Nau, nau, nau, nikinikoniko, honk honk, honk, pröööm (OM606)
Nau, nau, nau, nikinikoniko, honk honk, honk, pröööm (OM606)
Lyhyt ja ytimekäs kysely. Mausin myllyllä olen nyt ajellut sellaiset 8.000 km sen jälkeen, kun paja vaihtoi naftapumppuun ja sen ympäristöön kaikki tiivisteet ja pa-letkut. Tuolloin kone oli verkkainen lähtemään käyntin nokka ylöspäin paikoitettuna.
Vaan tämä aamuna sain hinkata konetta liki minuutin verran (kymmenen sekunnin sykleissä, ettei paitkat kyrvähdä), ja yskimällä lupaili. Laskin pirssin tasaiselle ja sitten lähti yksin tein. Tähän asti mylly on lähtenyt kun startti vähän kierähtää.
Vai onko +5 asteen aamulämpö niin hankala, että hehkutus jää puoliheijariin, kovemmalla pakkasella lähtee tosi notkeasti.
Vai oliko opiskelija-asennossa oleva pa-mittari ja syy tätä kautta ilmeinen? Siis tyhjähkö tankki ja keula 20 asteen kulmassa ylös, ettei pannu saanut lientä? Vai ovatko tiivisteteet alkaneet horia ilmaa kitusiinsa? Nafta ei auton ympärillä haise.
Nyt on tässä muutaman kerra stoppailtu edelleen vajaa tankilla taas lähtee kuin palmun alta (kuten myös T. Jylhä pruukkasi tehdä).
Vaan tämä aamuna sain hinkata konetta liki minuutin verran (kymmenen sekunnin sykleissä, ettei paitkat kyrvähdä), ja yskimällä lupaili. Laskin pirssin tasaiselle ja sitten lähti yksin tein. Tähän asti mylly on lähtenyt kun startti vähän kierähtää.
Vai onko +5 asteen aamulämpö niin hankala, että hehkutus jää puoliheijariin, kovemmalla pakkasella lähtee tosi notkeasti.
Vai oliko opiskelija-asennossa oleva pa-mittari ja syy tätä kautta ilmeinen? Siis tyhjähkö tankki ja keula 20 asteen kulmassa ylös, ettei pannu saanut lientä? Vai ovatko tiivisteteet alkaneet horia ilmaa kitusiinsa? Nafta ei auton ympärillä haise.
Nyt on tässä muutaman kerra stoppailtu edelleen vajaa tankilla taas lähtee kuin palmun alta (kuten myös T. Jylhä pruukkasi tehdä).
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Saattaa hyvin olla, että naftamittarin impotenssi vaikuttaa siihen ettei nafta osaa enää tankista auto etupäähän.
Vaan saattaa olla myös niin, että nafta hallitsee kaksisuuntaisen liikenteen, eli keula ylöspäin seisottaessa (20 asteen kulmanhan saa näyttää myös televisiossa), aine valuu takaisin tankille päin. Tähän vaikuttaa hieman myös tankin sijoitus, missäs se möhkössä lie?
Jos se kuitenkin osoittautuu ongelman syyksi, niin takaiskuventtiili polttoaineletkussa voisi olla ratkaisu.
Myös hetken odotus hehkuvalon sammumisen ja starttauksen välillä voi osoittautua oleelliseksi, voihan todella olla, että lamppu sammuu turhan aikaisin.
Vaan saattaa olla myös niin, että nafta hallitsee kaksisuuntaisen liikenteen, eli keula ylöspäin seisottaessa (20 asteen kulmanhan saa näyttää myös televisiossa), aine valuu takaisin tankille päin. Tähän vaikuttaa hieman myös tankin sijoitus, missäs se möhkössä lie?
Jos se kuitenkin osoittautuu ongelman syyksi, niin takaiskuventtiili polttoaineletkussa voisi olla ratkaisu.
Myös hetken odotus hehkuvalon sammumisen ja starttauksen välillä voi osoittautua oleelliseksi, voihan todella olla, että lamppu sammuu turhan aikaisin.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Naftaruukku on pystyssä takapenkin selkänojan takana eli suhteellisen korkealla paikalla. Lientä kun on tankissa ollut reilummin, niin ei ole vieteriä pidentänyt. Valo kun alkaa palaa, niin jäljellä on sellaiset 12 litraa. Eihän se tosiaan iso tippa enää ole 100 litran tonkassa, jos perä sojottaa alamäkeen ja tiedä sitten mistä kohdin liemi ulos otetaan. olen vaan kuullut samaa oiretta satalankuissakin, mutta muistankohan väärin. Jos tuo on ominaisuus, niin en taida vaivata pientä päätäni asialla sen enempää, parempi vaan pitää tankki täynnä tai sitten keula alamäkeen päin kotopihassa 

