemus on Mitsu pajerosta jonka perän ujellus vaimeni häiritsevästä huomaamattomaksi RVS käsittelyllä.
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: perä tai loota pitää ääntä

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

pastori paholainen kirjoitti:Eli jompi kumpi ääntää, luulisin että perä. Vähän vaikea paikallistaa, auton ollessa nosturilla niin ääntä ei juuri kuulunut, mutta ajossa ujeltaa varsinkin 40-50km/h kuuluu selvimmin. Sama onko veto päällä tai kytkin pohjassa.
Hmm, vaihdelaatikon rattaat ei liiku kun kytkin painettuna pohjaan. Lisäksi mielestäni ulina alkaa liian aikaisin tullakseen perästä. Mulla alkoi 3.91 perä oireilemaan silleen, että jossain 80 Km/h. -> alkoi ulina. Ensin mietona ja sitten kun siihen kiinnitti huomiota niin eihän sitä jaksanut kuunnella.

Ota kaveri ja pyydä hinaamaan autoasi. Jos ulisee hinatessa niin kyseessä ei taatusti ole vaihdelaatikko ja muutenkin kuulee mölyt paremmin. Toinen kaveri vielä takapenkille kuulostelemaan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: rvs

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

soikka kirjoitti:MB:llähän on omat litkunsa noihin periin, oma (positiivinen) kokemus on Mitsu pajerosta jonka perän ujellus vaimeni häiritsevästä huomaamattomaksi RVS käsittelyllä.
Muistatko mitä purkin kyljessä luki? Meinaan jos nuita RVS tuotteita on useampaa sorttia vai onko? Muistelen joskus nähneeni yhden RVS:n josta piti tehdä sekoitus kahdesta eri tuubista.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Siteeeraan: "Linkissä alla kerrotaan saksaksi enemmän Mersun perien äänistä ja annetaan vinkkinä MB:n lisäaine, jolla voi yrittää hiljentää perän.
Varaosanumero on A0009898203. Aineen nimi
on suomeksi "Lisäaine lukkoperän äänen hiljentämiseksi". Sitä
tarvitaan 30 ml ja se maksaa Saksassa 10,53 euroa. KL-varaosat
pyytää tästä 20 euroa.
"

Linkki ei toiminut, mutta tällasta sanotaan :

Von Molykote gibt es Getriebezusätze Marke "Halt's Maul" und auch von DaimlerChrysler gibt es inzwischen einen Ölzusatz, der für Ruhe sorgen soll, wie Frank in seinem Beitrag vom 02.03.2002 schrieb. Die Teilenummer ist A000 989 82 03, die offizielle Bezeichnung lautet "Ölzusatz Geräuschminderung Sperrdifferential, 30ml", zu erhalten beim freundlichen Teileonkel für schlanke 10,53 € netto.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Siteeeraan: "Linkissä alla kerrotaan saksaksi enemmän Mersun perien äänistä ja annetaan vinkkinä MB:n lisäaine, jolla voi yrittää hiljentää perän.
Varaosanumero on A0009898203. Aineen nimi
on suomeksi "Lisäaine lukkoperän äänen hiljentämiseksi". Sitä
tarvitaan 30 ml ja se maksaa Saksassa 10,53 euroa. KL-varaosat
pyytää tästä 20 euroa.
"

Linkki ei toiminut, mutta tällasta sanotaan :

Von Molykote gibt es Getriebezusätze Marke "Halt's Maul" und auch von DaimlerChrysler gibt es inzwischen einen Ölzusatz, der für Ruhe sorgen soll, wie Frank in seinem Beitrag vom 02.03.2002 schrieb. Die Teilenummer ist A000 989 82 03, die offizielle Bezeichnung lautet "Ölzusatz Geräuschminderung Sperrdifferential, 30ml", zu erhalten beim freundlichen Teileonkel für schlanke 10,53 € netto.

Tilaus lähti just äsken. Perästä kuuluu miten kävi ....monessakin mielessä :)
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

peräpää

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

Pitänee kokeilla lisäainetta, laitan ensin wanhaa kunnon wynssiä.
sekoitus suhde oli tuubi / 2l öljyä. Oman mb perään menee alta litra öljyä, eli puoli tuubia wynssiä sekaan.
Sitte pitää kokeilla jotain muuta.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Mitä wynssiä?

Perä yleensä ääntää vain veto päällä.

Ite olen ajatellut kokeillä molybdeeni-lisäinetta, esim Liqui-Molyn "kitkanpoistajaa".
W202022 111961 722423
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

perä

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

katson tyyppimerkin kun menen talliin. Koko ajanhan perän hammaspyörät pyörii, oli veto päällä tai ei .
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

perä

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

Niin ja laakerit tietysti kans. :oops:
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Jos vapaalla rullatessakin ulisee niin tuskin on perä tai laatikko vaan kardaanin kannatinlaakeri siellä vollotaa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mulla kuuluu ihka aito perä-ääni (siis ei se joka tulee myös kuurovaroittimella varustettuna) vain moottorilla jarrutellessa välillä 60-50km/h. Ei muulloin.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

perå

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

Kardaanin kannatinlaakerit oli ehjät :shock:
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
center69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: La 03.03.2007 19:16

Re: perå

Viesti Kirjoittaja center69 »

pastori paholainen kirjoitti:Kardaanin kannatinlaakerit oli ehjät :shock:
siis siellähän on vain yksi kannatin laakeri.. millä se on todettu ehjäksi?
mielipiteeni ovat omiani, eivät minkään yrityksen tai yhteisön mielipiteitä.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Meikäläisen kakkosnelosesta ainakin ulina hiljeni kannatinlaakerin ja tukikumin vaihdolla. Tosin voihan se olla perä tai muukin osa voimansiirtoa. Onko pyöränlaakerit varmasti ehjät?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

perä

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

kannatin laakeri siis, kokeiltiin vaan onko välyksiä heiluteltiin ja väänneltiin.
Vaihdan laakerin ja kumin seuraavaksi. Vain toinen pyöränlaakeri vaihdettiin, kuskinpuoleinen. Se wynn`s josta aiemmin mainitsin on : H.P.L.S transmission treatment (+stop leak)
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