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Eli eipä ole luotettavuutta tuossa 606-koneessakaan vaikka on pidetty ja huollettu kuin kukkaa kämmenellä. Ei tarvitse W123:sen dieselin kanssa pelleillä tuollaisten asioiden kanssa-tiivisteitä tms. höpö höpö-juttuja. Saa olla ylä-tai alamäessä aina käynnistyy tuskin starttia kuulee. No toivottavasti vika löytyy. Ennen oli dieselit luotettavia ja bensoissa käyntihäiriöitä. Nyt tilanne on kääntynyt päinvastoin. Dieseltekniikan kehitys 90-luvun puolivälin jälkeen on ollut niin nopeata ja on antureita yms. jotka vaikuttavat käyntiin ja kulkuun. Kehityksen tulos on ollut paljon voimaa ja bensakoneen luotettavuus. Dieselin luotettavuus perustuu toimintatapaan, jossa polttoaine sytytetään itse paineella ilman kipinää. Mutta kun sekaan heitetään kaikenlaiset asentotunnistimet, jolla saadaan teho/polttoainetalous kohdalleen niin lähestytään sivusta avustettua käyntiä-eli dieslistä tuli bensakone!
Tuolla ylläolevalla en tarkoita 606-konetta vaan cdi:tä. Sinun ongelmasi lienevät ilmahommeleissa, jotka varmaankin ratkeaa edullisesti. Cdi-koneen hyödyt ovat kiistattomat, mutta polttoainetalous katoaa hetkessä, jos hehku katkeaa, joku asentoanturi hajoaa yms. Dieselmoottoreiden valmistus on lopetettu!
Tuolla ylläolevalla en tarkoita 606-konetta vaan cdi:tä. Sinun ongelmasi lienevät ilmahommeleissa, jotka varmaankin ratkeaa edullisesti. Cdi-koneen hyödyt ovat kiistattomat, mutta polttoainetalous katoaa hetkessä, jos hehku katkeaa, joku asentoanturi hajoaa yms. Dieselmoottoreiden valmistus on lopetettu!
Voipi olla, että hehkutus ei aivan riitä, kun systeemi haistelee lämpötilaa ja ajoittaa hehkua sen mukaan. Kylmemmällä kelillä hehku on päällä reilumman ajan ja kone starttaa yhdellä pyöräyksellä. Puolilämmin kone ei hehkuta juuri lainkaan ja startti tapauhtuu aavistuksen pidemmällä vieterillä. Ja sama sitten tuossa 0-5 pakkasasteen seutuun. Lämpöisemmällä vieteri on taas olematon eli lähtee yhdellä koneen kiepillä.
Täytyypä tsekata myös kaken patterit, tuli tuossa ilmi, että väsyneet patterit eivät aina jaksa viskata ajonestoa pois päältä, jos sohii vähän kauempaa autoa kohti. Tai sitten tosiaan pidetään tankissa enemmän naftaa, ei tuo valo päällä ajelu muutenkaan ole kaikkein stressittömintä puuhaa ainakaan iltapimeällä korpitaipaleella
Täytyypä tsekata myös kaken patterit, tuli tuossa ilmi, että väsyneet patterit eivät aina jaksa viskata ajonestoa pois päältä, jos sohii vähän kauempaa autoa kohti. Tai sitten tosiaan pidetään tankissa enemmän naftaa, ei tuo valo päällä ajelu muutenkaan ole kaikkein stressittömintä puuhaa ainakaan iltapimeällä korpitaipaleella