No eipä se kannatinlaakerin vika selviä heiluttelemalla ja vääntelemällä.
Pyöränlaakerivika kyllä jurisee koko ajan, harvemmin ulisee. Se kummalla puolella vika on saa yleenä selville kun tekee loivia mutkia niin vastakaiseen suuntaan kurvatessa viallinen laakeri hiljenee. (ei jos vasen laakeri on viallinen niin oikealle kurvatessa ääni vähenee)
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

...

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Rauhallista ajoa vaan. Oma on aika lonkkavikainen perästä tuo käyttöauto. Pitäis varmaan vaihtaa nuo puslat sinne takakelkkaan, on ihan loppu. Vois vähä auttaa.

Ammatikseen autoja korjaava aivan oikeasti ammattitaitoinen yrittäjä sanoi mulle aikanaan että vähän tiuhempi peräöljyjen vaihto auttaa ongelmaan. Siis perä kestää kauemmin.

Tästä asiasta nyt on väännetty kättä jo useammassa aiheessa. Ei muuta kuin hyvät pääsiäiset kaikille.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

perä

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

kyllä varmasti tukilaakerin kunnon saa selville kun kardaanista kokeilee, asiasta on aivan turha väittää. Peräöljyjen säännöllisellä vaihdolla käyttäen alkup. öljyjä ei ääntelymurheita tosiaan tule. Tässä tapauksessa ns. paska on jo housuissa :lol: ja yritetään sitä jo tullutta ääntä vaimentaa. Hyvää pääsiäistä kaikille myös täältäpäin suomea.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: perä

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pastori paholainen kirjoitti:kyllä varmasti tukilaakerin kunnon saa selville kun kardaanista kokeilee, asiasta on aivan turha väittää
No aina sitä oppii uutta.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: perä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pastori paholainen kirjoitti:kyllä varmasti tukilaakerin kunnon saa selville kun kardaanista kokeilee, asiasta on aivan turha väittää.
Mites sen kuivuneen laakerin mahdollisen ulinan saat vääntelemällä selville? Se kardaani kuitenkin pyörii siellä melkosta haipakkaa.
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

pera

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

kuivuu kun kestorasvaus loppuu, eikö niin . välystä tulee. Aina se on " käsituntumalla " todettu . Niistä pyöränlaakereista että sama mihin suuntaan kiäntelöö aina ulisoo, tosiaan toinen on vaihdettu eikä se ole laakerin ääni. Se kun menee niin jurisee kyllä että tietää.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Välys tulee laakeriin sitten kun joko koolit tai kuulat alkavat murentua. Jos sieltä on rasvat kuivaneet niin ihan yhtä tiukka se on kuin tuoreilla rasvoilla.
Mutta vaihda ensin perä ja laatikko ja tutki sitten kardaania jos ei ala äänet loppumaan.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

perå

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

vaihdan sen laakerin ja kummin. Laakeri oli 9 e ja Kumi 17.50e motonetissä.
Toki p.kulut päälle. Pitää kattoa KL-varaosista kans, ja paikalliset varaosa ukot luonnollisesti.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:
Petteri Kivimäki kirjoitti:Siteeeraan: "Linkissä alla kerrotaan saksaksi enemmän Mersun perien äänistä ja annetaan vinkkinä MB:n lisäaine, jolla voi yrittää hiljentää perän.
Varaosanumero on A0009898203. Aineen nimi
on suomeksi "Lisäaine lukkoperän äänen hiljentämiseksi". Sitä
tarvitaan 30 ml ja se maksaa Saksassa 10,53 euroa. KL-varaosat
pyytää tästä 20 euroa.
"

Linkki ei toiminut, mutta tällasta sanotaan :

Von Molykote gibt es Getriebezusätze Marke "Halt's Maul" und auch von DaimlerChrysler gibt es inzwischen einen Ölzusatz, der für Ruhe sorgen soll, wie Frank in seinem Beitrag vom 02.03.2002 schrieb. Die Teilenummer ist A000 989 82 03, die offizielle Bezeichnung lautet "Ölzusatz Geräuschminderung Sperrdifferential, 30ml", zu erhalten beim freundlichen Teileonkel für schlanke 10,53 € netto.

Tilaus lähti just äsken. Perästä kuuluu miten kävi ....monessakin mielessä :)
Purkki tököttiä laitettu uusien öljyjen kera ja todettava on että hiljempi tuli. Pieni oli tuo purkki mutta sitäkin pahanhajuisempi. Jos ei tietäisi niin tuskin ostotilanteessakaan huomaisi että alkava vollotus on 90:n vauhdissa vedättäessä. Jos tuollaisena pysyy niin hyvä.

Vanhat öljyt ei olleet kirkkaat mutta ei ne mielestäni mitenkään huonokuntoiset olleet. Ajettu niillä oli noin 40t. Uudet öljyt hain Vehon tiskiltä eli ne pitäisi olla sitä mitä pitääkin.
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

pera

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

Nyt on vaihdettu tukilaakeri ja kummipidike, hintakaan ei päätä huimannut 20e yhteensä. Mutta eipä ääni loppunut, lisäksi wynssiä tuubi perään, muttei vielä ole vaikuttanut mutta ei ole ajettukaan kuin pari kilsaa lisäyksen jälkeen. Aika näyttää hiljeneekö ollenkaan 8)
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Vastaa Viestiin