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Milläkös noiden kunto voidaan todeta... tai oikeastaan mistä ne ylipäätään löytyvätTimo J kirjoitti:Ylivuotoletkut kunnossa ?


Kun pa-lämmitin ja letkut ynnä tiivisteet vaihdettiin, ei asentaja ainakaan maininnut muista mahdollisista vioista ja hyvin tuo on sen jälkeen pelannutkin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ne on ne "suuttimelta-suuttimelle-pumpulle" menevät letkut.Kaapo kirjoitti: Milläkös noiden kunto voidaan todeta... tai oikeastaan mistä ne ylipäätään löytyvät![]()
![]()
Kun pa-lämmitin ja letkut ynnä tiivisteet vaihdettiin, ei asentaja ainakaan maininnut muista mahdollisista vioista ja hyvin tuo on sen jälkeen pelannutkin.
Kovettuvat ajan kanssa ja alkavat yleensä vuotamaan, jos niitä joutuu irrottelemaan.
Jos vuotavat niin kostuvat ulospäin. (ja päästävät ilmat järjestelmään..)
Taitavat olla sielä muovisuojan alla piilossa.
Juu, jos ovat ne, niin ilmeisestivaihdettiin samassa hötäkässä. Tai ainakin siis noi kaikki laitettiin uutta:
Siis yläkuvasta tuo murikka 155 ja kaikki kuvassa näkyvät letkut ja liittimet.

Eli tästä alakuvasta 98 ja 104 -osat.

Siis yläkuvasta tuo murikka 155 ja kaikki kuvassa näkyvät letkut ja liittimet.

Eli tästä alakuvasta 98 ja 104 -osat.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Olikos siihen jokin syy miks kuvan mukaiset osat piti vaihtaa?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Aina kun ylivuotoletkut ovat vuotaneet W123/W124 koneissa niin minkäänlaista ilmahäiriötä niistä ei ole tullut. Kangaspäällysteiset letkut ovat joskus olleet erittäin märkiä mutta ei mitään vaikutusta käynnistymiseen/käyntiin. Sellaiset ylivuotoletkut, joissa ei ole kangasta päällä ovat osoittautuneet moninverroin kangaspäällysteisiä kestävimmäksi.Timo J kirjoitti:Ne on ne "suuttimelta-suuttimelle-pumpulle" menevät letkut.Kaapo kirjoitti: Milläkös noiden kunto voidaan todeta... tai oikeastaan mistä ne ylipäätään löytyvät![]()
![]()
Kun pa-lämmitin ja letkut ynnä tiivisteet vaihdettiin, ei asentaja ainakaan maininnut muista mahdollisista vioista ja hyvin tuo on sen jälkeen pelannutkin.
Kovettuvat ajan kanssa ja alkavat yleensä vuotamaan, jos niitä joutuu irrottelemaan.
Jos vuotavat niin kostuvat ulospäin. (ja päästävät ilmat järjestelmään..)
Taitavat olla sielä muovisuojan alla piilossa.
Mullahan tuo 220 D oli juuri tuollainen alamäkiauto, siinä vikana oli ilmavuodot polttoaineletkuissa. Oletin tietysti automaattisesti, että pumpun huollon aikaan kaikki sellaiset olisi Kaapon tapauksessa tutkittu, mutta: entä se liitos jossa tankilta tuleva putki vaihtuu letkuksi? En kyllä tiedä mihin kohtaan konehuoneessa möhkössä putket tulee, mutta kuskin puolen lokasuojan tuntumassa kai ne on?
Hehekuista sen verran, että mun on annettu ymmärtää releen pitävän hehkuja aina päällä saman aikaa, mutta valo sammuu lämpötilan mukaan. Täten valon sammumisen jälkeen voi vielä kotvan odotella ja hehkut ei kun hehkuu vaan. Ja sitten vaan tulille. Olenko antanut väärin?
Hehekuista sen verran, että mun on annettu ymmärtää releen pitävän hehkuja aina päällä saman aikaa, mutta valo sammuu lämpötilan mukaan. Täten valon sammumisen jälkeen voi vielä kotvan odotella ja hehkut ei kun hehkuu vaan. Ja sitten vaan tulille. Olenko antanut väärin?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Itse asiassa 146 on pitempi, suutimiltä PA-paluulinjaan menevä letku. Suutinten välillä on lyhemmät pätkät, jotka ei näy kuvassa.jari_w123 kirjoitti:Suuttimien ylivuotoletkut ovat ekakuvassa numerolla 146.
Letkunpätkät ovat helppo vaihtaa ja eivät maksa juuri mitään. Eli jos niiden vaihtohetkestä ei ole tietoa, niin melkein suosittelen vaihtamaan.
Yksi syyllinen saattaa olla muuten viimeisen suuttimen toisessa liittimessä oleva umpiletku. Minun 300D oli vuyoto siinä ja se aiheutti aina pitemmän käynnistysvieterin. Ongelma poistui heti, kun vaihdoin ehjän tilalle. Tosin, vuotihan se tötterö aika lailla eli jos Kaapon hiirulaisen ympärillä ei ole polttoaineen hajua, niin tuskin siinä vika on.
No nyt olenfelmit kirjoitti:Kaapo lienee lukenut tämän:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6176&start

Liekö tuo ollut joku tilapäinen häikkä - voikos tuo vieteri pidentyä, jos epähuomiossa starttaa liian hätäisesti ja lipsauttaa avasimesta irti ennen kuin startti on kunnolla ehtinyt pyörähtää? Nimittäin kun tässä muistelee, niin aamun eka startti jäi muotopuoleksi, kun villasormikas lipesi avaimesta juuri tuossa pyöräytyshetkellä - sitten vaati sitä jyystämistä pidempään, viidennellä kertaa sitten lähti hytkytellen käymään, mutta vaati hieman saattohoitoa startilla. Ilmiö oli oireiltaan aivan samanlainen, kun onnistuu bensakoneessa kastelemaan tulpat

Juu, nafta ei haise pellin alla ja tänään on muutaman kerran jo laitettu käymään, heti lähtee.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kaapo kirjoitti:voikos tuo vieteri pidentyä, jos epähuomiossa starttaa liian hätäisesti ja lipsauttaa avasimesta irti ennen kuin startti on kunnolla ehtinyt pyörähtää? Nimittäin kun tässä muistelee, niin aamun eka startti jäi muotopuoleksi, kun villasormikas lipesi avaimesta juuri tuossa pyöräytyshetkellä
Voihan se ja luonnollisesti ongelma on vältettävissä helposti.

Ihan pikkuhomma ja sama konsti sopii myös niille jotka ajavat vielä veivistartti autoilla. Nimittäin ei se kammen lipsahtaminenkaan puristusvaiheessa hääviltä tunnu palleassa.
Korjaussarja
Jos taioit eka startissa jotenkin ajoneston päälle, starttasit 5x ajonesto päällä ja viimeisellä kerralla starttasit "estotta", mutta ilman hehkutusta....
Heeh, siannahkaiset olla pitää, ei lipsu käsi ku... avaimesta. Muuten, tuo spekulaatio ajoestosta ei ole lainkaan tuulesta temmattu, kaikkea ei vain ehdi ja tule rekisteröityä puolipaniikissa, kun auto röhnöttää pihassa ja eukko patistaa lähtöön jo muutenkin lähes myöhässä.Timo J kirjoitti:Voihan se ja luonnollisesti ongelma on vältettävissä helposti.![]()
Korjaussarja
Jos taioit eka startissa jotenkin ajoneston päälle, starttasit 5x ajonesto päällä ja viimeisellä kerralla starttasit "estotta", mutta ilman hehkutusta....
Kerranhan aivan alkuaikoina olin jäädä eukon työmaan pihaan aivan vain siksi, että en autossa koko ajan istuessani älynnyt painaa ajonestoa pois päältä. Vasta jälkikäteen tuli todettua, notta se lämähtää päälle melko sukkelaan siitä hetkestä, kun kone on sammutettu / ei ole käynnistetty. Merkkinä tästä toki on vilkkujen läpse pari kertaa ja pienen pieni ledi valokatkaisijan vieressä (jonka päällä oloa ei valoisalla kelillä näe, vasitenkaan kun se ei vilku, vaan palaa koko ajan.)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Pistääkö samalla ovet lukkoon vaikka avaimet (ja kuskikin) on sisällä ?Kaapo kirjoitti:en autossa koko ajan istuessani älynnyt painaa ajonestoa pois päältä. Vasta jälkikäteen tuli todettua, notta se lämähtää päälle melko sukkelaan siitä hetkestä, kun kone on sammutettu / ei ole käynnistetty. Merkkinä tästä toki on vilkkujen läpse pari kertaa ja pienen pieni ledi valokatkaisijan vieressä (jonka päällä oloa ei valoisalla kelillä näe, vasitenkaan kun se ei vilku, vaan palaa koko ajan.)
Meille on käynyt juuri noin, kun tultiin kaupan pihaan istumaan autoon avaimet kädessä ja penkomaan luukkuja todetaksemme, että rahapussia ei löydy mistään
Eikun hakemaan:
-> mersu käyntiin ....

-> paniikki, näkikö kukaan, esitänkö kuollutta?
-> ei, hyvä (vai tuijottaako toyota kuski ivallisesti)
-> Heidillä tuttu koiranilme päällä, ja autossa orastava painostava ilmapiiri
-> hetken mietin, ja hoksin käyttää ovia lukossa ja auki
-> toimii
-> kattava selitys Heidille mersun ajoneston syvimmästä olemuksesta ja kuinka vastaava vältetään

Jotenkin tosiaan tuttua
Niin, aivan yhteisen taipaleemme alkuaikoina pirssi teki sen, että imaisi ovet lukkoon ajon aikana, kun vauhti nousi yli 30 km/h.
Aluksi luulin, että tämä on varsin tuttu amerikkalaistyylinen ja tarkoituksellinen ominaisuus. Auto ohjekirja ei kuitenkaan mainitse asiasta mitään. Ovien itseimaisu lukkoon poistui akun vaihdon myötä, samoin katosi muitakin mystisiä varoitusvalo- yms. kummituksia.
Siitä huolimatta avain tulee otettua aina taskuun mukaan, kun autosta poistuu.
Kovin varovainen olen myös laittamaan kuskinovea aivan loppuun asti kiinni, jos jätän auton käyntiin esim. tallissa poikkeamisen ajaksi.
Mikään ei ole niin hauskaa kuin seistä täyteen tankatun, pihassa tai pahimillaan jollain yleisellä parkkipaikalla seisovan, tyhjäkäyntiä hyrskyttävän ja umpilukossa olevan auton äärellä.
Möhkölle mainitaan yhdeksi yleisimmistä tyyppivioista se, että tavarasäiliön valot jäävät palamaan. Sitten ihmetellään itsestään tyhjenevää akkua ja erilaisia sähkökummajaisia puolen kylän kanssa.
Tuosta pitää itsekin ottaa selvää ja keinohan on viskata kamera konttiin itselaukaisin viritettynä ja eikun kansi kiinni. Kuva kertoo, sammuivatko valot...

Aluksi luulin, että tämä on varsin tuttu amerikkalaistyylinen ja tarkoituksellinen ominaisuus. Auto ohjekirja ei kuitenkaan mainitse asiasta mitään. Ovien itseimaisu lukkoon poistui akun vaihdon myötä, samoin katosi muitakin mystisiä varoitusvalo- yms. kummituksia.
Siitä huolimatta avain tulee otettua aina taskuun mukaan, kun autosta poistuu.
Kovin varovainen olen myös laittamaan kuskinovea aivan loppuun asti kiinni, jos jätän auton käyntiin esim. tallissa poikkeamisen ajaksi.
Mikään ei ole niin hauskaa kuin seistä täyteen tankatun, pihassa tai pahimillaan jollain yleisellä parkkipaikalla seisovan, tyhjäkäyntiä hyrskyttävän ja umpilukossa olevan auton äärellä.
Möhkölle mainitaan yhdeksi yleisimmistä tyyppivioista se, että tavarasäiliön valot jäävät palamaan. Sitten ihmetellään itsestään tyhjenevää akkua ja erilaisia sähkökummajaisia puolen kylän kanssa.
Tuosta pitää itsekin ottaa selvää ja keinohan on viskata kamera konttiin itselaukaisin viritettynä ja eikun kansi kiinni. Kuva kertoo, sammuivatko valot...

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- kolarikalle
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: To 21.12.2006 17:00
Hei kardaani mikä on persaukisten väri? .......?......????.. (VIHREÄ)kardaani kirjoitti:Eli eipä ole luotettavuutta tuossa 606-koneessakaan vaikka on pidetty ja huollettu kuin kukkaa kämmenellä. Ei tarvitse W123:sen dieselin kanssa pelleillä tuollaisten asioiden kanssa-tiivisteitä tms. höpö höpö-juttuja. Saa olla ylä-tai alamäessä aina käynnistyy tuskin starttia kuulee. No toivottavasti vika löytyy. Ennen oli dieselit luotettavia ja bensoissa käyntihäiriöitä. Nyt tilanne on kääntynyt päinvastoin. Dieseltekniikan kehitys 90-luvun puolivälin jälkeen on ollut niin nopeata ja on antureita yms. jotka vaikuttavat käyntiin ja kulkuun. Kehityksen tulos on ollut paljon voimaa ja bensakoneen luotettavuus. Dieselin luotettavuus perustuu toimintatapaan, jossa polttoaine sytytetään itse paineella ilman kipinää. Mutta kun sekaan heitetään kaikenlaiset asentotunnistimet, jolla saadaan teho/polttoainetalous kohdalleen niin lähestytään sivusta avustettua käyntiä-eli dieslistä tuli bensakone!
Tuolla ylläolevalla en tarkoita 606-konetta vaan cdi:tä. Sinun ongelmasi lienevät ilmahommeleissa, jotka varmaankin ratkeaa edullisesti. Cdi-koneen hyödyt ovat kiistattomat, mutta polttoainetalous katoaa hetkessä, jos hehku katkeaa, joku asentoanturi hajoaa yms. Dieselmoottoreiden valmistus on lopetettu!
Ainiin mutta eihän W123 ole ikinä mitään vikaa......
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
Ei siinä mitään onhan noi vanhat kielttämättä hyviä sitä ei kiistä kukaan mutta ärsyttää vaan kun koittaa keskustella noista uudempien vioista niin aina joku persaukin tulee avautumaan että ennen kaikki oli paremmin, ja leipä maistu leivältä.
Ja kuitenkin tälläkin foorumilla 99% ajaa just niin uudella kun perse kestää. (Sinä myös Kardaani)
Enempää offtopicia en laita tähän trediin. (Oli vaan pakko avautua)

Itselleni ei sattunut, mutta oman möhköni (350td -95) seuraava omistaja kertoi että kerran jäi avaimet sisälle, kun auto veti itsestään ovet lukkoon. En muista kertoiko auton olleen käynnissä.
Siihen sitten kuulemma tuli lukkoliikkeen erikoismiestä mutta ei auennut rauhanomaisesti. Ei auttanut kuin ottaa isohkoa musaa käteen ja ikkunaa rikki. Siinä meni tuplalasit.
En ole tehnyt, mutta monesti suunnitellut että vara-avain pitäisi piilottaa johonkin lokasuojaan tms. paikkaan tällaisten varalle.
Siihen sitten kuulemma tuli lukkoliikkeen erikoismiestä mutta ei auennut rauhanomaisesti. Ei auttanut kuin ottaa isohkoa musaa käteen ja ikkunaa rikki. Siinä meni tuplalasit.
En ole tehnyt, mutta monesti suunnitellut että vara-avain pitäisi piilottaa johonkin lokasuojaan tms. paikkaan tällaisten varalle.
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Hieno avautuminen-olet joutunut kyllä tekemään töitä, että olet nuo W123 viat foorumilta löytänyt kaikkien uudempien mersujen vikojen viidakosta. On W123:sissa vikoja mutta kylläpä matka aina vaan jatkuu-voimaa tulee moottorista aina yhtä paljon-ei mene hätäkäyttötilaan ja uskaltaa lähteä vähän pidemmällekin matkalle. W123:sen valtti on stressittömyys ja käyttövarmuus. Ei ilmavikoja eikä magneettiventtiilit jumita yms.kolarikalle kirjoitti:Hei kardaani mikä on persaukisten väri? .......?......????.. (VIHREÄ)kardaani kirjoitti:Eli eipä ole luotettavuutta tuossa 606-koneessakaan vaikka on pidetty ja huollettu kuin kukkaa kämmenellä. Ei tarvitse W123:sen dieselin kanssa pelleillä tuollaisten asioiden kanssa-tiivisteitä tms. höpö höpö-juttuja. Saa olla ylä-tai alamäessä aina käynnistyy tuskin starttia kuulee. No toivottavasti vika löytyy. Ennen oli dieselit luotettavia ja bensoissa käyntihäiriöitä. Nyt tilanne on kääntynyt päinvastoin. Dieseltekniikan kehitys 90-luvun puolivälin jälkeen on ollut niin nopeata ja on antureita yms. jotka vaikuttavat käyntiin ja kulkuun. Kehityksen tulos on ollut paljon voimaa ja bensakoneen luotettavuus. Dieselin luotettavuus perustuu toimintatapaan, jossa polttoaine sytytetään itse paineella ilman kipinää. Mutta kun sekaan heitetään kaikenlaiset asentotunnistimet, jolla saadaan teho/polttoainetalous kohdalleen niin lähestytään sivusta avustettua käyntiä-eli dieslistä tuli bensakone!
Tuolla ylläolevalla en tarkoita 606-konetta vaan cdi:tä. Sinun ongelmasi lienevät ilmahommeleissa, jotka varmaankin ratkeaa edullisesti. Cdi-koneen hyödyt ovat kiistattomat, mutta polttoainetalous katoaa hetkessä, jos hehku katkeaa, joku asentoanturi hajoaa yms. Dieselmoottoreiden valmistus on lopetettu!
Ainiin mutta eihän W123 ole ikinä mitään vikaa......
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=123
Ei siinä mitään onhan noi vanhat kielttämättä hyviä sitä ei kiistä kukaan mutta ärsyttää vaan kun koittaa keskustella noista uudempien vioista niin aina joku persaukin tulee avautumaan että ennen kaikki oli paremmin, ja leipä maistu leivältä.
Ja kuitenkin tälläkin foorumilla 99% ajaa just niin uudella kun perse kestää. (Sinä myös Kardaani)
Enempää offtopicia en laita tähän trediin. (Oli vaan pakko avautua)
Eikä tuossa yllä puhuttu auto W140 ole mikään ihan uusi auto-sehän on jo 91 tullut vissiin markkinoille-monivena turbodiesel tietysti tuli sitten muutaman vuoden myöhemmin. W140:sta dieseliä vastaan minulla ei ole mitään-se on ihan yksi minun unelma-autoistani!! En minä kateellinen autosta ole-olen tyytyväinen, että joku on unelmansa pystynyt toteuttamaan ja olen seurannut kaapon möhkötopickeja innokkaasti, ne on hyvin kirjoitettuja. Minulle ei vaan taloudellisesti kannata pitää ajomäärilläni tuollaista painavaa melko kuluttavaa ja ison dieselveron ja vakuutukset omaavaa autoa-ei se kyllä mahtuisi hallipaikkaanikaan-ai niin ja minähän persaukisena en tietenkään muutenkaan tuollaista 20 keuron autoa pystyisi ostamaan!

En varmasti usko, että 99% ajaa just niin uudella autolla kuin perse kestää. Joku ajaa varmaan ylikin perseen kestokyvyn autoilla ja suuri osa ajaa oikeastaan melko halvoilla kulkineilla. Tällä foorumilla on loppujen lopuksi paljon W124:sia, joiden hinta ei varmaan ole ihmisten taloudellisissa äärirajoissa.
En minä siitä harmostu vaikka haukutaan persaukiseksi-ei rahalla ole minulle mitään statusarvoa. Ei mulla tarvitse olla uutta ML-mallia tai C-mallia joka rajoittaa kierroksia, kun joku anturi on viallinen. Minulle on pääasia, että auto on 100 km/h tuntinopeudessa samalla viivalla uusien autojen kanssa-se riittää minulle(koskee uusia isohkoja autoja-pikkuautot ei pysty W123:sen vakauteen, kun renkaat liian lähellä toisiaan). Ja tietysti on kiva jos auto ei lukitse itse ovia kun olen auton ulkopuolella ilman avaimia.
PS: oikein hyväkuntoinen W123 on muuten valkoisen W210 220d:n hinnoissa, että ei se uudempi aina ole välttämättä kovin paljon kalliimpi.
kardaani kirjoitti: PS: oikein hyväkuntoinen W123 on muuten valkoisen W210 220d:n hinnoissa, että ei se uudempi aina ole välttämättä kovin paljon kalliimpi.
Offin puolelle mennään, mutta pakko saada kertoa jollekin näistä ongelmistani. En tunne kuuluvani lainkaan tälle foorumille. Mielestäni 123 ja 124 ovat varmasti olleet aikanaan ihan hyviä menopelejä. Nyky mersuihin niitä on kuitenkin turha verrata. Tämä on toki vain minun mielipiteeni joka on muodostettu vain muutamien 123/124 yksilöiden perusteella.
Oma väyrysen paavoni kärsii mallilleen tyypillisistä ongelmista ja näitähän ei ole tietenkään ihan vähää. Siltikään 124sta ei ole yhtään ikävä. Varmojahan nuo vanhukset varmasti yksinkertaisemmalla tekniikallaan ovat, mutta mielestäni ero uudempiin on kuitenkin käyttömukavuuden osalta niin suuri kuin sen tulee ollakin. Kukaan ei voi tosissaan väittää että 123 on samalla viivalla 100 km/h vauhdissa 210 kanssa. Lisäksi mieleni on vielä niin kieroutunut, että pidän tuota ruosteista pallosilmää pirun komeana.
Eikös sillon ole hyvin auton suhteen asiat, kun harmittaa olla perillä. Tämä oli ihan uutta vanhalle 124 kuskille

En edes yritä mitään aasinsiltaa alkuperäiseen keskusteluun. Anteeksi.
_______________________________
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
W210 220 CDI
ex: 124 200 D